31 Ekim 2013 V. İZMİR İKTİSAT KONGRESİ Dr. Yılmaz ARGÜDEN KAMU YÖNETİMİNDE KARAR KALİTESİ İyi Yönetişim, Kaliteli Yaşam...

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PROJE HAZIRLARKEN DİKKAT EDİLECEK ADIMLAR
Advertisements

Ulusal Afet Müdahale Yapılanması ve SAR Operasyon Yönetimi
Proje Döngüsü ve Proje Yönetimi
EĞİTİM YÖNETİMİNE KATILIM
TANITIM OTURUMU Nuri A Başoğlu, Prof.Dr. İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü.
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
1. GİRDİ KRİTERLERİ PUANLANDIRMA MATRİSLERİ
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
MODÜL 4 Organizasyon.
Eylem Planı Sonraki Adımlar
PROJE NEDİR? Proje; Proje; belirli bir yerde, belirli süre içinde, belirli bir bütçe ile, net olarak tanımlanan amaçların gerçekleştirilmesine yönelik.
BİLGİ TOPLUMU STRATEJİSİ Halil İbrahim AKÇA DPT Müsteşar Yrd. 7 Eylül 2006.
İleri Düzey Eğitim Başbakanlık Çalışma Grubu Mart-2010.

Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
Bağlam Avrupa Komisyonu, AB’nin Ekim 2011’de çıkardığı “ Kurumsal Sosyal Sorumluluk Alanında Yeni bir AB stratejisi” isimli KSS stratejisinde,
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
K alkınma Planlarının Uygulanması ve İzlenmesi Devlet Planlama Teşkilatı Çalışma Grubu
Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara odaklanmış bir strateji ve bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler.
YAMAN ENERJİ TÜRKİYE ULUSAL ENERJİ FORUMU 2005 Elektrik Sektörü Altyapı Yatırımları Yaman AKAR Ekim 2005 İstanbul
Düzenleyici Etki Analizi (DEA) ve Sivil Toplum Regulatory Impact Assessment and Civil Society Dr. Esra LaGro, DEA Danışmanı ve Türkiye Kurumsal Yönetim.
KADINLARIN VE KADIN SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ GÜÇLENDİRİLMESİ HİBE PROGRAMI GÜÇLÜ KADIN GÜÇLÜ TOPLUM PROJESİ STRONG WOMEN STRONG SOCIETY PROJECT TR2009/ /69.
AVRUPA BİRLİĞİ VE KAMU SAĞLIĞI. YASAL ÇERÇEVE Roma Antlaşması’nın 3. ve 152. maddelerine göre kamu sağlığı politikalarının genel amacı: Roma Antlaşması’nın.
Gıda Tarım ve Hayvancılık Rekabet Gücü Temel Bulgular Mevzuat, Arge ve Inovasyon.
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
İYİ YÖNETİŞİM.
İzmir İktisat Kongresi 30 Ekim – 1 Kasım Ekonomik büyüme tek başına kadınları da kapsayıcı kalkınma için yeterli değil Örnek: Türkiye Ekonomik.
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması DEA’ların Şeffaflık, Konsültasyon ve İletişim Unsurlarının Artırılması Mart 2009 Oturum.
İsveç Yerel Yönetiminden Stratejik Planlama ve Performans Bütçeleme Örnekleri Per Molander Ankara, 11 Ocak 2005.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI KAMU İDARELERİ İÇİN STRATEJİK PLANLAMA KILAVUZU GELECEĞE YÖNELİM 2 1 Mehmet ÇİÇEK Millî Eğitim Uzman Yardımcısı.
AKREDİTASYON VE EĞİTİM STANDARTLARI NURCAY KURU EĞİTİM BİLİMLERİ.
EĞİTİMDE KALİTE ÖDÜLÜ EKİP RAPORU
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Ayhan TÖZERMüberra GÜNGÖR Genişbant İnternet Hizmetlerinin Yeni Ekonomideki Rolü ve Ülkemizdeki Durum Habtekus 2009, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
Erdemir Grubu İç Denetim Sistemi 9 Mayıs 2015.
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ERZURUM NUMUNE HASTANESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
DOLAYSIZ VERGİLER OTOKONTROL ARAÇLARI 07 HAZİRAN HAZİRAN 2003.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
Hedef Analizi Strateji Analizi Paydaş Analizi
BÜTÇE NEDİR 1. Bütçe: Bütçe, gelecekteki belirli bir dönemde gerçekleşmesi öngörülen gelir ve giderlerin karşılıklı tahminlerini içeren cetveldir.
Bilişim Suçlarıyla İlgili Mevzuat 3- BM Kararları.
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
SAĞLIK, KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
Okul Yöneticilerinin Denetim ve Değerlendirme Rolü
STRATEJİK PLANLAMA VE YENİ KAMU YÖNETİM ANLAYIŞI
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
Yükseköğretim Kalite Kurulu DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Sunum transkripti:

31 Ekim 2013 V. İZMİR İKTİSAT KONGRESİ Dr. Yılmaz ARGÜDEN KAMU YÖNETİMİNDE KARAR KALİTESİ İyi Yönetişim, Kaliteli Yaşam...

GÜVEN GELİŞMENİN TEMELİDİR İnsanlar topluluklar halinde yaşamaya başladıklarından bu yana – Karar almak, – Alınan kararları uygulamak – Çıkarlarını dile getirmek – Çatışmaların çözümünü sağlamak – Yükümlülüklerini yerine getirmek amacıyla etkin çalışan mekanizmalar, süreçler ve kurumlar kurmaya çalışıyor. Vatandaşların birbirlerine ve kamu yönetimine güven duyması uygulama etkinliğini artırıyor, işlem maliyetlerini azaltıyor, gelişmeyi hızlandırıyor. Başarınız İçin Yanınızdayız

DÜNYADA KAMU SEKTÖRÜNÜN ODAKLANDIĞI KONULAR Hukuk devleti kavramının geçerli kılınması, Piyasa ekonomisinin her hangi bir oyuncuya çıkar sağlayıcı şekilde bozulmasına neden olacak müdahalelerden kaçınılması ve makroekonomik istikrarın korunması, Temel altyapı ve eğitim, sağlık ve sosyal güvenlik programlarına yatırım yapılmasının sağlanması, Toplumun çocuklar, yaşlılar, özürlüler gibi zayıf kesimlerinin yaşamsal haklarının korunması, Çevre gibi konularda gelecek nesillerin haklarının korunması, İç güvenliğin sağlanması Ülkenin dış tehditler karşısında korunması. Başarınız İçin Yanınızdayız

KAMU SEKTÖRÜNÜN HAYATA ETKİSİ Dünya ekonomisinin en az % 30’unu oluşturuyor Düzenleyici rolü dolayısıyla, dolaylı olarak kalan % 70 büyüklüğü de etkiliyor Kamunun yönetim kalitesi ve verimli çalışması toplumların yaşam kalitesini doğrudan etkiliyor Kanunlar, vergiler, düzenlemeler hayatı yönlendiriyor Alınan kararların kalitesi ve uygulamadaki yaygınlığı ve etkinliği karar alma yöntemleri ile sıkı sıkıya bağlı Başarınız İçin Yanınızdayız

YAŞAM KALİTESİ YÖNETİM KALİTESİ İLE ARTAR Kamu sektörünün yönetim kalitesi – Düzenleme ve denetlemede katılımcılığın desteklenmesi – Hizmet sunulan alanlarda rekabet mekanizmasından faydalanma – Önceliklerin tespitinde vatandaşın sesini dinleme uygulamaları ile önemli ölçüde iyileşecektir Kamu yönetiminde karar kalitesinin sürekli iyileştirilmesinin ve geliştirilmesinin güvence altına alınması yaşam kalitemizi artırır Başarınız İçin Yanınızdayız

DAHA İYİ YAŞAM, DAHA İYİ POLİTİKALAR - OECD OECD yönetişim süreçlerinde gözetilmesi gereken ilkeler üzerinde çalışmalar yaptı ve etkinliği artıracağını düşündüğü 12 öneri hazırladı. Önerilere sahip çıkarak, uygulanmasının takibini yapmak yaşam kalitemizin artması için çok önemli Başarınız İçin Yanınızdayız

KARAR Bütünsel Bakış Şeffaf ve Katılımcı DenetimEtki Analizi Gözden Geçirme Regülasyon Etkinliği Objektiflik Etkin ve Hızlı Adalet Risk Yönetimi Merkezi ve Yerel Uygulama Yerel Kapasite Uluslararası Anlaşmalar OECD’nin KAMUDA KARAR KALİTESİNİ GELİŞTİRMEK İÇİN 12 İLKESİ Başarınız İçin Yanınızdayız

İLKE 1 – DEVLETLER REGÜLASYON SÜRECİNİN KALİTESİNİ BÜTÜNSEL BAKIŞ İLE İYİLEŞTİREBİLİR Her karar bir maliyet içerir. Bu nedenle, her karar alınmadan önce neyi hedeflediği; nasıl uygulanacağı; ekonomik, sosyal, çevresel ve dağıtımsal (farklı kesimler arasındaki dengeleri nasıl değiştireceği) etkilerinin, uygulama maliyetlerinin ve daha önce alınan kararlarla etkileşiminin değerlendirilmesi gerekiyor. OECD, karar öncesi etki analizlerinin yapılması ve karar uygulamaya konulduktan sonra düzenleyici etki analizlerinin düzenli ve düzgün bir şekilde yapılmasını ve kamu ile paylaşılmasını öneriyor. Mevcut düzenlemelerin düzenli olarak gözden geçirilmesini ihtiyaca bağlı iyileştirmelerin yapılmasını ve gerek kalmayanların yürürlükten kaldırılması öneriliyor. Başarınız İçin Yanınızdayız

İLKE 2 – DEVLETİN KARAR SÜREÇLERİ ŞEFFAF VE KATILIMCI OLMALI Vatandaşların ve STK’ların kamunun karar süreçlerine katılımı özendirilmeli ve kolaylaştırılmalı Taslaklar ilgiler ile paylaşılması, düzenleme yapılmadan önce görüşler alınmalı Olası etkiler ve uygulama güçlükleri değerlendirilmeli Adaletsizliği önleyici tedbirler baştan alınmalı Başarınız İçin Yanınızdayız

İLKE 3 – KARAR ALMA SÜREÇLERİ DÜZENLİ OLARAK DENETLENMELİ Devlet, karar alma süreçlerinin etkinliğini izleyen denetleyici yapılar oluşturmalı Denetleyiciler; – Olası etkilerin analizinde bilimsel sistemlerin kullanıldığını – Yapılan çalışmaların kalitesini – Karar sonrası etki analiz sonuçlarının daha sonraki süreç düzenlemelerinde kullanılıp kullanılmadığını – Karar süreçlerinde rol alanların düzenli olarak eğitim ile geliştirilmesini denetlemeli Yapılan denetimler dış denetime tabi olmalı Kıyaslama yöntemi ile başkalarının deneyimleri öğrenilmeli Başarınız İçin Yanınızdayız

İLKE 4 – DÜZENLEYİCİ ETKİ ANALİZLERİ KARAR MEKANİZMASININ BİR PARÇASI OLMALI Ölçülmeyen performans geliştirilemez, Kamu kararlarının sonuçları düzenleyici etki analizleri ile değerlendirilmeli Düzenleyici etki analizlerini hangi kurallar ışığında yapılacağını belirten kılavuzların olması sonuçların güvenilir ve karşılaştırılabilir olmasını sağlar Analiz sonuçları paylaşılmalı Elde edilen öğretilerin eğitim yolu ile diğer ilgililere yaygınlaştırılması Başarınız İçin Yanınızdayız

KARAR ALMA AŞAMALARI Aşamalar; – Sorunun tanımlanması ve kamuoyu ile paylaşılması, – Politika hedeflerinin belirlenmesi, – Politikadan etkilenmesi muhtemel kesimlerin belirlenmesi, – Alternatif politikaların belirlenmesi, – Alternatif politikaların olası etki analizlerinin gerçekleştirilmesi, – Etki analizleri sonuçlarının ilgili kesimlerle paylaşılması ve geri bildirim alınması, – Politika seçiminin yapılması ve nasıl uygulanacağının ve yaptırımların belirlenmesi, – Uygulamanın izlenmesi için etkilerinin nasıl ölçüleceğine ilişkin göstergelerin belirlenmesi ve ölçülmesi, – Politikanın gerçekleşen etkilerinin değerlendirilmesi ve gerekirse yeni politika düzenlemelerine gidilmesi. Başarınız İçin Yanınızdayız

CEVAPLANMASI GEREKEN SORULAR Odaklanılacak sorular; – Sorun doğru tanımlanmış mı?, – Sorunun çözümü için devlet müdahalesi gerekli mi?, – En etkili müdahale yöntemi yeni bir kural veya regülasyon koymak mı?, – Bu konuda karar alıcı makamın hukuki yetkisi var mı?, – Düzenlemenin ve uygulamanın izlenmesinin maliyet-getiri dengesi makul düzeyde mi?, – Düzenlemenin etkileri toplumun ilgili kesimleri tarafından anlaşılmış mı?, – İlgili kesimlerin görüş ve önerileri değerlendirilmiş mi?, – Düzenlemeye herkesin uyumunun sağlanmasında adalet nasıl sağlanacak? Başarınız İçin Yanınızdayız

İLKE 5 – KARARLARIN DURUMU DÜZENLİ OLARAK GÖZDEN GEÇİRİLMELİ Kararların, güncelliği, tutarlılığı, getiri-maliyet dengesi, yalınlaştırılması, uygulamaların eşitsizlik yaratmayacak şekilde düzenlenmiş olduğu ve yaygınlığı düzenli olarak denetlenmeli Güncelliği kalmayan kararlar; – Ekonomiye yük olur – Etkileri azalır – Yolsuzluklara yol açar Bazı ülkelerde mevzuat ancak eski bir uygulamanın yürürlükten kaldırılması ile yürürlüğe konulabiliyor Başarınız İçin Yanınızdayız

İLKE 6 – VATANDAŞLAR DÜZENLEMELERİN ETKİNLİĞİ KONUSUNDA BİLGİLENDİRİLMELİ Kamu sektörünün; – Düzenleyici etki analizlerinin nasıl yaptığı/yaptırdığı – Katılım süreçlerini nasıl yönettiği – Eski düzenlemelerin nasıl değerlendirdiği kamuoyu ve STK’lar ile paylaşılmalıdır Süreçler dış denetime açılmalıdır Başarınız İçin Yanınızdayız

İLKE 7 – KARAR VERENLERİN TARAFSIZLIĞI, OBJEKTİFLİĞİ, TUTARLI KARAR ALMASI Karar verenlerin; – Tarafsızlığı, objektifliği ve tutarlı karar alması güvence altına alınmalı ve dış yapılar tarafından denetlenmeli – Karar verenlerin yetkileri net bir şekilde tanımlanmalı ve sınırlar belirgin olmalı – Karar verenler ile paydaşlar arasındaki ilişki ve etkileşimler şeffaf olmalı – Karar verenlerin performansları baştan konulan hedeflerle ölçülmeli Başarınız İçin Yanınızdayız

İLKE 8 – ETKİN VE HIZLI ADALET SİSTEMİ Vatandaş ve paydaşlar etkin, hızlı çalışan, ekonomik ve bağımsız bir adalet sistemine başvurarak sorunlarını çözmeli Uluslararası normlarda hukuk altyapısı kurulmalı Başarınız İçin Yanınızdayız

İLKE 9 – RİSKLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE YÖNETİLMESİ Düzenlemelerin getireceği riskler değerlendirilmeli, yönetilmeli ve ilgililer ile paylaşılmalı Kararların nasıl uygulandığının takip edileceği alt yapılar olmalı Kararlara uymayanlara uygulanacak cezaların nasıl işlerlik kazanacağı planlanmalıdır Başarınız İçin Yanınızdayız

RİSK - FIRSAT İLİŞKİSİ Beklenmeyen olaylardan kaynaklanan risk tehlikeyi, Değişimlerden kaynaklanan risk belirsizliği, Çeşitli tehlikelerden kaynaklı risklerin hazırlıklı olunarak lehe kullanılması fırsatları ifade eder Başarınız İçin Yanınızdayız

İLKE 10 – MERKEZİ VE YEREL UYGULAMALAR TUTARLI MI? Mükerrer düzenleme yapılmaması ve değişik seviyelerde alınan kararların tutarsızlığını ortadan kaldırmak için; – Devletin değişik yapıları arasında koordinasyon mekanizmalarının kurulması – Başarılı örneklerin paylaşılması teşvik edilmeli – İlgili yapılar arasında bilgi paylaşımı şeffaf bir şekilde yapılması sağlanmalıdır. Merkezi Uygulamalar Yerel Uygulamalar Başarınız İçin Yanınızdayız

İLKE 11 – YEREL KAPASİTE ARTIRILMALI Kararlar yerel seviyede uygulandığı ve denetlendiği için yerel kapasite artırılmalı Denetimler düzenli olarak yapılmalı Düzenlemeler kamuya yeni gelir yaratmak amacı yerine minimum toplumsal maliyet ile sonuç almak amacıyla yapılmalı, adil olunmalı Başarınız İçin Yanınızdayız

İLKE 12 – ULUSLARARASI ANLAŞMALAR İLE UYUM Uluslararası anlaşmalar ile üstlenilen yükümlülükler tüm düzenlemeler yapılırken uygulanmalı Hedef uluslararası standartlara katkı yapmak olmalı Başarınız İçin Yanınızdayız

SON SÖZ: İYİ YÖNETİŞİM, KALİTELİ YAŞAM.... Bir ülkenin yönetim kalitesini etkileyen en önemli unsurlardan biri ürettiği politikaların niteliği ve uygulamanın etkinliğidir. Politika üretme ve uygulama sürecinde bu ilkelerden faydalanmak, ülkemizdeki yönetim ve yönetişim kalitesini ve dolayısıyla yaşam kalitesini artıracaktır. Başarınız İçin Yanınızdayız

Saygılarımla, Dr.Yılmaz ARGÜDEN Başarınız İçin Yanınızdayız