Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
Advertisements

AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
İLMİHAL Bir müslümanın dinini en güzel şekilde yaşaması için öğrenmesi.
HUKUK BİLGİSİNE GİRİŞ · Hak ve Hukuk tanımı
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
Kur’ân’da Akıl ve Bilgi
HAZIRLAYAN: Kenan SEZER.
Din Kavramı ve Gerçek Dinin Esasları
PROF.DR.SÖNMEZ KUTLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
PROF.DR. SÖNMEZ KUTLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİ ÖĞRETİM ÜYESİ
TÜRK-İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ
Vahiy Süreci- Anlam arayışı
KUR’AN-I KERİMİN İÇERİĞİ
KURAN VE YORUMU 10. SINIF 4. ÜNİTE pedagojiformasyon.com.
KURAN’I KERİMİN İÇ DÜZENİ
Temel Eğitici Nitelikleri
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
Kur’an-ı Kerim’in Temel Eğitici Nitelikleri
Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi 11. Sınıf 1. Ünite
ARAPÇA TEFSİRLER Taberi Tefsiri
KAZA VE KADERE İMAN AHİRET GÜNÜNE İMAN RABİA DOĞAN ERCİYES ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAK. DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİL. EĞİTİMİ ÖĞRT.
BURSA-Mustafakemalpaşa Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi Öğretmeni
PEYGAMBERLERE VE İLAHİ KİTAPLARA İMAN
DİN KÜLTÜRÜ PERFORMANS ÖDEVİ
ÖĞRENME ALANI:İNANÇ 11.SINIF I.ÜNİTE: KAZA ve KADER
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ BÖLÜMÜ
Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi 9. Sınıf 1. Ünite
DİN FELSEFESİ ÇIKMIŞ SINAV SORULARI MURAT YILMAZ EGE ANADOLU LİSESİ.
I. ÜNİTE: DİN KAVRAMI VE İSLAM DİNİ
2. Ünite: İslam’da İman Esasları
KURANIN TEMEL KONULARI
DİN NİÇİN EVRENSEL BİR GERÇEKLİKTİR?
İNSANIN PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İHTİYACI
MEZHEPLER.
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Aklın Dinî Sorumluluktaki Yeri ve Önemi
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
İslam’da Bilginin Kaynakları
TASAVVUFÎ YORUMLAR Tasavvuf: İslam dininde yer alan ahlakî esasları hayata geçirmeyi amaçlayan, Peygamber Efendimizin sünnetine dayalı bir hayat tarzını.
DİN ÖĞRETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR
4. İyiliğe Karşılık Beklememek
Kur’an-ı Kerim’i Diğer Kutsal Kitaplardan Ayıran Başlıca Özellikleri
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
İNSANIN İRADESİ VE KADER Cüz'î irade: Allah tarafından insana verilen sınırlı seçme özgürlüğüne cüz'i irade denir. İnsan akıl sahibi olduğu için düşünce,
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
Kâdirîlik:  Abdülkadir Geylani'nin (öl. 1169) görüş ve düşüncelerine dayanan tasavvuf ekolüdür. Abdülkadir Geylani Peygamberimizin soyundan gelmekte.
HANGİ KONULARI GÖRECEĞİZ
HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
8.Sınıf /1.ünite KAZA ve KADER Hazırlayan:Serpil AKTAŞ.
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
3.1. İnsanın Özgürlüğü ve Sorumluluğu
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
Bugün neler öğreneceğiz?
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
Bugün neler öğreneceğiz?
İSLAM HUKUKU- 1 İSLAM HUKUKUNUN NİTELİĞİ
9. Sınıftan Mezun Olunana Dek Görülecek Tüm Dersler
Kur'an-ı Kerim …... yılında, ..…………… ayında,
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNİN ESASLARI
Bugün neler öğreneceğiz?
1. FELSEFE, DİN VE DİN FELSEFESİ
9. Sınıf 4. Ünite Öğrenme Alanı: Vahiy ve Akıl
K-9 1. Gazzâli ve Kelam İlmindeki Yeri
6. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ BİLGİ YARIŞMASI
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ (4-8) MÜFREDAT DEĞERLENDİRME
DİN FELSEFESİ VI. Ünite.
Sunum transkripti:

Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİ ÖĞRETİM ÜYESİ

DİN NEDİR? Cürcanî: "Akıl sahiplerini, kendi iradeleriyle doğruya ulaştıran ve onlara dünyada mutluluğu, ahirette de ebedi saadeti temin eden ilahi bir kurumdur." Maturidi: " din, insanların ister hak ister batıl olsun, inandığı şey için kullanılan bir kavramdır." a) Akıl sahiplerine gönderilmesi, b) Doğruluğu kesin olan şeyleri ihtiva etmesi, c) Hür ve özgür iradeyle seçilmesi, d) Zor ve şiddet altında değil de gönülden benimsenmesi, e) İnsanları dünyada barış ve mutluğa ulaştırması, f)Ahirette ebedi saadete kavuşturması, g)İlahi kaynaklı olması.

DİN TEMEL KONULARI Din, temel iman esaslarını ve ibadetleri belirlemiştir. Din evrensel ilkelerini getirmiştir. Vahiy kapısı kapanmıştır. İnanç esası koyma Kur’an’a aittir. Kur’an düşünen ve sorgulayan insan tipini ister Kur’an inanç birliğine dayalı bir toplum kurmuştur. İnanç: Tevhid-Nübüvvet-Ahiret İbadat: Muamelat: Toplumsal ve hukuki ilişkiler Ahlak: Bireysel ve toplumsal ahlak

İSLAMIN EVRENSEL ÖZELLİKLERİ İslam, bütün insanlığa gönderilen ilk ve son dindir. İslam, Akıl ve ilim dinidir. İslam, dünya ve ahiret mutluluğunu hedefler. İslam, kolaylık dinidir. İslam’da güç yetirebilirlik esastır. İslam barış ve sevgi dinidir.

İSLAM ŞERİATININ 5 AMACI (Mekasıdu’ş-Şeria) Canı Muhafaza Aklı Muhafaza Malı Muhafaza Nesli muhafaza Dini muhafaza

İNANÇ ESASI KOYMAK ALLAH’A AİTTİR İslam’da akide esası koyabilecek ne bir şahıs ne, bir mezhep, ne de bir kurum vardır. İslâm'da akîde esası koyacak tek otorite Allah'tır. Bu esaslar, Kur'an’da belirlenmiştir. İnanç esasının delalete ve sübutu kati bir nasla belirtilmesi. Her hangi bir mezhebin ortaya attığı görüşleri ve yorumları, akide veya iman esası değil mezhebî esaslar olabilir.

İnanç nedir ve nasıl oluşur? Akıl sahibi Büluğa ermiş olma Gönülden benimseme: Kalple tasdik Zor ve baskı yok İnanmak veya inanmamak bir özgürlüktür. İnanç bir ahlaklılıktır. En büyük iyilik ve taat Allah’a inanmaktır. İman, amellerin sebebidir.

Doğru ve Hakiki inancın özellikleri Tek Tanrıya inanma Doğru ve kesin bilgiye dayalı tasdik Araştırmaya dayalı Savunulabilir ve delillendirilebilir bir inanç Makul olana iman Taklid imanda geçersizdir. Vahyin yol göstericiliği doğrultusunda “Ataların dini zihniyeti” Bilerek inanma (Bakara 170; Maide 104; Lokman 21; Enbiya 53)

Gazzalinin Kelama Övgüsü “Dinî ilimler içinde küllî olan kelamdır. Fıkıh, usul-i fıkıh, hadis ve tefsir gibi diğer ilimler ise cüzî ilimlerdir. … Kelamcının inceleme ve araştırması, öncelikle en genel şeyden yani mevcut- tan başlayıp detaya doğru iner. Bu detay içerisinde diğer dinî ilimlerin, Kitap, Sünnet ve Peygamberin ispatı gibi ilkelerini ortaya koyar. Bu noktadan sonra müfessir, kelamcının inceleme ala- nına giren şeyler arasından özel birini yani Kitab’ı alır ve onun tefsiriyle uğraşır. Muhaddis, kelamcının inceleme alanına giren şeyler arasından özel birini yani Sünnet’i alır ve bunun sübût yollarını araştırır. Fakih bunlar ara- sından özel birini, yani mükellefin fiilini alır ve hüküm- lerini belirtir. … Öyleyse kelam ilmi bütün dinî ilimlerin ilkelerini ispat görevini yüklenmiş olmaktadır.” (Gazalî, el-Mustasfa, C 1, s. 5-7.)