Gelişen global ortamda işletmeler yeni global stratejiler geliştirmek ve uygulamak zorunda kalmaktadırlar. Bilgi ve iletişim teknolojisinin çok hızlı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Yeni İş Platformunuz! Yönetim Bilişim Sistemleri Boğaziçi Üniversitesi.
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
BİLGİ TOPLUMU STRATEJİSİ Halil İbrahim AKÇA DPT Müsteşar Yrd. 7 Eylül 2006.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Girişimcilik.
A Ğ TABANLI STRATEJ İ LER ve B İ LG İ S İ STEMLER İ A Ğ TABANLI STRATEJ İ LER ve B İ LG İ S İ STEMLER İ.
AĞ TABANLI STRATEJİLER VE BİLGİ SİSTEMLERİ
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
Takımlar Neden Bu Kadar Popüler Oldu? Onlarca yıl önce W. L. Gore, Volvo ve General Foods gibi firmalar, üretim aşamalarına takımları da dâhil.
İşletmelerin çalışmalarının incelenmesi sonucunda, durağan çevreden çok çalkantılı çevreye kadar beş farklı çevre tür ortaya konmuştur. Aynı zamanda, “mekanik”
Yeni Pazarlama Teknikleri
PAZAR YÖNLÜLÜK.
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Bilgi ve Yenilik İktisadı
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
E-TİCARET.
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
14. Yatay ve dikey bütünleşme (vertical and horizontal integration)
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
İNOVASYON.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ
Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün Kaynak: H. Erkan (1998); Kültür Politikamızda Yeni Boyutlar KÜLTÜREL ALAN EKONOMİK ALAN P.SÜREÇ S.SÜREÇ K.SÜREÇ DIŞ.
İşletmeye Giriş Konu 2: İşletme Kurulması ve Türleri
1.1 © 2003 by Prentice Hall BÖLÜM 1 BİLİŞİMLE İLGİLİ GENEL KAVRAMLAR VE İŞ DÜNYASINDA BİLİŞİMİN ÖNEMİ.
1.1 © 2003 by Prentice Hall BÖLÜM 1 BİLİŞİMLE İLGİLİ GENEL KAVRAMLAR VE İŞ DÜNYASINDA BİLİŞİMİN ÖNEMİ.
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
ŞEKİL 13.1 “Temel Dönüşüm” “İmalat Şirketine Yönelik Süreç”
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, bilişim teknolojisinin evrimini incelemektedir. Bölüm, örgütsel işlemlere uygulanan bilişim teknolojisi sistemlerine göz atarak.
Ekonomi Bölümü Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi. Behiye Çavuşoğlu Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlemeyle ilgili en güncel eğilimlerden olan ve giderek yoğunluğu artan örgütler arasındaki ilişki ağını incelemektedir.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
Prof. Dr. Erman COŞKUN İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri Hafta 1 – Genel Kavramlar ve İşletmeler için YBS’nin Önemi.
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
İNKÜBASYON HAKKINDA TEMEL KAVRAMLAR / ANKARA.
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
CRM İÇIN STRATEJIK BIR YAKLAŞıM Hafta 5 – Adrian Payne Chapter 1 Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
Modern Taşımacılık Yönetimi Yaklaşımları 3PL 4PL ŞEVVAL OLGAÇ.
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ Tedarik Zinciri – Temel Kavramlar
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 6. Hafta Temel Stratejiler ve Alt Grupları Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 9. Hafta İşlevsel veya Bölümsel Stratejiler Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
Süreç Yönetimi.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
SÜREÇ YÖNETİMİ İNŞAAT ŞİRKETLERİ İÇİN PERFORMANS DEĞERLENDİRME VE YÖNETİMİ.
VENTURE CAPITAL Risk (Girişim) Sermayesi
ARAŞTIRMA GELİŞTİRME VE YAZILIM TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ
SWOT ANALİZİ TÜRKER DURAN YATIRIM TEŞVİK DANIŞMANI.
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
VENTURE CAPITAL Risk (Girişim) Sermayesi Dr. Çağatay ORÇUN.
1960lardan 1980lere kadar işletme stratejileri genel olarak ürün-pazar seçimi konuları ile ilişkili idi. Ama bu durum pazarlama akademisyenlerinden kaynaklanmıyordu.
YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK. NELERDEN BAHSEDECEĞİZ.  YÖNETİMİN TANIMI.  YÖNETİMİN KAVRAMI.  YÖNETİCİNİN TANIMI.  YÖNETİCİNİN KAVRAMI.  İYİ BİR YÖNETİCİ.
Küresel Pazar Seçme Kararları ve Giriş Stratejileri
Sunum transkripti:

Gelişen global ortamda işletmeler yeni global stratejiler geliştirmek ve uygulamak zorunda kalmaktadırlar. Bilgi ve iletişim teknolojisinin çok hızlı bir şekilde gelişme göstermesi, rekabet avantajını sürdürmenin yeni yollarını bulmak için işletmeleri harekete geçirmektedir. Tüm bu yenilikler, işletmelerin organizasyon yapılarında ve işlerini yürütmeleri için bir takım değişikler yapmalarını da beraberinde getirmektedir.

7.1 AĞLAR Ağı, bir grup işletmenin ilişkileri kurmasına yönelik bir işbirliği şekli olarak düşünebiliriz. Bu durumda ilişkilerin normalde uzun vadeli ve nispeten değişmez olduğu düşünülebilir ve sonuçta oluşan ağlar, genellikle emsaller ortaklığı olarak nitelendirilmekte; gözünü, daha yüksek rekabet edebilirlik düzeyine ulaşmaya yöneltmektedir.

Thorelli ağları, pazarlar ve hiyerarşiler arasında görmektedir. İşletmeler, diğer işletmelerle ilişkileri, hiçbirinin kaynağı olmaksızın gerçekten anlayamayacağı karmaşık bir ortamda faaliyet göstermektedir. Thorelli ağ yerine “sistem” teriminin kullanılabileceğini ancak onun eski bir terim olduğunu ifade etmektedir. Bu bağlamda, esasında ağ kavramını, karşılıklı bağlılıkları zamanla değişen bir sistemin özel bir türü olarak ele almaktadır.

Johanson ve Mattsson ise ağ kavramını endüstriyel pazarları tanımlamak için kullanmıştır. Ağlar, işletmeler arasındaki karmaşık ilişkiler olarak görülmektedir. İşletmeler birbirleriyle karşılıklı etkileşim halindedirler. Bu etkileşimler, ağa kararlılık veren ilişkileri kurmak amacıyla oluşturulan yatırımları ifade etmektedir.

Jarillo ağları, daha güçlü rekabetçi ortamda, yönetici ve girişimcilerin işletmelerini konumlandırmak için kullanabilecekleri bir organizasyon tarzı olarak kavramsallaştırmaktadır. Bu durum stratejik teriminin ağlara eklenmesinin de nedenidir.

İşletme ve işletmenin ilişkisel unsurlar ağı İŞLETME Doğrudan olmayan yatay ilişkiler Doğrudan yatay ilişkiler Yukarı dikey ilişkiler Aşağı dikey ilişkiler Sosyokültürel unsurlar (cemiyet grupları, basın, kamuoyu oluşturucuları, dini organizasyonlar) Ekonomik unsurlar (vergi daireleri, merkez bankaları, işveren federasyonları, sendikalar, menkul kıymetler borsaları) Endüstrinin dışındakiler (Tamamlayıcı) Endüstrinin içindekiler (Rakipler) Tedarikçiler Alıcılar Politik/düzenleyici unsurlar (hükümetler, lobiciler, partiler, düzenleyici organizasyonlar, uluslar arası kurumlar) Teknolojik unsurlar (Patent ofisleri, üniversiteler, araştırma kurumları, standartlaşma kurumları)

7.2 AĞ TABANLI STRATEJİLER Genelde işletmeler, teknolojiyi elde etmek, belirli pazarlara erişimi sağlamak, finansal ve politik riski azaltmak ve rekabetçi avantaj elde etmek için işbirlikleri oluştururlar. Stratejik işbirlikleri, işletmeler risklerini paylaşmayı ve kaynaklarını değiş tokuş yapmayı, yeni pazarlara ulaşmayı, sinerji ve rekabet avantajlarını elde etmeyi istediklerinde popüler olmaktadır.

İş ortaklıkları (joint ventures), iki veya daha fazla ortak tarafından ayrı bir varlık yaratılan iş anlaşmalarıdır. İş ortaklıkları, doğası gereği değişken organizasyon yapıları olduğu için yöneticiler açısından bazı noktalardan önem teşkil eder: a) Doğru ortak stratejinin seçilmesi b) Oluşturulan girişimlerin faaliyette bulunduğu sektörler değiştiği için girişimleri oluşturan işletmeleri destekleyerek ve koordine ederek özerkliğin değiştirilmesi.

Ağa dayalı bir organizasyon ve alt yapısı Yönlendirme ve bağlanma Yönetme ve öğrenme İşletim ve yenileme Basit örgütsel bileşenler  İnsan kaynakları yönetimi  Stratejik işbirlikleri  Müşteri sadakati  Tedarikçi bağlılığı  Ortaklık  Planlama ve bütçeleme  Performans izleme ve raporlama  Organizasyon karar verme ve öğrenme  İşletim süreci  Yeni ürün geliştirme  Ticari girişim Basit teknoloji bileşenleri  İnsan kaynakları sistemi  Müşteri ilişkileri yönetimi  Bireyselleştirme  İletişim alt yapısı  Kullanıcı erişim araçları  Yönetim raporlama  Karar destek sistemi ve araçları  İş zekası sistemleri  Veri ve bilgi yönetimi Kurumsal kaynak planlama Tedarik zinciri yönetimi Siparişi yerine getirme Yeni ürün geliştirme Dağıtık bilgi işleme alt yapısı

7.2.1 Ağ Ekonomileri Bilgi ve iletişim teknolojileri sayesinde gelişen iletişim ağlarının, özellikle de Internet’in küresel ölçekte yaygınlık kazanmasıyla birlikte “Ağ Ekonomisi” veya “yeni ekonomi” olarak da adlandırılan “e-ekonomi” ortaya çıkmıştır. Ağ ekonomisi, işletme yenilikleri, dijital üretim ve dağıtım teknolojileri, ağ tabanlı işletim modeli, ağ tabanlı yönetim modeli ve sosyal/düzenleyici sistemlerini içermektedir.

İş modelleri stratejik olarak ağ ekonomilerinden yararlanarak, işletmelere yardım edebilen bir ağa dayanmaktadır. Geleneksel ekonomilerde (fabrikalar ve tarım ekonomileri): üretim, azalan verimlere dayanmaktadır. Her verilen kaynak, üretime daha çok aktarıldıkça çıktıdaki marjinal kazanç, ilave girdilerin ilave olmayan çıktılar ürettiği yere ulaştığı noktaya kadar gittikçe azalmaktadır. Bu azalan verimler yasasıdır ve modern ekonominin temelini oluşturmaktadır.

7.2.2 Sanal İşletme Stratejisi Bir diğer ağ tabanlı strateji, rekabetçi bir işletme yaratmak için sanal işletme modelini kullanmaktır. Sanal işletme, sanal organizasyon olarak da bilinmektedir. Sanal işletme, geleneksel örgütsel ve fiziksel yerleşimlerle sınırlanmaksızın ürün ve hizmetleri yaratmak, dağıtmak, diğer işletmelerle birleşmek için alt yapı oluşturarak, insanları varlıkları ve düşünceleri birbirine bağlamada ağları kullanan organizasyon olarak bilinmektedir.

Sanal organizasyonlar, üç unsurdan oluşmaktadır: a)Müşterilerle etkileşim b)BT varlıklarını şekillendirme c)Bilgiyi güçlendirme Bunun dışında üç aşamadan oluşur: 1)Görevler düzeyi 2)Organizasyon düzeyi 3)Organizasyon arası düzey

Sanal organizasyonlar niçin oluşturulmaktadır? İş ortaklarıyla alt yapı ve riski paylaşmak Birbirini tamamlayıcı genel yetenekleri bağlamak Olanakları ve pazarı arttırmak Yeni pazarlara erişimi kazanmak ve müşteri sadakatini paylaşmak Ürün satışından çözümlerin satışına kadar yararlanmak

7.2.3 İş Ekosistemleri İş ekosistemleri pazar konumlandırma ve endüstriyel yapının dışında üç temel özellikle hareket etmektedir: Ortak yaşam, platform(ortam) ve birlikte evrimleşme. İlk özelliği, tedarikçiler, dağıtıcılar, dış kaynak sağlayan işletmeler, ilgili ürün ve hizmetleri yapanlar, teknoloji sağlayıcılar ve birçok organizasyonun serbest ağına sahiptir. İkinci özelliği; hizmetler, araçlar ve teknolojilerden oluşan platformu bir ekosistemi oluşturan üye işletmelerin kendi performansını geliştirmek için kullanabilmesidir. Üçüncü özelliği; iş ekosistemi yeni çevreyi güzelleştirmek için katılımcıları yavaş yavaş geliştirmesi, işin içine katmasıdır.

Dijital işletmelerin ortaya çıkışı ve internet, sektör rekabetçi güçler modelinde biraz değişikliği gerektirmektedir. Geleneksel Porter Modeli, nispeten durağan olan sektör ortamı, açık sektör sınırları ve tedarikçiler, ikame mallar ve kararlı müşteri grubu; pazarı oluşturan sektör üyelerine odaklı olduğunu varsaymaktadır.

Bir ekosistem strateji modeli SEKTÖR EKOSİSTEMİ Pazara yeni girenler İkame ürün ve hizmetler Tedarikçiler Müşteriler Endüstri 1 Endüstri 2 Endüstri 3 Endüstri 4

Sonuç olarak BT ve BS’deki gelişmeler ve globalleşme ile birlikte 90’lı yılların başında internetin ticari olarak yaygınlaşmasıyla, ağ ekonomisi dönüşüme hız kazandırmıştır. Bu gelişmelerin de, aslına bakılırsa yüz yıldan fazladır gerçekleşen büyük değişmelerin son noktası olmayacağa benzemektedir.

HAZIRLAYAN Atakan ERDOĞDU