PROJESİ AÇILIŞ TOPLANTISI ESKİŞEHİR ÇEVRE ve ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ İZİN ve DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Advertisements

HASSAS GÖREV Hakan YÜKSEL Mart.
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
LIFE00/TCY/TR/009 TÜRKİYE’DE KOKU YARATAN EMİSYONLARIN VE İMİSYONLARIN YÖNETİM POLİTİKASININ GELİŞTİRİLMESİ Prof. Dr. Aysen MÜEZZİNOĞLU.
Meriç Belediyeler Birliği
T.C ÇOBANLAR KAYMAKAMLIĞI İlçe Emniyet Amirliği 2013.
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI TEMEL SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Vaka Çalışması Su ve Atık Su Altyapısı Kuzey İrlanda Martin.
TW TR 2008-IB-EN-02 Emisyon Kontrolünün Geliştirilmesi - Bileşen 2 © Thomas Seegers – Fotolia Katarina Mareckova, Ankara.
“Küçükçekmece Perakende Balık Pazarı’nda AB Standartlarının Uygulanması” Projesi
Sağlıklı ve Güvenli Tesisler
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
altyapI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM HİZMETLERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ YILI ÇALIŞMALARI
T.C SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI
İL TÜTÜN KONTROL KURULLARI VE SORUMLULUKLARI
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Serdar Yegül & Soner Tümüklü
AB Destekli Bölgesel Kalkınma Programları
AVRUPA BİRLİĞİ BAKANLIĞI Valiliklerde AB İşleri İçin Kapasite Oluşturulması Projesi Tanıtım Toplantısı Antalya 22 Ocak 2013.
ORTA ANADOLU KALKINMA AJANSI (ORAN) ABUDYK TOPLANTISI SUNUMU
Valiliklerde AB İşleri İçin Kapasite Oluşturulması Projesi VABpro KAPASİTE GELİŞTİRME FAALİYETLERİ TEKLİF ÇAĞRISI Proje Uygulama Başkanlığı 26 Haziran.
İMAR İSKAN VE KOOPERATİF ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
PATLAYICI ORTAM BULUNAN TESİSLERDE PROJELENDİRME ve RUHSAT İŞLEMLERİ
BİLİM VE TEKNOLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Strateji Geliştirme Başkanlığı
T.C. ANKARA KALKINMA AJANSI DOĞRUDAN FAALİYET DESTEK PROGRAMI-2010 ANKARA İLİ SEKTÖREL REKABET ANALİZİ FİZİBİLİTE PROJESİ ANKARA TİCARET ODASI 15 NİSAN.
AR-GE, İNOVASYON ve ENDÜSTRİYEL UYGULAMA
TC ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TC ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Ece TOK Hava Yönetimi Daire Başkanlığı.
Sakarya Hava Kalitesi Koruma ve İyileştirme (SAHAKK-İ) Projesi Ağustos 2007 SAKARYA VALİLİĞİ SAHAKK-İ Proje Grubu.
NOKTA KAYNAK HAVA KİRLİLİĞİ DAĞILIM MODELLEMESİ AERMOD
BİLGİ TEKNOLOJİLERİ VE İNSAN KAYNAKLARI
Valilikler koordinasyonunda illerde yapılan çalışmaların Türkiye’nin Yeni AB Stratejisi ve AB İletişim Stratejisi’ne katkı sağlaması İçişleri Bakanlığı.
İçişleri Bakanlığının 2008/55 Sayılı Genelgesi
ERİŞİLEBİLİRLİK Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Strateji Geliştirme Başkanlığı
ENERJİ VERİMLİLİĞİ DANIŞMANLIK (EVD) ŞİRKETLERİ
Kent Bilgi Sistemleri ve Atık Yönetimi
Türk Patent Enstitüsünün Teknoloji Transferine Yönelik Çalışmaları Prof. Dr. Habip ASAN Türk Patent Enstitüsü Başkanı.
İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünün ulusal ortağı ve temel paydaşı olduğu Kadın Dostu Kentler Programı, Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu-
YERELDE AB SÜRECİ.
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÖLÇ ÜM VE DENETİM DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
T.C. OSMANİYE VALİLİĞİ TEMİZ HAVA EYLEM PLANI ARALIK 2012 ARALIK 2012OSMANİYE.
Avrupa Konseyi Destekli Hibe Projesi KAMUDA ETİK KÜLTÜRÜN GÜÇLENDİRİLMESİ.
T.C MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
MARDİN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
MALATYA VALİLİĞİ KOORDİNASYONUNDA TÜRKİYE SAKATLAR DERNEĞİ MALATYA ŞUBESİ TARAFINDAN YÜRÜTÜLMEKTE OLAN BU PROJE KALKINMA BAKANLIĞI TARAFINDAN SODES KAPSAMINDA.
METAL YÜZEYLERİN BOYANDIĞI TESİSLER VE SKHKKY ÇEVRE GÖREVLİSİ EĞİTİMİ
ATIK YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EKİM TAMAMLANAN PROJELER NoProjenin AdıBütçesiSüresiAçıklama 1 Türkiye’de Hayvansal Atıkların Biyogaz Yolu.
Bölgesel Yatırım Ortamı Değerlendirme Projesi 14 Temmuz, 2015 İstanbul.
Yükseköğretim Sisteminin Uluslararasılaşması Çerçevesinde Türk Üniversitelerinin Uluslararası Öğrenciler İçin Çekim Merkezi Haline Getirilmesi Araştırma.
AFETLER ve AFET YÖNETİMİ (SAU-026) Ulusal Deprem Stratejisi Eylem Planı (UDSEP ) Prof. Dr. Levent Gülen Ofis: M-1 No:1303.
1. Uyuşturucuyla mücadele kapsamında eğitim
Çevresel Etki Değerlendirmesi, İzin ve Denetim Genel Müdürlüğü
Nehir Havzaları Su Kaynakları Modelleme Çalışmaları
YASAMA FAALİYETLERİNDE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ ENERJİ SEKTÖRÜ
İZLEME DAİRESİ BAŞKANLIĞI Şubat-2013 Genel Müdürlük Makamına SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ LABORATUVARLAR ŞUBESİ.
1 İhale Usulleri Arasından Çıkarılan Doğrudan Temin Yönteminin Usulsüzlük ve Yolsuzluk Riskine Etkisi Danışman : Başbakanlık Başmüfettişi R. Bülent TARHAN.
Sunum Planı 2 Kurulum Süreci Gerçekleştirilecek Çalışmalar Giriş USBS Hakkında Fizibilite Süreci Hedef & Fizibilite Çıktıları Yapılan Çalışmalar.
TÜRKİYE’DEKİ İÇME SUYU KAYNAKLARININ VE ARITMA TESİSLERİNİN
TEKNOLOJİK ÜRÜN YATIRIM DESTEK PROGRAMI (TEKNOYATIRIM) 1.
T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Verimlilik Genel Müdürlüğü Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Türkiye Cumhuriyeti VERİMLİLİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
Proje Türü Tarımda Modernizasyonun ve Kırsal Kalkınmanın Sağlanması ile Sanayide Rekabetçiliğin Arttırılması Proje İle İlgili Olduğu Faaliyet Alanı 72.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

PROJESİ AÇILIŞ TOPLANTISI ESKİŞEHİR ÇEVRE ve ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ «MOBİL HAVA KALİTESİ İZLEME SİSTEMİNİN KURULMASI VE KİRLİLİK İZLEME MEKANİZMALARININ OPTİMİZASYONU» PROJESİ AÇILIŞ TOPLANTISI ESKİŞEHİR ÇEVRE ve ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ

ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI OLARAK HAVA KALİTESİ KONUSUNDA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR Günümüzde, her geçen gün artan çevre sorunlarının başında gelen hava kirliliği, geleceğin dünyasını ciddi bir şekilde tehdit etmekte, ekolojik tehlikelerle karşı karşıya bırakmaktadır. Dünya nüfusunun hızla artmasına paralel olarak, artan enerji kullanımı, endüstrinin gelişimi ve şehirleşmeyle ortaya çıkan hava kirliliği, insan sağlığı ve diğer canlılar üzerinde olumsuz etkiler yaratmaktadır. Modern yaşamın getirdiği şehirleşmenin bir sonucu olan hava kirliliği, yerel ve bölgesel olduğu kadar küresel ölçekte de etki alanına sahiptir. Hava kirliliğinin insan sağlığına önemli etkileri olması sebebiyle, hava kalitesi konusuna tüm dünyada büyük önem verilmektedir.

ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI OLARAK HAVA KALİTESİ KONUSUNDA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR Ülkemizde hava kirliliği genel olarak ısınma, sanayi ve motorlu taşıtlardan kaynaklanmaktadır. Bunların yanında büyükşehirlerimizde çarpık kentleşme, şehirlerin topoğrafik yapısı, atmosferik şartlar (inversiyon) ve meteorolojik parametreler (rüzgar hızı vb.), bina ve nüfus yoğunluğu gibi etkenler de özellikle kış sezonunda kirliliğin artmasına katkıda bulunmaktadır. Bütün bu sorunlarla ilgili yerel, ulusal ve uluslararası düzeylerde çalışmalar yapılmakta olup, Bakanlığımız tarafından hava kalitesi konusuna büyük önem verilmekte ve bu konuda yoğun çalışmalar yürütülmektedir.

HAVA KALİTESİ KONUSUNDA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR Bakanlığımız tarafından yürütülen bu çalışmaların başında, sanayi ve enerji üretim tesislerinin faaliyeti sonucu atmosfere yayılan is, duman, toz, gaz, buhar vb. haldeki emisyonları kontrol altına almak, insanı ve çevresini hava alıcı ortamındaki kirlenmelerden doğacak tehlikelerden korumak amacıyla hava emisyonu olan ve Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik (ÇKAGİLHY) kapsamında yer alan işletmelerin kurulması ve işletilmesi için çevre izni verilmesi gelmektedir.

HAVA KALİTESİ KONUSUNDA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR Bu kapsamda, ÇKAGİLHY Ek-1 listede yer alan ve kirletici etkisi yüksek olan tesislerin çevre izin işlemleri Bakanlığımız, Ek-2 listede yer alan işletmelerin çevre izinleri ise İl Müdürlüğümüz tarafından yürütülmektedir. ÇKAGİLHY yürürlüğe giriş tarihi itibari ile İlimizde faaliyet gösteren ve hava emisyonu konusunda Geçici Faaliyet Belgesi ve Çevre İzni almış tesis sayısı: Ek-1 Ek-2 GFB 23 193 Çevre İzni 21 141

HAVA KALİTESİ KONUSUNDA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR Ayrıca, Büyük Yakma Tesisleri Yönetmeliğine göre ısıl gücü 50 MW ve daha fazla olan yakma tesisleri ile Sanayi Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği Ek-3’de belirtilen sınır değerleri aşan parametreleri bulunan tesisler ve Atıkların Yakılmasına İlişkin Yönetmelik gereği sürekli ölçüm cihazı takma zorunluluğu bulunan tesisler ise 2014/12 sayılı Sürekli Emisyon Ölçüm Sistemleri Çevrimiçi İzleme Genelgesi uyarınca sürekli ölçüm sistemlerinden elde edilen verilerini Bakanlığımız sistemine iletmeye başlayacaklardır.

HAVA KALİTESİ KONUSUNDA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR İlimizde faaliyet gösteren 5 (beş) tesiste yer alan toplam 8 (sekiz) adet bacada bulunan sürekli ölçüm cihazı, Sürekli Emisyon Ölçüm Sistemleri Tebliğine tabi olup, 2014/12 sayılı Genelge gereğince genelgede belirtilen tarihlerde Bakanlık sistemine bağlanarak Bakanlık merkezine veri iletimine başlayacaktır.

HAVA KALİTESİ KONUSUNDA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR Hava kirliliğinin doğru bir şekilde ölçülmesi, tüm illerimizde hava kirliliği politikaları oluşturulması ve bu politikalar çerçevesinde illerin hava kalitesinin bir önceki yılın değerlerinden daha iyi durumlara getirilebilmesi amacıyla, Bakanlığımız tarafından 2005-2007 yılları arasında 81 ilde hava kalitesi ölçüm istasyonu kurulmuş ve Türkiye genelinde Ulusal Hava Kalitesi İzleme Ağı oluşturulmuştur. Söz konusu izleme ağına iletilen veriler www.havaizleme.gov.tr adresinde eşzamanlı olarak yayınlanmaktadır.

HAVA KALİTESİ KONUSUNDA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR Bakanlığımız hava kalitesi altyapı yatırımlarına hızla devam etmekte olup, Hava kalitesinin daha etkin izlenmesi amacıyla bir yandan istasyon sayısı artırılırken bir yandan da 2015 sonuna kadar ülke genelinde 8 adet bölgesel temiz hava merkezi kurulması çalışmalarına hız verilmiştir. 2017 yılına kadar ise istasyon sayısının en az 330 olması ve en ücra ilçelere kadar hava kalitesi ölçüm istasyonları kurulması planlanmaktadır.

Mevcut Hava Kalitesi İzleme İstasyonu Ulusal Hava Kalitesi İzleme Ağı kapsamında İlimizde kurulan ve Müdürlüğümüz Ek Binasının bahçesinde yer alan Hava Kalitesi İzleme İstasyonu, PM10, SO2, hava sıcaklığı, rüzgar yönü, rüzgar hızı, bağıl nem ve hava basıncı değerlerini saatlik olarak ölçmekte ve online olarak veri akışı sağlamaktadır. İstasyonun veri akışının kesintisiz devam etmesi, Müdürlüğümüzce kontrol edilmekte olup, istasyonun periyodik aylık bakımları yetkilendirilmiş firma tarafından yapılmaktadır.

Mevcut Hava Kalitesi İzleme İstasyonu Hava Kalitesi Değerlendirme ve Yönetimi Yönetmeliğine göre PM10 ve SO2 sınır değerleri aşağıda verilmiş olup: Hava Kalitesi İzleme İstasyonu ölçümleri itibariyle, 2014 yılı içerisinde PM10 ve SO2 ortalamasında sınır değer aşımı söz konusu olmamış ve Eskişehir, 2013-2014 Kış Sezonu PM10 ve SO2 Ortalamalarının En Düşük Olduğu iller arasında yer almıştır. Kirletici Parametre PM10 SO2 KVS (24 saatlik) 100 µg/m3 250 µg/m3

Hava Kalitesi Ön Değerlendirme Projesi Ayrıca Bakanlığımız tarafından Ankara Temiz Hava Merkezi’ne bağlı olan 13 ilde, Hava Kalitesi Ön Değerlendirme Projesi çalışması yapılmaktadır. Proje kapsamında, İlimizde toplam 34 noktada (11 adet Tepebaşı, 14 adet Odunpazarı, 2 adet Seyitgazi, 2 adet Sivrihisar, 2 adet Çifteler, 2 adet İnönü ve 1 adet Alpu) bazıları ısınma, bazıları ulaşım bazıları ise sanayi kaynaklı olmak üzere pasif örnekleme yöntemiyle emisyon ölçümleri yapılmaktadır. Ayrıca 1 noktada (DSİ 3. Bölge Müdürlüğü Spor Tesisleri alanında) sabit ölçüm istasyonu kurulmuş ve 1 yıl boyunca her mevsimde 1 ay süreyle otomatik ölçüm alınacaktır.   İlimize ait tüm verilerin toplanması ile oluşturulacak Hava Kalitesi Ön Değerlendirme Projesi’nin tamamlanmasını müteakip sonuçlar değerlendirilerek İlimize en az 2 adet sabit ölçüm istasyonu kurulması planlanmaktadır.

Temiz Hava Eylem Planı İlimizin 2011-2014 yıllarını kapsayan “Temiz Hava Eylem Planı” mevcuttur. Ancak, Bakanlığımızın 2013/37 nolu Genelgesi kapsamında İlimize ait 2014-2019 yıllarını kapsayacak Temiz Hava Eylem Planı’nın hazırlanması istenmektedir. Bu kapsamda, 30/12/2013 tarihinde Mahalli Çevre Kurulu kararı ile oluşturulan komisyon tarafından Anadolu Üniversitesi Çevre Mühendisliği Bölümü’nden de akademik destek alınarak İlimize ait 2014-2019 yıllarını kapsayacak Temiz Hava Eylem Planı hazırlanmış ve 24/07/2014 tarih ve 52 nolu Mahalli Çevre Kurulu kararı ile onaylanarak Bakanlığımıza gönderilmiştir.

Bakanlığımızın Hava Kalitesinin İyileştirilmesi konusunda göstermiş olduğu hassasiyet dikkate alınarak Müdürlüğümüz tarafından yapılan çalışmalara ilave olarak İlimizin daha iyi bir hava kalitesine ulaşması konusuna katkı sağlamak amacıyla BEBKA’ya proje başvurusunda bulunulmuş ve kabul edilmiştir. Proje kapsamında alınacak Mobil Hava Kalitesi İzleme İstasyonu ile Müdürlüğümüz yine diğer illere öncülük etmektedir.

GİRİŞ Projemiz BEBKA’nın 2014 yılı ´´Çevre Küçük Ölçekli Altyapı Mali Destek Programı´´ kapsamında; Çevre Mevzuatının etkin uygulanması, hava kirliliğinin olabildiğince azaltılarak AB limit değerlerine uyum sağlanması ile halkımızın daha sağlıklı ve kaliteli bir çevrede yaşaması hedeflenerek Eskişehir Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü tarafından hazırlanmıştır.

PROJENİN KÜNYESİ GENEL BİLGİLER DESTEK SÖZLEŞME NUMARASI : TR41/14/ÇA/0007 SÖZLEŞME TARİHİ 02/06/2014 DESTEK PROGRAMI Çevre Küçük Ölçekli Altyapı Mali Destek Programı PROJE ADI Mobil Hava Kalitesi İzleme Sisteminin Kurulması ve Kirlilik İzleme Mekanizmalarının Optimizasyonu PROJE SÜRESİ 18 AY PROJE TOPLAM BÜTÇESİ 581.615,00 TL BEBKA DESTEK MİKTARI 436.211,00 TL VALİLİK DESTEK MİKTARI 128.168,00 TL BAKANLIK DESTEK MİKTARI 17.235,00 TL

MALİ KATKIDA BULUNANLAR PROJE ORTAKLARIMIZ MALİ KATKIDA BULUNANLAR

PROJENİN AMAÇLARI GENEL AMAÇLAR ÖZEL AMAÇLAR

GENEL AMAÇLAR İlimizin çevre kirliliğinin azaltılması ve çevrenin korunması için gerekli izleme ve değerlendirme sistemlerinin kurulması yoluyla, halkımızın yaşam kalitesinin artırılmasına katkıda bulunmaktır.

ÖZEL AMAÇLAR İlimizde; Mobil Hava Kalitesi İzleme İstasyonu’nun kurulması ve böylece hava kirliliğinin azaltılmasına yönelik çalışmalar yapan kamu kurum ve kuruluşlarının hizmet ve kaynak kullanım etkinliğini artırmak için Hava Kalitesi İzleme Ağı’nı oluşturmaktır.

HEDEF GRUPLARI VE NİHAİ YARARLANICILAR Bu proje kapsamında yapılan paydaş analizi sonucunda ortaya çıkan genel durum şöyle bir paydaş profilini ortaya çıkarmıştır. -Projenin Doğrudan Yararlanıcıları: Eskişehir Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü teknik personeli, Yerel yönetimler (Belediyeler), Halk Sağlığı Müdürlüğü, şehir merkezinde yasayan halk -Projenin Doğrudan Paydaşları: Valilik, Kaymakamlıklar, İl Sağlık Müdürlüğü -Projenin Dolaylı Paydaşları: Çevre Dernekleri, Ticaret ve Sanayi Odası, Üniversiteler, TÜİK, BEBKA, tüm Eskişehir halkı

PROJE KAPSAMINDAKİ FAALİYETLER SIRA NO FAALİYET ADI PROJENİN SÜRESİ 1 Proje Ekibinin Kurulması 18 ay 2 Projenin Açılış ve Kapanış Toplantılarının Yapılması 3 Mobil Hava Kalitesi Ölçüm İstasyonunun Kurulması ve Ölçüm Yapılabilir Düzeye Getirilmesi 4 Hava İzleme Merkezinin Kurulması ve Veri Paylaşımına Başlanması 5 Teknik Personelin Eğitilmesi 6 Eskişehir Yerel Emisyon Envanteri Kitabının Hazırlanılması 7 İlgili Paydaşlara Yönelik Tanıtıcı Seminerler Düzenlenmesi

PROJE EKİBİ 30/06/2014 tarih ve 4927 sayılı Müdürlüğümüz Olur’u proje ekibinin görevlendirmeleri yapılmıştır. - Proje koordinatörü - Proje asistanı (2 kişi) - Proje danışmanı (2 kişi) - Satın Alma Uzmanı/Muhasebeci

PROJE TANITIM TOPLANTILARI Projenin verimli bir şekilde ilerlemesini sağlamak ve projenin başarılı olması için; İl Müdürlüğümüz tarafından, projenin başlangıcında açılış, projenin sona ermesinde ise kapanış toplantısı düzenlenerek bilgilendirme toplantısı yapılacaktır.

MOBİL HAVA KALİTESİ ÖLÇÜM İSTASYONUNUN KURULMASI Öncelikle aracın teknik kapasitesi, hangi parametrelerin ölçümünün yapılacağı, fiyatının ne olacağı vb. konularda piyasa araştırması yapılacaktır. Yapılacak ön inceleme sonrasında teknik şartname ve ihale dokümanları hazırlanarak aracın alımına yönelik ihaleye çıkılacaktır. İhale sürecinin tamamlanmasına müteakip ölçüm istasyonu İl Müdürlüğümüze teslim edilecek ve ihaleyi alan firma tarafından cihazların kalibrasyonları yapılacaktır. Proje kapsamında satın alınacak tüm ekipman ve cihazlar Eskişehir Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü demirbaş listesine kaydedilecektir.

Ölçüm yapılan parametreler: PM10 SO2 NOx O3 CO Meteorolojik veriler (sıcaklık, basınç, nem, rüzgar)

HAVA KALİTESİ İZLEME MERKEZİNİN KURULMASI VE VERİ PAYLAŞIMI İzleme merkezinin kurulması amacıyla, proje merkezinin altyapısı planlanarak; merkezin boya, zemin kaplaması, elektrik donanımı vb. konularda inşaat faaliyetleri tamamlanmıştır. Bundan sonraki süreçte, mobil ölçüm aracının alınmasını müteakip izleme ağı yazılımı kurulacak ve mobil ölçüm aracından elde edilen veriler analiz edilerek merkez veri paylaşımına hazır hale getirilecektir.

Hava Kalitesi İzleme Merkezi

TEKNİK PERSONELİN EĞİTİLMESİ Mobil Hava Kalitesi Ölçüm İstasyonlarının kompleks olması ve farklı parametreleri ölçecek cihazları barındırmaları sebebiyle ilgili personelin teknik eğitim alması gerekmektedir. Eğitimler, Bakanlığımız ve Üniversite bünyesindeki akademik personel tarafından gerçekleştirilecektir. Ayrıca ölçüm istasyonunun temin edildiği firma yetkilileri tarafından bu süreçte destek alınacaktır.

ESKİŞEHİR YEREL EMİSYON ENVANTERİ KİTABININ HAZIRLANMASI Emisyon envanteri; belirli bir coğrafi alanda mevcut kirletici kaynaklardan havaya verilen başlıca hava kirleticilerinin emisyonlarının belirli bir zaman aralığı için kütlesel miktar olarak listelenmesi olarak tanımlanabilir. Envanter oluşturma aşamasında akademik destek alınması planlanmaktadır. Proje ekibinde, üniversite ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı bünyesinden görevlendirilecek 2 danışman bu süreci yönlendireceklerdir.

İLGİLİ PAYDAŞLARA YÖNELİK TANITICI SEMİNERLERİN DÜZENLENMESİ Proje; halk sağlığı ve konuyla ilgili paydaşların hizmet kalitesinin artırılması açısından ele alındığında tanıtıcı ve farkındalık artırıcı faaliyetler önem kazanmaktadır. Emisyon envanterinin hazırlanarak Eskişehir'de hava kirliliğine yönelik bulguların elde edilmesinden sonra proje paydaşları ile Eskişehir'de 4 adet seminer düzenlenecektir. Seminerlerde emisyon envanteri ile elde edilen bulgular ele alınacak ve çözüm önerileri görüşülecektir.

SONUÇ Proje sayesinde Eskişehir halkı, nasıl bir hava soluduğunu bilecek ve günlük yaşamını düzenleyebilecektir. Eskişehir halkı içerisinde yaşlı, çocuk veya solunum yolu hastalığı olan kişiler vb. şehrin hava kalitesi hakkında kolayca bilgi sahibi olabilecektir. Proje kapsamında oluşturulacak Hava Kalitesi İzleme Ağı sayesinde paydaşlar arasında bilgi akışı sağlanacaktır. Yapılacak ölçümler neticesinde ortaya konan "Eskişehir Yerel Emisyon Envanteri" sayesinde hava kirliliğinin nedenleri nitel ve nicel olarak kategorize edilerek, hava kirliliğinin önlenmesine yönelik öncelikler ve stratejiler belirlenecektir.

TEŞEKKÜRLER