Prof. Dr. Sönmez Kutlu Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KONUMUZ DİN FELSEFESİ.
Advertisements

AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
11.Ve 12. yüzyıllarda İslamiyet ve Türk Kültürü
Mezhepler Tarihinin Kaynakaları. Genel özellikleri ve sorunları
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
HEMŞİRELİK FELSEFESİ HATİCE OLTULUOĞLU.
PROF.DR.SÖNMEZ KUTLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
FELSEFENİN ÇEŞİTLİ ALANLARLA
ATATÜRK İLKELERİ.
İSLAMDA YORUM FARKLILIKLARI
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
BURSA-Mustafakemalpaşa Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi Öğretmeni
DİN KÜLTÜRÜ PERFORMANS ÖDEVİ
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
HANBELİ MEZHEBİ İmam-ı Hanbel (Ahmed bin hanbel)'in kendi usulüne göre şer'i deliller çıkardığı hükümlere ve gösterdiği yola Hanbeli Mezhebi denir. Ehl-i.
BAŞKALARININ İNANÇLARINA HOŞGÖRÜLÜ OLMAK
I. ÜNİTE: DİN KAVRAMI VE İSLAM DİNİ
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
ANADOLU BİLGELERİNİN AHLAK ANLAYIŞI
FARKLILILAR.
MEZHEPLER.
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VE ÇUKUROVA İLİM VAKFI SUNUMU HAZIRLAYAN MEHMET AVCI.
DİN ÖĞRETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR
STRUKTURCULAR Psikolojinin bir bilim olarak ortaya çıkışına eşlik eden ve doğa bilimlerinden esinlenen bir yaklaşımdır. 1879’da Alman psikolog WILHELM.
Hazırlayan:Ömer Faruk Şahin
Kâdirîlik:  Abdülkadir Geylani'nin (öl. 1169) görüş ve düşüncelerine dayanan tasavvuf ekolüdür. Abdülkadir Geylani Peygamberimizin soyundan gelmekte.
Son Dönem -devam 11. Ders.
Klasik Sosyoloji Tarihi
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
Tek Tanrıcılık (Monoteizm)
MÜSLÜMANLIKTA, DÜŞÜNCE VE İNANÇ FARKLILAŞMASI
1 C. FELSEFİ METOD  4. Felsefeciler  İslâm Tarihinde Ernevilerin son dönemlerinde ulûm-i kadîme adı verilen felsefî bilimler arabçaya terceme edilmeye.
8.Sınıf /1.ünite KAZA ve KADER Hazırlayan:Serpil AKTAŞ.
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
1 3. Şerh Ve Derlemecilik Dönemî  Hicrî 8. asır ortalarından başlayıp, asrımızın başına kadar devam eden bu dönem kelâm ilminin taklid, duraklama ve gerileme.
3. İstidlal ve Çeşitleri İstidlal kavramı, Ta'lil Burhân-ı Limmî
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
Temel Hadis Kavramlarıyla İlgili Oryantalist İddialar ve Eleştirisi
Pozitivizm A. Comte.
Hint Alt Kıtasında Sünnet
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
Batı’yı Aydınlatan İslam Düşünürü
UMUMİ HUKUK TARİHİ PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
İSLAM HUKUKU- 1 İSLAM HUKUKUNUN NİTELİĞİ
9. Sınıftan Mezun Olunana Dek Görülecek Tüm Dersler
YUNUS EMRE MATÜRİDİ.
FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNİN ESASLARI
Mâtürîdiyye İsimlendirme Tarihçe Görüşleri
İslam dininde, fıkıh yani İslam hukuku konusunda anlayış, metod ve uygulama açısından farklı düşüncelere sahip mezhepler bulunur.Bu mezheplerin başlıcaları.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
1. FELSEFE, DİN VE DİN FELSEFESİ
K-9 1. Gazzâli ve Kelam İlmindeki Yeri
Müçtehit öncelikle dinin temel kaynakları olan Kur’an ve sünneti bilmelidir… Müçtehit Kur’an ve sünneti anlayabilecek derecede Arapçayı da bilmelidir.
G. Yeni İlmi Kelâm Dönemi
Eugen Biser Vakfı ve Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nin işbirliğinde yılları arasında düzenlenen sempozyumlar dizisi her iki dini de.
KUR’ÂN’A ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
TANRI TASAVVURLARI Din ile Tanrı kavramları arasında çok sıkı bir ilişki vardır. Ancak yine de dinler Tanrı kavramı ile ilişkileri bakımından önemli ölçüde.
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DİN FELSEFESİ VI. Ünite.
Sunum transkripti:

Prof. Dr. Sönmez Kutlu Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yeni İlmi Kelam Prof. Dr. Sönmez Kutlu Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi

Kelam’da yenilenme ihtiyacı Kelam ilmi iman esaslarını açıklar. İman esaslarına yöneltilen eleştrirlere cevap verir. Akıl ve vahyi kullanır. Kelamda Sünnet delil değildir. Kur’anın indiği dönemde evren tasavvuru farklı idi. Mekasıd değişmez Vesail değişir. Evren ve madde anlayışı farklılaştı Bilimler gelişti Yeni Felsefi akımlar çıktı Kelam ilminin de yöntemini ve delillerini yenilemesi gerekir.

Yeni felsefi akımların Müslümanlar üzerindeki etkileri Materyalizm Pozitivizm Nihilizm Ateizm Agnostisizm SONUÇ: İnançsızlık ve ahlakî değerleri tanımama Bunlara cevabı eski kelamın yöntemi ile cevap vermek mümkün değil. Yeni ilmi Kelam’a yani kelamın yöntemini yenileyerek yeni sorunlara çözüm üretmek durumunda

Yeni ilmi Kelamın Öncüleri İzmirli İsmail Hakkı, İsmail Fenni Ertuğrul, Filibeli Ahmed Hilmi, Cemaleddîn el-Afgânî, Muhammed Abduh Muhammed İkbal Geçmişi taklidden vazgeçmişler Naslar üzerinde yeniden düşünmek Taklit yerine akıl yürütmek Günümüz Müslümanlarını dikkate alan yorumlar geliştirmek. Klasik kelam problemlerini gözden geçirip tartışmaya açmak Günümüz inanç problemlerini işlemişlerdir. Bireyi ve toplumu öne çıkarmak

Yeni ilmi Kelama ait yazılan bazı eserler İnanç konularında yazılan yeni eserler Abdullatif el-Harpûtî, Tenkîhu’l-Kelam fi Akaid-i Ehl-i İslam (Kelamî Perspektiften İslam İnanç Esasları) Şehbenderzâde Filibeli Ahmed Hilmi, Üss-i İslam-Yeni Akaid, Muhammed Abduh, Risâletü’t-Tevhid (Tevhid Risalesi) Muhammed İkbal, The Reconstruction of Religious Thought in Islam (Dinî Düşüncenin Yeniden Doğuşu) İzmirli İsmail Hakkı, Yeni İlm-i Kelam

İnkarcı Akımlara karşı yazılan Yeni İlmi Kelam eserleri Cemaleddin el Afgânî, er Red ‘ale’d-Dehriyyîn (Tabiatçılığı Red) Filibeli Ahmed Hilmi, Allah’ı İnkâr Mümkün müdür İsmail Fenni Ertuğrul, Maddiyyûn Mezhebinin İzmihlâli

Klasik Kelam ile Yeni İlmi Kelam’ın karşılaştırılması Klasik Kelam Allah’ın zat ve sıfatları üzerinde daha fazla durur Yeni İlmi Kelam dönemde temel problem Allah’ın varlığının ispatıdır. Mekanizm fikrinin temelsizliğinden hareketle materyalizm, Bilimsel yöntemlerle kanıtlanamadığından hareketle evrimcilik, İnsanların dinden vazgeçmediklerinden hareketle pozitivizm eleştirilmiştir. Kader inancının insanın irade ve eylem gücünü ortadan kaldırmadığı üzerinde durulmuş, Hissî mucizeler yerine hidayete ilişkin bilgiler öne çıkmıştır Din-bilim ilişkisi, kadının toplumsal statüsü Pozitivist dönemin gayb âlemini ve gaybî bilgileri dışlayan akılcılığı ve bilimciliği yerine vahyi de dikkate alan bir akılcılık geliştirme çabası Din-siyaset ilişkisi ve din-hukuk ilişkisi

Yeni ilmi Kelamın Yöntemi Mezhep farkı gözetmemek, mezheplere eşit mesafede bulunmak Mezhepler üstü olmak Eleştirel yaklaşmak İnanç alanında taklidi reddetmek Kelami metinlerin kutsallaştırılmasına karşı durmak İnancın bireysel ve toplumsal boyutuyla ilgilenmek Tarihte kalan siyasi boyutu terketmek Yeni felsefi ve inkarcı akımlarla mücadele Nesli tükenmiş fırkalar yerine varlığı devam edenlerle ilgilenmek Makasıd aynu Vesail ve konular değişmiştir.

Yen İlmi kelamda Bireyi ve Toplumu öne çıkaran söylem 1. Yaşam hakkı: İslam insan hayatı ve yaşama hakkına büyük önem verir. İyice incelendiği zaman insana verilen değer ve ona tanınan haklar konusunda hiçbir düşüncenin İslam’la yarışamayacağı görülecektir. 2. İnsanlar arasında eşitlik: İslam ırk üstünlüğü gözetmeksizin bütün toplulukları ve gurupları aynı statüde görür. Hindulardaki gibi bir kast sistemi, Yahudilerdeki gibi bir ırkın üstünlüğü yoktur. 3. Farklı inanç sahiplerine saygı: İslam tarihi boyunca Müslümanların diğer din ve topluluklara karşı gösterdiği hoşgörü ve müsamahadır. Bütün bunlar İslam’ın insan hakları konusunda yeterli bir donanıma sahip olduğunun göstergeleridir. Bu tür konular daha önceki kelâm kitaplarında yer verilmeyen konular olarak önümüze gelmektedir.

İçtimai İlmi Kelam M Şerafettin Yaltkaya İçtimai İlmi Kelam: Kelam ilmini sosyal bilim projeleriyle uzlaştırma Asıl olan toplumdur Toplum ile inançları arasında bir bağ vardır Bayrak toplumun vicdanını yansımasıdır. Bez parçası değildir. Her içtimadan bir ruhaniyet doğar. Kutsallık doğar. Fıtri inancı ve sezgileri öne çıkarır Ömer Nasuhi Bilmen’in eleştirileri Yeni ilm-i Kelam’a reddiye İctimâî İlm-i Kelâm projesi, kelam ilmini modern ilimler ve mantık metodolojileriyle te'yîd etme girişimi olan 'Yeni İlm-i Kelam' düşüncesine bir reddiye niteliği taşımaktadır. Mehmet Şerâfeddin, i'tikâdî meselelerin kelam ilminin doğuşundan bu yana içermekte olduğu gibi reddiyeler, nazarî istidlaller, aklî muhâkemeler yoluyla ele alınmasını uygun bulmamıştır. Bu teze göre inanç konuları felsefî ve fennî boyutlarla inceleme konusu yapılacak meseleler değildir.

İzmirlinin Yeni İlmi Kelam Algısı İzmirli’nin önemle üzerinde durduğu hususlardan biri de şudur: Ona göre İslam akaidi ile bağdaşmayan her türlü felsefi kanun reddedilmelidir. Bu konuda taviz verilmemelidir. Dolayısıyla kabul edilen bir delille kabul edilmeli, reddedilen de bir delille reddedilmelidir. İzmirli’ye göre tabiat bilimlerinin ve astronominin doğrudan doğruya kelâm ilmine dahil edilmesi doğru değildir. Klasik kelâmcılar, muhatapları olan filozoflar tabiatı feslefelerinin bir parçası kıldıkları için bu kadar varlıkla, tabiatla uğraşmışlardır. Bugün yapılması gereken ise onların sonuçları ve kanunlarının incelenmesidir. İzmirli, Kelâm ilminin canlı ve dinamik olmasını istemiştir. Onun için yeni ilm-i kelâm’da nesli tükenmiş İslam fırkaları, felsefe ekolleri yerine bu gün varlığını devam ettiren, tedvin edilmiş eserlere sahip İslam fırkaları, felsefe ekolleri ve onların görüşlerine ağırlık verilmelidir. Kelâm ilmi kesin ve ispat edilmiş kanunlara ters düşmemeli ve onları yok saymamalıdır.

Yeni ilmi Kelam Tanımı Yeni İlm-i Kelâm: Bütün şekilleriyle materyalizmi ve felsefi bir görüş olarak pozitivizmi reddeden, dine karşı yapılan biyolojik ve psikolojik teknikleri (Darwinizm, Freudizm) cevaplandıran, yeni felsefi cereyanları eleştirdikten sonra müsbet ilimden de istifade ederek, Allah’ın varlığını ispat eden, İslamın akâid konularını isbât ve izah ederek mukaddesâtı savunan bir ilim, olarak tanımlanmıştır.

Ebu Hanifenin Allahı ispatı Bağdat'ın karşı sahilinde oturan Ebu Hanife'nin tartışma saatinde yerini almamış olması, "dehri"nin ve kalabalığın zihninde değişik soruların şekillenmesine neden olur. Herkes merak içindedir... "Neden gelmedi? Gelmeyecek mi? Korktu mu? Delil mi bulamadı? vb. sorular.! İmam Azam, belirlenen saatten bir müddet sonra gelir. Dehri, son derece moral kazanmış, küfür ve gururu daha da artmıştır... Ebu Hanife, özür dileyerek gecikmesinin sebebini anlatmaya başlar: Karşı sahilden bu tarafa gelebilmek için bir vasıta bulamadım. Beklemeye başladım. Belki bir kayık veya sal gelir de, onunla giderim diye düşünüyordum. O esnada ağaçların birdenbire devrildiğini gördüm. Devrilen ağaçların kendiliğinden kereste, kerestelerin kendiliğinden kayık olduğuna şahit oldum. Yine kendiliğinden bir kürek ve yelkenin vücud bulduğunu gördüm. Sizlere karşı daha fazla mahcub düşmeyeceğimden sevinerek, kayığa atladım. Kayık kendiliğinden beni buraya getirdi... Dehri (Allah'a inanmayan tartışmacı) ve dinleyenler bu sözlere bir mana veremezler. Tabiatçılığı savunan, herşeyi tabiatın var ettiğini iddia eden tartışmacı, böyle bir olayın, anlatıldığı tarzda gerçekleşmesinin mümkün olmadığını söyler. Büyük İmam'ın beklediği de sanki budur...