Emre Tataroğlu Cem Köseoğlu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
Advertisements

PARAGRAF.
Eski zamanlarda adına hatıra defteri denen bir oluşum vardı
Cümlede , fiillerin anlamını etkileyen kelimelere ne ad verilir?
Çok samimi iki dost ve arkadaşlardı
ASIL EKSİKLİK Asıl eksiklik, eksik olduğumuzu düşünmekti. Asıl eksiklik, çareyi başkasında aramaktı.
A) Zilin çalmasıyla yarışma başladı.
“YAZARLAR OKULLARDA’’ PROJESİ
Ilk göz ağrım.
DÜZYAZI TÜRLERİ MAKALE DENEME SOHBET FIKRA
Bu olay, Marmara Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü'nü 1993 yılında bitiren Dilek isimli bir kızın başından geçmiş. (Böyle anlatılıyor, soyadı.
TÜRKÇE / Anlatım Teknikleri
Yazarın herhangi bir konudaki görü ş lerini, kesin kurallara varmadan, kanıtlamaya kalkmadan, okuyucuyu inanmaya zorlamadan.
Lider dediğin; Hedefleri gibi Zafer zafer benimdir diyebilenin, muvaffakiyet, muvaffak olacağım diye başlayanın ve muvaffak oldum diyebilenindir.
DİLİN İŞLEVLERİ.
Tanımı Özellikleri Konuyla İlgili Sorular
CÜMLEDE ANLAM.
STRESE GİRENİN İMANINDAN ŞÜPHE EDERİM!
Zor insanla başa çıkma yolları
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
İngilizceden çeviri : Orkideler İngilizceden çeviri : Müzik: Autumn Rose.
TIKANDI BABA Seval KEMERTAŞ tarafından düzenlenmiştir.
Kırlangıcın biri, bir adama aşık olmuş
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
Hayatta, birinin eksikliğini hissettiğimiz
Önce, rahat olmayı dene... Ben, bir karış mesafeden, gözbebeklerinde kendi mimiklerimi ve tebessümümü görerek, bu tonda konuşuyorsam seninle; gülümsemeni.
İLETİŞİM SORUNLARI.
DiŞ DOKTORU Diş hekiminin odasına giren genç ve güzel kadın:
Hazırlayan: Ali Akpınar
Hazırlayan: Ali Akpınar
Göl’ün Hikayesi.
TÜRKÇE / Düzyazı Türleri ( Eleştiri - Deneme - Söyleşi )
Okulun ilk günü, ilk derste profesörümüz, önce kendini tanıttı, sonra 'Bu yıl, yepyeni bir öğrencimiz var. Çok ilginç biri bakalım bulabilecek misiniz'
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Öğretici Metinler SOHBET.
CÜMLEDE ANLAM.
Cümlede Anlam.
MÜLAKAT (GÖRÜŞME) Ünlü kişileri çeşitli yönleriyle tanıtmak veya toplumu ilgilendiren önemli bir konuyu aydınlatmak için ünlü kişi yahut uzmanlarla.
NOKTALAMA İŞARETLERİ Tırnak İşareti (“ ”) Ünlem İşareti ( ! )
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
TUTUNMAK Birinci Bölüm.
Soru 1. İnsan bir kışını burada geçirse ( ) yalnız müzik dinlese ( ) yalnız bu yankılı havayı koklasa ( ) Yukarıdaki cümlede parantezle gösterilen yerlere.
İBRETLİK BİR HİKAYE.
ANLATIM TEKNİKLERİ Dört tane anlatım tekniği vardır!!! AÇIKLAMA
Bir bilgeye sormuşlar:
Aileye Karşı SEVGİ VE SAYGI
3. Sempatik ve Esprili Konuşmak
SEVDALILARIN.
BİR AŞK HİKAYESİ Bizimkisi bir aşk hikayesi
ASIL EKSİKLİK.
ÖZEL MÜZEYYEN ÇELEBİOĞLU
Annelerin en güzeli, Sensin, benim güzel annem Annelerin en güzeli, Sensin, benim güzel annem. Ilık esen bahar yeli, Sensin, benim güzel annem.
İbrahim hakkı i.ö.o. Hazırlayan:abdulkadir otlaca.
EŞ ANLAMLI KELİMELER.
Anlatmaya Ba ğ lı Edebi Metinleri İ nceleme Yöntemi Anlatmaya Ba ğ lı Edebi Metinleri İ nceleme Yöntemi.
‘’-Kİ’’ EKİ VE ‘’Kİ’’ SÖZCÜĞÜNÜN (BAĞLACININ) YAZIMI
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
GENEL TEKRAR - 6 CÜMLE ÖĞELERİ - VURGU – ARASÖZ FEM DERSHANELERİ
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
YAZI TÜRLERİ.
Anlatım Türleri Betimleyici Anlatım Öyküleyici Anlatım
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
Türk Edebiyatında Anı Ve Anı Türünde Yazılan Önemli Eser Ve Yazarları * * * *
Güzel Söz Söyleyelim Hikmet SIRMA.
 NECİP FAZIL KISAKÜREK KİMDİR?  Ahmet Necip Fazıl Kısakürek, 26 Mayıs 1904 tarihinde İstanbul'da dünyaya geldi. Eğitim hayatını Fransız Frerler Mektebi'nde,
SOHBET (SÖYLEŞİ) Bir yazarın, kişisel görüş ve düşüncelerini fazla derinleştirmeden, okuyucusuyla konuşuyormuş gibi içten bir hava içinde yazdığı yazılara.
Önce, rahat olmayı dene... Ben, bir karış mesafeden, gözbebeklerinde
SOHBET (SÖYLEŞI). SOHBET NEDIR?
Sohbet (Söyleşi).
Sunum transkripti:

Emre Tataroğlu Cem Köseoğlu Sohbet/Söyleşi Emre Tataroğlu Cem Köseoğlu

Sohbet, söyleşi, muhasebe sözcükleri aynı anlama gelmektedir Sohbet, söyleşi, muhasebe sözcükleri aynı anlama gelmektedir. Sohbet sözcüğünün sözlük anlamı; dostça, arkadaşça söyleşme, yarenlik etme, konuşarak hoş bir vakit geçirmedir.

Sohbet Sözcüğü İle İlgili Bazı Kavramlar Hoşsohbet: Güzel ve tatlı konuşan kimse. Nükte: İnce anlamlı, düşündürücü ve şakalı söz, espri. Nüktedan: Nükte bilen, zarif, ince, esprili kimse.

Yazılı Anlatım Türü Olan Sohbet Sohbet, herhangi bir konunun fazla derinleştirilmeden, karşılıklı konuşma tavrı ve edasıyla anlatıldığı metin türüdür.

Sohbet Türünün Özellikleri Sohbet türünde amaç; herhangi bir konu hakkındaki duygu ve düşünceleri karşılıklı konuşma havasında, samimi, dostça, açık yürekli bir tavırla, hoşça zaman geçirmek için okuyucuyla paylaşmaktır.

Sohbetin belirli bir konusu yoktur; yerine ve zamanına göre sıkıcı olmayan her konuşma sohbet konusu olabilir. Sohbet türünde samimi, senli benli, cana yakın, nükteli bir üslup kullanılır. Sohbet türünde yöresel ve kişisel söyleyişlere yer verilir. Bu söyleyiş özelliği metne samimiyet ve sıcaklık kazandırır.

Sohbet türünden düşünceler derinleştirilmeden, keskinliğe kaçmadan, bilimsel yolla ispatlanmadan, konuşma tavrı ve edasıyla ifade edilir. Yazar düşüncelerini emredici bir tavırla değil, okuyucunun düzeyine inerek, okuyucuyla sıcak bir ilişki kurarak ortaya koyar. Acı durumları anlatırken dertleşme kaygısıyla, teselli etme arzusuyla ruhunu okuyucunun ruhuyla özdeşleştirir. Onunla birlikte üzülür şikayet eder.

Sohbet türünde açıklayıcı ve söyleşmeye bağlı anlatım türleri kullanılır. Metnin kimi yerlerinde tartışmacı, öyküleyici ve mizahi anlatım türlerinden de yararlanılabilir. Sohbet türünde dil genelde göndergesel ve heyecana bağlı işlevlerde kullanılır. Bazı bölümlerde de alıcıyı harekete geçirme işlevlerinde de kullanılabilir.

Sohbet yazılarında duygu ve düşünceler belli bir düzene bağlı bir düzene bağlı olarak anlatılır. Yazar birbirini destekleyen dil bilgisi ve anlam bakımından tutarlı cümlelerle paragraflar oluşturur ve paragrafları birbirine bağlayarak metne bütünlük kazandırır. Sohbet yazılarında açık, akıcı, duru ve yalın bir anlatım kullanılır.

Sohbet Türünün Tarihi Gelişimi Sohbet ve deneme türü birbirine yakınlık göstermektedir. Bu nedenle sohbet türünün tarihsel gelişimine bakarken denemenin tarihsel gelişimini göz önüne almamız gerekir. Deneme 16. yy sonlarına doğru ortaya çıkmıştır Fransız yazar Montaigne ilk temsilcisi olarak kabul edilir. Sonraki yıllarda Ingiltere’de C. Lamb, W. Hazlitt, T. De Quincey, R. L. Stevenson ile Amerika’da R. V. Emerson, H. D. Thoreau ve bu türün ön önemli temsilcisi Montaigne’den sonra F. Bacon olmuştur. Deneme türü Türk Edebiyatına 20. yy başlarında gelmiştir. Sohbet türü de bu yüzyılda görülmeye başlanmıştır. Deneme ile sohbet birbirine hep karıştırılır çünkü denemedede sohbette olduğu gibi yazarlar konularını özgürce seçerler ve hemen herkesi ilgilendiren konuları ele alırlar. Seçtikleri konuyu fazla derinleştirmeden işler, kişisel görüşleri ile izlenimlerini okuyucuyla bir sohbet havasında iddaa ve ispata kaçmadan paylaşırlar. Doğal olarakda bu durum deneme ve sohbet arasında ciddi bir fark olmadığını gösterir. Nitekim bu yüzden kimi yazıların deneme mi sohbet mi olduğu bizde çok tartışılmıştır.

Sohbet ile Deneme Farkları Sohbette yazarın okuyucuyla konuşuyormuş gibi bir anlatımı vardır. Denemede ise yazarın kendisiyle konuşuyormuş gibi bir anlatımı vardır. Sohbette halk söyleyişlerinden ve fıkralardan yararlanılır, dili ve anlatımı yalındır. Denemede ise ciddi bir dil kullanılır. Sohbette amaç, okuyucuyu kendi düşüncesine çekmek veya kendi düşüncesi doğrultusunda düşünmesini sağlmaktır. Denemede ise böle bir amaç yoktur.

Türk Edebiyatında Sohbet Türünün Temsilcileri: Nurullah Ataç (Söyleşiler, Karalama Defteri, Dergilerde) Şevket Rado (Eşref Saat, Ümit Dünyası, Hayat Böyledir, Aile Sohbetleri, Saadet Yolu) Falih Rıfkı Atay (Pazar Konuşmaları) Yahya Kemal Beyatlı (Tarih Musahabeleri) Ahmet Kabaklı (Sohbetler) Suut Kemal Yetkin (Edebiyat Söyleşileri) Melih Cevdet Anday (Dilimiz Üzerine Sölyeşiler) Ahmet Rasim (Ramazan Sohbetleri)

GÜLER YÜZ Asık suratlı insanlardan hoşlanır mısınız desem tabii bana gülersiniz. Zaten ben de biraz gülmeniz için söze böyle başladım. Güler yüze ve gülmeye dair olan bu konuşmayı asık suratla dinlemenizi istemem tabii. Konuşurken söze başladığınız sırada karşınızdakinin kaşlarını çattığını, asık bir suratla sizi dinlediğini görürseniz konuşmak hevesiniz kırılır. Lafı kısa kesip bu tatsız sohbeti bir an önce bitirmeye bakarsınız. Bir de karşınızdakinin sizi güler yüzle dinlediğini, hatta araya biraz da tatlı söz karıştırarak sohbete renk verdiğini görecek olsanız konuştukça konuşacağınız gelir. Zaten öyledir. Güler yüz her şeyden önce insana cesaret verir. Çünkü güler yüzlü insanlar her kusuru hoş gören, affeden insanlardır. Dünyada ilk adımlarını yeni atmaya başlamış bir çocuğa herkes güler yüzle bakar. Onun her kusuru yapabileceğini ve bütün kusurların affedilmeye layık olduğunu önceden kabul ettiğimiz için çocuk karşısında gülümser bir yüz takınırız. Olgun insanlar yalnız çocuklara değil, herkese affedici, kusura pek aldırmayıcı bir yüzle bakarlar. Bu dünya öyle çatık kaşla dolaşmaya, şunun bunun kalbini kırmaya değer bir dünya değildir. Onun için güler yüzlü insanlar arasında yaşayanların hayatı daha tatlı geçer. Bazı kimseler vardır, sanki Cenabı Hak onlara gülmeyi yasak etmiştir. Gülümsemeyi aklı başında adamın ciddiliğini bozan bir hâl sayarlar. Yüzgöz olmasınlar diye çocuklarına gülmezler; laubali demesinler diye komşularına gülmezler. Kaşları sanki kudretten çatılmıştır. Çalışırken çatık, konuşurken çatıklar. Hatta kendilerine ettikleri zulüm yetmiyormuş gibi gülenlere de kızarlar.

Hayatı böyle saymak çok yanlıştır Hayatı böyle saymak çok yanlıştır. Unutmayalım ki, biz insanların hayvanlardan bir farkımız konuşmaksa öteki farkımız da gülmektir. Hiç siz ömrünüzde gülen, kahkahalar savuran bir hayvan gördünüz mü? Zavallılar kim bilir ne kadar gülmek istiyorlardır! Hatta insan kardeşlerinin öyle bazı tuhaflıkları vardır ki, onların karşısında herhâlde kahkahalarla gülmek için can atıyorlardır. Ama, ne hikmetse, yüzleri gülmeye elverişli bir şekilde yaratılmamıştır. Kendilerini ne kadar zorlasalar gülemezler. Hâlbuki insanlar, çok şükür, gülebiliyorlar. Bu imkanı niçin kullanmamalı? Alain filozof hiddetin bir hastalık olduğunu söyler. Hem de hiddeti öksürüğe benzetir. Nasıl öksürük bir gıcıkla gelirse hiddet de öyledir. Bir kere başladı mı bir kere ile kalmaz; ikide bir öksürdüğünüz gibi ikide bir de hiddetlenir, sağa sola çatarsınız. Bu hastalığın bir tek tedavisi vardır. O da gülmeye alışmaktır. Gülmeye alışmak deyip geçmeyiniz. İkinci Cihan Harbi’nden önce, belki de Birinci Cihan Harbi’nin yarattığı ruh hâli yüzünden Avrupa’da bazı milletler çok az güldüklerini fark etmişlerdi. Âdeta neşe azalmış, insanlar fazlasıyla somurtur olmuşlardı. Bunun en çok Macarlar farkına varmışlar ve hatırımda kaldığına göre Budapeşte şehrinde insanlara gülmeyi öğreten bir mektep açmışlar. O zaman bu mektebe pek çok öğrenci yazılmış; özel olarak yetiştirilmiş hocalar gülmeyi ya öğrenmemiş veya unutmuş olan yaşlı başlı öğrencilerine hayatın türlü hadiseleri karşısında evlerinde, çalıştıkları yerlerde, kulüplerde, gazinolarda, hatta eğlence yerlerinde nasıl güleceklerini öğretmişler. O insanlar şimdi ne hâldedirler pek bilmiyoruz ama fi tarihinde insanları biraz olsun gülmeye alıştırmak için harcanan gayret herhâlde boşuna değildi. Nitekim Tagor filozof da kendi hususi mektebinde öğrencilerine günde bir saat gülmeyi, kahkahalarla gülmeyi değilse bile, gülümsemeyi belletiyordu. Japonlarda yüksek terbiye, en büyük matem günlerinde bile gülümsemeyi emreder. Kocası ölen bir Japon kadını ziyaretçilerini gülerek karşılamak zorundadır.

Hayatı iyi karşılamanın sırrını bulabilmek için her şeyden önce gülümsemeyi öğrenmeli. Belki siz de bilirsiniz: Her hadiseyi güler yüzle karşılayan bir adama, “Eh… Hayatta muvaffak olduğun için sen tabii daima gülersin. Ama biz öyle miyiz ya?” demişler. Adam, bir kere daha gülmüş, “Yanılıyorsunuz, hem de çok yanılıyorsunuz. Ben hayatta muvaffak olduğum için gülmüyorum. Tam tersine! Güldüğüm için hayatta muvaffak oluyorum.” demiş. Bu söz boşuna söylenmiş bir söz değildir. İçinde bilinmesi gereken bir hakikat saklı. Soğuğa dayanmanın en emin çaresi soğuğu sevmektir, derler. Gerçekten insan soğuğu aradığı zaman, ne kadar şiddetli olursa olsun, etkilenmez. Sıcacık şehir dururken karlı dağlara çıkanlar, vaktinden önce kışı arayanlar vardır. Karların içinde, gömleklerini de çıkararak bir pantolon âdeta çıplak gezerler. Soğuk, sıfırın çok altında olduğu hâlde onları üşütmez. Soğuğu sevdikleri için ona seve seve dayanırlar. Hayata dayanmanın en emin çaresi de hayatı sevmektir. İnsan bir kere hayatı sevince onun bütün külfetlerine katlanır; hiçbiri ağır gelmez. Sizi çok seven anneniz nasıl sizin yüzünüze hep gülerek bakarsa siz de hayata güler yüzle bakar, etrafınızdaki insanlara da neşe verir, hayatın bir kat daha güzelleşmesine hizmet edersiniz. “Güleriz ağlanacak hâlimize.” diyen şair, emin olunuz ki, hata ediyor. Ağlanacak bir hâl karşısında ağlamaya kalkan adamdan hiçbir fayda gelmez. Fakat gülümseyen adamda, ümit vardır: Bu hâlin bir çaresini bulacak demektir. Güler yüzün çözemeyeceği hiçbir mesele yoktur. Buzlar güneş karşısında nasıl erirse çetin meseleler de işe güler yüzle başlayan ve öylece devam eden insanların elinde çözülür. Asık surata kapanan kapılar güler yüze açılır. Bektaşi’nin hikâyesini bilirsiniz: 80 yaşında öldüğü hâlde mezar taşına “5 sene yaşadı” diye yazdırmış. Bu beş sene onun hayatta gülerek, neşe içinde yaşadığı, gam kasavet nedir bilmeden hoşça geçirdiği senelermiş. Hayatınızı yaşadığınız yıllar boyunca uzatabilmek için her anınızı gülerek geçirmeniz gerekir.

Gene bizim bir şairimiz bir dostuna hediye ettiği resminin altına “Ağlarım hatıra geldikçe gülüştüklerimiz!” diye yazmıştır. Bu da güzel bir sözdür. Çünkü en iyi hatıra gülerek geçen günlerin hatırasıdır. Hayatta o günlerin sayısı az olursa insan bir gün gelir, “Ne etmişim de gülmemişim!” diye ağlayabilir. Yüzünüzden tebessüm eksik olmasın. (Şevket Rado,  “Eşref Saat”)

Saptamalar: Şevket Rado, Güler Yüz adlı eserinde senli benli (‘’ Gülmeye alışmak deyip geçmeyiniz. ‘’), içten ve cana yakın bir üslup kullanmıştır (‘’Asık suratlı insanlardan hoşlanır mısınız desem tabii bana gülersiniz…’’). Sanki okuyucuyla sohbet etmektedir.

Şevket Rado, Güler Yüz adlı eserinde dostça, açık yürekli bir tavırla, hoşça zaman geçirmek istercesine bir tavır sergiler(‘’Zaten ben de biraz gülmeniz için söze böyle başladım. Güler yüze ve gülmeye dair olan bu konuşmayı asık suratla dinlemenizi istemem tabii.’’). Şevket Rado, Güler Yüz adlı eserinde okuyucunun düzeyine inerek, okuyucuyla sıcak bir ilişki kurar(‘’ Yüzünüzden tebessüm eksik olmasın.’’)

Yazarın Tutumu Yazar ciddi olmayan, mizahi bir şekilde bize bilgi aktarmaktadır ve bu olayın ne kadar can sıkıcı olduğundan bahsetmektedir. Bu metni karamsar bir şekilde değil, aksine olumlu bir şekilde yazmıştır.

Kullanılan Anlatım Teknikleri Açıklayıcı Anlatım: ‘’ İkinci Cihan Harbi’nden önce, belki de Birinci Cihan Harbi’nin yarattığı ruh hâli yüzünden Avrupa’da bazı milletler çok az güldüklerini fark etmişlerdi. ‘’ Güler yüzlü olmanın yararlarından bahsetmektedir. Tartışmacı Anlatım: Yazar, gülümsemenin iyi bir şey olduğunu bize inandırmaya çalışmaktadır.

Betimleyici Anlatım: ‘’ Karların içinde, gömleklerini de çıkararak bir pantolon âdeta çıplak gezerler.’’ Öyküleyici Anlatım: ‘’ Her hadiseyi güler yüzle karşılayan bir adama, “Eh… Hayatta muvaffak olduğun için sen tabii daima gülersin. Ama biz öyle miyiz ya?” demişler. Adam, bir kere daha gülmüş, “Yanılıyorsunuz, hem de çok yanılıyorsunuz. Ben hayatta muvaffak olduğum için gülmüyorum. Tam tersine! Güldüğüm için hayatta muvaffak oluyorum.” demiş.’’

Metnin Okuyana Katkısı Şevket Rado bu eserinde güler yüzün bize katkılarından bahsetmektedir. Güler yüzlü bir dinleyici veya güler yüzlü bir insan, gülmeyi kendine yasak etmiş bir insandan daha iyidir. Güler yüzlü olan insanlar cesaretli insanlardır ve bunun sonucunda mutlu bir hayat yaşarlar. Yazar bize ne olursa olsun gülmemizi söylemiştir.

Kaynakça Cafer Yıldırım – Asker Ova – Murat Tetik , Orta Öğretim Türk Edebiyatı 11Ders Kitabı Mustafa Alan, Orta Öğretim Dil ve Anlatım 11. Sınıf Ders Kitabı Sabahattin Budak – Aytekin Önceken, Dil ve Anlatım Edebiyat Konu Anlatımlı – Soru Bankası 11. Sınıf