TÜRKİYE’NİN BEYİN GÖÇÜ GERÇEĞİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
OBEZİTE İSTATİSTİKLERİ
Advertisements

TÜRKİYE’DE ÇOCUKLAR.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
TİE Platformu Yürütme Kurulu Başkanı
Kobi Tanımı 150 kişiden daha az çalışanı olan kurumlar
KADIN ve SOSYAL YAŞAM Prof.Dr. Gönül BUDAK Dokuz Eylül Üniversitesi
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
OKUMAKLA İLGİLİ BAZI İSTATİSTİKLER
-Demografik- Nüfus Analizi
Bilişim Sistemleri Mühendisliği Bölümü
TÜRKİYE TIBBİ CİHAZ TEDARİKÇİ PROBLEMLERİ
“ Dünyada herşey için, medeniyet için, hayat için, başarı için en gerçek yol gösterici ilimdir, fendir. İlim ve fennin dışında yol gösterici aramak gaflettir,
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Diferansiyel Denklemler
AB Hakkında Genel Bilgiler
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
AR-GE.
Prof. Dr. İbrahim KILIÇASLAN
Küresel Kriz Sağlık Turizmimize Bir Fırsat Olabilir mi?
Orta Öğretimden Üniversiteye Gelen Öğrencilerin Temel Bilgisayar Bilgilerinin İl ve Bölge Bazında İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Uygulaması.
TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Nüket YETİŞ’in Takdimi , İstanbul.
ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİNİN MÜHENDİSLİK DÜNYASINDAKİ YERİ
Prof. Dr. Harun Raşit UYSAL
Ulusal Ar-Ge Proje Destekleri
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
BİLİM VE TEKNOLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Küresel Ekonomik Kriz Sonrası Enerji Piyasalarındaki Oluşum ve Gelişmeler Yavuz Aydın Direktör GE Energy Services Türkiye/Israil 13 Mayıs 2010 GE Energy.
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
Biyoteknoloji işbirlikleri Üretim Üretim teknoloji teknoloji global global miktar miktar sonuç sonuç gelişmiş gelişmiş özel sektör özel sektör Paylaşım.
Prof. Dr. Seydi DOĞAN Proje Koordinasyon Ofisi Birim Sorumlusu
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
Soru: Ülkemizin sanayi ihracatında, ilk üç sırayı hangi Sektörler alır? Yanıt: Otomotiv( milyon $-%17,3) Hazır giyim( milyon $-%14,6) Kimya(
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
 Demet Cengiz, “Bilişim Teknolojilerinin Öğrenciler Tarafından Kullanılmasını Sağlayacak Unsurların Belirlenmesi,” TBD Bilişim Kurultayı, Ankara, Eylül.
ÜLKEMİZDE MEYVE SUYU TÜKETİMİ VE İHRACAT ORANLARI
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
1 ÜNİVERSİTE – SANAYİ İŞBİRLİĞİNDE KOSGEB DESTEKLERİ (Serhan EKER – 2008 Aralık)
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
1 İSTANBUL EKONOMİK ARAŞTIRMALAR DERNEĞİ “Hocaların Gözüyle 2011 Yılında Türkiye Ekonomisi Araştırması” Kantitatif Araştırma Özeti 16 Şubat 2011 Nippon.
T-TTO İstanbul ticaret üniversitesi ve TTO yapılanması
SÜRDÜRÜLEBİLİR REKABET GÜCÜ PİYASA KALİTESİ- ŞİRKET STRATEJİLERİ KASIM, 2007 Prof.Dr.Çelik Kurtoğlu “iyişirket” Danışmanlık A.Ş.
Yenİ kurulan Ünİversİtelerdekİ
DIŞ EKONOMİK İLİŞKİLER
KADIN ve SOSYAL YAŞAM Prof. Dr. Gönül BUDAK Dokuz Eylül Üniversitesi
5. İzmir İktisat Kongresi “Küresel Yeniden Yapılanma Sürecinde Türkiye Ekonomisi” NİTELİKLİ ÜNİVERSİTE EĞİTİMİ HERKESİN HAKKI Prof. Dr. Kayhan Erciyeş.
Tüketici Trend Araştırması Aralık 2009 Sosyal Telefon.
Prof.Dr. Kırali MÜRTEZAOĞLU Mühendislik Fakültesi Dekanı
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ 2.1. Durum Analizi -Bahçe Ziraatı Programında halen 1. Sınıfta 43 öğrenci; 2. Sınıfta 60 öğrenci olmak.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-4 Prof. Dr. Doğan Nadi Leblebici Bu Slaytta Esen Çağlar’ın 2007 yılında tepav’da yaptığı.
Abra-Kadavra A4 Grubu Toplumsal Duyarlılık Projesi
5. İzmir İktisat Kongresi “Küresel Yeniden Yapılanma Sürecinde Türkiye Ekonomisi” NİTELİKLİ ÜNİVERSİTE EĞİTİMİ HERKESİN HAKKI Prof. Dr. Aydın Öztürk İzmir.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Yöntem, Proje Ekibi, Araştırma Olanakları, Yaygın Etki/Katma Değer
Diferansiyel Denklemler
Prof. Dr. İhsan Sabuncuoğlu Abdullah Gül Üniversitesi Gelen Öğrenciler ve Uluslararasılaşma 23 Ekim 2015.
Yükseköğretim Sisteminin Uluslararasılaşması Çerçevesinde Türk Üniversitelerinin Uluslararası Öğrenciler İçin Çekim Merkezi Haline Getirilmesi Araştırma.
KÜRESELLEŞMENİN BEYİN GÖÇÜNE ETKİSİ VE TÜRKİYE
 Trakya Üniversitesi Yurt Dışından Öğrenci Kabulü.
PROF.DR. FİLİZ GİRAY ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI.
Beyin göçü sorunu ve beyin göçünü engelleme
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
Beyin göçünü engellemek için neler yapılabilir?
Prof. Dr. Ahmet Çamsarı Mersin Üniversitesi
Bilişim Teknolojileri Meslek Seçimi ve Ücretler (2019)
Sunum transkripti:

TÜRKİYE’NİN BEYİN GÖÇÜ GERÇEĞİ Prof. Dr. Acar Savacı İzmir Üniversiteleri Öğretim Elemanları Derneği Başkanı İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü Elektrik-Elektronik Mühendisliği

Bilim ve Teknoloji Politikalarındaki Yanlışlıklar Ar-Ge’ye önem vermeme, Bilim ve teknolojiye değer vermeme, Fikir üretiminin ve buluşun para etmemesi ve desteklenmemesi, Ar-Ge alt yapı ve teşvik eksikliği, Ar-Ge yatırım yardımı ve vergi indirimi azlığı,

Ar-Ge harcamalarının GSYIH içindeki payı 1990 yılında binde 3 Ar-Ge harcamalarının GSYIH içindeki payı 1990 yılında binde 3.2 iken 2000 yılında ancak binde 6.3’e çıkabilmiştir Bu oran Japonya’da yüzde 3.04, ABD’de yüzde 2.64, Almanya’da yüzde 2.46 ve AB ülkelerinde yüzde 1.85’tir.

DİE verilerine göre On bin kişiye düşen Ar-Ge personeli sayısı ülkemizde 1990 yılında binde 6.7 iken 2000 yılında ancak binde 10.5’e çıkabilmiştir

Bu oran Rusya’da binde 153, Japonya’da binde 136, Almanya’da binde 116 ve AB topluluğunda binde 95’dir.

Fen Bilimleri atıf endeksinde taranan dergiler içinde yer alan Türkiye adresli 6074 bilimsel yayın ile 2000 yılında 25. sırada yer alabilmekteyiz. Ülkemizde buluş ve patent için başvuru sayısı 2000 yılında ancak 3442 olmuştur. Bu rakam gelişmiş ülkelerdeki birkaç günlük başvuruya eşittir.

Üniversite mezunlarının %70’inin meslekleriyle ilgisiz işlerde çalışması, En fazla işsizliğin Üniversite mezunları arasında olması, Küreselleşme adı altında kültür emperyalizmi Basın/Yayının aşırı özendirmesi.      

Türkiye beyin göçü en fazla olan 34 ülke içinde 24. sırada iyi eğitim gören yüz kişiden 59’u yurtdışına gitmekte

Eğitim Sistemindeki Çarpıklıklar Kişi başına (142 $) en az eğitim harcaması yapan 5. ülke olmamız, Eğitim harcamasında 109 ülke içinde 105. sırada yer almamız, Ulusal gelirden yüksek eğitime ayrılan pay Dünya ortalaması %5.2 iken bizde %2.2 olması, Sürekli milli eğitim politikası yokluğu, Plansız, programsız ve kalitesiz eğitim, Eğitimde fırsat eşitsizliği oluşu.

Türkiye’nin Beyin Göçü Gerçekleri En fazla beyin göçü veren 34 ülke içinde 24. sıradayız. Türkiye iyi yetişmiş beyinlerinin yaklaşık %60’ını kaybediyor. Tübitak Bursiyerlerinin dönmeme oranı %21. Yurt dışında 50 bin öğrencimiz bulunuyor. Üniversite öğrencilerinin %80’i geleceğini yurt dışında görüyor. Yurt dışına gitmek isteyen öğrencilerin %20’sini geri dönmek istemiyor. Yurt dışından vatana dönenler mutlu değiller. Yurt dışında ortalama yıllık üniversite maliyeti 20 bin $ Yurt dışındaki 50 bin öğrencinin 30 bininin 5 yıllık eğitim sonunda (Doktora veya Lisans+Master)dönmeme/beyin göçünün maliyeti 3 milyar $. Bu para gelişmiş ülkelere karşılıksız hibe edilmektedir.  

Yabancı Dilde Eğitim ve Teknolojideki Gelişmeler Yabancı dilde eğitim beyin göçünde katalizör görevi görmesi, Yabancı dilde eğitim batıya bedavaya (hibe) insan kaynağı üretmeye yardımcı olması, İletişim olanaklarının (bilgisayar, internet, fax, cep telefonu vs) sağladığı kolaylıklar.  

Türkiye’den Beyin Göçünün Nedenleri YÖK’ün hazırladığı bir rapora göre 24 bini Almanya’da, 15 bini ABD’de olmak üzere 50 binden fazla Türk genci yurt dışında eğitim görmektedir. Dünya Bankasına göre yurt dışında yüksek öğretim gören öğrencilerimizin yurt içindekilere göre oranı %3.2’ler civarındadır.

Her 100 öğrenciden 59’u geri dönmüyor Türkiye beyin göçü en fazla olan 32 ülke içinde 24’üncü, yurt dışına en çok öğrenci gönderen ülkeler arasında ise 11’inci sırada bulunuyor. Son 12 yılda Milli Eğitim Bakanlığı’nın bursuyla yurt dışına giden 1991 öğrencinin 769’u (yüzde 38), Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumunun bursuyla giden öğrencilerin ise yüzde 21’i geri dönmedi.

Türkiye yurt dışına en çok öğrenci gönderen/okutan ülkeler arasında 11 Türkiye yurt dışına en çok öğrenci gönderen/okutan ülkeler arasında 11. sırada yer almaktadır.

TÜSİAD’a göre Türk öğrenciler ABD ekonomisine yılda 824 milyon dolar katkı sağlamaktadır İyi bir eğitimin yıllık ortalama maliyeti 15-20 bin $

İnternet’ten 1135 kişi (katılımcıların %75'inin 18-29 yaş grubunda) üzerinden TRT tarafından yapılan "Beyin Göçü" konulu anketin sonuçlarına göre: Katılımcıların %72'sinin kariyer hayallerini gerçekleştirmek için şansını yurt dışında aramayı düşündüğünü yansıtmıştır.

Yurt dışına kariyer yapmak için gidişte en çok tercih edilen ülkeler ABD (%38) ve Kanada’dır (%20). Gençlerin %44’ü, 2-3 yıl içinde istihdam şartlarının düzeleceğini beklemelerine karşın, %32’lik kesim ise istihdam olanaklarının hiçbir zaman düzelmeyeceği düşüncesinde karamsardır.

Beyin göçünü durdurmak için %29’luk kesim zihniyetin değişmesini, %17 Beyin göçünü durdurmak için %29’luk kesim zihniyetin değişmesini, %17.4’lük kesim yerli/yabancı yatırımların sağlanmasını, %17.3’lük kesim ekonominin düzelmesini, %12’lik kesim istihdam yaratılmasını ve %9’luk kesim girişimciliğin desteklenmesini istemektedir. Gençlere göre Türkiye’nin gelecekte karşısına çıkacak en önemli sorun %38 siyasi istikrarsızlık ve %31 ile beyin göçü ve istihdam ve %24 ile ekonomik krizlerdir.

Bir toplumun gelişmişlik düzeyi bilim ve teknoloji üretmesiyle artar Bir toplumun gelişmişlik düzeyi bilim ve teknoloji üretmesiyle artar. Bilim ve teknoloji ise ancak yetkin beyinlerle gerçekleştirilebilir. Beyin gücü yüksek olan toplumlar, gelişmişlik seviyesine ulaşabilirler.

Gelişmiş ülkelerde eğitim ülkenin ihtiyaçları ve gelişmişlik düzeyine göre şekillenmiştir. Bu ülke ihtiyaçlarına göre donanım alan kişiler, kendi ülkelerindeki teknolojinin çok ötesinde ve üzerinde eğitim, bilgi ve beceri kazanarak bu niteliklerini kendi ülkelerinde  kullanama-yacaklarını anlayarak geri dönmemektedirler.

2000 Sonrası ABD, III Dünya ülkelerinden beyin göçünün %54’ünü almaktadır. Hintli ve Çinli kolej mezunlarının %3’ü ABD’ye gider. ABD’de bilim adamı ve mühendislerin %12’si, doktorların %23’ü ve bilgisayarcıların %40’dan fazlası  yabancı ülke mezunu.

Kolombiya’nın beyin göçünden yıllık kaybı 2 Kolombiya’nın beyin göçünden yıllık kaybı 2.37, Hindistan’ın 2 milyar dolar civarında.Meksika’dan yurt dışına gönderilenlerin %79’u geri dönmüyor.Nijerya’dan ABD’ye 100 bin kişi göç ediyor.Her yıl 100 bin Hintli ABD’ye gidiyor.ABD Silikon Vadisinde 30 bin Hintli profesyonel vardır.

ABD Asya’dan son aldığı 1 ABD Asya’dan son aldığı 1.5 milyon göçmenin hemen hemen tamamı yüksek okul veya en iyi kolej mezunlarıdır. ABD 300 bin Hintli ve Koreli, 730 bin Filipinli ve 400 bin Çinlinin %65-70’i Yüksek okul ve kolej mezunudur. Sadece İran, K.Kore ve Tayvan’dan aldıklarının %15’i kolej mezunudur.

Nijeryalı ve Afrikalılar ABD’de en fazla eğitimli etnik grup. Afrika üniversitelerindeki 3 kişiden biri dünyaya ihraç ediliyor.

Tayvan ile ABD ekonomik ilişkileri 1970’lerde başladı Tayvan ile ABD ekonomik ilişkileri 1970’lerde başladı. Elektronik firmaları Tayvan’da ucuz iş gücü nedeni ile yatırım yaptı. Tayvanlı en iyi mühendisler ABD’de lisans üstü çalışmalara gittiler. Bir kısmı Silikon vadisinde çalıştı. Tayvan Hsinchu Bilim Endüstri Parkı kurulunca ABD’deki Silikon Vadili Tayvanlı araştırmacılar 1980-1990 başlarında Tayvan’a geri döndü.

Türk ‘beyin göçü’ haritası çıkarılıyor Uludağ Üniversitesi’nden bir grup bilimadamı, yurt dışında yaşayan Türk bilim adamı ve diğer nitelikli mesleklerde çalışanTürkiye vatandaşları üzerine bir raporu hazırlıyor

Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi ‘Avrupa Birliği’ne Giriş Sürecinde Avrupa ve ABD’ye Türk Beyin Göçünün Karşılaştırmalı Analizi’ başlığı altında yürütülen proje çerçevesinde, Türkiye’de eğitim görmüş, ancak sonra değişik nedenlerle yurt dışına göç etmiş bilim adamlarının göç etme nedenleri ve dünya çapında demografik ve mesleki dağılımları araştırılıyor.

Çalışma Ekonomisi Bölümü öğretim üyesi Prof. Dr Çalışma Ekonomisi Bölümü öğretim üyesi Prof. Dr. Serpil Aytaç’ın sorumluluğunda, Ekonometri Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Erkan Işığıçok ve Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölümü öğretim üyesi Yrd. Doç. Dr. Özlem Işığıçok tarafından bir yıldır yürütülen proje, yurtdışında özellikle Avrupa ve ABD’de yaşayan nitelikli işgücüne, anket uygulanarak yapılıyor.

Proje sonucunda, yurtdışına yerleşen nitelikli işgücünün Türkiye’den gidiş nedenleri ve dönüş hakkındaki düşünceleri ile Türkiye’den beklentileri irdelenecek. Yurtdışına göç edenlerin mesleklerine ve çalıştıkları alanlara göre sayısal dağılımını analiz edilecek. Bu kişilerin kişisel, sosyal ve ekonomik özelliklerini ortaya çıkarılıp, göçe neden olan faktörler ve bunların sonuçları bilimsel olarak değerlendirilecek. Dünya genelinde nitelikli Türk beyin göçünün mesleki dağılımlarına göre bir haritası oluşturulup gelecekteki nitelikli beyin göçünün öngörüsünü yapmak amaçlanıyor

Kaynak Prof. Dr. Muammer KAYA Eskişehir Osmangazi Üniversitesi