Bu araştırma TÜBİTAK (Proje No: 109K094) tarafından desteklenmiştir.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE KURUM ve AİLENİN ÖNEMİ
Advertisements

Obstruktif Uyku Apne Sendromunda (OUAS) Hastalığın Şiddetinin; Obezite ile ilişkisi, İşitsel Reaksiyon Zamanı Testi ile Bilişsel/Nörolojik İşlevsellik.
NESLİHAN AKÇER PSİKOLOG STRESS & BAŞETME YÖNTEMLERİ
BAŞLIK METNİ ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN 25. DÜNYA ÜNİVERSİTELER KIŞ OYUNLARI ERZURUM 2011 VE BRANŞLARI HAKKINDAKİ.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Diferansiyel Denklemler
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
İZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK ve İDARİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ (T.İ.İ.M) “HİZMET MEMNUNİYETİ ÇALIŞMASI” Temmuz, 2010.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Prof. Dr. Akile Sarıoğlu-Büke*, Doç Dr. Osman Özdel**,
Hastane Çalışanlarında Tüberküloz Bilgi Düzeyi ve Risk Algılanması
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Eyvah Öğrenciler Küçüldü: Üniversite Öğrencilerinin Çok-Kullanıcılı Sanal Bir Bilgisayar Ortamında Bilgisayar Okuryazarlığı Eğitimi Alması Araş. Gör. Gonca.
Dr. Özlem COŞKUN*, Yrd. Doç. Dr. Mehtap KARTAL**,
İSTATİSTİK A. G E N E L B İ L G İ. İstatistik, elde edilen bir grup verinin belli hesaplama yöntemiyle objektif değerlendirilmesidir. Hedef - anlam vermek.
Zihinden Toplama ve Çıkarma İşlemi
ÇOCUKLARDA SPORUN VE YÜZMENİN BİLİŞSEL GELİŞİME ETKİLERİ
TÜBİTAK DESTEKLİ PROJE
Okullarımızda Yaygın Bir Sorun:
DOĞUM VE SAĞLIK: DOĞUM SAYISI SAĞLIK DURUMUNU ETKİLİYOR MU ? Amaç Annelik kadının varoluşunda ona bahşedilen bir duygudur. Anneliğin birçok getirisi olduğu.
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
Depresyon Hastalarında Belirti Şiddeti ve Umutsuzluğun İntihar Davranışı Üzerindeki Etkisi Ülkü Kural
ÖRGÜTSEL STRES VE STRESLE BAŞETME YOLLARI
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
STRES VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI 1.
HAYATIN İÇİNDEN PSİKOTERAPİ MERKEZİ
Düşünceler, inançlar. Placebo etki Kusturucu ilaç gebelik bulantı kusmasını önlemiş.
14.ULUSAL TURİZM KONGRESİ 2013 YILI BİLDİRİLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. A. Celil ÇAKICI Mersin Üniversitesi Turizm Fakültesi.
Diferansiyel Denklemler
ÇOCUK VE GENÇLERDE İNTERNET BAĞIMLILIĞI
BEYİN VE STRES.
ÖFKE ve KONTROLÜ.
4 - Dindarlığın Etkileri
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ Doç. Dr. Şenol Beşoluk.
Mobbing Lolohan Jumayeva.
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
DİĞER TUTUMLAR.
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
Psikolojik Danışma Grubundaki Güven Danışanın Katılımı Danışanın Hazır Oluşu Psikolojik Danışman Psikolojik Danışma Grubundaki Güven Danışanın Katılımı.
BÖLÜM 2 Endüstri/Örgüt Psikolojisinde Araştırma Yöntemleri.
BÖLÜM 8 Sekizinci Bölüm Konuları TEPKİ SÜRESİNİN ABC’si DEĞİŞKENLERİ TANIYALIM PROBLEMDEN DENEYE: İŞİN ÖZÜ.
MUSTAFA ŞAHİN MATEMATİK ÖĞRETMENİ
Uyarılmışlık, Stres ve Kaygı
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
STRES YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN.
1 Psikososyal Etmenler. 2 İş Yerinde Görülen Psikososyal Etmenler 1.Çalışanlar arasındaki ilişkileri içermekte 2.Çalışanın, ruhsal ve sosyal iyilik durumunu.
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
GÜRÜLTÜNÜN İNSAN SAĞLIĞINA ETKİLERİ
PREMENSTRUAL SENDROM DAHA YÜKSEK ORANDA CİNSEL FONKSİYON BOZUKLUĞU VE CİNSEL STRES İLE İLİŞKİLİDİR DR GÜLŞAH İLHAN, DR FATMA FERDA VERİT ATMACA, DR HÜRKAN.
Hatice Şimşek Keskin***
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 11
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
ÖFKE ve KONTROLÜ.
STRES YÖNETİMİ
Çocuklara Yönelik Şiddetin Önlenmesi
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Sunum transkripti:

Bu araştırma TÜBİTAK (Proje No: 109K094) tarafından desteklenmiştir. Psikolojik Dışlanmaya Maruz Kalmanın Fizyolojik, Duygusal ve Bilişsel Tepkiler Üzerindeki Etkisi Hayal Yavuz Güzel, Yasemin Abayhan, Savaş Ceylan, Alp Giray Kaya, Deniz Şahin, Orhan Aydın, Gonca Çiffiliz Kınay Bu araştırma TÜBİTAK (Proje No: 109K094) tarafından desteklenmiştir.

Psikolojik Dışlanma Psikolojik dışlanma (ostracism) bireyin ya da bir grubun bir başka birey ya da bir grup tarafından yok sayılması, görmezden gelinmesi ya da gruba dâhil edilmemesi olarak tanımlanmaktadır. Psikolojik dışlanma olumsuz duygudurum bildirmede artış; daha az ait olma, düşük benlik değeri, kontrol ve anlamlı varoluş algısına yol açmaktadır.

Psikolojik Dışlanma Psikolojik dışlanmaya uzun süre maruz kalmanın bireyde anti-sosyal davranışlara,depresyona, kaygıya, yabancılaşma davranışına, intihar düşüncelerine ve saldırganlığa sebep olduğunu gösteren çalışmalar mevcuttur. Anlık tepkiler açısından bakıldığında ise, psikolojik dışlanmanın hem fiziksel hem de psikolojik strese sebep olduğu gösterilmiştir.

Psikolojik Dışlanma Hem gözleme hem deneye dayalı çalışmalarda psikolojik dışlanmanın psikolojik stresi ve bununla ilişkili olduğu bilinen kortizol seviyesini arttırdığı görülmüştür. Benzer şekilde psikolojik dışlanmanın beyinde fiziksel acıya ve tehditlere tepki veren bölgelerde (dACC) faaliyetlerde ve kalp-damar tepkilerinde artışa yol açtığı gözlenmiştir.

Araştırmanın Amacı Psikolojik dışlanmanın fizyolojik tepkiler üzerindeki etkisini inceleyen araştırma bulguları bulunmasına rağmen galvanik deri tepkisi ve deri ısısı üzerindeki etkisini inceleyen sınırlı sayıda çalışma bulunmaktadır Bu araştırmanın amacı, psikolojik dışlanmanın fizyolojik tepkiler ve duygudurumun bir göstergesi olan galvanik deri tepkisi ve deri ısısı üzerindeki etkisini incelemektir.

Araştırmanın Hipotezleri Psikolojik dışlanma koşulunda yer alan katılımcılar kontrol koşulunda yer alan katılımcılara kıyasla kendilerine daha az top atıldığını bildireceklerdir. Psikolojik dışlanma koşulunda yer alan katılımcıların hem galvanik deri tepkisi hem de deri ısısı temel düzey ölçümleri oyunun son 90 saniyesinde elde edilen ölçümlerden daha düşük olacaktır. Kontrol koşulunda yer alan katılımcıların hem galvanik deri tepkisi hem de deri ısısı temel düzey ölçümleri ile oyunun son 90 saniyesinde elde edilen ölçümler arasında anlamlı fark ortaya çıkmayacaktır.

Araştırmanın Hipotezleri 4.Psikolojik dışlanma koşulunda yer alan katılımcılar kontrol koşulundaki katılımcılara kıyasla daha az olumlu, daha fazla olumsuz duygu bildireceklerdir. 5.Psikolojik dışlanma koşulunda yer alan katılımcılar kontrol koşulundaki katılımcılara kıyasla grup üyelerini daha az olumlu değerlendireceklerdir.

Galvanik Deri Tepkisi ve Deri Isısı Galvanik deri tepkisi, sempatik sinir sistemi aracılığıyla uyarılan erkin ter bezlerinin ve bunlarla ilişkili dermal ve epidermal dokuların elektriksel faaliyetidir. Alanyazında yaygın olarak duygu durumun ve otonomik sinir sistemindeki aktivasyonun bir göstergesi olarak galvanik deri tepkisi ve deri ısısı kullanılmaktadır.

Yöntem Katılımcılar Hacettepe Üniversitesi 17’si (%37) E, 29’u (%63) K olmak üzere toplam 46 kişi katılmıştır. Katılımcıların yaş ortalaması 20,43 (SS = 1.90) olarak hesaplanmıştır.

Yöntem Araştırmada Yer Alan Değişkenler Bağımsız değişken: psikolojik dışlanmaya maruz kalma (psikolojik dışlanma var/ psikolojik dışlanma yok) Bağımlı değişkenler: galvanik deri tepkisi,deri ısısı, bilişsel ve duygusal tepkiler 2 (psikolojik dışlanma: var, yok) x 2 (ölçüm zamanı: temel düzey, oyunun son 90 saniyesi)

Yöntem Veri Toplama Araçları Sanal Top Ölçeği BIOPAC Veri Toplama Sistemi: Bu yazılım aracılığıyla galvanik deri tepkisi ve deri ısısı ölçümlerinin en yüksek genlik değerleri hesaplanmıştır.

Deneysel İşlem Elektrodların Bağlanması Temel Düzey Ölçümü (2 dakika) Sanal Top Oyunu (3-3.5 dakika) Elektrodların çıkarılması Sanal Top Ölçeği

Bulgular Değişimleme Kontrolü Beklenildiği gibi, psikolojik dışlanma koşulunda yer alan katılımcılar (%8.23 top gelme oranı), kontrol koşulunda (%39.88) yer alanlara kıyasla kendilerine daha az oranda top atıldığını bildirmişlerdir, F(1, 44) = 45.50, p < .001, ² = .51.

Fizyolojik Tepki Analizi Galvanik Deri Tepkisi Analizleri Psikolojik dışlanma koşulunda yer alan katılımcıların son 90 sn.’de elde edilen en yüksek genlik puanları, temel düzey en yüksek genlik puanlarından anlamlı olarak daha yüksektir, t(21) = -3.70, p < .001. Ancak beklenildiği gibi kontrol koşulunda yer alan katılımcıların temel düzey en yüksek genlik puanları ile son 90 sn.’de elde edilen en yüksek genlik puanları arasındaki fark anlamlı bulunmamıştır, t(23) = -2.08, p = .049. Bu bulgu araştırmanın temel beklentisini desteklemektedir.

Fizyolojik Tepki Analizi Deri Isısı Tepkisi Analizleri Temel düzeyde alınan ortalama genlik değeri (Ort. = 32.28, SS = 0.97), son 90 sn.’de ölçülen ortalama genlik değerinden (Ort. = 32.36, SS = 1.06) anlamlı olarak daha düşüktür.

Duygusal Tepki Analizi Psikolojik dışlanma koşulunda yer alan katılımcıların, kontrol koşulunda yer alan katılımcılara kıyasla anlamlı olarak daha az olumlu duygu durumu bildirdiklerini göstermiştir, F(1, 44) = 6.06, p < .05, ² = .12. Benzer şekilde, psikolojik dışlanma koşulunda yer alan katılımcılar kontrol koşulunda yer alanlara kıyasla daha fazla olumsuz duygu durum bildirmişlerdir, F(1, 44) = 8.36, p < .01, ² = .16.

Bilişsel Tepki Analizi Psikolojik dışlanma koşulunda yer alan katılımcıların kontrol koşulunda yer alan katılımcılara kıyasla gruba ilişkin daha az olumlu izlenim bildirdiklerini göstermiştir, F(1, 44) = 30.57, p < .001, ² = .41.

Tartışma Analiz sonuçlarına göre deney ve kontrol grubu katılımcılarının temel düzey ölçümlerinin farklılaşmaması, buiki grubun galvanik deri tepkisi ve deri ısısı ölçümleri açısından homojen özellik taşıdıklarını göstermektedir. Çalışmadan elde edilen bulguların alanyazın ile tutarlı olduğu görülmektedir.

Tartışma Alanyazında korku, stres, kaygı ve benzeri durumlarda galvanik deri tepkisinde artış olduğuna ilişkin bilgiler yer almaktadır. Galvanik deri tepkisi ölçümlerine ilişkin bulgular psikolojik dışlanma koşulundaki katılımcıların, çalışmanın denenceleri ile uyumlu olarak, dışlanmanın gerçekleştiği son 90 saniyede daha fazla olumsuz duygu durum, stres, kaygı ve öfke gibi duyguları hissettiklerini göstermektedir.

Tartışma Bu çalışmada, psikolojik dışlanma koşulunda, galvanik deri tepkisinde göreli bir artış söz konusu iken, deri ısısında beklendik bir değişim görülmemiştir. Bu durumun olası sebeplerinden birisi sanal top oyunun göreli kısa olan toplam süresidir. Oyunu ortalama süresi 3.5 dakikadır. Bu süre deri ısısında anlamlı bir farklılaşmanın olması için yeterli bir süre olmayabilir.

Tartışma Sanal Top Ölçeği’nin boyutları açısından, araştırmanın denenceleri ile tutarlı olarak, psikolojik dışlanmaya maruz kalan katılımcıların, kontrol koşulunda yer alanlara kıyasla daha düşük olumlu duygu ve daha yüksek olumsuz duygu rapor ettikleri ve grup üyelerini daha az olumlu değerlendirdikleri görülmüştür. Bu bulgu hem alanyazın ile tutarlıdır hem de bu çalışmanın beklentilerini karşılamıştır.

Tartışma Bu araştırmada elde edilen bulgular psikolojik dışlanmanın duygusal ve bilişsel tepkiler üzerindeki etkilerine paralel olarak fizyolojik tepkiler üzerinde de etkiye sahip olduğunu göstermesi açısından önemlidir.

Dinlediğiniz için teşekkürler….