Türkiye’de Adalet Harcamaları ve Uluslararası Karşılaştırmalar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Edirne Bölge Müdürlüğü
Advertisements

Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı, Mart 2013
Hazırlayan Erkan KARAARSLAN
TÜRKİYE’DE ÇOCUKLAR.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİ BİRİMİNİN YIL SONU FAALİYET RAPORU
YARGITAY KARARLARINA ERİŞİM ve ELEKTRONİK HİZMETLER
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
-Demografik- Nüfus Analizi
TEFTİŞ KURULU BAŞKANLIĞI
Birol ERDEM HSYK İKİNCİ DAİRE ÜYESİ
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
1 Türkiye Ekonomisinde Mevsimsellikten Arındırılmış GSYH (2008 Ç1=100) Kaynak: TÜİK.
CEPEJ’in Yüksek Mahkemelerde Birikmiş İş Yükünü Azaltmaya Yönelik Önerileri.
Swiss Federal Supreme Court - CoE / CEPEJ İsviçre Federal Yüksek Mahkemesinde Son 30 yıl içinde davaların ikiye katlanışı.
İnsan Kaynakları Yönetimi Kadroların dağıtımı – kolay bir formül.
Gayri Safi Yurtiçi Hasıla (SAGP, Milyar $)
TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Nüket YETİŞ’in Takdimi , İstanbul.
Mali İstatistik Kavramı ve Ülkemiz Uygulamaları
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
© Swiss Federal Supreme Court / CoE-CEPEJ 1 İsviçre Federal Yüksek Mahkemesinde Mahkeme Yönetimi CEPEJ rehber ilkelerinin uygulaması Ankara –
SON EKONOMİK GELİŞMELER
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI ORGANİZASYON ve SÜREÇ.
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
BİLİM VE TEKNOLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI BOLU İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BÖLÜMÜ PROJELER KOORDİNASYON EKİBİ LdV Mesleki Eğitim Programı Ortaklık Projeleri (
Ankara, 25 Mart 2011 Mehmet KAYA Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Genel Sekreteri HSYK’ nın Anayasal Değişiklik Doğrultusunda Yeniden Yapılandırılması.
Sosyal koruma harcamalarının izlenmesinde uluslararası olarak kullanılan iki yöntem bulunmaktadır. Bunlardan birincisi AB’nin kullandığı ESSPROS ikincisi.
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
1 Rennes Akademisi: « LOLF » için hazır mısınız?.
HİBELER Mine MUT İstanbul Üniversitesi
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
SOSYAL GÜVENLİK. Sosyal Güvenlik Sistemine Bütçeden Yapılan Transferler ve Sosyal Güvenlik Açığı (Cari Fiyatlarla, Milyar TL)
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
ÜLKEMİZDE MEYVE SUYU TÜKETİMİ VE İHRACAT ORANLARI
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
Türkiye Telekomünikasyon Sektöründeki Gelişmeler Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu 9 Nisan 2009, İstanbul Galip ZEREY Kurul II. Başkanı.
1 ÜNİVERSİTE – SANAYİ İŞBİRLİĞİNDE KOSGEB DESTEKLERİ (Serhan EKER – 2008 Aralık)
OCAK 2014 OCAK T.C. GÜLYALI KAYMAKAMLIĞI T.C. YÜRÜTÜLEN VE PLANLANAN PROJELER SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA VAKFI MÜDÜRLÜĞÜ MALMÜDÜRLÜĞÜ.
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
HESAPLARIN SAYIŞTAYA VERİLMESİ
Çelik Kapı Pazar Araştırması
ERASMUS ve HİBELER İstanbul Üniversitesi Uluslararası Akademik İlişkiler Kurulu Mine MUT Erasmus Ofis Sorumlusu
AVRUPA BİRLİĞİ EĞİTİM VE GENÇLİK PROGRAMLARI MERKEZİ BAŞKANLIĞI Hayatboyu Öğrenme Leonardo da Vinci (Mesleki Eğitim) Programı.
TÜRKİYE ORGANİZE PERAKENDE SEKTÖRÜ. TÜRKİYE’DE PERAKENDE  ENERJİ, EĞİTİM VE SAĞLIKTAN SONRA DÖRDÜNCÜ BÜYÜK SEKTÖR  2006 YILI TOPLAM CİROSU MİLYAR.
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Danimarka İnceleme ve İhtilafların Çözümü Sistemi Jens Fejoe.
Engellilik ve Dava Örnekleri
DIŞ EKONOMİK İLİŞKİLER
Performans Göstergeleri
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Sanayi Genel Müdürlüğü
MAHALLİ İDARELERİN MALİ ÖZERKLİĞİ
E-Ticaret (Rakamlarla Giriş) Sunu İçerik Kaynağı: İyiler, Z. (2009). Elektronik Ticaret ve Pazarlama, T.C. BAŞBAKANLIK Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı.
2012PARASAL SINIRLAR (1) 5018 Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu (35 inci madde) Parasal Sınırlar ve Oranlar Genel Tebliği a) Yapım işleri.
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
Asistan ve Öğretim Üyesi İhtiyacı Açısından Gelecekte Aile Hekimliği
2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE TASARISI MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 18 EKİM 2011.
KAMU HARCAMALARININ SINIFLANDIRILMASI
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI KAMU MALİ YÖNETİMİ PROJESİ KAPSAMINDA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR, MEVCUT KODLAMANIN DAHA ÖNCE DEĞİNİLEN EKSİKLİKLERİNİ ORTAYA.
1 MALİYE BAKANLIĞI Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME Abdülkadir GÖKTAŞ Daire Başkanı 23 Mayıs 2006.
Erasmus ve Hibeler Mine MUT Erasmus Ofis Sorumlusu 29 Kasım 2007 Erasmus Koordinatörler Toplantısı.
FONKSİYONEL SINIFLANDIRMAYA GÖRE ÖDENEK İCMALİ 1. GENEL KAMU HİZMETLERİ , ,00 2. SAVUNMA HİZMETLERİ , ,00 3. KAMU DÜZENİ.
VATANDAŞLIK BİLGİSİ ESRA ERİŞ 4-B KONU : YARGI
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI; *Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması 4 bölüm *Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması 4 bölüm 13 basamaktan oluşur. 13.
Özlem Keçim.
Sunum transkripti:

Türkiye’de Adalet Harcamaları ve Uluslararası Karşılaştırmalar Hazırlayan: Hande Özhabeş Katkıda Bulunanlar: Nurhan Yentürk Yakup Kadri Karabacak Zafer Kıraç

TABLO 1: 2006-2014, ADALET HARCAMALARINI İZLEME TABLOSU, BİN TL   2006 GERÇEKLEŞEN 2007 GERÇEKLEŞEN 2008 GERÇEKLEŞEN 2009 GERÇEKLEŞEN 2010 GERÇEKLEŞEN 2011 GERÇEKLEŞEN 2012 KANUNLAŞAN 2013 BÜTÇE ÖNGÖRÜSÜ 2014 BÜTÇE ÖNGÖRÜSÜ A: MERKEZİ YÖNETİM ADALET HARCAMALARI ANAYASA MAHKEMESİ 4.824 5.686 6.441 9.852 10.316 14.088 24.718 26.573 28.501 YARGITAY 34.791 41.714 45.505 52.226 57.488 85.803 103.130 111.629 120.597 DANIŞTAY 25.418 33.197 36.511 40.483 46.476 58.050 70.742 76.206 82.108 SAYIŞTAY 48.412 62.922 76.204 85.573 94.474 120.951 142.162 140.584 147.414 ADALET BAKANLIĞI 1.948.265 2.687.651 2.852.435 3.460.036 3.923.871 5.079.250 5.277.312 5.698.593 6.458.088 HAKİMLER VE SAVCILAR YÜKSEK KURULU 17.027 35.512 37.690 40.171 MALİYE BAKANLIĞI (Adli Yardım) 14.094 15.049 20.644 24.653 26.469 30.295 33.421 35.000 38.000 MALİYE BAKANLIĞI (CMK) 121.431 4.525 10.322 12.326 13.235 15.148 16.711 18.000 20.000 AHİM TAZMİNAT ÖDEMELERİ 13.847 26.222 10.392 11.663 33.099 37.137 40.000 GENEL BÜTÇELİ KURUMLARIN ADALET HARCAMALARI 2.211.082 2.876.966 3.058.454 3.696.812 4.205.428 5.457.749 5.743.708 6.184.275 6.974.879 TÜRKİYE ADALET AKADEMİSİ BAŞKANLIĞI (hemen tümü Adalet Bakanlığı'ndan transfer edilmektedir) 2.525 5.564 8.016 7.958 11.176 10.944 11.767 12.564 13.430 CEZA VE İNFAZ KURUMLARI İLE TUTUKEVLERİ İŞYURTLARI KURUMU (en az yarısı Adalet Bakanlığı'ndan transfer edilmektedir) 648.062 800.465 443.080 816.955 833.086 955.716 772.457 844.669 916.495 ÖZEL BÜTÇELİ KURUMLARIN ADALET HARCAMALARI 650.587 806.029 451.096 824.913 844.262 966.660 784.224 857.233 929.925 MERKEZİ YÖNETİM ADALET HARCAMALARI TOPLAMI (Türkiye Adalet Aakademisvenin tümü ve Ceza ve İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İşyurtları Kurumu'nun % 50'si hariç) 2.535.113 3.277.199 3.279.994 4.105.290 4.621.971 5.935.607 6.129.937 6.606.610 7.433.127 GSYH 758.391.000 843.178.000 950.534.000 952.559.000 1.098.799.000 1.294.893.000 1.426.000.000 1.572.000.000 1.733.000.000 TOPLAM ADALET HARCAMALARI /GSYH 0,33 0,39 0,35 0,43 0,42 0,46 italik tahmindir

ADALET HARCAMALARINI İZLEMEKTE KULLANILAN VERİ KAYNAKLARI ANAYASA MAHKEMESİ, YARGITAY, DANIŞTAY, SAYIŞTAY, ADALET BAKANLIĞI, HAKİMLER VE SAVCILAR YÜKSEK KURULU : 2006-2011 gerçekleşmiş harcamaları: İdarelerin gerçekleşmiş harcamalarına yıllık olarak http://stk.bilgi.edu.tr/stkButce.asp adresinden ulaşılabilmektedir. Verilerin orijinal kaynağı Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğü’dür. 2012-2014 arası kanunlaşan ve öngörülen harcamalar: İdarelerin kanunlaşan ve iki yıllık öngörülen harcamalarına www.bumko.gov.tr , bütçe gerekçeleri ve bütçe kanunu ve eklerinden ulaşılabilmektedir. ADLİ YARDIM VE CMUK : 2006-2012 için http://www.barobirlik.org.tr/Detay.aspx?ID=5429&Tip=Menu 2013-2014 arası tahmindir. AHİM’E YAPILAN ÖDEMELER : 18/04/2012 tarihli Mllitvekili Gürkut Acar’ın yazılı soru önergesine Adalet Bakanıl Sadullah Ergin’in yazılı cevabı, TÜRKİYE ADALET AKADEMİSİ BAŞKANLIĞI ve CEZA VE İNFAZ KURUMLARI İLE TUTUKEVLERİ İŞYURTLARI KURUMU : 2006-2011 gerçekleşmiş harcamaları: İdarelerin gerçekleşmiş harcamalarına yıllık olarak http://stk.bilgi.edu.tr/stkButce.asp adresinden ulaşılabilmektedir. Verilerin orijinal kaynağı Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğü’dür. 2012-2014 arası kanunlaşan ve öngörülen harcamalar: İdarelerin kanunlaşan ve iki yıllık öngörülen harcamalarına www.bumko.gov.tr , bütçe gerekçeleri ve bütçe kanunu ve eklerinden ulaşılabilmektedir. İki kurumun ödenekleri ile Adalet Bakanlğının ödenekleri arasındaki transferler için bkz. Ödenek cetvelleri, Ödenek cetvelleri için bkz. www.bumko.gov.tr

Türkiye’nin Adalet Harcamalarının GSYH’ya Oranı (Yıllar İçinde)

Kaynak: Adalet Bakanlığı Faaliyet Raporu, 2010

Tutuklu/Hükümlü Oranları Kaynak: Türkiye Barolar Birliği İnsan Hakları Merkezi Tutuklama Raporu 2011

2010 yılı itibariyle çeşitli tiplerdeki ceza infaz kurumlarını gösterir tablo (Kaynak: Adalet Bakanlığı 2010 Faaliyet Raporu Syf 74)

Tutuklu - Hükmen Tutuklu - Hükümlü Dağılımı Adalet Bakanlığı Ceza ve Tevkif Evleri Genel Müdürlüğü internet sayfasından istatistikler: Tutuklu - Hükmen Tutuklu - Hükümlü Dağılımı ( Ekim 2011 İtibarıyla )   Tutuklu Hükmen Tutuklu Hükümlü Genel Toplam Ç Y T Kadın 46 1474 1520 6 648 654 7 2335 2342 59 4457 4516 Erkek 1577 31333 32910 185 17113 17298 200 72118 72318 1962 120564 122526 Toplam 1623 32807 34430 191 17761 17952 207 74453 74660 2021 125021 127042 Ç=Çoçuk, Y=Yetişkin, T=Toplam Bu tablo, 19/04/2008 tarihli ve 26852 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 2008/13472 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe giren Resmi İstatistik Programı kapsamında olmayıp, hizmete özel olarak hazırlanmıştır

Toplam Hükümlü & Tutuklu Sayısı Toplam Cezaevi Yatak Sayısı Cezaevleri Kapasite Eksikliği Toplam Hükümlü & Tutuklu Sayısı Toplam Cezaevi Yatak Sayısı Kapasite Eksikliği 127,042 114,831 12,211

Adalet Bakanlığı 2010 Faaliyet Raporu s. 35 Ceza ve Tevkif evleri Genel Müdürlüğü 2010 harcaması 7,040,156 TL Ceza İnfaz Kurumları, Tutukevleri Ve Eğitim Merkezleri 2010 harcaması 1,501,501,803 TL Toplam Hükümlü&Tutuklu Sayısı 127,042 Tutuklu ve hükümlü başına bütçe Yıllık 11,819 TL Aylık 985 TL

Kaynak: Adalet Bakanlığı Ödenek Cetveli, 2012, www.bumko.gov.tr

Yıllar İçinde Maliye Bakanlığı’ndan Barolara Gönderilen Toplam Adli Yardım Ödeneği 2011 2010 2009 2008 Hukuk Davaları İçin Ayrılan Adli Yardım Ödeneği 27.265.867,94 23.822.443,15 22.187.306,79 18.579.272,35 Ceza Davaları İçin Ayrılan CMK Ödeneği 15.147.704,40 13.234.690,63 12.326.281,56 10.321.817,95 TOPLAM 42.413.572,34 37.057.133,78 34.513.588,35 28.901.090,30 Kaynak: http://www.barobirlik.org.tr/Detay.aspx?ID=5429&Tip=Menu

Uluslararası Karşılaştırmalar Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi 2010 İhlal İstatistikleri http://www.echr.coe.int/NR/rdonlyres/8ED60DCD-FA01-41C4-A660-9D31F23DD08F/0/TABLEAU_VIOLATIONS_2010_EN.pdf 2011 İhlal İstatistikleri http://www.echr.coe.int/NR/rdonlyres/596C7B5C-3FFB-4874-85D8-F12E8F67C136/0/TABLEAU_VIOLATIONS_EN_2011.pdf CEPEJ- Avrupa Konseyi Etkin Yargı Komisyonu Avrupa Yargı Sistemleri Raporu 2010 https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=CEPEJ(2010)Evaluation&Language=lanEnglish&Ver=original&BackColorInternet=DBDCF2&BackColorIntranet=FDC864&BackColorLogged=FDC864

2008 yılında mahkemelere, savcılıklara ve adli yardıma ayrılan bütçe (Euro) Kaynak: CEPEJ 2010 Raporı

2008 yılında ülke sakini başına bütün mahkemelere, savcılığa ve adli yardıma tahsis edilen yıllık bütçe, Avro cinsinden Kaynak: CEPEJ 2010 Raporı ORTALAMA 47,1 EURO

2008 yılında tüm mahkemelere, savcılık hizmetlerine ve adli yardıma kişi başına GSYH bağlamında tahsis edilen kamu bütçesi (%) Kaynak: CEPEJ 2010 Raporı

2008’de mahkemelere ayrılan bütçenin bileşenleri (Euro) Kaynak: CEPEJ 2010 Raporu

2008 verilerinden çıkarılabilecek bazı yorumlar… Mahkeme bütçelerinin ortalama en büyük gider kalemi (%70) hakimlerin ve mahkeme çalışanlarının maaşıdır. Türkiye’de bu oran yaklaşık % 74’tür. Avrupa ülkelerinde bütçenin bir diğer önemli yüzdesi adliyelerin işletme ve yeni adliye yapım masraflarına harcanmaktadır. (% 14) Türkiye’de ise bu oran, tüm ülkeler arasında en düşük seviyededir. (% 0,1) Mahkemelere ayrılan bütçenin ortalama yüzde 3’ü bilişim teknolojilerine harcanmaktadır. Türkiye’de bu oran yüzde 1 civarındadır.

Kişi başına düşen hakim sayısı (2006 verileri)

her 100,000 kişi başına düşen hakim sayısı CEPEJ 2010 Raporu (2008 verileri) Kaynak: CEPEJ 2010 Raporı (sadece profesyonel hakimlik olan ülkeler arası kıyaslama) Toplam hakim sayısı her 100,000 kişi başına düşen hakim sayısı Arnavutluk 391 12,3 Andorra 23 27,2 Ermenistan 216 6,8 Avusturya 1,658 19,9 Azerbaycan 494 5,7 Kıbrıs 100 12,5 Hırvatistan 1,883 42,5 Gürcistan 282 6,4 Yunanistan 3,739 33,3 İrlanda 145 3,3 İzlanda 47 14,7 Malta 36 8,7 Moldovya 460 12,9 Karadağ 246 39,7 Hollanda 2,176 13,3 Romanya 4,142 19,2 Rusya 34,390 24,2 Sırbistan 2,506 34,1 Türkiye 7,198 10,1 Ukrayna 7,205 15,5 Ortalama 20

Hakim maaşları (2008 verileri) Kaynak: CEPEJ 2010 Raporı

ADLİ YARDIM Adli yardım bütçesi, bir ülkenin hukuk sistemini erişebilir hale getirme çabasını gösterir.(Avrupa Konseyi Etkin Yargı Komisyonu) “Adli yardımın amacı, bireylerin hak arama özgürlüklerinin önündeki engelleri aşmak ve hak arama özgürlüğünün kullanımında eşitliği sağlamak üzere, avukatlık ücretini ve yargılama giderlerini karşılama olanağı bulunmayanların avukatlık hizmetlerinden yararlandırılmasıdır.” Türkiye Barolar Birliği Adli Yardım Yönetmeliği Md 1

2008 yılında 100,000 ülke sakini başına adli yardım sağlanan davaların sayısı ve kamu bütçesinden dava başına ayrılan adli yardımın ortalama miktarı Kaynak: CEPEJ 2010 Raporı

100 kişiye düşen personel sayısı Cezaevlerinde 100 Kişiye Düşen Personel Sayısı Ülkeler Arası Kıyaslama (Kaynak:  ADAL BAK. CTE Tetkik Hakim Hakan Umut) ÜLKELER Personel sayısı Mevcut 100 kişiye düşen personel sayısı Bulgaristan 4884 9400 52 Çek C. 10505 22147 47 Danimarka 5020 3645 138 Fransa 29717 59655 50 Almanya 37304 73592 51 Macaristan 7602 15227 İtalya 47688 58597 81 Hollanda 12333 16416 75 Polanya 26916 85313 32 Romanya 12703 26718 48 İspanya 24500 76771 Türkiye 30532 122404 25

Mahkum Başına Harcanan Yıllık Miktar- Ülkeler Arası Kıyaslama (Milli Gelirler için kaynak: Dünya Bankası 2007 verileri) Ülke Mahkum Başına Yapılan Yıllık Harcama Kişi Başına Milli Gelir ABD 20.000-25.000 $ 46.040 $ Danimarka Kapalı cezaevi için 141.292 $, Açık cezaevi için 83.175 $ 54.910$ İngiltere 63.900 $ 42.740 $ Güney Afrika Cumhuriyeti 5993 $ 5760 $ Türkiye 9230 $ 10.000 $

Sorunlu Alanlar/Göstergeler Adalete Erişimin Sağlanması: Adli yardım ödenekleri Yargıda kapasite yetersizliği: Toplam hakim sayısı/Kişi başına düşen hakim sayısı/ Adliye binalarının fiziki koşulları/ Hakim maaşları Davaların aşırı derecede uzunluğu: AİHM ihlal kararları/Cezaevlerindeki tutuklu&hükümlü oranları Cezaevlerinde kapasite yetersizliği: Mapus başına harcanan yıllık miktar/ mapus başına düşen personel sayısı/ Cezaevi yatak kapasitesi