Türkiye’de ve Dünyada Dergi Editörlüğü ve Hakemlik Sistemi Doç. Dr. Nazmi KOZAK Anadolu Üniversitesi
Dergi Editörleri ve Hakemlerin Sorumlulukları: Bilimsel sorumluluk, Sosyal sorumluluk.
Editör ve hakem Kararları Etkileyen Unsurlar Bilimsel Kişisel Akademik Sosyal Kültürel İş yaşamı Çevresel Unsurlar
Akademik Unsurlar: Akademik birikim, Akademik deneyimi, Akademik unvanı, Akademik etik yaklaşımı/anlayışı, Akademik kariyer basamaklarını çıkma, Üstlenilen akademik görevler, Yerine getirilen editörlük ve hakemliklerin sayısı, Akademik kurumdaki kültür.
Çevresel Unsurlar Bilimsel Unsurlar: İlgili disipline özgü yaklaşımlar, Araştırmaların yoğunlaşma alanları.
Çevresel Unsurlar İş Yaşamı ile İlgili Unsurlar: Üstlenilen görevler, içeriği ve sayısı, Çalışma ortamı, Üstlerin açık ve zımni “telkin”leri, Çalışma ortamındaki sosyal ilişkiler.
Çevresel Unsurlar Kişilik Unsurları: Kişilik özellikleri, Cinsiyet, Yaş, Evlilik durumu, Çocuk sayısı.
Çevresel Unsurlar Sosyal Unsurlar: Sosyal ilişkiler, Aile, Üyesi olunan sivil toplum kuruluşları, Bazı “oluşum”lar.
Çevresel Unsurlar Kültürel Unsurlar: Gelenekler, Görenekler, Dostluk ve arkadaşlık ilişkilerine verilen değer.
Türkiye ve Dünyadaki Editör ve Hakemlerin Uygulamaları Arasındaki Farklılıklar
Niteliklerine Göre Karşılaştırma Akademik dil ve anlatım, Bilimsel bilgi ve deneyim düzeyi, Değerlendirmeye yeterli zaman ayırma, Dil bilgisi, Editörlük ve hakemlik bilgisi, Etik, İstatistik bilgisi, Literatürü takip etme, Metodoloji bilgisi.
NİTELİKLER EDİTÖRHAKEM TürkiyeYurtdışıTürkiyeYurtdışı Akademik dil ve anlatım bilgisi yetersizçok iyiyetersizçok iyi Bilimsel bilgi ve birikimortaçok iyiortaçok iyi Değerlendirmeye yeterli zaman ayırma iyi ortaiyi Dil bilgisi iyiçok iyiortaçok iyi Editörlük/hakemlik bilgisi çok yetersiziyiçok yetersiziyi Etik yetersizçok iyiçok yetersiziyi İstatistik bilgisi yetersiziyiçok yetersiziyi Literatürü takip etme yetersizçok iyiçok yetersiziyi Metodoloji bilgisiortaçok iyiyetersizçok iyi * çok yetersiz, yetersiz, orta, iyi, çok iyi.
Araştırma tipi, Atıf ve kaynakça göstermede etik kurallarına uygunluk, Başlık ve içeriğinin uyumu, Bulgu ve sonuçların kuramla ilişkisi, Dil ve anlatım, Dilbilgisi kurullarına uygunluk, İstatistiksel tekniklerin doğruluğu, İstatistiksel tekniklerin yeterliği, Kuramın sorunla ilişkisi, Makale Değerlendirme Konularına Göre Karşılaştırma
Literatürden yararlanma biçimi, Makale hazırlama sistematiği, Mesleki terminolojinin kullanımı, Metodolojik yeterlilik, Özgünlük, Sorunun ve çalışma amacının ortaya konuluşu, Uygulamacılara bilgi katkısı, Getirdiği yarar ve katkının özgünlüğü, Yorumların anlaşılırlığı. Makale Değerlendirme Konularına Göre Karşılaştırma
DEĞERLENDİRME KONULARIEDİTÖRHAKEM TürkiyeYurtdışıTürkiyeYurtdışı Araştırma tipiönemliçok önemliönemliçok önemli Atıf ve kaynakça göstermede etik kurallarına uygunlukönemliçok önemliönemliçok önemli Başlık ve içeriğinin uyumuönemliçok önemliönemliçok önemli Bulgu ve sonuçların kuramla ilişkisiönemliçok önemliönemsizçok önemli Dil ve anlatımönemliçok önemliönemliçok önemli Dilbilgisi kurullarına uygunlukönemliçok önemliönemliçok önemli İstatistiksel tekniklerin doğruluğuönemliçok önemliönemliçok önemli İstatistiksel tekniklerin yeterliğiönemsizçok önemliönemsizçok önemli Kuramın sorunla ilişkisiönemliçok önemliönemliçok önemli Literatürden yararlanma biçimiönemliçok önemliönemliçok önemli Makale hazırlama sistematiğiönemsizçok önemliönemsizçok önemli Mesleki terminolojinin kullanımıönemsizçok önemliönemsizçok önemli Metodolojik yeterlilikönemliçok önemliönemliçok önemli Özgünlükönemsizçok önemliönemsizçok önemli Sorunun ve çalışma amacının ortaya konuluşuönemliçok önemliönemliçok önemli Uygulamacılara bilgi katkısıönemsizçok önemliönemsizçok önemli Getirdiği yarar ve katkının özgünlüğüönemsizçok önemliönemsizçok önemli Yorumların anlaşılırlığıönemliçok önemliönemliçok önemli * çok önemli, önemli, önemsiz, çok önemsiz
Niteliklerdeki Temel Farklılıklar: Deneyim, Yöntem bilgisi, İstatistik bilgisi, Literatürü izleme, Editörlük ve hakemlik bilgisi SONUÇ
Değerlendirmelerdeki Temel Farklılıklar: Duygusallık, Değişkenlik, Nesnellik, Titizlik. SONUÇ