Gel, Yine Gel. Kim olursan ol, Yine Gel

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MEVLANA VE ETİK Hazırlayanlar Oğuz YAMAN M.Süleyman ATASEVER
Advertisements

YUNUS EMRE EYLÜL DAMLA OKTAY 4/C 546.
“YAZARLAR OKULLARDA’’ PROJESİ
İLMİHAL Bir müslümanın dinini en güzel şekilde yaşaması için öğrenmesi.
MEVLÂNÂ MÜZESİ - KONYA BU SUNU SANALDUNYA GRUBU İÇİN HAZIRLANMIŞTIR. GRUP ÜYELİĞİ PPS: Cem Yurtsev Fotoğraflar : Cem Yurtsev.
MEVLANA MÜZESİ.
Selman ALBAY Din Kül. ve Ahl. Bil.
HOŞGÖRÜ.
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
Hazırlayan: Kenan Nemli 6/B 247
(Acele ve Mühimdir) Konya: Başvekâlete Konya ‘da, asırlarca devam etmiş ihmaller sebebiyle büyük bir harabe içinde bulunmalarına rağmen sekiz.
10. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
CAMİYİ TANIYALIM.
Büyük düşünürler HZ.MEVLANA YUNUS EMRE İBNİ SİNA PİRİ REİS İÇİNDEKİLER.
AYŞE BAYRAKTUTAN DİKAB 1. GRUP.
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
BURSA-Mustafakemalpaşa Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi Öğretmeni
ANADOLU SELÇUKLU DEVLETİ VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE UYGARLIK
MEVLANA YOLUNDA ARALIK 2010 KONYA
ANADOLU BİLGELERİNİN AHLAK ANLAYIŞI
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
Program İçeriği Program Baslangici Saygi Durusu ve İstiklal Marsi
KONTROL İZLEYİCİDE HAZIRLAYAN ÇETİN İMİR Süleymaniye; yılları arasında Kanuni Sultan Süleyman tarafından imparatorluğun gücünü ve görkemini.
HAZIRLAYAN: FURKAN BALCI
MEVLANA'NIN HAYATI.
Anadolu’da “Beylikler Dönemi’nde (13. yy.) yaşamıştır. Kesin olmamakla birlikte ailesiyle Belh şehrinden Akşehir’e gelmişlerdir. Babası Şeyh Hasan Paşa’dır.
CAMİLER AKŞEHİR ULU CAMİ: Akşehir’de, Ahi Celal mahallesinde, Ulu Cami Caddesi ile Kalaycı Sokağın kesiştiği köşede Eski Akşehir’in ortasında yer almaktadır.
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
Mevlana Celaleddin-i Rumi
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Sorumluluk Bilinci.
Mevlevîlik.
1. Anne Babanın Çocuklara Davranışı
Ulu Cami - Kütahya.
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
MEVLÂNÂ CElÂLEDDÎN-İ RÛMÎ
HZ.MEVLÂNÂ’DA SEVGİ VE HOŞGÖRÜ
Mevlâna Celâleddin-i Rûmî
BURSA’NIN TARİHİ VE DOĞAL GÜZELLİKLERİ ARDA KIRTASİYE.
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
On dördüncü yüzyılda yaşamıştır. Osmanlı padişahı Kanuni Sultan Süleyman Han zamanında Isparta valisi Hızır Beyin dâveti ile Horasan’dan Anadolu’ya.
Hazırlayan: Asusena Ela ÖZTÜRK Konu: Onlar da Çocuktu
Etnoğrafya Müzesini Geziyoruz
MEVLANA YAPIM:GÜLÜMSER DKM ÖĞR:AYŞEGÜL BİLGİLİ DOKUMACI.
Mevlana Celaleddin-i Rumi. Mevlana Celaleddin-i Rumi: Mevlana hazretleri 1207 yılında Horasan'ın Belh şehrinde dünyaya geldi. Asıl adı Muhammed Celaleddin'dir.
Oğuz Han Cerit 9-B / 150 Konu : Yunus Emre Araştırması.
Mevlana Celaleddin Rumi Amaç n Mevlana’nın hayatı hakkında bilgi verme n Mevlana’nın düşüncelerini anlatmak. n Mevlana’nın tasavvufunu öğretmek. n Mevlana’nın.
DİNİ TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
YUNUS EMRE.
Program İçeriği Program Baslangici Saygi Durusu ve İstiklal Marsi
Pir Sultan Abdal.
KONYA TURU.
KONYA TURU.
YUNUS EMRE HAYATI.
MEVLANA HAZIRLAYAN: CANSU NOM.
Ziya Paşa (1825 – 1880).
KONYA SIRÇALI MEDRESE Konya Sırçalı Medrese ismini çini süslemelerinden almaktadır. Medrese II. Alaeddin Keykubad tarafından 1242 yılında inşa ettirilmiştir.
Yunus Emre ŞENEL 9-C / 233 Konu : Yunus Emre Araştırması.
Mevlana Celaleddin Rumi Adı:EMİRCAN Adı:EMİRCAN Soyadı:AYDIN Soyadı:AYDIN Sınıfı: 7 / D Sınıfı: 7 / D No: 58 No: 58 Ders : din kültürü Ders : din kültürü.
YA HZ. MEVLANA.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
 Ahmed Yesevi, İslamiyet’in Türkler arasında yayılmasında önemli bir rol oynamış olan, büyük alim ve sufilerden; Türk illerinin manevi hayatında, asırlar.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
HAZIRLAYAN: LEYLA ARICI
MevlanaCelalettin-i Rumi
HAZIRLAYAN:Ö.ENSAR DURMUS İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUM.
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
Sunum transkripti:

Gel, Yine Gel. Kim olursan ol, Yine Gel Gel, Yine Gel! Kim olursan ol, Yine Gel! İster Kâfir, ister Mecusi, ister putperest ol, yine de gel! Bizim dergahımız umutsuzluk dergahı değildir; Yüz kere tövbeni bozmuş bile olsan yine gel.... Mevlana Celaleddin-i Rumi

MEVLANA CELALEDDİN RUMİ

Mevlana’nın Hayatı 30 Eylül 1207’de Belh şehrinde doğdu. Babasının adı Bahaeddin Veled’dir. Moğol istilasıyla Belh’ten ayrıldılar. Babasıyla hacca gitmiştir. Hacdan sonra Karaman’a yerleştiler. Karaman’da Gevher Hatun ile evlendi.

Alaeddin Keykubat babasını Konya’ya davet etti. 3 Mayıs 1228’de Konya’ya göçtüler. Babası 12 Ocak 1231’de vefat etti. Mevlana babasının varisi oldu. İplikçi Medresesi’nde vaazlar verdi. Şems Tebrizi ile dostluk kurdu.

Yaşamını “Hamdım, piştim, yandım” sözleriyle özetlemiştir. 17 Aralık 1273’te vefat etti. Cenaze namazını Kadı Sıraceddin kıldırdı Ölüm gününe “Şeb-i Arus” demiştir. Şeb-i Arus, düğün günü demektir.

Mevlana’nın Tasavvufu Tasavvufu hayali bir idealizm değildir. Onun tasavvufu olgunlaşmadır. Tasavvufunda gaye, kulluk ve yokluktur. Tasavvufunda yaratılışın manası aşktır. Tasavvufunda esas, gönül sahibine ulaşmaktır. O, hayattan el etek çekmemiştir.

Mevlana’da İlim Ona göre tahsil insanlığın yararına kullanılmalıdır. Bilgi, faydalı oldukça iyidir. Faydasız bilgi sahibine yüktür. Faydalı bilgiler küçümsenemez. Bilgi gaye değil, vasıta olmalıdır.

Mevlana’da Ahlak Onun ahlakı Kur’an ve hadis esaslarına dayanmaktadır. Nefsini yenerek Allah sevgisine ulaşmaya çalışır. Mevlana, manevi eğitimin rolünü önemser. Ona göre “edep” her şeyin üstündedir.

Mevlana’da Adalet Mevlana Kur’an adaletini över. Ona göre kadı “Tanrı terazisi”dir. Eserlerinde adalet ile ilgili sözler söylemiştir. Adalet dedikoduları keser.

Mevlana’da İnsan Ona göre insan her varlıktan yücedir. İnsanın büyüklüğü ruh varlığı sebebiyledir. Onun hümanizmi İslam’ın özündeki insan sevgisidir. Meclislerine her dinden insan gelirdi. İnsan nefsini aşarsa melekten üstündür.

Mevlana’da Millet Fikri O,Türklüğü iftiharla ve açıkça söyler. Türk olduğu kadar insanlığa malolmuş. Eserlerinde insanlığa hitap etmektedir. Müslüman Doğu’nun tam bir sözcüsüdür Milletten ziyade, ümmet mensubudur. Eserlerinde Türk boylarından bahseder.

Eserlerinde Türklerin üstünlüğünü söyler Kültür milliyetçisi olarak Türk milletini yüceltir. Mevlana Türk karakter ve mizacının özelliklerini taşır. Mevlevilik dahi geleneği ile Türk’tür.

Mevlana’da Devlet Fikri Devleti, Allah’ın verdiğini belirtir. Devletin reisi hükümdardır. Hükümdar adaletle hüküm veren kişidir. Hükümdar ve halk görevlerini bilmelidir. Halk hükümdarlara itaat etmelidir. Hükümdar, halka iyi ve adil olmalıdır.

Vezirin devlet hayatındaki yerini söyler. Mevlana halkı “doğan”a benzetmiştir. Hükümdar halkın refahı için çalışmıştır. Halk, hükümdarı ve maiyetini ikaz eder. Halka eziyet edenin “nikris”(damla) hastalığına müptela olacağını söyler.

Mevlana’da Akıl ve Kıyas Mevlana, dinlerin, felsefelerin, ahlakın insanı mutlu edeceğinden bahseder. Asıl olan, gerçeğe giden yolu bulmaktı. Yolların en doğrusu aşktır. Ona göre aşk anlatılmaz, yaşanır. Kişi, fena dünyadan kurtulmalıdır.

Kişi, Tanrı diyarına ulaşmalıdır. Ona göre çokluktan kurtulmalıdır. Mutlak nura akılla değil, gönül aracılığıyla ulaşılır. Mevlana eserlerinde aklı küçümsemekte. Eserlerinde gönlü ve aşkı yüceltir.

Mevlana “kıyas” ile de alay etmektedir. Aklı, akl-ı küll ve akl-ı cüz diye ayırır. Mevlana akl-ı küll’ü över. Akıl, bu yokluk alemin kandilidir. Hoş huylu, adaletli olan Sultandır. Ama, hakiki aleme varışta yetersizdir.

Mevlana’nın Eserleri 1)Mesnevi Mesnevi denince akla Mevlana Mesnevisi gelir. Beyitlerini genelde Meram’da yazmıştır. Dili Farsça, beyit sayısı 25618’dir. Altı büyük ciltten oluşmaktadır. Tasavvufi fikir ve düşüncelerini açıklar. En eski nüshası Mevlana Müzesi’ndedir.

2)Divan-ı Kebir “Büyük defter” manasına gelir. Mevlana’nın çeşitli şiirleri yer alır. Genellikle Farsça kelimeler bulunur. 21 küçük divan ile rubai divanından oluşur. Beyit adeti kırk bini aşmaktadır. Vezin ve kafiye düzeni vardır.

3)Mektubat Devrin ileri gelenlerine ve hükümdara yazılmıştır. Kendisine sorulan soruları cevaplamıştır. 147 adet mektuptan oluşur. Konuşma dili ile yazılmıştır. Bazı mektupları nasihat için yazılmıştır.

4)Fihi Ma Fih “Onun içindeki içindedir.” manasındadır. Mevlana’nın yaptığı sohbetlerden oluşur. Sohbetler oğlu tarafından toplanmıştır. Eserde siyasi olaylardan da söz eder. Eserde değişik konular işlenmiştir. Tarihi kaynak olarak da kabul edilir.

5)Mecalis-i Seb’a (Yedi Meclis) Mevlana’nın yedi vaazından oluşur. Vaazlar oğlu tarafından kayıt edilmiştir. Her bölüme “Hamdü sena” ve ”münacat” ile başlamıştır. Eserdeki yedi konu şunlardır: 1)Toplumların doğru yola nasıl ulaşacağı

2)Suçtan kurtuluş, gafletten uyanış, 3)İnançtaki kudret, 4)Tövbe edip doğru yolu bulanlar, 5)Bilginin değeri, 6)Gaflete dalış, 7)Aklın önemi.

Mevlana Müzesi Mevlana dergahı müze olarak kullanılır. Burası önceden sarayın gül bahçesiydi. Mevlana’nın babası buraya defnedilmiş. Bu defin, gül bahçesindeki ilk defindir. Mevlana’da buraya defnedilmiştir. Oğlu türbe yaptırılmasına izin vermiştir.

Bu türbeye “Kubbe-i Hadra” denilmiştir. 130.000 dirheme mimar Tebrizli’ye yaptırılmıştır. Daha sonra inşa faaliyetleri sürmüştür. Türbe, “Konya Asar-ı Atika Müzesi”olur. 1954’te adı Mevlana Müzesi olmuştur.

Müze alanı 18.000 metrekaredir. Müzeye “Dervişan Kapısı”ndan girilir. Kuzey ve batısında derviş hücreleri var. Güneyinde matbah ve Hürrem Paşa türbesi vardır. Müze “Hamuşan Kapısı” ile son bulur. Doğusunda ana bina yer alır.

Ana binada semahane ve mescid ile Mevlana’nın aile fertlerinin mezarı vardır Avluda şadırvan ile “Şeb-i Arus” havuzu vardır. Kuzeyinde “Selsebil” adında çeşme var. Bütün bunlar müzeye ayrı bir renk katar

Müzedeki Bölümler 1)Tilavet Odası Tilavet Kuran’ı güzel okuma demektir. Geçmişte bu odada Kuran okunduğu için Tilavet odası denilmiştir. Halen hat dairesi olarak kullanılmaktadır Odada devrin meşhur hattatlarının levhaları bulunur.

2)Huzur-ı Pir (Türbe) Türbeye gümüş kapıdan girilir. Türbe salonunu üç küçük kubbe örter. Doğuda, güneyde ve kuzeyde yüksekçe bir set ile çevrilidir. Kuzeyde altı sanduka yer alır. İki levhada Mevlana’nın sözleri yazılıdır.

3)Semahane Kanuni tarafından yaptırılmıştır. Burada semalar bina müze oluncaya kadar sürmüştür. Duvarlarında tarihi halılar vardır. İçinde madeni ve ahşap eserler vardır. Mevlevilik musikisinin aletleri sergilenir.

Semadan Görünüm

4)Mescid Mescide “Çerağ Kapısı”ndan girilir. Güney duvarı halı ile kaplıdır. Cilt ve hat numuneleri burada sergilenir. “Müezzin Mahfili” ve “Mesnevihan Kürsüsü” orijinal halindedir.

5)Derviş Hücreleri Müzede on yedi hücre bulunmaktadır. Üçüncü Murat tarafından dervişlerin ikametleri için yaptırılmıştır. Girişteki dört hücre, gişe ve idare binası olarak kullanılmaktadır. Sondan iki hücreye kütüphane yapılmış. Koridorlarda tarihi halılar sergilenmekte.

6)Matbah Bölümü Müzenin kuzeybatı köşesinde yer alır. 1584’te Üçüncü Murat yaptırmıştır. 1926’da dergah müze oluncaya kadar yemek ihtiyacı burada karşılanıyordu. 1990’da onarımla teşhire sunulur. Burada mankenlerle “Somat Sofrası” canlandırılmıştır.

Somat Sofrası

Mevlana’nın Sözlerinden Örnekler “Ya olduğun gibi görün, Ya göründüğün gibi ol.” “Ya üst ol, ya bir üstünü ara; ya görüş sahibi ol, ya bir görüş sahibini ara.” “İnsanı sevmek, Allah’ı sevmektir.” “Birleşin! Ben, bölmeye değil, birleştirmeye geldim.”