MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ BAĞLAMINDA EĞİTİM İHTİYACI VE KONYA’DA MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER: 1
İlköğretim seçmeli medya okur yazarlığı dersi olarak, Talim ve Terbiye Kurulunun 11,09,2006 tarih ve 354 sayılı kararı ile kabul edilen öğretim programı 2008–2009 eğitim öğretim yılından itibaren, 6-7-8 sınıfların herhangi birinde sadece bir kez okutulma kararı ile başlayan ‘Medya Okuryazarlığı Dersi’ içinde bulunduğumuz eğitim öğretim yılı ile üçüncü yılına girmiş oldu. 2008–2009 eğitim öğretim yılında 6. sınıfa başlamış olan bir öğrenci ‘Medya Okuryazarlığı Dersi’ ni içinde bulunduğumuz eğitim öğretim yılını da hesaba katacak olursak mutlaka okumuş olacak. Bu bağlamda ‘Medya Okuryazarlığı Dersi’nin okutulmaması gibi bir durumun söz konusu olmaması gerekmektedir. 2
Biz burada ‘Medya Okuryazarlığı Dersi’nin öğrenci açısından niçin ilgi çekici olduğu ve dersin seçmeli bir ders olmasına rağmen öğrenci tarafından daha beğenildiği üzerinde durmaya çalışacağız. ‘Medya Okuryazarlığı’ denildiğinde içeriği çok fazla anlaşılmayan, öğretmenler tarafından dahi “nasıl bir ders acaba” tepkisiyle karşılanan bu ders, bu gün öğrenciler tarafından beğenilen ve okutulan dersler içerisinde en eğlenceli, kendilerinin en aktif oldukları ders olarak görmelerindeki sebepleri, öğretmen ve öğrenciler arasında yaptığımız değerlendirmeler sonrasında şu şekilde sıralayabiliriz. 3
Öğretmenler; Dersin seçmeli dersler içerisinde olması sayesinde öğrenci üzerlerinde sınav, test ve sözlü baskısı oluşturmaması. Dersin programı içerisinde yer alan başlıkların çok zengin etkinliklerle değerlendirilebilmesi. Öğrencinin daha önce edinmiş olduğu yetenek ve becerilerinin katkısıyla hazırlanan etkinlikler ile çok ilginç ürünler ortaya çıkması. (Örneğin; bir öğrenci teknoloji tasarım dersinde edindiği becerilerin katkısıyla, ilköğretim öğrencileri için bir televizyon tasarlıyor. Bu televizyon ilköğretim çağındaki bir öğrencinin izlemesine uygun olmayan bir program veya yayın çıktığı zaman ekran kararıyor. Öğrencinin uyuma saati geldiği zaman kendiliğinden kapanıyor.) 4
Dersin daha çok öğrenci merkezli bir işleyişe sahip olması. Öğrencinin gerek hazırladığı ürünleri sunarken gerekse derse katılımı sırasında, özgür ifade becerisini ve kendine güveninin pekiştirebilmesi. Öğrencilerin daha fazla gözlem ve inceleme yapan ve zamanla daha dikkatli bireyler olmaya sevk eden bir anlayışa sahip olması. Öğrencide farkında olma duygu ve tepkisini geliştirmesi. ( Örneğin; Bir öğrenci öğretmenine; “Daha önce aile ortamında izlediğim dizilerin aslında bizim için yanlış mesajlar içeriyormuş diyebilmesi”) 5
Televizyon, internet vb Televizyon, internet vb. yaygın iletişim araçlarıyla daha fazla mücadele edebilecek bir alan oluşturması. (Bir öğretmenimizin ifadesi: Bu ders sayesinde hep yakındığımız televizyon ve internetin bizden daha etkili olduğu söylemine artık daha fazla sığınmamamız gerektiğini söylemesi) Dersin sadece öğrenci üzerinde değil aynı zamanda ebeveynler üzerinde etki göstermesi. (Her şeyden önce bu dersin öğrencisi tarafından okunduğunu gören velinin ilgisini çekmesi. Televizyonda RTÜK’ün çabasıyla başlayan uygulamalar ile öğrencisinin gördüğü ders arasında paralelliğin farkında olma) 6
Derste daha hür, demokratik bir ortam olduğu. Öğrenci; Dersin diğer derslerden farkı bir yapısı ( kendi ifadeleriyle; havası) olduğu. Dersten çok, günlük yaşantılarında farkında olmadıkları birçok yanlışlığın dile getirildiği ve tartışıldığı bir münazaraya benzemesi. Derste daha hür, demokratik bir ortam olduğu. Ders için yaptıkları etkinlikler ve ürünlerin hazırlanması ve sergilenmesinde eğlendikleri. Daha fazla sorgulayan ve yorumlayan bireyler olmaya başlamaları. ( Bir öğrencinin daha önce izlediği bir dizide ne kadar çok saçma sahne ve görüntünün olduğunu söyleyebilmesi.) Sadece izledikleri TV programlarını değil aile bireylerini de eleştirebilir hale gelmeleri. Not yazma, test çözme gibi ders içi etkinliklerin olmayışı. Arkadaşları ile ortak ve farklı yönlerini, anlayış ve bakış açılarını görebildikleri. Grup içi etkinlikler ile arkadaşlar arası emek ve bilgi paylaşımlarını geliştirebildikleri. 7
Yukarıda sıraladığımız öğretmen ve öğrenci gözüyle ‘Medya Okuryazarlığı Dersi’ bu gün sadece Konya’da değil tüm Türkiye’de tercih edilen bir ders olduğu kanaatindeyiz. Dersin olumlu sonuçlarını daha etkin bir şekilde şu an bu dersi okumuş olan çocuklarımızın toplumda yetişkin bireyler, hatta ebeveynler olduğu zaman göreceğimizi düşünüyoruz. Halil ŞAHİN Konya İl Milli Eğitim Müdürü 8