Arş. Gör. Meryem YILMAZ SOYLU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
Advertisements

Derslere Etkin Teknoloji Entegrasyonu
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ ve GELİŞTİRİLMESİ
Öğretim Materyali Tasarlama ve Materyalin Üzerinde Değişiklik Yapma
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
Öğretim İhtiyacını Belirleme
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI.
Öğretim Etkinlikleri Modeli
Öğretim Stratejileri ve Kavram Öğretimi
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
ÖĞRETİM ANALİZİ Amaçların Sınıflandırılması Bilişsel Öğrenmeler
Zihinsel Engellilerde Disiplin Alanlarının Öğretimi
Görev Analizi Doç.Dr. Şirin Karadeniz.
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: STRATEJİLER
Bilgisayar Destekli Öğretim Yazılımları
ÖĞRENME ORTAMLARINDA ÖĞRENENİN ÖZELLİKLERİ
Problem Çözme Süreci.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Problem Çözme Becerileri
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
PROGRAM TASARIMI
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ SOYLU
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: SIRALAMA
BTO 206 Öğretim Tasarımı İş/Görev Analizi.
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
Eğitimde Bilgisayar Uygulamaları
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
Bilgisayar Destekli Eğitim
ÖĞRETİM TASARIMI MODELLERİ
BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Murad TİRYAKİOĞLU.
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELİ
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
PROGRAM DEĞERLENDİRME
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
Örnek Olay Yöntemi (Örnek Olay İncelemesi)
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ VE ÖĞRETİM TASARIMI
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
BE P BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI. BEP ; özel eğitim gereksinimi olan her birey için yazılı olarak geliştirilmiş ve özel eğitim gereksinimi olan.
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
Sistem Yaklaşımı.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
BÖLÜM 6 ÖĞRETİM ARAÇ- GEREÇLERİNİN SEÇİMİ. BÖLÜM 6 ÖĞRETİM ARAÇ- GEREÇLERİNİN SEÇİMİ.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
ÖĞRENME ORTAMLARINDA ÖĞRETSEL KAZANIMLAR
Teknoloji Nedir?.
GÖREV ANALİZİ.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Öğretimin Planlanması
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
Yasemin Demiraslan Çevik 04/04/2014
EĞİTİMDE BİLGİSAYAR KULLANIMI
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Sunum transkripti:

Arş. Gör. Meryem YILMAZ SOYLU BTÖ 212 ÖĞRETİM TASARIMI İŞ ANALİZİ Prof. Dr. Buket AKKOYUNLU Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ SOYLU

BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar Bir işin doğru biçimde yapılması için parçalara ayrılması gerekli midir? Neden? Her işin analizi yapılabilir mi? Neden? Türk kahvesi yapmanın ya da araba yıkamanın nasıl yapıldığı gösteren bir yönerge hazırlayınız. “Öğrenciler sınıfta birbirlerine yardım eder.” Kazanımını edindirmeye yönelik bir yönerge hazırlayınız. BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar

BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar İş Analizi Öğretim tasarımı sürecinde kullanılan iş analizi, öğrencilerin öğrenme ortamlarında nasıl hareket edeceklerini bildiklerini düşündüğümüz öğrenme sürecini analiz eden ve açıklığa kavuşturan süreçtir. BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar

BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar İş Analizinin Amacı İş analizinin amacı aşağıda belirtilenleri gerçekleştirmektir: Kazanımların belirlenmesi, Öğrencilerin çaba harcayacağı görev ve alt görevlerin ayrıntılı biçimde belirlenmesi ve açıklanması, Görevi (işi) biçimleyecek olan bilgi türünün (declarative, structural, procedural) belirlenmesi, Öğretimsel gelişime uygun öğrenme çıktılarının belirlenmesi, Görevlerin öncelik ve sıralamasının belirlenmesi, Uygun medya ve öğrenme ortamlarının seçilmesi, Performans değerlendirme ve değerlendirmenin yapılandırılması. BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar

İş Analizi Nasıl Yapılır? Jonassen’a göre iş analizi beş farklı fonksiyonu içerir: Kazanımlara göre işlerin sınıflanması İş envanteri - işlerin belirlenmesi / işlerin bir listesinin yapılması İşlerin seçilmesi – işlerin önem sırasına konulması ve öğrenme için eğer yapılacak iş çok ise uygun ya da yapılabilir olanların seçilmesi İşlerin ayrıştırılması – iş ya da hedef bileşenlerinin tanımlanması ve betimlenmesi İş ve alt işlerin sıralanması – iş ya da alt işlerin öğrenmeyi destekleyecek şekilde sıralanması. BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar

Farklı İş Analizi Biçimleri İşlemsel iş analizi (işlemsel –psikomotor beceriler için) Hiyerarşik/ önöğrenme analizi (entelektüel beceriler (kural öğrenimi vb.) için) Bilgi işleme analizi (işlemsel ve bilişsel işler (kavram öğrenimi vb.) için) Tutum kazanımlarının iş analizi Bilişsel strateji kazanımlarının iş analizi BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar

1.İşlemsel İş Analizi (Procedural Task Analysis) İşlemsel süreçler kavram ve ilkelerden farklı olarak kurallı bir biçimde tanımlanmıştır. İşlem adımları öğrencilerin kolaylıkla izleyebileceği derecede kolay olabilir. Aşağıda işlemsel iş analizinin kullanılabileceği kazanımlara örnekler verilmiştir: Tekerlek değiştirmek, Bilgisayarı formatlamak, Köpeği yıkamak, Yemek yapmak, Çay demlemek. BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar

İşlemsel İş Analizi Nasıl Yapılır? İşlemsel iş analizi süreçleri genellikle aşağıda belirtilen dört aşamayı içermektedir. Bunlar: Seçilen işlemin uygulanabilir olup olmadığının belirlenmesi İşlemin adımlarının hatırlanması Adımların sırasıyla uygulanması ve adımların gerekli olup olmadığına karar verilmesi Elde edilen sonucun geçerli olup olmadığının doğrulanması BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar

İşlemsel İş Analizinin Değerlendirilmesi Eksiksizlik (Completeness), bütün adımların sunulması Bütün adımların performans terimleri (fiiller) ile yazılması Sunulan iş için işlemsel analizin uygunluğu Geçerlik ve doğruluk: analizin gerçek iş ile uyumluluğu Akış şeması ya da kullanılan sunuş biçiminin uygunluğu- yönlendirici akışın açıklığı ve tutarlılığı BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar

İşlemsel iş analizi örneği BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar

2. Hiyerarşik İş Analizi (Hierarchical Task Analysis) Hiyerarşik iş analizinde, işler birbirleri ile ön gereklilik esasına göre bağlı olduklarından öncelik sonralık ilişkisi ve sıralaması önemlidir. Alt basamaklardaki işler bitirilmeden üst basamaklardaki işler yapılamaz. BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar

Hiyerarşik İş Analizi Nasıl Yapılır? İşlerin gruplanması/kümelenmesi İşlerin öğrenme için, her bir grup arasındaki hiyerarşik ilişkilerin görülebileceği biçimde düzenlenmesi Yapılan hiyerarşinin doğruluğunu sağlamak için konu alanı uzmanına danışılması. (Bu adım 1. ve 2. adımlar sırasında da gerçekleştirilebilir.) BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar

Hiyerarşik İş Analizinin Değerlendirilmesi İşlerin yeterli sayıda olması Seviyelerin derinliği: Hiyerarşinin, her öğrenme seviyesi işin son basamağına götürücü şekilde tasarlanmış olması Geçerlik ve doğruluk:Analizin, öğrenme süreçlerini ne kadar karşıladığı Hiyerarşide benzer işlerin aynı basamakta yer aldığı grup tutarlılığının sağlanması Bütün beceri ve alt becerilerin performans terimleri (fiiller) ile yazılması BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar

Akış şeması kullanılan hiyerarşik iş analizi örneği

3. Bilinti İşleme Analizi (Information – Processing Analysis) Bilinti işleme analizinin ilk adımı öğrencilerin hedefe başarı ile ulaşmaları için hedeflenen işin ayrıştırılması olarak gösterilmektedir. Bu analiz yapılırken akılda tutulması gereken “Öğrenme görevinin tamamlanabilmesi için süreçte bulunan birey ne gibi zihinsel ve fiziksel adımlardan geçmelidir?” sorudur. BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar

Bilinti İşleme Analizi Nasıl Yapılır? Hedefin içerdiği bütün kavram ve görevler ile ilgili olabildiğince çok bilgi toplanır. Böylece terminolojiye aşinalık sağlanmış olur. Daha sonra konu alanına yöneltilebilecek soru grupları hazırlanır. Hedef, sunulan test soruları ile tekrar yazılır. Süreci bilen kişilere süreçle ilgili bazı sorular sorulur ve ardından a) kişilerin süreci nasıl tamamladıkları gözlenir ve süreç içinde geçirdikleri düşünce süreçleri sorulur, b)gözlemler yazılır, video ya da ses kasetine çekilir, c)süreçte bulunan kişiler süreç adımlarını yazar, d) süreçte bulunan kişilerden, süreç içinde belirtilmeyen ama önemli olduğu düşünülen en basit adımları bile yazması istenir. BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar

Bilinti İşleme Analizi Nasıl Yapılır? Adım üçte tutulan kayıtlar incelenir ve böylece daha önce gözlemlenememiş bilişsel bilgilere ulaşılma olasılığı artar. 3. ve 4. adımlarda birden çok uzmanın belirttiği adımlar değerlendirmeye alınır. İzlenceyi tamamlamak için en kısa ve kolay yol tanımlanır, izlencenin gerektirdiği faktörler not alınır. BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar

Bilinti İşleme Analizi Nasıl Yapılır? Birçok adım ya da karmaşık adımlarda gereken faktörler not alınır. Hedefe götürücü adım ve döngülerin seçimi yapılır. Hedef için uygun adım ve karar noktalarının listesi yapılır. Yapılan analizin diğer uzmanlarca doğrulaması yapılır. BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar

BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar Bilinti işleme analizi örneği BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar

4.Tutum Kazanımlarına Yönelik İş Analizi Tutumlar, kazanım ifadesi olarak çok sık görünmeseler de aslında derslerde önemli rol oynamaktadırlar. Yapılan bazı çalışmalar sonucunda tutum kazanımlarına yönelik iş analizinin 4 adımı olduğundan söz edilmektedir. Bunlar: Durumu değerlendir ve eylemin olası yönlerini dikkate al. Eylemin hangi yönünün değerli olduğunu belirle. Belirlediğin eylemin yönünü seç. Yönü seçilen eylemi uygula. BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar

Tutum kazanımlarına yönelik iş analizi örneği

5. Bilişsel Strateji Kazanımlarına Yönelik İş Analizi Bilişsel strateji kazanımlarına yönelik iş analizi, problem çözme analizine benzemektedir. Bu analizin adımları aşağıdaki gibi yapılanmaktadır. Öğrenme işinin özellik ve gerekliliklerini belirle. İşe uygun stratejiler seç ya da geliştir. En uygun (optimum) stratejiyi seç. Stratejiyi uygula. stratejinin etkililiğini değerlendir. Eğer strateji etkili ise kullanmaya devam et, değilse 1. adıma geri dön. BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar

Bilişsel strateji kazanımlarına yönelik iş analizi uygulama örneği

BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar Sorular İş analizinin neden yapıldığını tartışınız. Hangi kazanımlar için ne tür iş analizi yapıldığını açıklayınız. Hiyerarşik iş analizi hangi kazanımlar için daha uygundur? Açıklayınız. Bilişsel strateji kazanımlarına dönük iş analizine bir örnek vererek akış şemasını çiziniz. İş analizinin öğretim tasarımındaki yerini ve önemini tartışınız. BTÖ 212 Öğretim Tasarımı / 2008 - 2009 Bahar