Döner Sermayeli İşletmelerin Yeniden Yapılandırılması

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Proje Döngüsü ve Proje Yönetimi
Advertisements

Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu Mali Denetimi Visa Paajanen.
Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ GENEL SEKRETERLİĞİ
BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞI «TEKNOGİRİŞİM SERMAYESİ DESTEĞİ»
Stratejik Yönetim süreçlerinin Üniversitelerin hizmet kalitesine olan katkıları Stratejik Yönetim süreçlerinin Üniversitelerin hizmet kalitesine olan katkıları.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
25 Şubat 2010 İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI: SÜREÇ VE YÖNTEM SUNUMU Doç. Dr. H. Hakan YILMAZ AÜ SBF Maliye Bölümü Bütçe ve Mali Planlama.
Proje yönetiminde başarının yeni formülü. Daha başarılı projeler Daha ekonomik çözümler Daha özelleşmiş hizmetler için… Neden ?
Sanayi Ar-Ge Proje Destek Başurusu Hazırlama Becerileri Geliştirme Çalıştayı ArGe_Projesi_Hazirlama_Calistayi (061110)
K alkınma Planlarının Uygulanması ve İzlenmesi Devlet Planlama Teşkilatı Çalışma Grubu
T.C. ANKARA KALKINMA AJANSI DOĞRUDAN FAALİYET DESTEK PROGRAMI-2010 ANKARA İLİ SEKTÖREL REKABET ANALİZİ FİZİBİLİTE PROJESİ ANKARA TİCARET ODASI 15 NİSAN.
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI BOLU İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BÖLÜMÜ PROJELER KOORDİNASYON EKİBİ LdV Mesleki Eğitim Programı Ortaklık Projeleri (
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
AB-TÜRKİYE ODA FORUMU PROJESİ 1/51 DEĞERLENDİRME TABLOSU Başvuru Rehberi içinde yer alan ve proje tekliflerinin hangi kriterlere göre değerlendirileceğini.
SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM; AKILCI İLAÇ KULLANIMI Doç. Dr. Hanefi Özbek
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Mapsec İsveç’te Performans Yönetimi Allan Gustafsson Ankara, 10 Ocak 2005.
Üniversite Eğitimi ve Sürdürülebilir İktisadi Kalkınma Olgusu
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
GAZİ ÜNİVERSİTESİ PATENT DESTEK BİRİMİ İstanbul, 07 Haziran 2010.
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
MALİ YÖNETİM VE KONTROL ALANINDA YAŞANAN GELİŞMELER VE HEDEFLER Mehmet BÜLBÜL Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü Daire Başkanı 1 Mayıs.
2011 YILI PERFORMANS PROGRAMI ve BÜTÇE HAZIRLIKLARI: B İ R İ M DÜZEY İ NDE PERFORMANS PROGRAMI TEKL İ FLER İ Doç. Dr. Hakkı Hakan Yılmaz AÜ Kurumsal Geli.
Ankara Üniversitesi 2014 Yılı Performans Programı ve Bütçe Hazırlıkları Birim Düzeyinde Performans Programı Teklifleri Sunumu Doç. Dr. H. Hakan YILMAZ.
Verimlilik Programı Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Ofisi
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
GELECEK ODTÜ’DEN BAŞLAR Haziran
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
İstanbul Ticaret Üniversitesi 15 Nisan 2011 Ankara
Döner Sermayelerin Yeniden Yapılandırılması Prof. Dr. Davut AYDIN ANADOLU ÜNİVERSİTESİ REKTÖRÜ Mart 2010 Asya Thermal Resort Otel.
Finansal planlamada temel amaç;
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Stratejik Yönetim.
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ PROJE KOORDİNASYON OFİSİ BİRİMİ
Yöntem, Proje Ekibi, Araştırma Olanakları, Yaygın Etki/Katma Değer
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI KAMU İDARELERİ İÇİN STRATEJİK PLANLAMA KILAVUZU GELECEĞE YÖNELİM 2 1 Mehmet ÇİÇEK Millî Eğitim Uzman Yardımcısı.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Devletler aşağıda sıralanmış yöntemleri kullanarak hizmetlerin kamusal sunumundan uzaklaşmaktadırlar: 1)Kamusal hizmetlerin tamamen özel sektörün inisiyatifine.
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ MALİ YAPISI 26 Şubat 2016.
Proje Hazırlama Eğitimi Dr. Necati VARDAR KTO Karatay Üniversitesi Malzeme Bilimi ve Nanoteknoloji Mühendisliği Öğretim Üyesi.
SAĞLIK YÖNETİMİ TOPLULUĞU Yönetim, en geniş anlamda ortak bir amacı gerçekleştirmek için işbirliği içinde çaba gösteren birey ya da grupların.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
KOBİLERDE AR-GE ve İNOVASYON
3. ULUSAL AÇIK ERİŞİM ÇALIŞTAYI AÇIK ERİŞİM ÜNIVERSİTELERDE NELERİ DEĞİŞTİRECEK? Ekim 2014 Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı BİLKENT ANKARA İlkay Holt.
Analitik Bütçe Sınıflandırması
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
PROF.DR. FİLİZ GİRAY ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI.
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
BÜTÇE TEKLİFİ HAZIRLAMA KLAVUZU
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
TEK DÜZEN HESAP PLANI PROF. DR. METİN SABAN YRD. DOÇ. DR. HAKAN VARGÜN
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KALİTE KOORDİNATÖRLÜĞÜ KALİTE KOMİSYONU BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
İŞLETME FAKÜLTESİ İŞLETME BÖLÜMÜ TANITIMI
Sunum transkripti:

Döner Sermayeli İşletmelerin Yeniden Yapılandırılması Doç. Dr. H. Hakan YILMAZ Ankara Üniversitesi Kurumsal Gelişim Koordinatörü AÜ SBF Maliye Bölümü, Bütçe ve Mali Planlama Anabilim Dalı Bşk. Kızılcahamam Mart 20, 2010

Girişi dair birkaç söz… Döner sermayeli işletmelere ilişkin hizmetin neden bu tür kurumlar eliyle verilmesine ilişkin çerçeve bir düzenleme/düzenlemeler grubu olmaması Bu kurumların ekonomik gelişme ve kurumsal çıkış arayışlarıyla birlikte biçim değiştirmesi Gelinen noktada bazı sektörlerde bazı kurumlarda üstlenilen görev ve sorumluluğa yönelik harcamaların kaynağı olması(operasyonel)

Girişi dair birkaç söz… Mali özerkliğin yasalarla daha çok güvence altına alındığı kurumlarda yaygınlaşan bir uygulama Sürpriz değil çünkü; bu kurumların ürettiği mal ve hizmetler fiyatlandırılabilir nitelikte, ve atıl kapasiteye konu durum daha belirgin Sürpriz çünkü; bu kurumsal yapıların bütçe içinde hareket alanları daha geniş. Döner sermayeler içinde yapılan bir çok iş bugün özel bütçe içinde yapılabilmesi: sorun bütçenin bu esnekliliği vermemesi

Genel Yönetim Harcamalarının Gelişimi GSYİH’ya Oran Olarak (%): DS’nin Gelişimi Emil, Kerimoğlu, Yılmaz, 2010

DS’lerin mali kapasitelerinin artması Genel yönetim içinde gelişme hızı en fazla büyüyen kurumsal yapı DS’ler Bütçeyle karşılaştırıldığında (düzeltilmiş bütçe) merkezi bütçeye oranı son 10 yılda önemli oranda artmıştır (% 9’dan % 13’e çıkmıştır) Bunun anlamı, kamu hizmetinin üretilmesinde ve hizmetin yerine getirilmesi riski anlamında DS’ler daha fazla sorumluluk almaya başlamışlardır.

Üniversiteler ve döner sermaye? Üniversiteler dünyanın bir çok yerinde olduğu gibi bizde de kar amacı olmayan kamu kurumları niteliğindedir. Sorun kar amacı olmayan bu kurumların ekonomik sonuçlar doğuran işlemlerinin ne şekilde bu çerçevenin içinde ya da dışında ele alınacağı.

Üniversiteler ve döner sermaye? Yükseköğretim kurumlarının faaliyetleri sonucu elde edilen temel sonuçlar (outcomes): Eğitimin sürdürülmesi ve iyileştirilmesi Eğitim hizmeti sunumu, Beşeri sermayenin geliştirilmesi ve Ekonomik büyümenin sağlanması Bilimsel araştırmaların geliştirilmesi Bilimsel araştırmaların sürdürülmesi Buluşlar, patentler Ekonomiye yaratılan bilimsel bilgi düzeyi ve büyüme Topluma hizmet Sağlık hizmetlerinin sunumu Kültürel yapının gelişimine katkı sağlanması Diğer alanlar Ekonomik büyüme araştırma ilişkisi

Üniversiteler ve döner sermaye? İki temel durum: Akademik faaliyetler Eğitim/öğretim Bilimsel Araştırmalar Gelir getiren faaliyetler Gelir getiren bütün faaliyetler için işletmeye gerek yok, İşletme modelini gerektiren gelir getirici faaliyetler de var

Üniversiteler ve döner sermaye? Temel sorunlar: İşletme olmayla işletme olmama arasındaki farkı nasıl koyacağım (faaliyet ya da kurum bazında) Burada mevcut mali kuralların (bütçe) ve uygulamanın da bir tercih sorunu yarattığı bilinmeli Akademik personelin akademi dışı alanlarda yapacağı entelektüel katkının nasıl olacağı (kamu personeli) ve fikri hakların paylaşımı? Araştırma ortamlarının ulusal ve uluslararası çeşitli işbirliklerinde nasıl kullanılacağı

Ankara Ün. Toplam Kaynak Yapısı ve Döner Sermayeler (2009) Döner Sermayeler Hariç Döner Sermayeler Dahil

Ankara Ün. Toplam Harcamalar ve Döner Sermayeler (2009)

Oxford Üniversitesi Toplam Kaynak Yapısı ve Harcamalar

Harvard Üniversitesi Toplam Kaynak Yapısı ve Harcamalar

Karşılaştırmalı Sonuçlar (1) İyi örnek kabul edilen üniversitelerin toplam kaynakları içinde araştırma ve hizmet gelirleri toplamı % 50’lere yaklaşmaktadır. Burada kamu politikalarının önemi ortaya çıkıyor: teşvik edici uygulamalar, cezalandırıcı uygulamalar.

Karşılaştırmalı Sonuçlar (2) Gerek Amerika’da gerekse İngiltere’de kamunun üniversiteler desteği bir kamu politikası olarak önemli bir yer tutmaktadır. Gelirlerini, varlıklarını ve sermayelerini değerlendirmeleri sonucu üniversiteler önemli düzeye ulaşan kaynak elde etmektedirler

TASLAĞA YÖNELİK DEĞERLENDİRMELER

Genel Değerlendirme Bakanlık tarafından ortaya konan çaba ve sahiplenme önemli.. Kolay bir iş değil, yıllardır bekleyen bir konu (ama sorun olarakda odaklanılmamalı) .. Düzenleyici etki analizi her bir kurum için yapılmalı.. Sonda söylenecek söz başta söylersek: Beş benzemezden bir benzemez çıkarmak zor.

Genel Değerlendirme Tek bir kanuni düzenleme ile bir çerçeve koymak uygulanabilir görünmüyor Döner sermayelere ilişkin çerçeve düzenlemenin sektör/kurum bazında ayrı olması veya tasarı taslağının bu ayrımı dikkate alan farklı bölümlerden oluşması.

Genel Değerlendirme Taslağının getirdiği modele ilişkin iki temel öneri Fiyatlandırılabilir mal ve hizmetlerin ne olduğu açıkça ortaya konmalı: Sektör ve konu farklılıkları Fiyatlandırılabilir mal ve hizmetin hangi koşulların yerine gelmesi durumunda bütçe dışında kalması gerektiği Bütçe dışında ama ticari bir şirket de değil. Ticari bir işletme?

Genel Değerlendirme İşletmelere ilişkin daha işlevsel bir yönetimsel bir model getirilmeli Yönetim modeli ve sorumlulukların ayrıştırılması ; İşi hizmeti yapanla, yönetim sorumluluğunun ayrıştırılması Yönetimsel esneklik sağlanmalı

Bütçe ile ilişkilendirme Bütçe ile ilişkilendirme hizmet programları düzeyinde olmalı Performans programı bu aşamada önemli… Bütçe ile ilişkilendirme performans programındaki; performans hedefi tablosu ve faaliyet maliyet tabloları çerçevesinde olmalı Bütçe hazırlanması, ek bütçe, ödenek, kesin hesap gibi konularda döner sermayeye ilişkin olarak getirilen düzenlemeler işin gereğine uygun değil. 5010 çerçevesinde bütçe uygulaması önemli: kaynak kullanımı ile etkinlik ve etkililik ilişkilendirilmeli

Bütçe ile ilişkilendirme Çalışma programı yerine iş programı daha uygun Maliye Bakanlığına verilen yetkiler çok geniş ve mali planlama yapma konusunda belirsizlikleri artırıyor

Sonuca dair.. Bu kurumlar bize özgü ve hayatın pratiğinde gelişmiş Bu düzenleme sonrasında ne olacak: Makro anlamda kamunun faydası Mikro anlamda kurumsal olarak kuralları ve gereken teşvikleri sağlayarak hizmetin miktar ve kalitesinin ne şekilde artacağı DS Gelirleri (), Kamu Kaynağı (), Mevcut kamu kapasitesi (insangücü, araştırma lab gibi) () Bütçeye gelen mali baskı ()

Sonuca dair.. Dinamik bir alan, sürekli değişen Yapılan iş önemli mali boyutu işin sadece parasal yönü ama günün sonunda hizmet hedefi/amacı işin odağında olmalı Program yapısı bozulmamalı, analitik bütçe kod sistemi bir kod sistemidir bir bütçe sistemi değildir.

Sonuca dair.. Getirilen sistemin teşvik edici özelliği olmalı. Makul güvence arayışı ve iç kontrol sistemi: Makul bir yönetim güvencesinin sağlanması anlamında harcamaların ve kararların kontrolüne yönelik olarak sistematik bir yapının kurulması için etkin ve riskleri kavrayan bir iç kontrol sistemi geliştirilmelidir. Bu anlamda iç kontrol söz konusu kurumların kontrol eylem planlarının bu konuyu kısa ve orta vadeli hedefler içinde öncelikle kavramış ve içselleştirmiş olması önem taşımaktadır.

Dinlendiğiniz için teşekkürler..