Nicel-Nitel Araştırma Yöntemleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Advertisements

Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
Karşılaştırmalı Eğitim
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
İstatistik Kavramı İstatistik; kesin olmayışlığın ışığı altında karar verme tekniğidir. Ana kitle hakkında örneklem yardımıyla tahmin çalışmalarıdır. Kitle.
Veri Toplama, Verilerin Özetlenmesi ve Düzenlenmesi
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
SLIDE 1BBY208 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
PSİKOLOJİNİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Nitel Araştırma Teknikleri
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2008/bby208/
PROGRAM TASARIMI
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
ARAŞTIRMA TASARIMI.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
ARAŞTIRMA ARAŞTIRMA TÜRLERİ ARAŞTIRMADA NİTELİKLER VE TUTUMLAR.
TEKRAR DERSİ Öğr.Gör. Türkan ÖZBAY.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
Erken çocuklukta gelişim
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Araştırma Yöntemleri 3- Bilimsel araştırmanın amacı
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
(Sosyolojik Düşünme: Yöntem ve Teknikleri)
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME DOKTORA PROGRAMI ÇAĞDAŞ YÖNETİM YAKLAŞIMLARI VE TEORİLERİ SOSYAL BİLİMLERDE NİTEL NİCEL.
ÖĞRENME AMAÇLARI Nicel ve nitel araştırma teknikleri arasındaki temel farklılıkları anlamak Gözlem tekniği yoluyla veri toplamanın avantaj ve.
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
Analiz süreci Verilerin işlenmesi görsel hale getirilmesi sonuç çıkarma ve onaylama Strauss ve Corbin nitel analizi Betimsel analiz İçerik analizi olmak.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
FEN ÖĞRETİMİNİN AMAÇLARI NELERDİR?.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
NİTEL ARAŞTIRMALARDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİK
Mehmet ÖZŞAVLI. Nitel Araştırma Nedir? Nitel Araştırma gözlem, görüşme ve doküman analizi gibi nitel veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı, algıların.
Betimsel Analiz Ne? Yüzeysel Kavramsal Yapı bellidir
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 6.DERS
NİTEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
Nitel Araştırmalar I.
Anket ve Likert Ölçekler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

Nicel-Nitel Araştırma Yöntemleri BBY 252 - Araştırma Yöntemleri 2012-2013 Bahar 19 Nisan 2013

Nicel-Nitel Araştırma Yöntemleri Nicel yöntemler Deneysel yöntem Betimleme yöntemi İçerik analizi Yöneylem araştırması . . . Nitel yöntemler Alan araştırmaları Örnek olaylar Etnografik araştırmalar Anlatıma dayalı araştırmalar . . . Karma yöntemler

Nicel Araştırma Sürecinin Aşamaları

Nitel Araştırma Sürecinin Aşamaları

Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı Belli bir yöntem kullanımı Kullanılan bu yönteme uygun veri toplama teknikleri kullanılması Kaynak: Uçak, 2000, s.256

Sosyal Bilimler Doğa bilimlerinden sonra ortaya çıkmış olması Bilimsel bilgi üretmek için, sosyal olayların gözlenmesi ölçülebilir değişkenler olarak ifade edilmesi Kaynak: Uçak, 2000, s.256

Nicel-Nitel Yöntemler Bilimsel araştırmalarda nicel yöntemlerin yoğun kullanımı söz konusu Özellikle fen bilimlerinde Sosyal bilimlerde nitel yöntem kullanımı daha fazla Alanların yapısı gereği Kaynak: Uçak, 2000, s.256

Nitel Araştırma «Gözlem, görüşme ve doküman analizi gibi nitel veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı, algıların ve olayların doğal ortamda, gerçekçi ve bütüncül bir biçimde ortaya konmasına yönelik nitel bir sürecin izlendiği araştırma» Kaynak: Yıldırım ve Şimşek, 1999, s. 18

Nitel Araştırma İnsanların doğal ortamlarında günlük yaşamlarını sürdürürken incelenmesi İnsanların nasıl yaşadıklarını, nasıl konuştuklarını, nasıl davrandıklarını ve neye nasıl tepki gösterdiklerini; kurumların faaliyetlerini ve işlerliğini, sosyal hareketleri ve karşılıklı ilişkileri vb. anlamaya çalışma Bulgulara nicel anlamda ve istatistiksel işlemlerle ulaşamayan bir yöntem Kaynak: Uçak, 2000, s. 257

Nitel Araştırma Sosyal olay ve olguların bağlı oldukları çevre içinde değerlendirilmesi Temel amaç Toplanan verilerden yola çıkarak sonuçlara ulaşmak Sonuçları birbiriyle ilişkilendirerek bir kuram oluşturabilmek Nitel yöntemin seçiminde en önemli neden Araştırma probleminin özelliği Araştırma kişilerin sorunlarının, düşüncelerini, deneyimlerini anlamayı gerektiriyorsa Kaynak: Uçak, 2000, s. 257-258

Amaç Nicel araştırma Nitel araştırma İnsandan, kültürden ve zamandan bağımsız olarak doğruları keşfetmek ve bunları evrensel yasalara genellemek Nitel araştırma Gerçeklik, insana, zamana ve kültüre bağlı ve sürekli yeniden oluşturulan toplumsal bir olgu İnsandan bağımsız nesnel ve evrensel yasalar bulma yerine belirli durum ve koşullarda belirli olgu ve olayları derinlemesine inceleyerek, açıklama Kaynak: Uçak, 2000, s. 257-258

Araştırma Ortamı (Nitel Araştırma) Araştırmacının kontrol edebileceği deneysel bir ortam söz konusu değil Nitel araştırmalarda alan çalışması esas Araştırmanın kendi doğal ortamında yapılması, bireylerin kendi doğal ortamlarında incelenmesi Kişilerle doğrudan temas, küçük gruplarla derinlemesine ve ayrıntılı çalışmalar Her olayın kendi ortamında değerlendirilmesi Genelleme yapılamaması Çalışmanın aynen yinelenememesi Gerçek yaşamın sürekli değişkenliği Kaynak: Uçak, 2000, s. 259

Araştırmanın Yapılandırılması Sosyal araştırmalarda iki temel mantık Araştırmanın önceden yapılandırılması (Nicel Arş.) Araştırmanın baştan şekillendirilmesi, nasıl yürütüleceğinin organize edilmesi Aşama aşama tüm adımlar belli Uygulamayla birlikte yapılandırılması (Nitel Arş.) Önceden yapılandırmaya göre çok daha zor Toplanan her veriyle araştırmanın yeniden yapılandırılması Bazen ayrıntıya inme, bazen geriye dönme ve tekrar değerlendirme Kaynak: Uçak, 2000, s. 260

Araştırmanın Yapılandırılması Nitel araştırmalarda, Tümevarımsal mantık Araştırma problemi, hipotez, süreç ve aşamaların çalışmanın başında ayrıntılı olarak ortaya konması söz konusu değil Araştırma probleminin verilerin toplanması ve yorumlanması aşamasında oluşturulması Araştırma sürecinde kavramsal ve yöntemsel yapının karşılaşılan problemlere göre değişebilmesi Araştırmanın yöntem ve veri toplama tekniklerinin ortaya çıkan durumun çözümüne yardımcı olacak şekilde yeniden düzenlenebilmesi Kaynak: Uçak, 2000, s. 261

Araştırmanın Yapılandırılması Nitel araştırmalarda 3 temel aşama Çok çeşitli tür ve kaynaktan ayrıntılı olarak veri toplama Verilerin titizlikle değerlendirilmesi, düzenlenmesi ve kavramsallaştırılması (verilerin kodlanması, yorumlanması) Bulguların yazılı ve/veya sözlü olarak detaylı yorum ve açıklaması Kaynak: Uçak, 2000, s. 261

Bakış Açısı ve Yaklaşım (Nitel Araştırma) Tümevarım yaklaşımı Tümevarım – tümdengelim: Temel farklılık hipotezin oluşturulma aşaması Bütüncül bir bakış açısı Parçalardan bütüne ulaşmaya çalışma (tümevarım) Bütünün ifade ettiği anlam tek tek parçaların toplamından fazla Değişkenler birbiriyle ilişkili Kaynak: Uçak, 2000, s. 261-262

Nitel Verinin Toplanması ve Analizi Veri toplama aşamasına geçmeden önce yanıtlanması gereken sorular (araştırmaya uygun veri türüne karar vermek için): Toplanacak veriler kimin için Bulgular kim tarafından kullanılacak Ne tür bilgiye ihtiyaç duyulduğu Elde edilen bilginin nasıl değerlendirileceği Bilginin ne zaman için gerekli olduğu Kaynak: Uçak, 2000, s. 262

Nitel Verinin Toplanması ve Analizi 3 tür veri toplama tekniği: Derinlemesine, açık ve sınırsız görüşme İnsanların deneyimleri, düşünceleri, görüşleri, duyguları, bilgileri Dolaysız gözlem İnsanların etkinlikleri, davranışları, kişiler arası karşılıklı etkileşim Yazılı dokümanların analizi Belli bir dokümanın çözümlenmesi Resmi ve örgütsel kayıtlar, raporlar, program kayıtları, kişisel dokümanlar, açık ve sınırlandırılmamış sorulara verilen yanıtların kayıtları Kaynak: Uçak, 2000, s. 262-263

Nitel Verinin Toplanması ve Analizi Kayıt ve dokümanların analizi Bazen binlerce sayfa, çok büyük miktarlarda ses kaydı vb. Analiz için uzun zaman ve büyük emek gerekli Analiz yoruma ve eleştirel yaklaşıma dayanmakta, nicel araştırmalarda olduğu gibi sayılarla ifade edilmesi zor Kaynak: Uçak, 2000, s. 263

Araştırmacının Rolü Nicel araştırma Nitel araştırmalar Araştırmacının tarafsızlığı çalışmanın nesnelliği açısından çok önemli Nitel araştırmalar araştırmacı çalışmanın bir parçası Araştırmanın içinde bizzat yer alması Doğrudan veri toplamaya katılması Araştırmacını bilgi ve deneyimleri çerçevesinde verilerin analiz edilmesi ve yorumlanması Nicel araştırmalarda ön planda olan «nesnellik», nitel araştırmalarda ikinci planda Kaynak: Uçak, 2000, s. 264, 266; Neuman,

Hipotez oluşturma Nicel araştırma Nitel araştırma Bir hipotezin sınanmasıyla başlaması Araştırmanın önceden oluşan kurallara ve sistematik bir plana dayanması Nitel araştırma Sonuç önceden tahmin edilemez Ancak veriler toplandıktan sonra bir sonuca varılması Seçilen konunun önceden hazırlanmış bir plana bağlı olmadan derinlemesine ve olabildiğince ayrıntılı çalışılması Kaynak: Uçak, 2000, s. 265

Kategorilerin oluşturulması Nicel yöntem Değişik perspektif ve deneyimlere sahip insanları, standart bir ölçümle, daha önceden saptanmış kategorilere göre ayırmak mümkün Nitel yöntem Bulgulara erişmek için detaylı ve açık bir sorgulama Kategorilerin sorgulama sonucu elde edilen verilere göre oluşturulması Kaynak: Uçak, 2000, s. 265

Örneklem büyüklüğü Nicel araştırma Sınırlı sayıda soru Büyük kitleler Tepkinin topluca ölçülmesi Çok sayıda verinin kısa sürece toplanması, istatistiksel olarak değerlendirilebilmesi, karşılaştırılabilmesi Nicel araştırmanın en büyük avantajlarından Çalışma sonucunda genelleme yapmak, bulguları gruplandırmak, çalışma sonucunu kısa ve özlü olarak sunabilmek çok daha kolay Kaynak: Uçak, 2000, s. 265

Örneklem büyüklüğü Nitel araştırma Az sayıda insanla derinlemesine çalışma Az sayıda insandan çok büyük miktarda ve son derece ayrıntılı veri Toplanan bilgilerin değerlendirilmesi ve sınıflandırılması zor ve zaman alıcı Çalışma yapıldığı ortama özgü, genelleme yapmak zor Kaynak: Uçak, 2000, s. 265-266

Ölçüm Nicel yöntem Nitel yöntem Ölçümlerin veri toplanmadan önce sistematik olarak oluşturulması ve bir standarda dayandırılması Verilerin bu ölçümler sonucu elde edilmesi ve sayılarla ifade edilmesi Nitel yöntem Ölçümler bireysel durumlara ve araştırmaya özgü Veriler sözel (kayıtlar, gözlemlerden elde edilir) Kaynak: Neuman

Kuram Nicel yöntemler Nitel yöntemler Kuram büyük ölçüde nedensel Çalışma tümdengelime dayanır Nitel yöntemler Kuramın nedensel olma zorunluluğu yok Çalışma tümevarıma dayanır Kaynak: Neuman

Değişken sayısı Nicel araştırma Nitel araştırma Sınırlı sayıda değişken Olay ve olguların parçalar halinde incelenmesi Hangi değişkenin hangi değişken üzerinde etkili olduğunu önceden bilmek ve bu etkiyi ölçmek (kontrollü araştırma ortamı) Nitel araştırma Birbiri içine geçmiş, karşılıklı ve karmaşık değişkenler Bağımlı, bağımsız ayrımından çok olayın bütünlüğü içinde var olan ilişkinin değerlendirilmesi Bütüncül bir bakış açısı Doğal araştırma ortamı, kontrol söz konusu değil Kaynak: Uçak, 2000, s. 266

Araştırma raporu Nicel araştırma Nitel araştırma Araştırma raporunun genelde tablo ve şemalardan oluşması Bulguların sayılarla ifade edilmesi Nitel araştırma Nadiren rakamlara dayalı tablolar Bulguların sözel ifadesi Harita, fotoğraf gibi görsel sunumlar Kaynak: Neuman