ÖĞRETİM GÖREVLİSİ SEVİL BEKTAŞ. Hafta 5YAZILI İLETİŞİM 5 BLUES.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PARAGRAF.
Advertisements

İLETİŞİM ve DOĞRU ANLAŞILMA
YAZILI İLETİŞİM.
İLETİŞİM VE ÖĞRENME BECERİLERİ
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
ÖZGÜN MATERYAL GELİŞTİRME VE ÖRNEK UYGULAMALAR
Hafta 7 –SÖZSÜZ İLETİŞİM VE BEDEN DİLİ
BALIK KILÇIĞI.
İLETİŞİM.
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
ROL OYNAMA.
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
Yorumla-Yansıt İfadeleri (YYİ)
OKUMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Dilek BELET.
Dr. Hasan Özder Hizmetiçi eğitim
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
ANLATIM TÜRLERİ DENİZLİ LİSESİ (ANADOLU STATÜSÜ)
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Bir Bakış
İNTERNETİN KULLANIM ALANLARI
Öğrenme Stratejileri. Öğrenme stratejileri Öğrenme stratejleri: bireyin öğrenmesini etkileyen süreçler, öğrenmeyi etkili kılmak için yapılanlar, bilginin.
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
4.ÜNİTE C.ETKİLİ İLETİŞİM.
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
Hazırlayan Aysun BİLGİÇ Türkçe Öğretmeni
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
-İLETİŞİM- SUNUSU.
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
PROBLEM ÇÖZME YAZILIMLARI
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
Hazırlayan: Rıdvan Gezici Onuncu Grup Bilgisayar I Dersi Konu Hakkında: Sözcükte anlam konusunun öğrencilere nasıl anlatılacağı. Konunun içeriği ve konu.
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN. YAZMA NEDİR? Yazma, bireylerin konuşma ve düşüncelerini yazılı olarak anlatmalarıdır.
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 12 Öğrenmek İçin Okuma.
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan (Hilal Gülkılık’tan alınmıştır)
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
/ 501 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
ANLATIMA HAZIRLIK.
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
ILETİŞİM ARAÇLARI.
Matematik Öğrenme Bozukluğu/ Güçlüğü
ANLATIMIN ÖZELLEKLERİ
Abece, insanların eski çağlardan bugüne ağız ve dil yoluyla bir takım sesler çıkartılmasını keşfetmesiyle birlikte seslerin yazıdaki karşılığı olan işaretlerin.
Davranış Bilimlerine Giriş
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
ANTROPOLOJİ Kelime anlamı olarak antropoloji; “insanla ilgili düzenli bilgi” anlamındadır. Antropoloji, biyolojik yapısıyla insanı ve insan davranışlarını.
TÜRKÇE ÖGRETİMİ. YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ TÜRKÇE EĞİTİM SEVİYELERİ TÜRKÇE EĞİTİM SEVİYELERİ A1 A1 A2 A2 B1 B1 B2 B2 C1 C1 C2 C2.
Bilgi Güvenliğinde El Yazısı
KURUMSAL İLETİŞİM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Zihin Haritalama Tekniği. 1.Kavramı merkeze yerleştirin.
SAYILARIN TARİHİ.
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

ÖĞRETİM GÖREVLİSİ SEVİL BEKTAŞ

Hafta 5YAZILI İLETİŞİM 5 BLUES

5 1 Gönderici ile alıcı arasındaki iletişimin yazı yoluyla yapılmasıdır. Yazılı iletişimin tarihçesi M.Ö. 4000yılında eski Mısır’da kullanılmaya başlanan hiyeroglif yazısına gitmekte hatta ilkel insanların mağara duvarlarına yaptıkları şekilleri de kapsamaktadır. Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

Hafta 5YAZILI İLETİŞİM 5 YAZININ TARİHÇESİ BLUES Yazının icadı, insanlık tarihinin en önemli dönemeci ve ilk bilgi devrimidir. Yazı ilk icat edildiği dönemlerde bitki yapraklarına (eski Mısırda Papirüs yapraklarına), taşlara, ve sıkıştırılmış toprak yüzeylere (tabletler) kazılarak yazılıyordu. Bilgiler kulaktan kulağa değişerek yayılırken, yazılı bir şekilde saklanmaya başlanması, bilginin doğru bir biçimde ve uzun yıllar saklanır olmasına olanak sağladı. Yazının icadı, insanlık tarihinin en önemli dönemeci ve ilk bilgi devrimidir. Yazı ilk icat edildiği dönemlerde bitki yapraklarına (eski Mısırda Papirüs yapraklarına), taşlara, ve sıkıştırılmış toprak yüzeylere (tabletler) kazılarak yazılıyordu. Bilgiler kulaktan kulağa değişerek yayılırken, yazılı bir şekilde saklanmaya başlanması, bilginin doğru bir biçimde ve uzun yıllar saklanır olmasına olanak sağladı.

5 1 Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES Yazılı iletişimin başlangıcı olarak kabul edilen hiyeroglifler Mısırlılar tarafından M.Ö yıllarında geliştirilmiştir. İ.Ö sıralarında ana yazı aracı olarak taş ve ağaç yerine papirüs ve fırça kullanmaya başlamışlar.

5 1 Yazılı iletişim bireysel iletişimde kullanılabildiği gibi, yaygın bir şekilde bireylerin yüzyüze olmadığı ortamlarda ve özellikle kurumsal yazışmalarda, belgesel nitelikteki iletişim tiplerinde yoğun olarak kullanılmaktadır. (Aziz, 2006: 8) Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 1 Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES Yazılı iletişim Yazılı iletişim; Mesajın yazılı olarak yine semboller aracılığıyla aktarılmasıdır. Yazılı iletişimde de en önemli faktör ‘temel dil varlığı ’ kullanılmasıdır…

5 1 Yazının icadı bürokrasinin kurulmasına ve gelişmesine neden olmuştur. Ekonomik gerekler ve muhasebe tutma sisteminin bir sonucu olarak ortaya çıkan yazı sistemleri yaygınlaştıkça ve sadeleştikçe ve alfabetik bir biçim aldıktan sonra ekonomik yaşamın ve ticaretin gelişmesine neden olmuşlardır. Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 1 Yazı, bireyler arası ilişkilerde ve iletişimde hem bağlayıcı hem de güvenlik sağlayıcı bir işleve sahiptir. Söz yazıya geçirilip başkalarına aktarıldığında görmezden gelinemez bir gerçeklik kazanır. Yazı, insanlar arasındaki ilişkilerde ve iletişimde, hem bağlayıcı hem de güvenlik sağlayıcı işlevler üstlenir. Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 1 Kaydedilmiş notlarını okuyan bir kimse düşüncelerini gözden geçirebilir ve yeniden düzenleyebilir. Yazının basım yoluyla çoğaltılması insanoğlunun bellek yükünü hafifletmiştir. (Zıllıoğlu, 1996: ) Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 1 Yazılı iletişimin temelinde sözlü iletişim yatmaktadır. Çünkü konuşarak sözcüklerle kurduğumuz sözlü iletişimin yazılı metinlere dönüştürülmesine yazılı iletişim adını vermekteyiz. (Zeybek, 2004: 40) YAZILI İLETİŞİM NEDİR? Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 1 Konuşma yapısının temelini konuşmacının hedef kitle ile paylaştığı ortak bilgi paylaşımı oluşturmaktadır. Yazıda ise, yazılacak cümlede konu bakımından yazar için neyin önemli olduğu sorusuyla başlanmaktadır. Konuşmada sebep-sonuç ilişkisine dayanan nedensel zincirleme önem kazanmaktadır. Yazıda ise cümle yapısından başlayan kavramsal bütünlük önem kazanmaktadır. (Tayfun, 2009: 119) Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 1 Yazılı iletişim sözlü iletişime göre, alıcının onu okuması, yorumlaması ve cevaplandırması sebebiyle gecikmeli olarak kurulmaktadır. Aynı zamanda yazılı iletişimi yeniden düzenleme olanağı bulunmaktadır. (Tayfun, 2009: 119) KONUŞMA İLE YAZI ARASINDAKİ FARKLILIK Yazı yoluyla bilgiler ve yaşananlar sonraki kuşaklara kaynaklık edebilmektedir. Böylelikle toplumların da hafızası canlı tutulmaktadır. Bir iletişim aracı olarak yazı, bireyin iç dünyasının bir anlamda dışa yansımasıdır. Bu nedenle karakteristik bir takım özellikleri de beraberinde getirmektedir. Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 1 Bilgi alanında artan uzmanlaşma, Faaliyetlerin her aşamasında araştırma faaliyetlerinin artan önemi, Örgütsel yapılarda yaşanan büyük ölçekli gelişmeler, Yönetimin profesyonel bir uğraş olarak gelişmesi, Ekonomik yapı çerisinde bilgiye duyulan ihtiyacın artması. ( ci_ve_turleri.pdf, 34) Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 1 Kişiliğinizi ortaya koyun… Basit bir dil kullanın… Açık, seçik, anlaşılır yazın… Sözcük haznenizi genişletin… Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 2 Yazıldığı, hitap ettiği kişiye, içeriğinde taşıdığı özelliklere, yazının içinde bulunduğu ruh haline, yazıldığı ortama ve yazılan materyale göre farklı özellikler göstermektedir. Bunlar arasındaki en önemli detay olarak ise el yazısının yansıttığı karakteristik kodlar karşımıza çıkmaktadır. (Tayfun, 2009: 119) Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 2 El yazısı, insan beyninde yer alan düşüncelerin işaretlere dökülmüş hali olmaktadır. İnsanların el yazılarında kendilerine ait özellikleri inceleyerek bireyin içinde bulunduğu duygu ve düşünce haline göre kişilik düzeyini inceleyen bilim dalına “grafoloji” denilmektedir. (Tayfun, 2009: 119) Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 2 Birçok zaman yazısına bakarak insanlarla ilgili yazı analizi yoluyla bilgi edinilebilmektedir. Harfi yukarıya doğru çeken her şey düşünceye, akla, hayal gücüne ve şiire bağlanmakta, aşağı doğru uzanan her şey ise, maddeye, toprağa, bedensel hazza doğru gitmektedir. (Tayfun, 2009: 119) Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 2 Sola doğru giden geçmişe bağlılık göstermekte, içe dönme ve içe bakış belirtisi taşımaktadır. Sağa doğru giden ise, başkasına, oluşumuna doğru yönelmekte, dış açılma ve dış dünyayla ilişkiler kurma kolaylığını anlatmaktadır. Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 2 Gövde, kuyruk ve bacak harfin ana öğelerini oluşturmaktadır. Gövde kişinin benliğini, yaşamı ve var oluşuyla ilişkiyi ve şimdiki zamanı temsil etmektedir. Gövde küçükse kendi içine kapanmayı, büyükse bir açılma ve coşkunluk ihtiyacını belirtmektedir. (Tayfun, 2009: 119) Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 2 Grafologlara göre sözcükler arasında yer alan aralık düşünme ritminin bir yansımasıdır. İki harf gövdesi kadar olan aralık normal kabul edilmektedir. Bu nedenle farklı yazı türleri bulunmaktadır. Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 2 Sözcükler ve satırlar arasında iyi bir açıklık dağılımına sahip yazıya “seyrek yazı” denir. Seyrek yazı bir zeka, zihin açıklığı, nesnellik, yargılama bağımsızlığı olarak kabul edilmektedir. Sözcüklerin ve satırların birbirine geçtiği yazıya ise “yoğun yazı” denir. Yoğun yazı ise düşük bir zeka düzeyinin, düşünce veya sözcükle ısrarlı bir anlatımın belirtisidir. (Tayfun, 2009: 119) Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 2 Aralıklı yazı, sözcükler ve satırlar arasında bırakılan büyük açıklıklarla belirgin hale gelir ve çekingenliği, içtenlik ve eleştirel düşünce eksikliğini işaret eder. Birbirine eşit olmayan aralıklar, düşüncenin kararsızlığını ve dikkati tek bir nokta üzerinde toplama güçlüğünü işaret eder. Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 2 Aralarında normal aralık bulunan sözcükler ve birbirine çok yakın yazılmış satırlar, başarılı bir günlük çalışma yeteneğini işaret ederken geniş görüş eksikliğini de işaret etmektedir. Aşağı doğru inen satırlar, yazanın yorgunluğunu, karamsarlığını hatta çöküntü eğilimi gösterdiğini belirtebilir. Buna karşılık yükselen yazı ise dinamizmi ve iyimserliği belirtmektedir. (Tayfun, 2009: 119) Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 2 Yazının türü belirlenerek yazı yazmaya başlanır. Yazının türü, yazının üslubunu, şeklini ve içeriğini doğrudan etkilemektedir. Özellikle resmi yazışmalarda yazının türünü belirlemek gereksiz ayrıntılara girilmesine engel olur. (Tutar ve Ayyıldız, 2006: 27) Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 2 Tanımlama Yazıları: Tanımlama, bir kavramı ya da bir düşünceyi tüm öğeleri ile eksiksiz anlatmak, özel ya da değişmez niteliklerini sayarak, bir şeyi tanıtmak ve tarif etmek anlamını taşımaktadır. (Tutar ve Ayyıldız, 2006: 27) Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 2 Açıklama Yazıları: Bir konuyla ilgili olarak gereken bilgileri vermek, bir sorunla ilgili aydınlatıcı bilgi vermek ya da bir sözün, bir yazının ne anlama geldiğini belirtmek ve yorumlamaktır. Tartışma Yazıları: Birbirine karşıt düşünceleri karşılıklı olarak savunma, bir sorun üzerinde sözlü ya da yazılı olarak tezle ortaya koymaktır. Tartışma türündeki bir yazı, herhangi bir konu ile ilgili analiz yapılabilir, tezlere karşı çıkarılabilir ya da gerekçeler ortaya konularak kişisel görüşler belirtilebilir. (Tutar ve Ayyıldız, 2006: 27) Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 2 Anlatım Yazıları: Bir konunun anlaşılmasını sağlayacak şekilde izah etmek olup bu yazı türünde konu, önem sırası ve kronolojik sıraya göre işlenmektedir. Yazılar bu yazı türlerinden birine göre yazıldığı gibi, bu yazı türlerinin bir karışımı da olabilmektedir. Fakat yazının genel ifadesi belirli bir yazı türüne uymaktadır. (Tutar ve Ayyıldız, 2006: 27-28) Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 2 Yazılı iletişim sözlü mesajlara göre, daha dikkatli ve özenle hazırlanmaktadır. Yazılı mesajda mesaj kontrol edilebilmektedir. İnsanlar okuduklarını duyduklarından daha iyi anlamaktadırlar. Yazılı iletişimde daha sonra aynı mesaja dönme olanağı, sözlü iletişimdeki unutma dezavantajını ortadan kaldırmaktadır. Yazılı iletişimde gönderici mesajını, yeniden gözden geçirebilir, bilgileri değerlendirmeye ve özümsemeye zaman bulur. Yazılı mesajlar yüzyüze iletişimde daha hızlı iletilmektedir. (Tutar ve Ayyıldız, 2006: 29) Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 2 Yazılı iletişimde format oluşturulabilir. Yazılı iletişimde mesajın bozulma olanağı bulunmaz. Yazılı iletişimde teorik olarak sözlü iletişim kadar çok hata yapılmaz. Okuyucunun düşünmesine, yanıt vermeden önce araştırma yapmasına, mektup, not pusulası ya da diğer iletişim araçlarıyla yanıt vermesine imkan tanır. (Tutar ve Ayyıldız, 2006: 29-30) Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

5 2 Yazı materyalini saklamak zordur. Okuyucu tarafından anlaşılmayan ifadeler açıklama olanağı bulunmamaktadır. Yazılı iletişimde kişisel temas yoktur. Kişisel ziyaret yerine geçen yazılı mektup, nezaketsizlik olarak kabul edilmekte ve hedef kişiyi olumsuz yönde etkilemektedir. ( Tutar ve Ayyıldız, 2006: 29-30) Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES

nasil-bahsetmeliyiz

CV HAZIRLAMA

sirasinda-dikkat-etmemiz-gereken-hareketler- hangileri sirasinda-dikkat-etmemiz-gereken-hareketler- hangileri

_Y _Y

5 Hafta 5YAZILI İLETİŞİMBLUES