EĞİTİMDE YAPILANDIRICI YAKLAŞIM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
Advertisements

Öğretimde Kullanılan Teknikler (3)
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Bir Bakış
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Problem Çözme Becerileri
İLKÖĞRETİMDE EĞİTİM PROGRAMLARI
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
YANSITICI DÜŞÜNME.
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
Öğretim Modeli : Çoklu Zeka
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
Danışman: Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Melike ELMEZ
SEÇMELİ YÖNETİM BİLİMİ DERSİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKELERİ
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretim Programı
TÜRKÇE DERSİ İLE HEDEFLENENLER.
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
ANLAMA BECERİLERİNİ GELİŞTİRME
Akademik Becerilerin İzlenmesi ve DEğerlendirilmesi
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
BASAMAKLI ÖĞRETİM MODELİ
Probleme Dayalı Öğrenme
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
Beyin için Zenginleştirme. Beyin ile ilgili yapılan araştırmalar ortamın beyin gelişimi üzerinde etkisinin olabileceğini ortaya koymuştur. Daha iyi bir.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Bölüm 2 ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ PROGRAM
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Prof. Dr. Firdevs GÜNEŞ A.Ü.Eğitim Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Programdan Sorular.
Öğretim Teknolojisi ve Öğretim Tasarımı
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
YAPLANDIRMACILIK VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ
DİL ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

EĞİTİMDE YAPILANDIRICI YAKLAŞIM Prof. Dr Firdevs GÜNEŞ B.Ü.Eğitim Fakültesi firdevs.gunes@gmail.com

Bilgi çağını yaşayan dünyamızda; Günümüz Gelişmeleri Bilgi çağını yaşayan dünyamızda; -Bilginin pasif olarak aktarıldığı, -Öğrencilerin şartlandırıldığı, - Zihin yerine davranışlara önem verildiği, bir eğitim anlayışıyla, geleceğin insanın yetiştirilemeyeceği ortaya çıkmıştır. Gelişmiş ülkelerde eğitim yaklaşımları gözden geçirmeye başlanmıştır.

Eğitim Yaklaşımları Eğitim yaklaşımları üç ana grupta toplanır. Bunlar; Davranışçı Yaklaşım Bilişsel Yaklaşım Yapılandırıcı Yaklaşım olarak sıralanır.

Davranışçı Yaklaşım Eğitim ilkeleri laboratuvarda yapılan hayvan deneylerinden elde edilmiştir. Pavlov köpekleri, Thorndike kedileri, Skinner fare ve güvercinleri incelemiştir. Bu deneylerden oluşturulan eğitim ilke ve yöntemleri insanlara aktarılmıştır.

Davranışçı Yaklaşım

Davranışçı Yaklaşım Eğitim, “bireyde istendik davranışları geliştirme süreci” olarak tanımlanır. Davranışları değiştirmeyi amaçlar. Öğrenme, “uyarıcı-tepki arasında bağ kurma” işlemidir. Bir uyarıcıya istenilen tepkinin verilmesi öğrenme olarak kabul edilir. Öğrencinin olumlu davranışları pekiştirilir ve alışkanlık oluşturulur.

Davranışçı Yaklaşım Çıkış Beklenen Davranışlar Giriş Başlangıç Zihin Kara Kutu

Davranışçı Yaklaşım Öğrenci okula boş bir levha olarak gelir. Öğretmen bilgiyi aktarır, öğrenci alır. Öğretmen merkezlidir. Zihin kara kutuya benzetilir. Düşünme, anlama, sorgulama gibi zihinsel becerilerle ilgilenmez. Öğrenci değiştirilecek bir varlık olarak alınır.

Davranışçı Yaklaşıma Eleştiriler Öğrencileri ezbere yöneltmiştir. Öğrenme yerine şartlandırma yapılmıştır. Şartlandırma okul sonrasında da sürmüştür. Davranışları değil duygu ve düşünceleri de şartlandırmıştır. Düşünme, anlama, sorgulama, sorun çözme gibi zihinsel becerileri geliştirememiştir. Dünyada 1950’li yıllarda terk edilmiştir. Bizde 2004 yılına kadar uygulanmıştır.

Bilişsel Yaklaşım

Bilişsel Yaklaşım Öğrenme bilgisayarın bilgi işleme sürecine benzetilir. Çeşitli bellekler vardır. Görsel, işitsel, sözel, simgesel, anlamsal, hızlı, yavaş bellekler gibi. Kelimeler sözel bellekte,anlamları da anlamsal bellekte depolanır. Hızlı bellekte işlemler yapılır. Bilgisayar hızında okuma ve anlama istenir.

Bilişsel Yaklaşım Bu yaklaşım dünyamızda 1980 ‘li yıllara kadar uygulanmıştır. Ülkemizde bazı okullarda ve araştırmalarda kullanılmıştır.

Yapılandırıcı Yaklaşım

Yapılandırıcı Yaklaşım Beyin araştırmalarına ve zihinsel gelişim teorilerine dayanır. OECD, “Eğitimciler, beynini değiştirmek istediği öğrencinin beynini tanımıyor.” görüşünden hareketle dünyadaki beyin bilimcilerini topladı. -Beyni Anlama ve Yeni Öğrenme Bilimine Doğru” -Öğrenen Beyin projelerini gerçekleştirdi.

Yapılandırıcı Yaklaşım Beyin araştırmalarının sonuçları eğitim alanına aktarıldı. Eğitim ve öğrenme konusunda alandaki görüş ve uygulamaların çoğu değişti. Eğitimde yeni bir yaklaşım olan yapılandırıcı yaklaşım gündeme geldi.

Yapılandırıcı Yaklaşım Yapılandırıcı yaklaşımla birlikte; -Çoklu Zekâ, -Beyin Temelli Öğrenme, -Öğrenci Merkezli Eğitim, -Bireysel Farklılıklara Duyarlı Öğretim, -Beceri Yaklaşımı, -Tematik Yaklaşım vb.ön plana çıktı. Yeni Programlarda bu yaklaşımlardan yararlanıldı. -Bologna süreci bu çalışmaların devamıdır.

Yapılandırıcı Yaklaşım Eğitim, bireyin zihnini geliştirme sürecidir. Öğrencilerin belleğini bilgiyle doldurma değildir. Bilgi hızla çoğalıyor ve kısa sürede değişiyor. Bilgi öğretimi yerine öğrenci merkezli anlayışla beceri geliştirmeye ağırlık verilir. Öğrencilerin dil, zihinsel,duygusal ve sosyal becerilerini geliştirme amaçlanır. Gelişmiş ülkelerin çoğunda uygulanmaktadır.

Bilgi ve Beceriler Eğitim programları bilgi odaklı değil beceri odaklı hazırlanır. -Beceri geliştirme amaçlandığından; Ezber ve ansiklopedik bilgilere karşı çıkılır. Ezberlenen bilgiler kısa sürede eskiyeceğinden bunlara fazla ağırlık verilmez. Ansiklopedik bilgiler bireyin zihinsel gelişimini engeller. Beceri geliştiren bilgilere ağırlık verilir.

Beceri Nedir? Beceri, bilgileri bilinçli olarak uygulamaya aktarma işlemidir. Beceri; -Bilgi, -Uygulama bilgisi ve - Uygulama bileşenlerinden oluşur. Beceriyi geliştirmek için bilmek, harekete geçmek ve uygulamak gerekir.

Beceri Nedir? Bilmek, bir işle/görevle ilgili temel bilgilere sahip olmadır. Harekete geçmek, işle/görevle ilgili zihinsel ve fiziksel kaynakları harekete geçirmektir. Uygulamak, zihinsel ve fiziksel kaynakları kullanarak işi/görevi yapmadır. Beceri, bilgiye dayalı uygulanır ve zihinde yapılandırılır.

Beceri İçin Gerekli Bilgiler Beceride üç tür bilgiye ağırlık verilir. 1.Açıklama bilgileri: Bir alanı, kavramı, olayı vb. açıklayan temel bilgilerdir. 2. Süreç bilgileri: Bir işin nasıl yapıldığını ve aşamaları içeren bilgileridir. Uygulamalarla öğrenilir ve geliştirilir. 3.Koşul bilgileri : Bilginin ne zaman kullanılacağını ve koşullarını içeren teknik bilgilerdir. Beceriyi geliştirmek için süreç ve koşul bilgilerine daha fazla yer verilir.

Hangi Beceriler Öğretilmeli? Geleceğin İnsanı Nasıl Yetiştirilmeli? ABD,Fransa,İngiltere,Almanya,Finlandiya,Kanada, İsveç,Norveç,Hollanda gibi gelişmiş 44 ülkede Bilim insanı, eğitimci, yönetici gibi uzmanlarla uluslar arası düzeyde 6 yıl araştırma yapılmıştır. Bu araştırmalarda; Geleceğin insanı nasıl yetiştirilmeli? Hangi beceriler geliştirilmeli? Hangi bilgiler öğretilmeli? sorularına cevap aranmıştır.

Geleceğin Becerileri 1.Zihinsel Beceriler: Düşünme, anlama, sorun çözme, sorgulama, eleştirme, analiz-sentez yapma, sınıflama, değerlendirme vb. 2.Bireysel Beceriler: Dil becerileri, iletişim, bilgiyi alma, bilgi teknolojilerini kullanma,öğrenmeyi öğrenme vb. 3.Sosyal Beceriler :İşbirliği yapma,grupla çalışma, sosyal çatışmaları çözme ve yönetme,liderlik, 4.Zihinsel Bağımsızlık Becerileri:Karar verme, seçme, haklarını savunma,bağımsız çalışma,sorumluluk alma,proje planlama, yönetme gibi.

Geleceğin Becerileri Bunlara -Aktarılan beceriler, -Temel beceriler, -Genel beceriler de denilir. 44 ülkede program değişikliği yapıldı. Geleceğin becerileri ilk,orta ve yüksek öğretim düzeyinde bütün eğitim programlarının temeline yerleştirildi.

Ülkemizde Geleceğin Becerileri MEB Programların da Temel Beceriler denildi. Türkçeyi doğru, etkili ve güzel kullanma, Eleştirel düşünme, Yaratıcı düşünme, İletişim kurma, Problem çözme, Araştırma, Bilgi teknolojilerini kullanma, Girişimcilik, Karar verme, Kişisel ve sosyal değerlere önem verme.

Programlarda Beceri Programlarda iki tür beceriye yer verilir; 1.Aktarılan Beceriler:Bu beceriler çeşitli alanlara aktarılarak geliştirilir. Zihinsel,bireysel,sosyal ve zihinsel bağımsızlık becerileridir. 2.Alan Becerileri:Programlarla ilgili becerilerdir. Mühendislik,öğretmenlik,tıp gibi. Öğrenme alanına göre kazanımlar olarak ifade edilir. Programlarda alan ve aktarılan beceriler ilişkilendirilir.

Bologna Süreci Aktarılan Beceriler / YETKİNLİK Zihinsel,bireysel,sosyal ve zihinsel bağımsızlık becerilere yetkinlik denildi. Alan Becerileri Mühendislik,öğretmenlik gibi programlarla ilgili bilgi ve beceriler kuramsal, uygulamalı, zihinsel olarak ele alındı.

Bologna Süreci Önlisans Yeterlilikleri, Lisans Yeterlilikleri, Yüksek Lisans Yeterlilikleri, Doktora Yeterlilikleri, Bu çerçevede belirlendi.

Bologna Sürecinde Yapılacaklar Program Yeterlikleri, Programların - Amaç ifadeleri, -Hedefleri, -Öğrenme kazanımları, Aktarılan ve alan becerileri ilişkilendirilerek ifade edilmelidir.

Ölçme ve Değerlendirme Öğrenme süreçleri ile becerilerin gelişme durumunu belirlemeye yöneliktir. Üründen çok süreç ele alınır. Öğrencinin öğrenme ve bilgiyi zihinde yapılandırma süreçleri ile becerileri değerlendirilir.

Ölçme ve Değerlendirme Süreci değerlendirmede; açık uçlu sorular, gözlem ve öz değerlendirme ölçekleri, araştırma-inceleme, sunular, özetler, kavram haritaları, grup çalışmaları, tartışma, performans-proje görevleri, ürün dosyaları gibi araç ve yöntemler kullanılır. Bloom Taksonomisi” ve değerlendirme anlayışı kullanılmaz. Beceri değerlendirildiğinden çoktan seçmeli testlere, bilgi ağırlıklı sorulara, soru bankalarına vb. yer verilmez.

Yapılandırıcı Öğretmen Düzenleme Rolü: Kurallar, etkinlikler, gruplar, süre,değerlendirme,vb.düzenleme. Düşündürme Rolü:Amaçlı ve bilinçli sorularla öğrencileri düşünmeye ve zihinsel becerilerini geliştirmeye yönlendirme. İletişim Rolü:Bilgi akışını,etkin dinlemeyi, anlamayı, tartışmayı,sorgulamayı,vb. sağlama. Yargılamadan eleştirmeden mantıklı sorular sorma, önerileri dikkate alma, vb.

  TEŞEKKÜRLER Güneş,Firdevs.(2007).Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma,Nobel Yayınları Güneş,Firdevs.(2009).Hızlı Okuma ve Anlamı Yapılandırma,Nobel Yayınları Güneş,Firdevs.(2007).Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Zihinsel Yapılandırma,Nobel Yayınları