AKTİVİTE-1 BATAN MADDE-YÜZEN MADDE

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MADDENİN HALLERİ VE ISI
Advertisements

GEMİLER SU ÜSTÜNDE NASIL KALIR???
GEMİLER SU ÜZERİNDE NASIL DURDUĞUNU MERAK ETTİNİZ Mİ?
Grup Adı: Merak-ül Beşer Tarih:28/04/2010
Kaldırma Kuvveti 1. SIVILARIN KALDIRMA KUVVETİ
MADDENİN AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
ÖZEL ÜMİT İLKÖĞRETİM OKULU FEN BİLGİSİ MADDENİN DOĞASI 20 SORU
SIVILARIN KALDIRMA KUVVETİ ARCHIMEDES PRENSİBİ.
MADDELERİN AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
Hazırlayan: Ali ATMACA
MADDENİN ÖLÇÜLEBİLİR ÖZELLİKLERİ
GEMİLERİN SU ÜZERİNDE NASIL DURDUĞUNU MERAK ETTİNİZ Mİ?
BİR SIVI VE BU SIVIDA ÇÖZÜNEN BİR KATININ KARIŞTIRILMADAN ÖNCEKİ VE KARIŞIM HALİNDEKİKÜTLESİNİN BULUNMASI DENEYİN AMACI: Bir katının suda çözünmesi ile.
BAZI CİSİMLER NEDEN YÜZER?
BAZI CİSİMLER NEDEN YÜZER?
Madde ve Maddenin Özellikleri
MADDENİN AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ.
Maddeleri birbirinden ayırt etmek için her bir maddenin kendine özgü özelliklerini kullanırız. Örneğin; renk, koku, tat ve sertlik gibi özellikleri ile.
Kütle Nedir? Kütleyi Nasıl Ölçeriz?
FEN ve TEKNOLOJİ / ISI ve SICAKLIK
dünya yüzeyinin ¾ ü sularla kaplıdır
BASINÇ A.Ç.
NOT:.
Ağırlık Ve Yoğunluk.
MADDE VE ÖZELLİKLERİ.
Ç. MADDENİN AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
Deney No: 4 Derişimin Tepkime Hızına Etkisi
İKİ SIVININ KÜTLE/HACİM ORANININ KARŞILAŞTIRILMASI
MADDENİN ÖLÇÜLEBİLİR ÖZELLİKLER
MADDENİN ÖLÇÜLEBİLİR ÖZELLİKLERİ. 1. KÜTLE Kütle, madde miktarının bir ölçüsüdür. Aynı büyüklükteki maddeler, farklı kütlelere sahip olabilir. Maddenin.
MADDENİN ÖLÇÜLEBİLİR ÖZELLİKLERİ
Kaynama, Erime ve Donma.
Bölüm 1: Ölçme ZKÜ Fen-Ed. Fak. Fizik Bölümü.
MADDENİN ÖLÇÜLEBİLİR ÖZELLİKLERİ
3.Maddenin Ölçülebilir Özellikleri
Kaynama sıcaklığı erime ve donma sıcaklığı yoğunluk diye üç’ e ayrılır.
MADDENİN ÖLÇÜLEBİLİR ÖZELLİKLERİ
MADDENİN ÖLÇÜLEBİLİR ÖZELLİKLERİ
1. Kaynama noktası Ayırt edici özellik, bir maddenin diğer maddelerden farklı olduğunu gösterir. Maddelerin kaynama, erime, donma noktaları ve yoğunluk.
MADDENİN AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
MADDELERİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI
Maddenin Ölçülebilir Özellikleri
MADDENİN AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
MADDENİN ÖLÇÜLEBİLİR ÖZELLİKLERİ
MADDENİN ÖLÇÜLEBİLİR ÖZELLİKLERİ
4. Sınıf Fen Ve Teknoloji Dersi
MADDENİN ÖLÇÜLEBİLİR ÖZELLİKLERİ
Maddenin Görülebilir ve Hissedilebilir Özellikleri
MADDENİN ÖLÇÜLEBİLİR ÖZELLİKLERİ
MADDENİN ÖLÇÜLEBİLİR ÖZELLİKLERİ
MADDENİN AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
HATİCE BOYACI. Kütlenin ölçülebilir özellikleri; Kütle Hacim’dir.
Bilimsel Süreçler Temel Süreçler Nedensel Süreçler Deneysel süreçler
MADDENİN ÖLÇÜLEBİLİR ÖZELLİKLERİ
Maddenin Halleri ve Isı
KALDIRMA KUVVETİ SIVILARIN KALDIRMA KUVVETİ GAZLARIN KALDIRMA KUVVETİ
SU, İÇİNDEKİ HER CİSMİ YÜZDÜREMEZ Murat Piker 7-A
FEN ÖĞRETİMİNİN AMAÇLARI NELERDİR?.
MADDE VE ÖZELLİKLERİ SIVILARIN KALDIRMA KUVVETİ
Maddenin ayırt edici özellikleri
(Özkütle).
HÜSEYİN DEMİRBAŞ Fen ve Teknoloji.
5. Sınıf Fen Ve Teknoloji Dersi
Maddenin Ölçülebilir Özellikleri
Maddenin Ölçülebilir Özellikleri Maddenin bazı özelliklerini ölçmek olanaklıdır. Kütle,hacim ve sıcaklık gibi maddeler ölçülebilir. KÜTLE Her madde.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
1. .Kütle Kütle, madde miktarının bir ölçüsüdür. Aynı büyüklükteki maddeler, farklı kütlelere sahip olabilir. Maddelerin kütlelerini doğru ve tam ölçmek.
MADDENİN TANECİKLİ YAPISI
C-MADDENİN ÖLÇÜLEBİLİR ÖZELLİKLERİ
Sunum transkripti:

AKTİVİTE-1 BATAN MADDE-YÜZEN MADDE Uygulanan Öğretim Modeli: 5E ÖĞRETİM MODELİ Prof. Dr. Fitnat KÖSEOĞLU fitnat@gazi.edu.tr Arş. Gör. Eylem BUDAK eylemb@gazi.edu.tr

Dersin Adı: Fen ve Teknoloji Dersin Süresi: 40 dakika Dersin Amacı: Öğrencilerin: Gözlem, çıkarım yapma, tahmin, ölçme, bilgi ve veri toplama, verileri kaydetme, veri işleme ve model oluşturma, yorumlama ve sonuç çıkarma ve sunma becerilerini kullanması ve geliştirmesi.  Batma ve yüzme olayları ile maddelerin yoğunlukları arasındaki ilişkiyi keşfetmesi. İlgili Kazanımlar: Batan maddenin yüzen maddeden daha yoğun olduğunu ifade eder.

ARAÇ VE GEREÇLER: * Kırmızı ve mavi renkte gıda boyası * 2 adet beher (400 mL) * 400 mL su ve etil alkol * Farklı boyutlarda iki adet mum * İki adet laboratuar termometresi * İki adet dereceli silindir (50 veya 100 mL) * Eşit kollu terazi ve tartı takımı * 30 cm’lik cetvel.  Bu etkinlikte kullanılan etil alkol ve gıda boyası gibi kimyasal maddelerin vücutla temas ettirilmemesi, koklanmaması ve içilmemesi konusunda öğrenciler uyarılmalıdır.

ÖĞRETİM ETKİNLİĞİ PLANI: GİRİŞ VE MOTİVASYON  Öğrencilere bir önceki ders saatinde, maddelerin hal değişimlerinin incelendiği, her maddenin bir erime ve donma sıcaklığının bulunduğu ve bu özelliklerin maddeleri ayırt etmek için kullanıldığı vurgulanmalıdır.  Bu ders saatinde sınıf içi etkinlikler ile yüzme batma olayını yakından inceleme ve bu olaylar ile maddelere ait başka bir ayırt edici özellik arasındaki ilişkileri araştırırken gözlem, çıkarım yapma, tahmin, ölçme, bilgi ve veri toplama, verileri kaydetme, veri işleme ve model oluşturma, yorumlama ve sonuç çıkarma ve sunma becerilerini kullanacakları belirtilir. İlave olarak yukarıda belirtilen becerilerin bilimsel bir çalışmanın önemli süreçlerinden oldukları ayrıca vurgulanmalıdır. ÖĞRETİM ETKİNLİĞİ PLANI:

 Öğrenciler beherlerde ne tür sıvılar bulunduğunu bilmemelidir. Ne Düşünüyorsunuz? Beherlerden birine 300mL su diğerine ise 150 mL etil alkol koyulur.  Su koyulan behere üç yada dört damla kırmızı diğer behere ise mavi gıda boyası damlatılır.  Öğrenciler beherlerde ne tür sıvılar bulunduğunu bilmemelidir.  Bu beherler öğrencilerin rahatlıkla görebileceği bir yere bırakılır.  Öğrencilere şu sorular yöneltilir.

Küçük boyuttaki mumu kırmızı renkli sıvının bulunduğu behere bırakırsak ne olur? Tahmin edin. (Öğrenciler tahminlerini grup arkadaşıyla tartışarak sınıfa sunarlar) Mum beherin içerisine yavaşça bırakılarak öğrencilere ne gözlemledikleri sorulur. Büyük boyuttaki mumu da mavi renkli sıvının içerisine bırakırsak ne olur? Tahmin edin. (Öğrenciler tahminlerini grup arkadaşıyla tartışarak sınıfa sunarlar) Mum beherin içerisine yavaşça bırakılarak öğrencilere ne gözlemlediklerini sorulur.

KEŞFETME Sizce kırmızı renkli sıvıdaki mum yüzerken, mavi renkli sıvıdaki mumun dibe batmasının nedeni ne olabilir? Beklenen öğrenci cevapları: Kaplardaki sıvılar farklı olması, Sıvı miktarlarının farklı olması, Mumların boyutlarının farklı olması, Sıvıların sıcaklıklarının farklı olması Öğrencilerden sıvıların sıcaklıklarının farklı olabileceği cevabının alınamayabileceği ihtimaline karşı termometreleri başlangıçta beherlerin yanına koyarak bu cevabı da alabilmek için ortamı hazırlayınız.

Ne Öğrenmek İstiyoruz? Cevaplar alındıktan sonra, öğrencilere her bir çıkarımın test edileceği belirtilir. Kaplardaki sıvıların farklı sıvılar olabileceği cevabı en sona bırakılarak diğer cevaplar test edilmeye başlanır. Sıcaklık farklı olabilir çıkarımını test etmek için iki tane öğrenciden kaplardaki sıvıların sıcaklıklarını termometre ile ölçmelerini istenir. Ölçüm sonuçları ve bulgular sınıfta tartılır. Beherlerde bulunan sıvıların miktarı ve mumların boyutları farklıdır cevaplarını nasıl test edebileceğimizi öğrencilere sorulur. Öğrenci cevaplarından uygun olanları seçilerek çıkarımlar test edilir.

SORU Son olarak kaplardaki sıvılar farklıdır çıkarımını test etmek için nasıl bir yol izleyebiliriz? !!! Bu sorunun cevabı alınamaz ise, her sıvının 100 mL sinin kütlesini bulursak hangisinin daha büyük olabileceği sorusu sorulur.

Tahminlerini test etmek için öğrenciler ölçümleri tahtaya veya defterlerine çizdikleri tabloya kaydederler. Öğrenciler her bir sıvı için kütle/hacim oranlarını hesaplayarak tabloya kaydederler. Hangi sıvıda mumun yüzdüğü hangisinde battığına ait gözlemler hatırlatılarak, sonuçlar gözlemlerine bağlı olarak tartılır. Hacim (mL) Kütle (g) Kütle (g)/Hacim(mL) Kırmızı renkli sıvı 100 Mavi renkli sıvı Mum

SORU Mumların kütle/hacim oranın bulmak istesek nasıl bir değer buluruz? Öğrencilerin tahminleri alındıktan sonra, tahminlerini test etmeleri için fırsat verilir ve değerler tabloya kaydedilir. Hacim (mL) Kütle (g) Kütle (g)/Hacim(mL) Kırmızı renkli sıvı 100 110 g 1,1 Mavi renkli sıvı 90 g 0,9 Mum 98 g 0,98

AÇIKLAMA Soru: Maddelerin kütle /hacim oranlarına ne ad verildiğini biliyor musunuz? Cevap: Yoğunluk Soru: İki sıvının ve mumun yoğunluklarını karşılaştırarak yüzme ve batma olayı için bir genelleme yapabilir misiniz? Genelleme: Mumun yoğunluğu hangi sıvının yoğunluğundan küçükse o sıvı içinde yüzdüğünü, hangi sıvının yoğunluğundan büyükse o sıvı içinde dibe battığını belirten bir genellemeye gidilir. Not: Doğru kavram veya genelleme öğrencilerden alınan cevaplar arasında bulunmaz ise öğretmen yapılır.

Ne Öğrendim? Her maddenin kendine has ve maddenin ayırt edici bir özelliği olan yoğunluğun yüzme-batma olayının belirleyici faktörü olduğu vurgulanır. GENİŞLETME  Öğrenciler küçük bir taş parçasının suya bırakıldığı zaman batarken tonlarca kütleli gemilerin ve buz dağlarının yüzmesini nasıl açıklanabileceğini sorularının cevabını araştırmalıdır ve bulgularını sınıfla paylaşmalıdır.  Aynı şekilde farklı yoğunluktaki katı maddelerden oluşan karışımların nasıl ayrıştırılabileceği sorusunun cevabını da araştırarak sınıfla paylaşmalıdırlar.

Öğretmen bu raporları inceleyerek değerlendirir. DEĞERLENDİRME Bütün öğrenciler bir taş parçasının suya bırakıldığı zaman batarken tonlarca kütleli gemilerin ve buz dağlarının yüzmesini nasıl açıklanabileceğini sorularına ait cevaplarını sınıfla paylaştıktan sonra bulgularının bir arada bulunduğu bir tablo ve araştırmalardan elde ettikleri bilgi ve bulguları kapsayan bir rapor hazırlayarak bu raporu Ürün Seçki Dosyasında (Portfolyo) saklarlar. Öğretmen bu raporları inceleyerek değerlendirir.