Probleme Dayalı Öğrenme -İki Yıllık Deneyim-
Probleme Dayalı Öğrenme (PDÖ) PDÖ, öğrencilerin küçük gruplar halinde, bir senaryo üzerinde çalışarak o konu ile ilgili hangi bilgileri edinmeleri gerektiğine karar vermelerini ve bunlara ulaşmalarını hedef alan bir öğrenim yöntemidir Amaç: Öğrenmeyi öğretmek
Probleme Dayalı Öğrenme (PDÖ) Eğitim politikamız, bireysel öğrenme farkları gözetilerek tüm öğrenme modellerinden yararlanmaya yöneliktir. PDÖ modeli, başlıca yöntem olarak değil, entegre sistem kapsamında kullanılan tüm yöntemler (amfi dersleri, küçük grup oturumları, grup tartışmaları, laboratuvar çalışmaları, vb) arasında %20’yi geçmeyecek ölçüde uygulanmaktadır.
PDÖ Kurul Üyeleri Doç. Dr. Betül Kalender Yrd. Doç. Dr. Gülden Sönmez Tamer Yrd. Doç. Dr. Devrim Dündar Yrd. Doç. Dr. Ayşe Karson Yrd. Doç. Dr. Murat Sayan
Nasıl çalıştık ? Senaryoların hazırlanması Eğitim yönlendiricilerinin PDÖ yöntemi konusunda bilgilendirilmesi Öğrencilerin bilgilendirilmesi PDÖ oturumları Geri bildirimler Ölçme – değerlendirme
Nasıl çalıştık ? Senaryoların hazırlanması Konuların belirlenmesi Senaryo ekiplerinin kurulması Yazılan senaryoların tartışılarak son şeklin verilmesi PDÖ oturumlarının ders programlarına yerleştirilmesi Her PDÖ öncesi eğitim yönlendiricileri için senaryo tanıtım toplantıları
Nasıl çalıştık ? Eğitim yönlendiricilerinin bilgilendirilmesi Tanıtım toplantıları Yazılı materyaller Deneyimli bir eğitim yönlendiricisi ile birlikte PDÖ oturumlarına gözlemci olarak katılma Deneyimli bir eğitim yönlendiricisinin gözlemci olduğu bir PDÖ oturumunda eğitim yönlendiriciliği yapma Toplam 51 öğretim üyemiz PDÖ yöntemini uygulama yetkinliği kazanmıştır Öğrencilerin bilgilendirilmesi İlk yıl tanıtım toplantıları Takip eden her yıl hatırlatma toplantıları
Nasıl çalıştık ? PDÖ oturumları Geri bildirimler İki veya üç oturum şeklinde Dokuz – onikişer kişilik gruplar halinde Geri bildirimler Öğrenci geri bildirim formları Eğitim yönlendiricisi geri bildirim formları PDÖ sonrası geri bildirim toplantıları
Nasıl çalıştık ? Ölçme – değerlendirme Kurul sonu sınavında 3 soru
2007-2008 Öğretim Yılı (2 PDÖ) Dönem II ➙ Hipertansiyon Dönem III ➙ Hipertansiyon
2008-2009 Öğretim Yılı (6 PDÖ) Dönem I ➙ Sigara, etik Dönem II ➙ Anemi, hematüri Dönem III ➙ İnme, hepatit Diş Hekimliği ➙ Sigara, etik
Öğrenci Geri Bildirimleri
Eğitim Yönlendiricisi Geri Bildirimleri
Açık Uçlu Sorular -Olumlu- (Öğrenciler) İnsan ilişkileri konusunda pozitif etkisi var Temel bilimlerle klinik bilimlerin nasıl entegre edildiğini öğrenmemi sağladı Araştırma yapmaya, okumaya teşvik ediyor Öğrencilerle karşılıklı etkileşimi artırıyor, keyifli bir öğrenme ortamı İlk defa tıp okuduğumu hissettim Daha erken dönemde bilinçli bir hekim olarak yetişmeye başlıyoruz Daha iyi öğrendik, öğrenirken eğlendik Elimizdeki verilere dayanarak yorum yapmayı öğrendik Bir grup içinde görüş bildirme, tartışma gibi konularda tecrübe kazanmamız ve birçok farklı görüşten yararlanma şansımızın olması çok güzeldi Daha önceden bilmediğim çeşitli tıbbi terimler öğrendim En iyi öğretim şekli Kendimi bir öğrenciden daha çok, doktor olarak hissettiğim nadir yerlerden biri Çay ve kurabiyeler çok güzeldi..
Açık Uçlu Sorular -Olumlu- (Eğitim yönlendiricileri) Öğrencileri araştırmaya sevk eden, aktif olmalarını sağlayan bir yöntem Öğrenci ile birebir iletişim sağlanıyor Bu uygulamanın bizim için de eğitici olduğunu düşünüyorum
Açık Uçlu Sorular -Olumsuz- (Öğrenciler) Çok daha önceden yapılması gereken bir uygulamaydı Oturumlar arası biraz daha uzun olmalı Mekan kötüydü …(oda çok sıcak) Daha fazla sayıda yapılmalı, her kurulda uygulanabilirdi Sınava hazırlık dönemine gelmesi, birlikte çalışmamızı engelledi Oturumların yapıldığı masa ve odalar daha iyi olabilirdi Son oturumda yiyecek bir şey yoktu!! Öğrencilere katılım zorunluluğu, puanlama vb. değerlendirme hakkında önceden ayrıntılı bilgi verilmesi iyi olurdu Biraz tembeliz, çok iyi araştırmıyoruz
Açık Uçlu Sorular -Olumsuz- (Eğitim yönlendiricileri) Zamanlama hatası vardı (sınava yakın ve süre sınırlı) Öğrenci sayısı biraz daha az olursa daha iyi olur Daha az konuşabilirdim Bazı öğrencilerin tartışmalara katılmaması, araştırmaya yanaşmaması Hazırlıksız gelen öğrenciler PDÖ’yü olumsuz etkiliyor Herkes eşit oranda katılmıyor Öğretim üyesinin çok zamanını alıyor
Karşılaşılan zorluklar Öğretim üyelerinin PDÖ eğitim yönlendiricisi olmaktaki isteksizliği Yaptırım olmaması nedeni ile bazı öğrencilerde oturumlara ve çalışmalara katılımda isteksizlik
Hedefler Dönem I, II, III ve Diş Hekimliği Fakültesi’ne ikişer PDÖ Senaryoların zenginleştirilmesi Fizyopatogenez ağırlıklı senaryolar Tüm öğretim üyelerine PDÖ uygulama yeterliliği kazandırma Tüm öğrencilerin eşit katılımını sağlamak amacı ile ölçme-değerlendirmede aşağıdaki puanlama sistemini uygulamak: PDÖ oturumlarına devam 1 puan PDÖ grup çalışmasına katılım 1 puan İkinci oturuma hazırlanarak gelme 1 puan Kurul sınavında PDÖ konusu ile ilgili 2 soru 2 puan 5 puan