Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bölüm 20 Çıktı (Output) ve Toplam Talep (Aggregate demand)
Advertisements

ZAMAN SERİLERİ -1 ÖNGÖRÜ :
KARAR TEORİSİ.
ALPER LAÇİN SERDAR TAŞAN
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
DSS for UniLever Forecasting Activities
İçerik Projenin Amacı Veri (toplama & işleme) Tahmine Giriş
Çok Katmanlı Ağın Çalışma Şekli
REKLAMCILIK Hafta 5.
Küresel Büyüme Oranları (%)
PROJE YÖNETİMİ VE RİSK ANALİZİ
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Erkin Işık | 2 Mart 2006 | 1 Getting you there. ENFLASYON* GİZLİ ŞİFRENİN PEŞİNDE * Ekonomi Çalışma Grubu’nda gerçekleştirilecek sunumların hazırlayan.
Yeditepe Üniversitesi Hastanesi/ İş Geliştirme Yöneticisi
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
HAVAYOLU PAZARLAMASI, YOLCU TALEBİNİN ÖNEMİ VE TALEP TAHMİNİ
Üretim Planlama Kontrol Tahminleme Teknikleri
RESEARCHMODEL RESEARCH LAYOUT ARASTIRMAMODELI LOYALTY.
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
TEST – 1.
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi Grup: BigM Proje Danışmanları M. Gökhan ATALIK Çağlar GÜVEN Serhat BAŞKAYA Serhan DURAN Koray.
Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi Grup: BigM Proje Danışmanları M. Gökhan ATALIK Çağlar GÜVEN Serhat BAŞKAYA Serhan DURAN Koray.
HAFTA I.
KOŞULLU ÖNGÖRÜMLEME.
3. Üretim Sistemi Geliştirme Planı ve Üretim Planının Hazırlanması
Finansal Planlama ve Kontrol
8 ? E K S İ L E N EKSİLEN _ 5 5 ÇIKAN FARK(KALAN) 8.
Müşteri Hizmetleri/ Karşılama Oranı Planlaması
SÜREKLİ ŞANS DEĞİŞKENLERİNİN OLASILIK YOĞUNLUK FONKSİYONLARI
2. Pazarlama Planının Hazırlanması
DENEY TASARIMI VE ANALİZİ (DESIGN AND ANALYSIS OF EXPERIMENTS)
Makro İktisat İktisadi Analiz
SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 16 MAYIS AB TOPLAM SIĞIR HAYVANCILIK ARALIK ANKETİ HAYVANCILIK ARALIK ANKETİ ARALIK-TOPLAM ÇİFTLİK HAYVANLARI SIĞIR.
Pazarlama Araştırması
SON DÖNEM ENFLASYON GELİŞMELERİ
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
ÜNİTE 17 HİSSE SENEDİ DEĞERLEMESİ
Öngörü Tekniğinin Seçimi-I
ÇOKLU REGRESYON MODELİ
ÇOKLU DOĞRUSAL BAĞLANTI
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
Artık (Residual) Pazarlıo ğ lu De ğ işkenlerin cari de ğ erleri ile öngörü de ğ erleri arasındaki fark artık (residual) olarak adlandırılmaktadır.
DOĞRUSAL OLMAYAN REGRESYON MODELLERİ…
ÇOKLU DOĞRUSAL BAĞLANTI
İşletme Bölümü GÜZ TEKRAR.
Operasyon Yönetimi Talep Tahmini Doç. Dr. Mustafa Yüzükırmızı
Hisse Senetlerinin Değerlemesi Yatırım Analizi ve Portföy Yönetimi 9. Hafta.
Kurumsal ve Gelişmiş Stratejik Planlama Çözümü.
Alacak ve Stok Yönetimi
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ
 Bölüm 6: Talep Tahmini Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
İSTATİSTİK II Örnekleme Dağılışları & Tahminleyicilerin Özellikleri.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
1 GİRİŞİMCİ SUNUM TASLAĞI. 1. İletişim Formu 2. Şirket Hakkında Bilgi 3. Genel Bilgi 4. Sektör ve Pazar Hakkında 5. Teknoloji ve Patent Hakkında 6. Rakip.
TAHMİN I see that you will get an A this semester.
Pazarlama Yatırımlarının Verimliliğinin Sektörel Bazda İncelenmesi: BIST Örneği Arş. Gör. Dr. Betül Çal Giresun Üniversitesi.
Lineer Regresyon. Amaç: Bu konu sonunda Tıp Fakültesi 1. sınıf öğrencilerinin çeşitli bağımsız değişkenleri kullanarak bir nümerik değişkenin değerini.
LOJİSTİK MALİYETLERİN YÖNETİMİ
ÜSTEL DÜZLEŞTİRME YÖNTEMİ
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
PAZARLAMA SİSTEMİNE GİRİŞ Büşra YARADILMIŞ
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
ZAMAN SERİSİ YÖNTEMLERİ
Tahmin To Accompany Russell and Taylor, Operations Management, 4th Edition,  2003 Prentice-Hall, Inc. All rights reserved.
Normal Dağılımlılık EKK tahmincilerinin ihtimal dağılımları ui’nin ihtimal dağılımı hakkında yapılan varsayıma bağlıdır. b tahminleri için uygulanan testlerin.
Sunum transkripti:

Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi Grup: BigM Proje Danışmanları M. Gökhan ATALIK Çağlar GÜVEN Serhat BAŞKAYA Serhan DURAN Koray GÜL Sadullah İMAT Şirket Danışmanları Nida Benan ÖZER Seden EFE

Sunum İçeriği Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı

Sunum İçeriği Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı

Firmanın Tanıtımı: Kategoriye özel 6 kategoride 24 Marka 973 Kalem ürün Kategoriye özel Pazarlama Satış Talep Planlama Finans 6 Kategoride, 24 Marka, 973 kalem ürün Kategori bazlı çalışıyorlar. Herbir kategoriye özel; pazarlama, satış, talep planlama, finans ve MS&P var.

5 Firmanın fiyatlandırma politikaları, Rakiplerin fiyat değişiklikleri göz önüne alınarak; Aylık toplaşık talep tahminlerini haftalara ve ürün kalemlerine dağıtmak Supply chain i hafifletmek falan da diyebiliriz.

Sunum İçeriği Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı

Mevcut Sistem GDF Yazılımı GDF Tahmin Çıktısını Düzeltme Düzeltilen Tahminin Haftalara ve Ürün Kalemlerine Dağıtımı GDF açıklaması Modelden neden bazı variable’lar çıkarıldı

Mevcut Sistem GDF Kalem Bazlı Dağılım Kalem Bazlı Dağılım Sku-4 Sku-2 Aylık Yalın Talep Tahmini 3 Yıllık Gönderi Bilgisi GDF Düzeltme Düzeltme Düzeltilmiş Aylık Talep Tahmini Sku-1 Haftalık Dağılım Haftalık Dağılım Haftalık Dağılım Sku-3 Haftalık Marka Bazlı Talep Tahmini Kalem Bazlı Dağılım Kalem Bazlı Dağılım Haftalık Kalem Bazlı Talep Tahmini

Problem ile İlgili Analizler Aylık talep tahminleri ve gerçekleşen sevkiyatların karşılaştırılması: Saç Bakım-Blendax 9

Haftalık Dağılım Oranları Mart 2008 den başlayıp ağustos 2008 in sonuna kadar. Saç Bakım-Blendax

11 11 Fiyatlandırma dönemlerinde kalem bazlı haftalık talep tahmin hatalarının fazla olması Tahmin edilen dağılım % – Gerçekleşen dağılım % Ocak 2008 den başlayıp ağustos 2008 in sonuna kadar.

Problem ile İlgili Analizler Fiyat artışı İlk haftalarda talepte düşüş 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Haftalar Son haftalarda talepte artış t = 4’te fiyat artışı bildirilmesi

Sunum İçeriği Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı

Problem Tanımı Ürün kalemlerinin haftalık tahminlerinde hedefler tutturulamıyor Belirti NEDEN ? Aylık tahmin haftalara doğru dağıtılmıyor. NEDEN ? Fiyat değişimleri haftalık talep tahminlerine yansıtılamıyor. NEDEN ? Aylık talebi, haftalara ve ürün kalemlerine doğru bir şekilde dağıtacak bir karar mekanizmasının olmaması Problem

Problem Formülasyonu Karar verici: Talep yöneticisi Karar vericinin amacı: Düşük tahmin hatası Karar kriteri: Ortalama mutlak yüzde hatasını (MAPE) düşürmek Başarı ölçütü: MAPE (Ortalama mutlak yüzde hatası)

Sunum İçeriği Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı

Çözüm Yaklaşımları Marka Bazlı Regresyon Zaman Serileri Hata Azaltıcı Lineer Olmayan Modeller Kalem Bazlı Regresyon Zaman Serileri Hafta Bazlı Tahminin Ürün Kalemlerine Dağıtılması

1. Regresyon Analizi Saç-bakım kategorisi için istatistiksel veri analizi Haftalık talep tahminlerinde etkili olan değişkenleri (fiyat, geçinme endeksi…) belirlemek ve bunların etkisini ölçmek

Model Formülasyonu LOG(Shp(W3)) = β1*LOG(Shp(W2)) + β2*LOG(Shp(W1)) Fiyat değişimi Tahmin edilecek Geçen ay W-2 W-1 W0 W1 W2 W3 W4 Haftalar LOG(Shp(W3)) = β1*LOG(Shp(W2)) + β2*LOG(Shp(W1)) +β3*LOG(Fiyat endeks değişimi) LOG(Shp(W2)) = β1*LOG(Shp(W1)) + β2*LOG(Fiyat endeks değişimi)+β3*LOG(Geçinme endeksi) Shp(W1) = β0 +β1*Shp(W0) + β2*Shp(W-2) +β3*(Fiyat endeks değişimi)+β4*(Geçinme endeksi) LOG(Shp(W4)) = β0+β1*LOG(Shp(W3)) + β2*LOG(Geçinme endeksi) + β3*LOG(Rakip ürün fiyatı) Animasyon eklenecek…

Shp(W1) = β0 +β1*Shp(W0) + β2*Shp(W-2)+β3*(Fiyat endeks değişimi) +β4*(Geçinme endeksi) Hafta 1 tahmin (Düzeltmeden Önce) LOG(Shp(W2)) = β1*LOG(Shp(W1)) + β2*LOG(Fiyat endeks değişimi) +β3*LOG(Geçinme endeksi) Hafta 2 tahmin (Düzeltmeden Önce) LOG(Shp(W3)) = β1*LOG(Shp(W2)) + β2*LOG(Shp(W1)) +β3*LOG(Fiyat endeks değişimi) Hafta 3 tahmin (Düzeltmeden Önce) LOG(Shp(W4)) = β0+β1*LOG(Shp(W3)) + β2*LOG(Geçinme endeksi) + β3*LOG(Rakip ürün fiyatı) Hafta 4 tahmin (Düzeltmeden Önce)

Hafta Bazlı Tahmin Modelden çıkan 2. Hafta Talep Tahmini Modelden çıkan 3. Hafta Talep Tahmini Modelden çıkan 1. Hafta Talep Tahmini Modelden çıkan 4. Hafta Talep Tahmini Doğru Kabul Edilen Aylık Talep Tahmini ile Kıyaslanır Normalleştirme Faktörü (k) Elde edilen haftalık talep tahminlerinin aylık talep tahmini baz alınarak normalize edilmesi Nihai Haftalık Tahminler NWi = k*Wi

2. Zaman Serileri FİYATIN ETKİSİ GÖRÜLEMİYOR Durağan bir veri için kullanılan başlıca iki tahminleme metodu   Hareketli Ortalamalar Metodu veya Üstel Düzeltme Geçmiş Gönderi miktarı Talep Tahmini

Hareketli Ortalamalar Metodu veya Üstel Düzeltme Geçmiş Gönderi Hareketli Ortalamalar Metodu veya Üstel Düzeltme Fiyat Fiyat Talep Tahmini

3. Hata Azaltıcı Lineer Olmayan Modeller FLN Karar Değişkenleri fj : j haftası için talep tahmini ki : faktör i’nin talep tahminindeki etkisi (ağırlığı) i = 1  Blendax’ın fiyatı, i = 2  Rakibin fiyatı, i = 3  Geçinme endeksi i = 4  Geçmiş gerçekleşen haftalık gönderi

Parametreler j = 1, 2, 3, 4 gj : j haftası için gönderi miktarı bj : j haftasında Blendax markasının fiyatı ej : j haftasında rakip markanın fiyatı lj : j haftasında sağlık ve kişisel bakım harcamaları için geçinme endeksi j = 1, 2, 3, 4

FLN Min (fj – gj)2 s.to fj = k1*log(bj)+ k2*log(ej)+ k3*log(lj)+ k4* log(gj) + k5* log(gj-1) + k6* log(gj-2) k1 <= 0 k2 >= 0 k3 <= 0

Kalem Bazlı Tahmin Regresyon Zaman Serileri Hafta Bazlı Tahmin Gönderi verisi eksikliği Gönderi verisindeki yüksek varyasyon Zaman Serileri Hafta Bazlı Tahmin

Sunum İçeriği Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı

Marka Bazında Sonuçlar

Blendax Ortalama Mutlak Hata Grafiği

Ağırlıklı Mutlak Tahmin Hatası Blendax

Marka Bazında Sonuçlar

Pantene Ortalama Mutlak Hatası Ortalama Mutlak Tahmin Hatası (%)

Ağırlıklı Mutlak Tahmin Hatası Pantene %

Kalem Bazında Sonuçlar- Blendax

Kalem Bazında Sonuçlar- Pantene

Model Girdi ve Çıktıları Haftalık Kalem Bazlı Talep Tahmini Haftalık Gönderi Bilgisi Fiyat Endeksi Rakip Ürün Fiyatı Kendi Ürün Fiyatı Geçinme Endeksi Regresyon Modeli Regresyon Modeli Varsayımları SKU dağılım oranları ile çarpım Marka Bazında Haftalık Talep Tahmini

Sunum İçeriği Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı

Haftalık Talep Tahminleri Uygulama Planı Verilerin Güncellenmesi Kalem veya Marka Seçimi Haftalık Talep Tahminleri Arayüz (MS Excel) Kullanıcı Regresyon

Dinlediğiniz için teşekkürler... Sorularınız ve tavsiyeleriniz...

SKU Regresyon Sonuçları Blendax A sınıf Ürünü Pantene A sınıf Ürünü