Üniversite Kütüphaneleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

AÇLI SEFERLERİ Sedat ALTAŞ.
Siyaset Bilimine Giriş
TURİZMİN GELİŞMESİNE ETKİ EDEN UNSURLAR
RABİA GİZEM KURU - ELVİN YILMAZ-DOĞUKAN AYTEKİN - BURAK YILMAZ-EFE ŞAHİN 4 A SINIFI.
TOPLUMSAL YAPIYI OLUŞTURAN ÖĞELER
Sanayi kentleri ve gelişimi
A.Ekrem ÖZKUL Kürşat ÇAĞILTAY
1.
SPOR SOSYOLOJİSİ. SOSYOLOJİ: Kelime anlamı toplumbilimidir. Latince toplum anlamına gelen Socius ile Yunanca bilgi demek olan logos sözcüklerinin birleşmesinden.
Tarafından yayınlanmaktadır.
SELÇUKLULAR ( ) ANADOLU SELÇUKLULARI ( ) EĞİTİM.
İletişim ve Toplum 2010 Bahar
ANADOLU SELÇUKLU DEVLETİ VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE UYGARLIK
Döner Sermayelerin Yeniden Yapılandırılması Prof. Dr. Davut AYDIN ANADOLU ÜNİVERSİTESİ REKTÖRÜ Mart 2010 Asya Thermal Resort Otel.
Karahanlılar’da Eğitim Kurumları Ve Özellikleri
Eski Mısırda bulunan ilk belgeler papirüs üzerine yazılan tapınak kayıtlarını içeriyordu. Sosyal hayatı içine alan, din ve dinle ilgili törenleri, felsefe,
BEDESTENLER Bedesten eskiden alışveriş hayatının nabzının attığı, üstü kapalı içinde alışveriş yapılan, ince uzun çarşılardır. Her bedesten de onu korumakla.
B) TÜRK-İSLAM DEVLETLERİNDE HUKUK
KÜTÜPHANE VE İLGİ ALANI
Eğitim Alanındaki Yenilikler
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
ORTA ASYA’DA KURULAN TÜRK DEVLETLERİ
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
ANADOLU SELÇUKLULARI VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET.
Sosyal Bilgiler ANADOLU’DA İLK TÜRK DEVLETİ ve BEYLİKLERİ
DOĞAN KUBAN MELİS AKAYDIN
SANAT TARİHİ.
HAÇLI SEFERLERİ.
TÜRKİYE TARİHİ (11-13 YÜZYIL)
Türklerde Eğitimin Kısa Tarihi. İ slamiyeti kabul etmeden önce Türk toplulukları göçebe ve yarı göçebe biçimde yaşamlarını sürdürmekteydi.
TÜRK İSLAM DEVLETLERİ ÖSS- YGS SORULARI.
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 3. Ünite: RÖNESANS DÖNEMİ MÜZİĞİ
AVRUPA.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
RÖNESANS Nurdan Gül Kökten Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi.
Yakutiye Medresesi - Erzurum
TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLUŞU
Bizans Eğitim Sistemi Kemal Esmek
YGS TARİH TERİMLER 2015.
orta ÇAĞLARDA ULUSLARARASI İLİŞKİLER
Rönasans Hareketleri’nin İTALYA ‘da Başlamasının Nedenleri
ÜNİVERSİTELER ve KÜTÜPHANELERİ. TANIM, AMAÇ ve İŞLEVLER.
Haziran 2014, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, BİLKENT - ANKARA Ebru KAYA İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi Kütüphanesi ÜNİVERSİTE KÜTÜPHANELERİ.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
Büyük selçuklu devletİ
Nuran BOYRAZ Tarih Öğretmeni HAÇLI SEFERLER İ (1096–1270) XI. yy.'ın sonlarından XIII. yy.'ın sonlarına kadar Hıristiyanların güçlenen Müslüman dünyasına.
ÜNİTE: TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK KONU: OSMANLIDA BİR MERKEZ
5.HAFTA ANADOLU’NUN TÜRK YURDU OLMASI 1. 2 Doğu ile Batrı arasında doğal bir köprü görünümünde olan Anadolu, coğrafi konumu, iklimi ve doğal güzellikleriyle.
Ortaçağın Genel Özellikleri: _Devletlerin merkezi otoritesi zayıf. _Feodalite rejimi toplumları baskı altına almıştır. _Papalar hem dinsel, hem siyasal,
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI’DA TOPLUM VE EKONOMİ
VETERİNER HEKİMLİĞİ TARİHİ
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Darülfünundan Üniversiteye
Türkçe yazı çeşitleri.
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NİN KURULUŞU / Osmanlı Devleti’nin Hızlı Yükselme Sebepleri.
Anadolu’da kurulan ilk beylikler hangileridir?
Karşılaştırmalı Eğitim
Büyük Selçuklu Devleti Kaan Tuvanç 7/D 219. Kurulduğu Yer: Horasan. Kurucusu: Tuğrul Bey. * Selçuklular, Oğuzların Üçok kolunun Kınık boyundandır. * Büyük.
Türkiye(Anadolu) Selçuklu Devleti
Öğretim Yılı Oryantasyon Programı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Macarlar ve Avrupa Fin-Ugor kökenli Macarlar, IX. yüzyıl içerisinde Don Nehri’nin Hazar Denizi’ne döküldüğü bölgeye gelerek yerleştiler. Bizanslılar’ın.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Rönesans. Rönesans "yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir. 15. yüzyılda başlayan bu süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı. Bu yenilikte,
Kavimler Göçü.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
ESKİ ALFABELER Emirhan çolak 8/A 105 Öğretmen:Sevinç Sarı.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Üniversite Kütüphaneleri

Günümüz Batı dünyası üniversitelerinin öncüleri 11 Günümüz Batı dünyası üniversitelerinin öncüleri 11. yüzyıldan itibaren kurulmuştur. Bunun nedenlerini 11. yüzyıl Ortaçağ Avrupasında yer alan gelişmelerde aranabilir. Bunlar: -- Ticaretteki gelişmeler sonucu büyük yerleşim merkezlerinin kuruluması ve buralarda yaşayan insanların öğrenme isteklerinde görülen büyük artış, -- Haçlı seferleri ile Batı dünyasının kendisinden daha ileri düzeyde olan İslam uygarlığının bilgi ve zenginliğini tanıması, -- Bir zamanlar Arapçaya tercüme edilmiş olan klasik Yunan ve Roma uygarlıkları döneminde yazılmış bilgi kaynaklarının, Batılılar tarafından kendi dillerine çevrilmesi ve okunması ile genel kültür düzeyinde gözlenilen gelişme, -- 11. yüzyıl Avrupasında ticaret ve zanaatla uğraşanların bir takım politik ve ekonomik haklara sahip loncalar şeklinde örgütlenmiş olmaları. Üyelerinin mesleki eğitim sorumluluğunu taşıyan loncalar, üniversitelerin kurulmasında baskı grubu olmuşlardır. Üniversiteler

Üniversite kelimesinin kökeni, Latince’de bağımsız tüzel kişiliğe sahip ve müşterek çıkarları olan kişiler topluluğu anlamındaki ‘UNIVERSITAS’ sözcüğüdür. Bu kelime ile aynı anlamda olmak üzere ‘Stadium-incelemeler’ ve ‘Stadium Generale-genel incelemeler’ sözcükleri de kullanılmıştır. Üniversiteler

Günümüz Batı dünyası üniversitelerinin öncüleri 12 Günümüz Batı dünyası üniversitelerinin öncüleri 12. yüzyılda önce Bologna’da daha sonra da Paris’te kurulmuştur. Bu kuruluşların oluşmasında Çin manastırlarının ve İslam medreselerinin büyük etkileri olduğu ileri sürülmektedir. Bu iki üniversite, Ortaçağ Avrupasının özellikleri çerçevesinde yönetim ve yapı itibarıyle birbirinden ayrılmaktadır. Bilindiği gibi Ortaçağ Avrupası, bir yanda dini otoriteyi temsil eden Papalık, diğer yandan sivil otoriteyi temsil eden Kutsal Roma İmparatorluğu olmak üzere iki güç odağı üzerine kurulu bir toplumdur. Üniversiteler

Bologna Üniversitesi: --1158 yılında İtalya’da Bologna kentinde kurulmuştur. --Yönetim modeli, laik ve piyasa koşullarına uygundur. --Yönetim öğrencilerin elinde, rektör öğrenciler tarafından ve kendi aralarından seçilirdi. --Bu üniversitede öğretmenlerin ücretleri öğrenciler tarafından ödenirdi. -- Öğrenciler istedikleri derslere girip istediklerini ise girmemem serbestisine sahipti. -- İtalyada kendinden sonra kurulan üniversitelere model olan bu üniversitede eğitim ağırlıklı olarak hukuk üzerin idi. Üniversiteler

Paris Üniversitesi: --1179 yılında Notre-Dame Katedral Okulunun evrimi sonucunda oluşturulmuştur. --Dini otoritenin ağırlığı olduğu bir üniversitedir. --Öğrenci ve öğretmenlerin büyük bir kısmı kiliseye mensupturlar. --Ana öğretim alanı ilahiyat olsa da ayrıca sanat, hukuk ve tıp disiplinleri üzerinedir. -- Zaman içinde benzer konularda ders veren öğretmenlerin gruplaşmaları sonucu fakülteler ortaya çıkmıştır. Üniversiteler

Türk ve İslam Uygarlığında Üniversiteler: Batı dünyasında üniversite olarak kurumun karşılığı Türk İslam uygarlıklarında medreselerdir. Medreseler, öğrencileri bir taraftan yükseköğretime hazırlayan, diğer taraftan da yükseköğretim yapan kuruluşlar olarak bilinirler. 9.yüzyıl sonlarına doğru Maveraünnehir (Özbekisten ki El-Biruni, İmam Buhari, El-Fergani …) bölgesinde bazı müderrislerin evlerini okul haline dönüştürmelerinin bir sonucu olarak ortaya çıkmıştır. Kuruluş itibariyle bilinen ilk medrese, Gazne Sultanı Emir Ebul Muzaffer Nasr’ın valiliği sırasında 999 yılında Nişapur’da yaptırılmıştır. Nedreselere verilen bir diğer isim de ‘Dar’ül İlm’ olup, ders verilen yer ya da bilim evi anlamına gelmektedir. Üniversiteler

Türk-İslam Uygarlığında Üniversiteler: Türk-İslam uygarlığında medreseler, 11. yüzyılda Selçuklu Sultanı Alparslan’ın veziri Nizam’ül Mülk döneminde yaygınlaşmış ve gelişmişlerdir. Vezir ilk medresesini 1064 yılında Bağdat’ta yaptırmıştır. Diğerleri ise Belh (Afganistan), Herat, Nişapur (İran’ın Kuzey Doğusu), Isfahan, Basra, Rey, Musul ve Horasan’ın (Hazar Denizinin Batısında Kalan Bölge) her kentinde ‘Nizamiye’ adı altında kurulmuşlardır. Anadolu Selçuklu Sultanları döneminde oluşturulan çoğu medresede ağırlıklı olarak tıp konusu işlenmiştir. Üniversiteler

Üniversite Kütüphaneleri Günümüz üniversitelerinin öncüleri arasında gösterilen Bologna ve Paris üniversitelerinin uzun bir süre kütüphaneleri olmamıştır. Kaynaklar bu konuda öğretmenlerin kendi kullanımları için az sayıda kitapları olduğunu ve bunların gerektiğinde çalışkan öğrencilere ödünç olarak verildiklerini göstermektedir. Bu dönemdelerde, üniversitelerin hemen yayında bazen de içinde ‘Stationari’ diye adlandırılan ders kitaplarının çoğaltılması ve satışı ile uğraşan bir çeşit kitabevlerinin kurulduğu bilinmektedir. Üniversitelerin denetiminde bulunan Stationarilerden öğrenciler ders kitapları satın alabildikleri gibi, belli bir ücret karşılığında ödünç olarak edinebilmekteydiler. Üniversite Kütüphaneleri

Üniversite Kütüphaneleri Öğrenci sayılarının az olmasından dolayı kütüphaneye pek gereksinim duyulmadığı ileri sürülmektedir. Kitap satışı amacaıyla kurulmu olan stationarilerin daha sonra biraraya gelerek lonca oluşturduğu ve bu loncanın üniversite yönetimi ile işbirliğine giderek ders kitaplarının hatasız yazılmasını ve öğrencilere ödünç verme faaliyetlerinin kolaylaştırılması konularında çalışmalar yaptığı görülmektedir. Zamanla öğrenci sayısında yaşanan artışla birlikte öğrencilerin kendi aralarında para toplayarak kitaplar satın aldıkları ve bu kitapları ortak kullanım için üniversitenin tahsis ettiği bir odada topladıkları anlaşılmaktadır. Örneğin Bologna Üniversitesinde bu şekilde oluşturulan kitap koleksiyonunundan kitapların koruyucusu anlamına gelen ‘Conservatour des Libres’ diye tanınan öğrenciler sorumlu tutulmuştur. Üniversite Kütüphaneleri

Üniversite Kütüphaneleri Bir çok üniversite için merkezi kütüphane olgusu çok sonraları gelişmiştir. Özellikle 14. yüzyılın ortalarından itibaren üniversiteler içinde kurulan fakülteler, kendi öğrencilerinin kullanımları için kütüphaneler oluşturmuşlardır. Bu kütüphaneler kişilerin yaptıkları kitap bağışları ile ortaya çıkmış ve öğretmenlerin ellerinde bulundurdukları kitapları bu kütüphanelere devretmesiyle gelişmişlerdir. Örneğin Paris Üniversitesinde Robert de Sarbonne’un 1250 yılında yaptığı kitap bağışları ve mali yardımlarıyla kurulmuştur. 13. yüzyıl sonuna doğru bu kütüphanede 1000 civarında yazma eser bulunduğu bilinmektedir. Bu dönemde kütüphanelerde kitap sınıflamasının konu bazında yapıldığı görülmektedir ve genellikle dinsel ve din dışı konular şeklinde iki konuya ayrıldıkları bilinmektedir. Kendi grubu içine kitaplar boylarına göre dizilmekte ve genellikle raflara zincirlerle bağlanmaktadır. Üniversite Kütüphaneleri

Üniversite Kütüphaneleri Örneğin Paris Üniversitesinde Sarbonne Koleji’nin o günlerde hazırlanan kütüphane yönetmeliğindeki şu maddeler kuralları ortaya koymaktadır: -- Öğrenciler üniversitenin özel giyisilerini giymeden kütüphaneden yararlanamazlar, -- Her öğrencide kütüphanenin bir anahtarı vardır. Üniversite dışından gelenler, yanlarında üniversiteden biri bulunmadan kütüphaneden yararlanamaz, -- Kitapların üzerine yazmak ve bunları yıpratmak yasaktır, -- Kütüphanede gürültü yapmamak ve sessiz olmak gerekir, -- Lanetlenmiş doktrinlere ilişkin kitaplar ancak çok gerekli görüldüğü durumlarda ve profesörler tarafından okunabilir, -- Kitaplar kütüphane dışına çıkarılmamalıdır. Çıkarılması durumunda gün batımından önce geri getirilmelidir. Üniversite Kütüphaneleri