NÖROBİYOLOJİ VE GELİŞİM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOĞUM SONRASI NÖRONAL GELİŞİM
Advertisements

BEBEKLER Giriş.
NÖROPSİKOLOJİK TESTLER Tanımı, Kullanım Amaçları, Kullanım Alanları
SİNİR HÜCRESİ Prof Dr Süheyla ÜNAL
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
BAĞIMLILIĞIN NÖROBİYOLOJİSİ
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ BEYİN/Nöro-Psiko-Anatomi
kendiliğin nörobiyolojisi
DAVRANIŞ NÖROBİYOLOJİSİ
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
DİL VE KONUŞMA ENGELLİLER
SİNİR SİSTEMİ ve EGZERSİZ
Reseptörler Prof. Dr. Ç. Hakan KARADAĞ.
PSİKOLOJİ VE PSİKİYATRİDE TEMEL KAVRAMLAR
Gelişime Giriş.
DERS:Fen ve Teknoloji KONU:Denetleyici ve Düzenleyici Sistem
CERRAHİ STRES.
So for instance you’re probably all familiar with Pavlov’s classical conditioning experiments in which dogs learned to associate a bell with meat and therefore.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Elektroensefalogram (EEG) ve Olaya İlişkin Potansiyeller (OİP):
Uzman Psikoterapist Aslan Ali SOLMAZ
FİZYOLOJİYE GİRİŞ VE HOMEOSTAZ
Şizofreni ve Moleküler Temelleri
SOMA İLÇE SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ DR. MUSTAFA BABACAN.
BİLİNÇ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Dr. Nilüfer GENÇ ÖZDAMAR
BEBEKLİK ve YÜRÜME ÇAĞINDAKİ FİZİKSEL GELİŞİM
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
Ψ Bölüm 2- Devam.
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ SİNİRSEL GELİŞİM.
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
DAVRANIŞ VE DAVRANIŞIN BİYOLOJİK TEMELLERİ
GLİKOZUN BEYİN ÜSTÜNDEKİ FİZYOLOJİK VE PATOLOJİK ROLÜ
Kişiliği etkileyen biyolojik yapılar
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
DUYGU GELİŞİMİ Prof Dr Süheyla ÜNAL. Duygu Fizyolojik uyarılma Fizyolojik uyarılma Bilinçli yaşantı Bilinçli yaşantı Davranışsal ifade Davranışsal ifade.
Beyinden Kültüre Sosyal Biliş
BELLEK Prof Dr Süheyla ÜNAL.
NÖROBİYOLOJİ VE GELİŞİM
NÖROBİLİME GİRİŞ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
NÖROGELİŞİM Prof Dr Süheyla Ünal.
Ezgi Günger, Medine Taşdemir, Selin Kaymaz, Alize Yılmazlar, Asiye Gok
Cinselliğin Psikonörobiyolojisi
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
BEYİN VE DAVRANIŞ Prof Dr Süheyla ÜNAL
GELİŞİMİN TEMEL KAVRAMLARI
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
Anne Baba Tutumları ve Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri.
İSTEMLİ DAVRANIŞ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
BEDENDE YAŞAYAN TRAVMA
Nuran E. KORKMAZ A.Ü.İ.F /Güz Dönemi
SOSYAL ETKİNLİKLERE FARKLI BİR BAKIŞ Hazırlayanlar: Nurten SAYDAM
ALGI Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Ψ Bölüm 2- Devam.
Psikiyatrik hastalıkların gelişiminde biyolojik etkenler
İlaç Etki Mekanizmaları - Reseptörler
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
Öğrenme Güçlüğü Ahmet GENÇ. Öğrenme Güçlüğü: Yazılı-Sözlü dili anlamayı, kullanmayı içeren temel psikolojik süreçlerin bir veya birkaçında oluşan bozukluk.Bu.
BİLGİ İŞLEME MODELİ.
Genetik Ve Davranışın Biyolojik Temelleri, Kalıtım Ve Çevre Dr
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
ALGILAMA Duyu organlarının uyarılması akabinde oluşan ani bir ayırt ediciliktir.
MOTİVASYON Dr. Ege AKGÜN.
 Yorgunluk terimi Fizyoloji ve mühendislik alanlarında kullanılan bir terimdir.  Fizyolojide yorgunluk makul ve gerekli fiziksel ve mental etkinliği.
Sunum transkripti:

NÖROBİYOLOJİ VE GELİŞİM Prof Dr Süheyla ÜNAL

Kandel’ın nörobiyoloji ilkeleri Tüm zihinsel süreçler beynin işleyişinden kaynaklanırlar Psikiyatrik hastalıklar beynin işlev bozukluklarıdır İlke 2 Genler ve onların protein ürünleri beynin işleyişini gerçekleştiren nöronlar arasındaki bağlantı kalıplarının en önemli belirleyicileridir

Kandel’ın nörobiyoloji ilkeleri Davranış ve sosyal etkenler geri bildirim mekanizmaları ile beyni etkileyerek gen ekspresyononu, dolayısıyla nöronların işlevlerini değiştirirler İşlevsel olmayan davranışı öğrenme gen ekspresyonunda değişiklik oluşturur

Genetik Çevre Gen/Çevre Etkileşimi Böylece “çevreye=nurture“ ait etkiler “yapıda=nature” ifadesini bulur

Kandel’ın nörobiyoloji ilkeleri Öğrenme nöronal bağlantıların yapısını değiştirerek gen ekspresyonundaki değişiklikleri ortaya çıkarır Bu değişiklikler kişiliğin biyolojik temeline katkıda bulunmakla kalmaz, sosyal tesadüfler tarafından başlatılan ve sürdürülen davranış anormalliklerinden de sorumlu olur

Kandel’ın nörobiyoloji ilkeleri Psikoterapide gerçekleşen öğrenme beynin yapısını ve işlevini değiştirebilir Psikoterapinin davranışta uzun süreli bir değişiklik oluşturması, sinaptik bağlantılarıın gücünü arttıran ve beynin sinir hücreleri arasındaki bağlantıların anatomik yapısını değiştiren bir gen ekspresyonu değişikliği aracılığı ile gerçekleşir

Gelişim-Değişim-Plastisite

Deneyim-Plastisite Deneyim beklentili plastik değişimler SSS kritik peryodlarda deneyimlere bağlı olarak bazı özel sinaptik bağlantılar oluşturur Birincil duyusal korteksin gelişimi için normal düzeyde uyarı alması gereklidir Deneyime bağlı plastik değişimler Kritik dönemdeki özel yaşantılar beynin gelişimini etkiler (örn: müzik eğitimi ile sensorimotor korteks ve birincil işitme korteksinin gelişmesi) Korteksin özelleşmesi talamustan gelen girdiyle gerçekleşir

Deneyim- nöral gelişim Deneyim nöral gelişimi en az üç yoldan etkiler Adezyon moleküllerinin yapımı için gen ekspresyonunu değiştirerek Nörotropinlerin salınmasını etkileyerek Bazı beyin bölgelerinin spontan aktivitelerini değiştirerek

Değişim-Plastisite Sinir hücreleri membran eksitabilitesini değiştirerek girdinin etkisine karşı uyum gösterme kapasitesine sahiptir Yaşantılar çeşitli mekanizmalarla sinir sisteminin yapı ve işlevini etkilerler Anatomik değişiklikler (yeni sinapslar, LTP, LTD ile dentrit sayısında değişim vs) Nörokimyasal değişiklikler (örn dopamin üretimi) Metabolik değişiklikler (örn glikoz tüketimi) Nelson CA 1999

Uzun süreli duyarlılaşma Anatomik değişiklikler Gen ekspresyonunun aktivasyonu

Yaşantı + Duygu=Genetik yapıda değişiklik 1 Uyaran CREB aktivasyonu 2 CREB Gene Nucleus CREB’in geni aktive etmesi Sinaps güçlendirici proteinler 3 4 Scientific American, Feb. 2005

Beynin inşası Doğumdan itibaren ontogenetik bir program doğrultusunda beynin mikroyapısı ve işlevleri genetik alt yapı, prenatal etkiler ve yaşam deneyimleri arasındaki etkileşim aracılığı ile sürekli olarak yeniden yapılandırılır Uzun süreli bellek beyinde gen ifadesinde değişikliklere yol açar ve bunu izleyen anatomik değişikliklere yol açar Beyindeki anatomik değişiklikler de bireyin hayatını etkileyen kişilik değişimlerini belirler Siegel 2006

Beynin inşası Beyin gelişimi aşağıdan yukarıya doğru hiyerarşik bir süreç izler Temel bilgiler üzerine yeni bilgiler eklenerek beyin her an yeniden yapılandırılır Giderek daha karmaşık yapılar ve işlevler geliştirilir

SSS organizasyonu Thalamocortical system Limbic System Brain stem Categorization Sophisticated response Thalamocortical system « value-category » Memory (salience) Effective Connectivity Limbic System Brain stem Appetite Sex Defense Gerald Edelman

Bağlanma-Bellek-Gelişim Bebek ve bakıcısı arasındaki ilişkinin, çocuğun ortamının, bağlanma sisteminin bellek süreçleri ile ilişkisi vardır Anne ile bağlanmanın oluştuğu erken yaşantılar, içe alınarak prosedürel bellekte kodlanırlar ve daha sonraki yaşantılar için bir şablon oluştururlar Güvenli bağlanma özellikle orbitofrontal korteksteki bağlantı yollarının güçlenmesini sağlar

Bağlanmanın nörobiyolojisi Sosyal bağlanma oksitosin, vasopressin gibi biyokimyasallar aracılığı ile beynin ödül mekanizmalarını harekete geçirir Dopamin, prolaktin, endojen opyatlar, östrojen, testesteron, projesteron gibi steroid hormonlar, bağlanma hormonlarının daha fazla salgılanmasını tetikleyerek ebeveynlik işlevlerine katkıda bulunurlar

Kişilerarası Yorumlama İşlevi Bağlanmanın işlevi Dikkat mekanizmaları Zihinselleştirme kapasitesi Duygu temsili 2. Düzey duygu temsili Çabalı kontrol Reflektif İşlev Kişilerarası Yorumlama İşlevi

Fonagy, Gergely, Jurist & Target (2002) Duyguların sembolleştirilmesi Psikolojik kendilik 2. Sıra temsilciler Kendilik durumunun temsili- nesne imajlarının içe alınması contingent display İşlenmiş duygunun ifadesi Ekspresyon İçsel durumlara sembolik bağlanma Fiziksel kendilik Birincil temsilciler Refleksiyon uyaran Sözel olmayan anlatım Rezonans Uyarılma durumunda yapılandırılan kendilik BEBEK BAKIMVEREN Fonagy, Gergely, Jurist & Target (2002) With apologies to Gergely & Watson (1996)

Kaynaklar Blinder BJ, Sanathara V. The Neurobiology of Psychostructural and Psychotherapeutic Change: Conflict, Defense, and Transformation www.ltspeed.com/bjblinder/publications/99SLIDESaacap