RÖNESANS’DA BİLİM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HARİTA BİLGİSİ 2. HAFTA 15 TEST SORUSU
Advertisements

? 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, … ? ? ?.
Gökyüzü, Galileo ve Bilim
BİLGİNLER ULUĞ BEY ARŞİMET EİNSTEİN NEWTON
RÖNESANS DÖNEMİ BİLİM Rönesans'ı, Ortaçağ ile Yeniçağ arasında geçen zaman dilimi olarak tanımlayabiliriz; ancak Ortaçağ ansızın sona ermediği gibi Yeniçağ.
BİLİM ADAMLARI.
Buluş Araştırma.
GENEL BİYOLOJİYE GİRİŞ
ISAAC NEWTON.
8. Ünite ~Doğal Süreçler~
Bilim Tarihi Hafta 3.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
SANAT TARİHİ.
SANAT TARİHİ.
AYDINLANMA ÇAĞI.
Galileo neden yargılandı?
Sosyolojide Kullanılan Bazı Kavramlar
Bir Fransız matematikçisi olan Henri Leon Lebesque, Fransa'da Beauvais kentinde 28 Haziran 1875 günü doğdu. Çok iyi bir öğrenim gördü ve 1897 yılında Paris.
Geometri'nin Kullanım Alanları
Albert Einstein 14 Mart 1879’da doğup,18 Nisan1955’de ölmüştür.
AVRUPADA YENİLİKLER.
ÇAĞDAŞ MATEMATİĞİN DOĞUŞU
Zaman içinde bilim.
COĞRAFİ KEŞİFLER HAZIRLAYANLAR MERAL KARSU NEVZAT ALTIN MEHMET ÖNAL.
ATOMUN YAPISI.
ZAMAN İÇİNDE BİLİM DAMLA NUR KARTAL 7/C 2.
OSMANLIDA DEVLETİNDE BİLİM VE BİLİM ADAMLARI
SANAT TARİHİ Rönesans Resim Sanatı.
MSGSÜ Felsefe Bölümü 2 Mart 2011 Cemsinan Deliduman.
SANAT TARİHİ.
BİTRUCİ (- , 1217) Nalan Tuhtakaya
ORTAÇAĞ’DAN RÖNESANSA
GEZEGENİMİZ DÜNYA.
Sosyoloji Tarihi-A Ders.
KİMYA -ATOM MODELLERİ-.
RÖNESANS Nurdan Gül Kökten Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi.
DÜNYA NEDİR? UZAY NEDİR? BİLGİLERİMİZ..
Dünya’mızın şekline sınıfımıza getirdiğimiz küreden baktığımızda top gibi tam yuvarlak olmadığını görürüz.Bu şekle ve uzaydan çekilen fotoğraflara baktığımızda.
BİLİM:İnsanlar yaşadığı doğal çevreyi her dönemde kendi ihtiyaçlarına göre düzenlemeye çalışmıştır.Bunun için öncelikle doğanın yasalarını araştırmıştır.bu.
ÜNİTE : 5 DÜNYA, GÜNEŞ VE AY.
YİRMİNCİ YÜZYILDA MATEMATİĞİ SARSAN TEMEL DÜŞÜNCELER – KAOS KURAMI.
DOĞAL SÜREÇLER Evren ve Dünya’mız Nasıl Oluştu? Bilim insanları, evrenin oluşumu hakkında tarih boyunca değişik görüşler ortaya atmıştır. Fakat bu görüşler.
BİLİM FELSEFESİ TARİHÇESİ Hazırlayan=Yakup Çelik
Ortaçağlarda Bilim Ortaçağ düşüncesinin belirgin özelliklerinden birisi, dinî öğretilere dayanan dinsel bakışın ön plana çıkmasıdır. Ancak düşüncede.
Modern çağlarda bilim XVII. ve XVIII.BİLİM.
Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN
RÖNESANS DÖNEMİ’NDE BİLİM
MONALİSA İLE EĞLEN!.
Rönesans’ta Teknoloji
Batı’yı Aydınlatan İslam Düşünürü
Türk-İslam Bilim Adamlarının Astronomiye Katkıları
DÜŞÜNCE ÖZGÜRLÜĞÜ ve BİLİM SUNU
AYDINLAnMA ÇA Ğ I. AYDINLATMA ÇA Ğ I Aydınlanma felsefesi ya da 18. yüzyıl felsefeleri genel olarak insanın kendisini, hayatını ve toplumsal yaşamın düzenlenmesini.
JOHANNES KEPLER'İN HAYATI
Hazırlayan : Ayla EROĞLU_3/B. UZAY Dünya’yı ve bütün yıldızları içine alan boşluğa, UZAY denir.
Hazırlayan : BARAN ÇELEBİ_7/D. UZAY Dünya’yı ve bütün yıldızları içine alan boşluğa, UZAY denir.
TELESKOPLAR teleskop; Gökyüzündeki cisimleri incelemek için kullanılan gök dürbünüdür. Esasını ilk defa XIII. yüzyılda İngiliz bilgini Bacon düşünmüş,
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ.
1/17 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Musa çankaya. 2/17 Bilim; doğruyu ve bilgiyi araştırma, bilgi edinme ve bilgiyi düzenleme süreci, evreni anlama ve tanımlama.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GÜNEŞ SİSTEMİ İnsanlar çok eski çağlardan beri gökyüzünü merak etmişler. Gökyüzünde birbirinden farklı gök cisimlerinin olduğunu fark etmişler. Yıldızlar,
Kimdir Kopernik kimdir? ve Ne yaptı?. Nicolaus Copemicus (Kopernik) (1473 – 1543) Nicolaus Copernicus kimdir? 19 Şubat 1473 yılında Torun'da (Polonya)
 Rönesans "yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir. 15. yüzyılda başlayan bu süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı. Bu yenilikte, Roma.
Rönesans. Rönesans "yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir. 15. yüzyılda başlayan bu süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı. Bu yenilikte,
ÇAĞDAŞ MATEMATİĞİN DOĞUŞU. Yaklaşık sekiz asırlık bir dönemde Ortadoğu, İran ve Türkistan’da yürütülen bilimsel faaliyetler Eski Yunan matematiğini işleyerek.
MATEMATİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ
Sunum transkripti:

RÖNESANS’DA BİLİM

Rönesans (Renaissance) Rönesans, Orta Çağ ile Yeni Çağ arasında geçen bir canlanma dönemidir. Kelime anlamı olarak, “Yeniden doğuş”, “Yeniden başlangıç” anlamına gelir. Bu dönemin başlangıç tarihi, İtalya’da 14 yy.ın ortalarına rastlayan “Petrarca Dönemi” olarak kabul edilir. Bu nedenle, 1350 lerden 1500’lü yılların sonlarına (1590’da Bruno’nun yakılmasına) kadar olan dönem “Grosso modo” olarak adlandırılır. Bazı araştırmacılar ise, Galileo Galilei’nin, Dialogo Sapra i due Massimi Sistemi del Mondo (İki Dünya Üzerine Diyalog) adlı eserinin yayınlandığı 1632 kadar uzandığı görüşündedir.

Matbaanın İcadı ve Yaygın Kullanımına Başlanması Kuşkusuz bu dönemin en önemli icadı, Johann Gutenberg’in çırağı Fust ile birlikte Almanya’nın Mainz şehrinde, dünyada ilk defa seri bir şekilde metal harflerle basım tekniğini uygulamış olmasıdır. 1455 yılında, Gutenberg ve çırağı, 42 satırlık İncil’i basmışlardır. Takip eden yıllarda ise bu buluş, tüm Avrupa’ya yayılarak, bilginin hızla paylaşılması ve yayılmasını sağlamıştır.

Rönesans’in Özellikleri 1- Rönesans, Orta Çağ’ın baskıcı ve tartışılamayan kavram ve yöntemlerine karşı bir başkaldırı olarak başlamış ve gelişmiştir. 2- Yeniliklere karşı duyulan korkunun yerini, daha fazla hoşgörü yani Hümanizma kavramı almıştır. 3- Bilim tarihinde devrim niteliğinde yenilikler yapılmıştır. 4- Rönesans dönemi bilim adamları, bilime yeni bir bakış açısı değil fakat “yeni bir oluşum” getirmişlerdir.

Rönesans’daki Bilimsel Gelişmeler Rönesans sırasında, özellikle 15 yy. sonlarına rastlayan “Coğrafi Keşifler Çağı”, Avrupalıların bilgi, ufuk ve dünyaya bakış açısında köklü değişikliklere neden olmuştur. Coğrafi keşifler ilk defa Portekizli Henri ile başlamış ve giderek artan bir merakla devam etmiştir. İlk önce, Portekizli ve İspanyol denizciler açık denizlere açılmıştır. Bu denizcilerin en tanınmış olanları: Bartholomeus Diaz 1488 Christoph Colomb 1492 Vasco de Gama 1498 Amerigo Vespucci 1497-1504 Magellan 1519-1522

Rönesans sırasında, yeni duygu ve düşüncelerin gelişimine bağlı olarak öğretim yöntemleri de değişmiştir. Bunları yaymak için, çok sayıda gayri resmi okul açılmıştır. Buralarda çok sayıda önemli isim yetişmiştir Meşhur Rotterdamlı humanist Erasmus (1466-1536) da bunlardan biridir. 15 ve 16 yy.larda bilimsel olarak, matematikte özellikle trigonometri ve cebir alanında önemli çalışmalar yapılmıştır. Samoslu Aristarkhos’un “Güneş Merkezli Evren” görüşü, Kopernik tarafından geliştirilerek tekrar gündeme getirilmiş ve dünya evrenin merkezinden güneş sistemine bağlı bir gezegen konumuna indirilmiştir.

Okyanus aşırı topraklarda koloniler kuran uluslar denizciliğin gelişmesinde önemli rol oynamışlardır. Hem gemi teknolojisini geliştirmiş hem de jeodezi, astronomi ve kartografya ile yakından ilgilenmişlerdir. Özellikle kartografya alanındaki en meşhur isimler: Portekizli Pedro Nunez Felemenk Gerhard Mercator Felemenk Abraham Ortelius’dur. Tipografi yani baskı sanatındaki teknik gelişmeler, kültürel birikimin yayılmasında önemli rol oynamıştır. Matbaanın icadı ile eserlerden aynı anda 100 lerce kopya üretilmesi ve her yere dağıtılması mümkün olmuştur.

Gravür sanatı ile ağaç ve bakır levha oymacılığının geliştirilmesi, resimli kitapların basılmasını kolaylaştırmıştır. Bu sayede, matematiksel ve astronomik tabloların yanısıra bitki ve hayvan resimleri, haritalar, anatomik çalışmaların basımı kolaylaşmıştır. 1543 yılı modern tıp ve astronominin başlangıç tarihi olarak kabul edilir. Da Vinci ve Vesalius’un çalışmaları yeni anatominin doğmasına yol açmıştır. Sanat ve edebiyata büyük önem verilmiştir. Özellikle, İtalyan Leonardo da Vinci (1452-1519) ve Alman Albrecht Dürer (1471-1528) yaptıkları çalışmalarla ve tablolarla bu döneme damgasını vurmuştur. Özet: Orta Çağ, insanı “Öteki Dünya”’ya hazırlamakla uğraşırken, Rönesans bu dünya ile ilgileniyordu.

Leonardo da Vinci (1452-1519) Bu çağın en tanınmış ve çok yönlü çalışmalarıyla döneme damgasını vuran ismi kuşkusuz İtalyan Da Vinci’dir. Da Vinci önceleri bir ressam olarak kilise duvarlarına resimler yapmış, sonraları her biri şaheser olarak nitelenen çok sayıda tablo çizmiştir. Zamanla anatomi ve perspektif konusunda çalışmalara yönelmiştir. İnsan ve hayvanların anatomik yapılarını karşılaştırarak tıpa önemli hizmetlerde bulunmuştur. Hayvanları gözleyerek pek çok teknolojik modeller geliştirmiştir. Kuşlardan uçak, balıklardan denizaltı projeleri konusunda çizimleri çok meşhurdur. Hümanist bir dünya görüşünü savunmuştur.

Nicolaus Copernicus (1473-1543) Polonyalı bir rahiptir Nicolaus Copernicus (1473-1543) Polonyalı bir rahiptir. Aristarkhos’un görüşlerini geliştirerek, bugün artık herkes tarafından kabul görmüş olan, modern “Güneş merkezli gök sistemi” kuramının kurucusu olarak bilinir. Kopernik, güneşin evrenin merkezinde olduğunu ve Yer’in bir gezegen gibi, Güneş’in çevresinde döndüğünü savunmuş ve bu görüşlerini 1543 yılında yayınlamış olduğu “Gök Kürelerinin Hareketi” adlı eserinde açıklamıştır. Görüşleri, en büyük tepkiyi Protestan Kilisesi, özellikle Luther’den almış ve eseri 1882 yılına kadar Kilise tarafından resmen yasaklanmıştır. Bu eserin yayın tarihi olan 1543 yılı, bilim tarihinde Orta Çağ ile Yeni Çağ’ı ayıran sınır olarak kabul edilir.

Giordano Bruno (1530-1590) Güneşin rotasyon hareketi yaptığını, kutuplardan basık olduğunu, sabit yıldızların birer güneş olabileceğini ve Evren’in sonsuz olduğunu ileri sürmüş ve Kilise’nin Aristoteles ve Batlamyus’u esas olan resmi ideolojisine karşı çıktığı için dinsizlikle suçlanarak 1590 yılında yakılarak öldürülmüştür.

Tycho Brahe (1546-1601) Danimarkalı gökbilimci. Kopernik’in sisteminin, hem fizik yönünden hatalı hem de “Kutsal Kitaba” aykırı olduğunu savunmuştur. Ancak, ona göre Batlamyus’un sistemi de hatalıydı. Brahe’ye göre, Yer evrenin merkezinde ve hareketsizdi. Ay, güneş ve gezegenler Yerin etrafında, Merkür ve Venüs ise Güneş’in etrafında dönüyordu. Kendisi farkında olmamakla birlikte, Aristoteles fiziği ve kozmolojisi onun gözlemleri sayesinde büyük darbeler almıştır. Brahe, ayrıca 1576 yılında, Hven adasında, Avrupa’nın ilk büyük gözlemevini kurmuştur.

YENİ ÇAĞ’DA BİLİM

AYDINLANMA ÇAĞI (17. yy) 17 yy. biliminin en önemli özelliği, bilim adamları ve bilimsel faaliyetlerin, “Bilimler Akademesi” olarak adlandırılan kurumlar tarafından desteklenmeye başlamasıdır. Bunlardan ilki, 1645 yılında İngiltere’de Francis Bacon’un çalışmalarını desteklemek için kurulmuş olan “Royal Society” dir. 1657 yılında Floransa’da Viviani ve Toriçelli tarafından kurulmuş olan ”Academia del Cimento” ise 1667 yılında Kilise’ye karşı gelmek suçlamasıyla kapatılmış ve üyeleri Engizisyon’da yargılanmıştır. 1665 de Philosophical Transaction of Royal Society 1700 de ise Berlin Akademisi kurulmuştur.

Descartes (1596-1650) Fransız olan Descartes modern felsefe ve analitik geometrinin kurucusudur. Amacı, doğayı egemenlik altına almaktır. Çünkü, insan ancak o zaman mutlu olacaktır. Descartes çağdaşı Bacon gibi, aklın eşit olarak dağıtıldığını, ancak insanların yanlış düşünmesinin tek nedeninin doğru bir yönteme sahip olmamaları olduğunu savunmuştur. Galileo Galilei (1564-1642) İtalyan bilgin Galileo fizik, matematik ve astronomi alanında çalışmış ancak asıl ilgisini “hareket” üzerine yoğunlaştırmıştır. Böylece, klasik mekaniğin temellerini atmış, Kopernik’in güneş merkezli evren sisteminin fiziğini geliştirmiştir.

Galileo’nun Başarıları Mekanik konusunu matematikselleştirmiştir. 1609 yılında teleskopu astronomik amaçlı kullanan ilk bilim adamıdır. Ayda kraterlerin, dağların ve vadilerin olduğunu gözlemlemiş ve onu dünyaya benzetmiştir. Güneş lekelerini gözlemlemiştir. Samanyolunun yıldızlardan oluştuğunu saptamıştır. Jüpiter ve Venüs hakkında detaylı gözlemler yapmıştır.