Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
NESLİHAN AKÇER PSİKOLOG STRESS & BAŞETME YÖNTEMLERİ
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
Değerler Eğitimi Özgüven.
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI
DÜRTÜLER- GÜDÜLER ve DUYGULAR
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
MOTİVASYON.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
MOTİVASYON.
Güdülenme Dr. Şirin KARADENİZ.
REHBERLİK.
1. DUYGUSAL GELİŞİM 1.1. Tanımı ve Önemi
Davranış Bilimleri Hafta II.
ANNE BABA TUTUMLARI.
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
YETİŞKİN EĞİTİMİ (ANDROGOJİ)
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
MOTİVASYON.
HOŞGELDİNİZ.
Bilgi Gereksinimi BBY 254-3
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
Kişilerarası iletişim çatışmaları
GÜDÜLENME Öğrencilerde Öğrenme İsteği Yaratma
İŞLETMELERDE MOTİVASYON
ÖZSAYGI VE ATILGANLIK.
DUYGULARI İFADE EDEBİLME
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
AİLE OLMAK DEĞERLER EĞİTİMİ.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
Okul Öncesi Dönemde Rehberlik Hizmetinin Özellikleri
ÖFKE NEDİR? Bireyin haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında oluşan duygudur. İstediğini alamama, haksız davranışlara.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
GÜDÜLER.
Gruptaki bireylerin motİvasyonu ve grubu harekete geçirmek
MOTİVASYON.
STRES YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN.
Motivasyon Dürtüler Güdüler
ÇATIŞMA ÇÖZME.
DUYUŞSAL GELİŞİME YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
MOTİVASYON.
2 SINIF YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Süleyman KARATAŞ
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
Sınav Kaygısı.
YÖNETİMİN FONKSİYONLARI YÖNELTME: MOTİVASYON
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
DUYGU VE HEYECAN.
ALGILAMA.
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
DUYGULARIM BEDENİMİ ETKİLER Mİ ?.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ güdüler ve duygular Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ

güdü Bir davranışı başlatan ve bu davranışın yön ve sürekliliği belirleyen içsel bir güçtür. Bir güdü veya güdüsel davranıştan söz edebilmemiz için aynı zamanda davranışın bir hedef yada hedeflere yöneleceğini bu davranışı başlatan güdünün türü belirler.

OLUMLU VEYA OLUMSUZ HEDEFLER Olumlu olarak değerlendirdiğimiz hedefler yaklaşmak,elde etmek istediğimiz hedeflerdir. Zengin olmak isteyen bir birey için para ulaşılmak,elde edilmek istenen bir hedeftir. Olumsuz hedefler ise; kaçınmak istediğimiz hedeflerdir. Örneğin acı herkes için olumsuz bir hedeftir.

İçsel ve dışsal güdüleyiciler İÇSEL GÜDÜLEYİCİLER: Dürtü fizyolojik bir ihtiyacın neden olduğu rahatsızlık gerginlik durumudur ve fizyolojik bir ihtiyacın psikolojik sonucudur. Dürtüler en belirgin içsel güdüleyicilerdir. DIŞSAL GÜDÜLEYİCİLER: Güdüsel bir davranışın başlamasına neden olan çevresel uyarıcılara özendirici adı verilir. Aç bir insan aynı zamanda pişmekte olan bir yemeğin kokusunu duyarsa,yemek yemek için daha fazla güdülenecektir.

Bilinç dışı güdülenme Hedefimizin ne olduğunu farkında olmadığımız güdülerde vardır. Psikolog Freud bilinçdışı güdülenmeyi bastıma adı verilen bir savunma mekanizması ile açıklamaktadır. Freud’a göre insanlar kendilerini rahatsız eden düşünce istek ve güdülemelerini bilinçdışına iterek unutmaya çalışır.

Güdülerin sınıflandırılması Birincil güdüler Sosyal güdüler

Birincil güdüler Açlık susuzluk güdüleri: Tamamen fizyolojik güdülerdir. İçsel güdüleyicilerdir. Çevresel özendiricilerde bizi bir şeyler yemeye ve içmeye yöneltebilir. Cinsellik ve analık güdüleri: Analık güdüsü kadınlarda en temel güdüdür. Fizyolojik bir kökeni olan ancak bu kökenden bağımsız olarak sürebilen güdülerdir. Faaliyet ve manipülasyon güdüleri: Araştırma,merak,faaliyet,kurcalama gibi bilinen herhangi bir fizyolojik kökeni olmayan güdülerdir. Nesneleri kurcalama şeklinde ortaya çıkan faaliyetlerin temelinde manipülasyan güdüsü yatar.

Sosyal güdüler Sosyal güdüler doğrudan yada dolaylı olarak diğer insanlar ile ilgili olan güdülerdir. Çok fazla sosyal güdülerimiz vardır. Bunların hepsinden bahsetmek mümkün değildir. Bu yüzden psikologların önemle üzerinde durduğu sosyal güdülerden iki örnek verebiliriz.

BAĞLANMA GÜDÜSÜ Bu güdü hayatın ilk yıllarında bebek-anne etkileşimi sonunda öğrenilmektedir. Bebeğin kendine bakabilme yeteneği olmadığı için tüm ihtiyaçları anne tarafından karşılanır. Rahatlık ve sıcaklığı anne sağlamaktadır. Bebek kısa sürede annesinin arasında ilişki olduğunu öğrenir. Olumlu duygular uyandıran durum haline gelir

Başarı güdüsü Bu güdü başta anne baba olmak üzere diğer insanlarla olan etkileşim sonucunda öğrenilir. İster meslek alanımızda ister arkadaş ortamında oynanan basit bir oyunda olsun başarılı olmak için çaba gösteririz. Bu çabaların temelinde yatan başarı güdüsüdür.

GÜDÜLERİN HİYERARŞİSİ Bireyin mevcut potansiyellerini en üst düzeyde kullanabilme ihtiyacının yarattığı güdüler vardır. Kendine güven, başarı, itibar, statü,şöhret ihtiyaçları ile ilgili dürtüler vardır. Bağlanma sevme ve sevilme ihtiyaçları ile ilgili güdüler yer alır. Güvenlik ihtiyaçları diyebileceğimiz tehlike ve tehditlerden korunma güdüsü vardır. Yemek su ve hava gibi fizyolojik ihtiyaçların yol açtığı güdüler vardır

Duygular Duygularımız davranışlarımızı belirleyen temel süreçler arasında yer alır. Örneğin; korku duygusu bizi korku yaratan otamdan uzaklaşmak, aşk duygusu bizi sevdiğimiz kişiye ulaşmamız için güdüleyebilir. Duygular bir çok değişik yönü olan karmaşık süreçlerdir. Duyguların 3 yönü vardır.

1.Duyguların fizyolojik temeli: Duyguların şiddeti arttıkça fizyolojik tepkilerin şiddeti de artar. 2.Sinir sistemi ve duygular: Duygularımızın ve duygularımıza eşlik eden fizyolojik tepkilerin ortaya çıkmasında sinir sistemimiz önemli rol oynar. 3.Duyguların ifadesi: Yüz ifadeleri duyguları daha belirgin hale getirir. Duygu ifade eden davranışların en yoğun olduğu bölge yüzümüzdür.

Duygusal yaşantılar Duygular aynı zamanda bizim farkında olduğumuz hissettiğimiz yaşantılardır. Duygusal yaşantılarımız çoğunlukla belirli bir ortamda dış çevreden gelen uyarıcılar tarafından başlatılır. Uyarılmışlığın ne tür bir duygu olarak yaşayacağımızı içinde bulunduğumuz ortama vereceğimiz anlam belirlemektedir.

Korku: Temelde hoş olmayan hiçbirimizin yaşamak istemediği bir duygudur. Korkularımızın çoğu öğrenme ile kazanılmıştır. Korkular açısında bireyler arasında farklılıklar bulunmasının nedeni her bireyin farklı öğrenme yaşantılarından geçmiş olmasıdır. Öfke : öfke duygusuna en sık yol açan nedenlerden birisi hedefe yönelik davranışlarımızın engellenmesidir. Mutluluk: bir ihtiyacın tatmini sağlandığında yada bir hedefe ulaşıldığında duyulan hoş bir duygudur.

Duygular ve psikosomatik bozukluklar Yoğun bir biçimde yaşanan nahoş duygular çok uzun süre devam ettikleri yada kronik hale geldikleri taktirde psikosomatik bozukluklar adı verilen rahatsızlıklar oluşturur. Kısmen uzun süreli duygusal gerilimlerden kaynaklanan fiziksel rahatsızlıklardır.

KAYNAK : AÇIK ÖĞRETİM DAVRANIŞ BİLİMLERİ DERS NOTLARI