Tedarikçi Seçme Politikaları Satınalma ve Tedarikçi İlişkileri Yönetimi Türk Lojistik Enstitüsü Latin Amerika Lojistik Merkezi Lojistik Yönetim Serileri © Latin America Logistics Center, 2005
Tedarikçi Seçme İhtiyaç Analizi Teklifleri Değerlendirme Amaçlar, Seçim Kriterleri Ziyaret Etme Yetkin Tedarikçilerin Belirlenmesi Sözleşme Müzakereleri Tedarikçilere RFI/RFQ yerleştirilmesi Son Seçim
Tedarikçileri Yönetme… I. İhtiyaç Analizi II. Teklif Talepleri III. Tedarikçilerin Değerlendirilmesi ve Seçilmesi IV. Teklif Müzakereleri V. Sözleşmeler VI. Tedarik Kontrolü
I. İhtiyaç Analizi Özellikler Taslaklar Sözleşme Toplantılar Kontrol Talimatları Talep Tahmini Kalite Standartları Testler Sözleşme Özellikleri Taslaklar(çizimler) Satınalma Siparişleri
İhtiyaç Analizi – Tedarikçilerin Sınıflandırılması Statü Denetim Sertifikalı Tedarikçiler Yetkin Tedarikçiler Onaylanmış Tedarikçiler İlk Seçim,Yakın İlişki Seçilmiş Tedarikçi Grubu,Kalite Denetimleri yapılmıştır, İş hacimleri artmaktadır Arada sırada kullanılırlar, Pahalı ürünler, Prototipler, Ofis malzemeleri temininde yararlanılır Kontrol yok Denetim kadar sıkı olmayan Kontroller Garanti, Toplam Denetim
Tedarikçi Fonksiyonunu Optimize etme Azalt: - Toplam Tedarik Maliyeti - Tedarikçi Sayısı Bağlı olarak: - Karşılama Oranı - Ürün Kalitesi
II. İstenilen Bilgi RFI/RFQ Şirket Profili Müşteri Portföyü Kapasite Teklif edilen Karşılama Oranı Ürünü Geliştirmede kullanılan Teknoloji Sunulan Kalite Standartları Sunulan İlave Hizmetler Geri Dönen Ürünlere ilişkin Politikalar Ters Lojistik Tedarikçinin Müşterileri Kim Benim İşimin onda Temsil ettiği Satış %’si Tedarikçinin diğer Müşterileriyle Bağlantı Tedarikçinin Hizmet veya Ürün sunmadaki Ayrıcalığı Tedarikçinin çalıştığı pazarın bölümleri Rakiplere karşı Hizmet Politikası
III. Tedarikçi Segmentasyonu Çoklu Segmentasyon Kriterleri Aşağıdakilere bağlı Segmentasyon Kriterleri: İşe Uygunluk Tedarikçileri ölçme ve değerlendirme kolaylığı Her bir Gösterge için Ağırlık Belirleme
Tedarikçi Segmentasyonu Segmentasyon Kriterleri Ürün Kritikliği Ürün Satış Hacmi Üretim Kapasitesi Kurumla Entegrasyon Derecesi Sertifikasyon Coğrafi Konum
Tedarikçi Segmentasyonu Segmentasyon Politikaları Sistem: Yeşil, Sarı, Kırmızı Karşılama Oranı %’si Tedarikçinin Sertifikasyon Seviyesi Segment başına düşen Tedarikçi Sayısı Ödeme Şemaları
Tedarikçi Segmentasyon Politikaları Tedarikçi Grupları Müşteri Grupları Entegrasyon Tedarikçi Politikası Müşteri Hizmet Politikası 12
Segmentasyon Politikası GYR Sistemi Satın alınan siparişte Doğrulama Şemasını açıkça belirtin Tedarikçi ve İşveren Doğrulama Şeması konusunda hemfikir olmalıdır Sonuçlar Tedarikçi ve İşverenle paylaşılmalıdır
Tedarikçi Seçim Kriterleri Teknik Kullanıma Uygun Destek Proje geliştirme Denetim Finansal Lojistik Karşılama Oranı Teslim Süresi
Tedarikçinin Kilit Performans Göstergeleri Değerlendirmenin Amacı Maliyetleri Azaltmak, Verimliliği Artırmak, Kaliteyi Yükseltmek ve Teslim Sürelerini Kısaltmaktır Sertifikasyon Sürecinde her KPI için Amaçlar ve Etkinlik Hedefleri belirtilmelidir
Tedarikçinin Kilit Performans Göstergeleri Etkililik , Etkinliğin ötesindedir. Etkinlik işi doğru yapmaktır. Etkilik ise doğru işleri yapmaktır Üretkenlik, genel olarak Girdi ve Çıktı arasındaki orandır Üretkenlik, etkinlik anlamına gelmez, tersi de söz konusu değildir..
Tedarikçinin Kilit Performans Göstergeleri Rekabetçilik Şirketin kıyaslanabilir maliyetlerde rakiplerinin sunduğu değerin ötesinde bir değer sunabilme yetisidir Müşteriler tarafından üstün olarak nitelendirilebilecek “Benzersiz” bir iş yapma yöntemidir
Tedarikçinin Kilit Performans Göstergeleri Finansal Ürün Fiyatı İndirimler Üretkenlik Tedarikçinin Stok Geri Dönüşleri Zaman Teslim Süresi Teslim Süresindeki Değişiklikler Kalite Hasarsızlık yüzdesi Teslim Süresi Değişiklikleri Sözleşmedeki Karşılama oranı vs. Gerçek Karşılama oranı
Tedarikçi Sertifikasyonu Satın alma Siparişi Karşılama Oranı Anlaşılır ve Güvenilir Bilgi # PO, ID Lines, Boxes, Batch, Exp. Date Otomatik Bilgi ASN´s, VMI, Status Reports Standart Paketleme Gelen Siparişlerin Saptanması Programlama & Zamanında Teslim Performansı
Tedarikçi Değerlendirmesi Ürün ve Hizmet Gereksinimlerinin Doğrulanması Teknoloji ve Altyapı Ekonomik ve Finansal Uygulanabilirlik Tedarikçi Değerlendirmesi Üretim Kapasitesi ve Teslim Programına Uyma Becerisi Finansal Analiz Tedarikçinin Etkinliği Kalite Güvence Sistemi
Tedarikçinin Değerlendirilmesi Ham maddeler, Kaynaklar, Rezervler Sözlerin Tutulmasında Sergilenen Tavır Benzer Siparişler Ürün ya da Hizmet Gereksinimlerini Doğrulanması Kalite Kontrol Kontrol Listesi için gerekli Özellikler Kalite Parametrelerini Koruma Kapasitesi
IV. Teklif Müzakereleri Müzakerenin yedi Elementi Eğer anlaşma olmazsa ÇIKTI >BATN Alternatifler Çıkarlar İki tarafın da çıkarlarının karşılanması daha iyidir Seçenekler Anlaşma Olasılıkları İki taraf için de Adil, Dışarıdan bir referansla kıyaslama Kanuna Uygunluk Tavizler Yazılı olsun veya olmasın, tavizler tarafların ne yapıp yapmayacaklarını belirler İletişim İki Taraflı Etkili İletişim İlişki Tarafların beraber çalışması ilişkinin sonuçlarının daha iyi olmasını sağlar
Teklif Müzakereleri Müzakerenin yedi Elementi Alternatifler Kötü Anlaşmalardan kaçınmak için daha iyi bir alternatif belirleyin ve geliştirin. Bu daha iyi sonuç almanızı sağlar Tavrı değil çıkarları tartışın, bu iyi sonuç alma olasılığını artırır Çıkarlar Seçenekler Her iki taraf da karşılıklı memnuniyet sağlayan bir seçeneğin faydasını görürler Kanuna Uygunluk Adil Anlaşmalar uzun ömürlü olur Tavizler Müzakere sonuçlanana kadar önemli tavizler vermeyin İletişim İki taraf da açık ve çift taraflı iletişimin faydasını görür İlişki Karşılıklı ilişkide koşulsuz olarak yapıcı olun
IV. İyi bir Teklif Müzakeresinin Kuralları Sizin alternatifinizden daha iyi (BATN – Daha İyi Müzakere Alternatifleri) Çıkarlar gözetilir Bizim çıkarlarımız, tamam Onların çıkarları, kabul edilebilir Başkalarının çıkarları, mümkün olduğunca İsraf YOK: Güzel bir seçenek Kanuna Uygun: Kimse iyi niyetinizden yararlanamaz Akılcı bir taviz Etkin Süreç: İyi bir iletişim Süreç ilişkileri geliştirir
V. Sözleşmeler Göz önüne alınacak Konular - ISO 9000 Müşterinin satın aldığı ürünü inceleme hakkı Denetim ve test ekipmanlarının Teknik Verileri Uygunsuzluk Kalitesi Kalite kayıtları
Sözleşmeler Göz önüne alınacak Konular - ISO 9000 Ortak Hizmetler Fiyat/Satış Teslim Süresi Dökümantasyon Miktar Nakliye Koşulları TeslimYeri Paketleme
Sözleşmeler Bileşenler Süre Beklentiler Haklar Oyunun Kuralları Değerlendirme Gereksinimler İlişkiler Ödüller & Cezalar Maliyetler Kalite Politikaları Çalışma Varsayımları Ve Çıkış Stratejisini Unutmayın!!
Sözleşmeler Nasıl olmalılar Resmi Yazılı Kayıtlı Yasal Önceden Hazırlanmış Tedarikçiyi korkutmamalı düzgün bir ortaklık sağlamalıdır
Tek Kaynak Tek bir Ürün için ...tek bir Kaynak
Tek Kaynağın Yararları Tedarikçi hacimlerini artırır Evrak işini azaltır Daha az tedarikçi yönetimi gerektirir Uygunsuzlukların takibi daha kolaydır Bireysel teslimat takibi Konsolide edilmiş teslimatlar Daha hızlı Yeniden Dolum Devri
Tek Kaynak - Teadrikçi Bakış Açısı Avantajlars Daha Büyük İş Payı Daha İyi Kaynak Planlaması Sürekli Talep Garantisi Ürün ve Süreç Geliştirme Olanakları Dezavantajları Tek Müşteriye Bağımlılık İç Bilginin Paylaşılması Gerekliliği
Tek Kaynak – Uygulama Stratejileri Tedarikçi Karlılığını Garantileyin Talebin Tedarikçi için Önemli olduğundan emin olun (Önemlilik Sırası) Stratejik Ortaklık İlişkileri Performans İzleme
(Dış Kaynak/Kurum içi) Yapmak ya da Yapmamak? Parçanın Ürün İçindeki önemi Düşük Yüksek Kişisel Kısmın Stratejik Önemi YENİLİK (Dış Kaynak/Kurum içi) Teknoloji Kalite PATENTLİ ( Kurum içi) Teknoloji Kalite Hizmet ÜRÜN (Dış Kaynak) Fiyat KULLANIŞLILIK (Dış Kaynak) Koperasyon Servisi
Ortaklık Şekilleri Sözleşmeli Anlaşmalar Dürüstlük Anlaşmaları Geleneksel Sözleşmeler Arms-length Alım/Satım Sözleşmeleri Franchising Lisans verme Cros-Lisanslama Geleneksel olmayan Sözleşmeler Ortak R&D Ortak Ürün Geliştirme Uzun Vadeli Kaynaklandırma Ortak Üretim Ortak Pazarlama Paylaşılan Dağıtım PaylaşılanHizmet Standart Oluşturma ARGE Konsorsiyumu Yeni Oluşum Yok Azınlık Hissesi Yatırımı Hisse SWAPı Yeni Oluşum Yaratılması Ortak Risk Oluşumun Bozulması Birleşmeler Şİrketi satınalma
Ne Tür bir Ortaklık? STRATEJİK ÖNEM YATIRIM SEVİYESİ Kazanım Azınlık Çıkarları Yüksek Ortak Risk Ortak Pazarlama Ortak Ürün Geliştirme Ortalama Lisans Anlaşmaları Ortaklık/Konsorsiyum Ticari Sözleşmeler Düşük Teknolojik Test Düşük Yüksek YATIRIM SEVİYESİ
Dış Kaynak Kullanımının On Kuralı Dış Kaynak Kullanım Stratejisi Geliştirin Özenli bir Seçim Süreci Oluşturun Beklentileri net bir şekilde İfade edin “Güzel” bir sözleşme oluşturun Akılcı Politika ve Prosedürler Ortaya Koyun Çelişme noktasını bulun ve uzak durun Lojistik Ortağınızla etkili iletişim kurun Performansı Değerlendirin ve sonucu paylaşın Tedarikçinizi Motive edin ve Ödüllendirin İyi bir Ortak olun! Logistics Outsourcing: A Management Guide