TEMEL YETENEK RAQİF QASIMOV.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

Stratejik yönetim işletmenin dış çevresini (rakipler, pazar-piyasa, ürünler, müşteriler, aracılar, tedarikçiler) analiz eder. İşletmenin geleceği ile.
Hazırlayan: Kübra Yavuz Kübra Yerli
Yrd. Doç. Dr. Gültekin ALTUNTAŞ
GÜLOĞLU TİCARET Seracettin Güloğlu tarafından 1975 yılında kurulmuş olup, sektöre Teneke, Baca Armatürü ve Soba malzemeleri imalatı ile başlamıştır.
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
İŞLETME ANALİZİ RAQİF QASIMOV.
STRATEJİK YÖNLENDİRME
İNOVASYON NEDİR? Sunan Bülent Orta Stratejik Yapılandırma Danışmanı
Nejat Erk. STRATEJİK PLANLAMA, UZUN DÖNEMLİ REKABET GÜCÜ KAZANDIRICI ÇABALARIN TÜMÜDÜR. TANIM : 2.
“We set the standards” Bill GATES
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Müşteri-Sektör-Rekabet
N Para ve sermaye piyasaları n Yatırımlar n İşletme Finansı Finans birbiriyle ilgili üç alanı içerir:
Yrd. Doç. Dr. Arzdar KİRACI Başkent Üniversitesi
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
İşletmelerin çalışmalarının incelenmesi sonucunda, durağan çevreden çok çalkantılı çevreye kadar beş farklı çevre tür ortaya konmuştur. Aynı zamanda, “mekanik”
Bölüm 4 İşletme Analizi © Ülgen&Mirze 2004.
KALİTE YÖNETİMİ (EĞİTİMDE).
EĞİTİM FAKÜLTELERİ, TEKNOLOJİ VE DEĞİŞİM
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
İşletme Biliminin Temel İlkeleri
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
3. HAFTA KONULARI TEST VE BİLGİ SORULARI. TEST SORULARI ##1 Ekonomik değeri olan atıl kaynaklara ne denir A)Satış B)Alacak C)Para D)Stok E)Işletme kaynağı.
Öğrenci Adı Soyadı/Numarası
TEMEL YETENEK “Temel yetenek, bir işletmeyi başka işletmelerden ayıran, işletmenin vizyonunun gerçekleştirmesinde rol oynayan, rakipler tarafından kolayca.
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
KARİYER YÖNETİMİ RAQİF QASIMOV.
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
Uluslararası İnsan Kaynakları Yönetimi YONT414
İNOVASYON.
Eksik rekabetçi bir firma
Şirketlerde Yönetişim Biçimleri
VERİMLİLİK ARTIRMA TEKNİKLERİ
İŞLETMELERİN KURULUŞU
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgüt yapısının temel kavramlarını tanıtıyor ve bir yapıyı örgüt şemasında göründüğü şekliyle nasıl tasarlayacağımızı anlatıyor.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
Bilişim Teknolojileri Kullanımında Güvenlik Temel Kavramlar ve Bilgi Güvenliği.
VI: STRATEJİ OLUŞTURMAK
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
Strategic Business Planning for Commercial Producers
V- Örgüt Yönünün Belirlenmesi VİZYON, MİSYON, AMAÇLAR-HEDEFLER Örgütler kendilerini tanımlarlar. Bireylerin kişisel özellikleri ve hevesleri gibi örgütler.
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
Yenilik ve Yeni Ürün Altunışık-Özdemir-Torlak.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNİN ETKİLENDİĞİ ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
2 Pazarlama Strateji ve Planlarının Geliştirilmesi
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Yrd.Doç.Dr. Volkan Unutmaz
CRM İÇIN STRATEJIK BIR YAKLAŞıM Hafta 5 – Adrian Payne Chapter 1 Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
GİRİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
Stratejik Pazarlama 2. Hafta
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 3. Hafta İşletme Analizi Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 2. Hafta Dış Çevre Analizi Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
ÜNİTE 2: ÜRETİM YÖNETİMİ.
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
İşletmelerde Dış Kaynak Kullanımı
Bölüm 4 İşletme Analizi © Ülgen&Mirze 2004.
Yenilik Türleri (Radikal &Artımsal ve Ürün&Süreç Yeniliği) Doç. Dr. Ayşe GÜNSEL.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
SWOT ANALİZİ TÜRKER DURAN YATIRIM TEŞVİK DANIŞMANI.
Hizmet Pazarlamasında Ürün Kavramı
Sunum transkripti:

TEMEL YETENEK RAQİF QASIMOV

TEMEL YETENEK NEDİR? Bütün sektörlerde, sektöre katılabilmek için gerekli olan, ama rakiplerden farklılaşmada önemli rol oynamayan bir dizi beceri ve kapasite söz konusudur. Yani bir firmanın belli bir sektöre katılabilmesi için bir dizi asgeri becerilere sahip olması zorunludur. Örneğin becerikli sürücüleri olmayan bir kargo şirketi uzun süre ayakta kalamaz. Ama sürücülerin yetenekleri başlıca kargo şirketleri arasında ayırt edici bir özellik sayılmaz. Kısaca, “gerekli” yetenekler ile “ayırt edici” yetenekler arasında bir fark vardır. Her yerde bulunan ve kolayca taklit edilebilecek bir yeteneği temel yetenek saymanın pek bir anlamı yoktur.

TEMEL YETENEK NEDİR? Günümüzün yönetim uygulamalarının etkileyen bir gelişme olarak temel yetenek şunu ifade etmektedir: Her işletme kendisine has bir yetenek geliştirmelidir. İşletmeye rekabet gücünü verecek olan bu temel yetenektir. İşletmelerde bu temel yetenek ile doğrudan ilgili iş ve faaliyetler işletme bünyesinde yürütülmeli, diğer tüm işler outsourcing’e (dışarıdan kaynak kullanımına) tabi tutulmalıdır. Bu şekilde hem organizasyon yapısı yalınlaşacak hem organizasyon kademeleri azalacak hem de üst yönetim stratejik konularda düşünmeye daha fazla vakit bulacaktır.

TEMEL YETENEĞİN TANIMI “Temel yetenek, bir işletmeyi başka işletmelerden ayıran, işletmenin vizyonunun gerçekleştirmesinde rol oynayan, rakipler tarafından kolayca taklit edilemeyen bilgi, beceri ve yeteneği ifade etmektedir.” İşletmelere rekabet üstünlüğü sağlayabilecek yetenekler sektörde değerli olarak kabul edilen, nadir olan, taklit edilemeyen veya edilmesi pahalı olan ve ikame edilemeyen bilgi, beceri ve yeteneklerdir.

TEMEL YETENEĞİN TANIMI Eğer bir yönetici orta büyüklükteki bir işletmedeki temel yetenekleri sayarken 40-50 “yetenek”ten söz ediyorsa, fazla bir anlam taşımayacak şekilde çok geniş bir harmandan söz ediyor demektir. Tersine yalnızca bir iki yetenek sayıyorsa kastettiği, yetenekten çok beceriler ya da teknolojilerdir. Yararlı bir harmanlama düzeyi, genel olarak, ortaya sayısı beş ile on beş arasında değişen temel yetenek çıkaran bir düzeydir.

TEMEL YETENEĞİN ÖZELLİKLERİ Hamel ve Prahald, “Geleceği Kazanmak” adlı eserinde bir becerinin temel yetenek olarak görülebilmesi için üç özelliğe sahip olması gerektiğini söylemektedirler. Bunlar: Müşteri Değeri Rakiplerden Farklılık Yaygınlaştırılabilirlik

MÜŞTERİ DEĞERİ Ürün ve hizmetlerin değer unsurları nelerdir? Müşterinin yaptığı ödeme gerçekte neyin karşılığıdır? Müşteri belli ürün ya da hizmete ötekilere oranla daha büyük büyük bir ödeme yapmaya niçin isteklidir? Hangi değer unsurları müşterinin gözünde en büyük öneme sahiptir ve fiyatın gerçekleşmesine en büyük katkıyı sağlamaktadır?

RAKİPLERDEN FARKLILIK Rakiplerden Farklılık: Bir kapasitenin temel yetenek olarak adlandırılabilmesi için, rekabet açısından benzersiz olması gerekir. Bunun anlamı onun yalnızca tek bir firmada bulunması demek değildir. Söz konusu kapasite aynı sektördeki bir çok firmada bulunabilir, ama bunun temel yetenek sayılabilmesi için firmanın yetenek düzeyinin ötekilere oranla oldukça yüksek olması gerekir. Örneğin motor Honda’da bir temel yetenek iken, Ford’da yirmi yıldır bir türlü bu düzeye çıkamamıştır.

YAYGINLAŞTIRILABİLİRLİK Belli bir yetenek, müşteri değeri ve rekabetteki benzersizlik ölçüleri açısından belli bir işte temel olabilir. Ama bu yetenekten kaynaklanacak bir dizi yeni ürün ya da hizmet tasarlamak mümkün değilse, şirket açısından bu temel bir yetenek sayılmayacaktır. Bu yüzden yöneticiler temel yetenekleri belirlerken, bu yeteneğin yeni ürün alanlarında nasıl uygulanabileceğini tasarlamaya özen göstermelidir. Bir yetenek ancak yeni ürün pazarlarına giriş için bir temel oluşturuyorsa gerçekten temel bir yetenek sayılabilir. Bir yeteneğin yaygınlaştırılabilirliğini saptayabilmek için, üst yönetim firmanın kapasitelerini değerlendirmede ürün merkezli bir bakışa saplanıp kalmaktan özenle kaçınmalıdır.

TEMEL YETENEK ÖZELLİKLERİ Temel yetenek, ürünleri ve işlevleri değil, bilgi, beceri ve yetenekleri ifade eder. Temel yetenek esnek ve uzun dönemli olmalıdır. Temel yetenekler sınırlı olmalıdır. Temel yetenekler, organizasyonun hakim olabileceği alanlarda olmalıdır. Temel yetenekler, organizasyon yapısına uyum sağlayabilmelidirler.

TEMEL YETENEKLERİN TESTİ Aşağıdaki sorular yardımı ile işletmenin temel yeteneklere sahip olup olmadığı test edilebilir: Avantaj sağlayacak ve rekabet gücünü arttıracak, rakiplerine karşı üstün pozisyona gelecek teknoloji, know-how veya süreçler açısından işletme ne durumdadır? Temel yetenekler rakipler tarafından kesinlikle taklit edilemeyecek şekilde emniyet altına alınmış mı? Temel yetenekler birçok faaliyet alanına hizmet ediyor mu? Yeni faaliyet alanlarına giriş imkanı sağlıyor mu? Cevaplar ne kadar çok “% 100 evet”e yaklaşırsa, işletmenin temel yeteneklere sahip olma ihtimali o kadar artmaktadır.

SONUÇ Şu günlerde bütün işletmelerin kendilerine sormaları gereken esas soru şudur: “Benim temel yeteneklerim nelerdir?” Temel yetenekler bir işletmenin değer artış mekanizmasının yürürlükte tutan bütünleşmiş ve organizasyonel öğrenme prosesleri ile koordineli yetenekleri, teknolojileri, süreçleri ve bakış açılarıdır. Her işletme müşterilerini ve diğer çıkar gruplarını rakiplerden daha çabuk memnun edebilecek kendi temel yeteneklerini tanımlamalı, bunu korumaya ve geliştirmeye konsantre olmalı veya ihtiyaç duyduğu yeni temel yetenekler oluşturmalıdır.