NÖROPSİKOLOJİK TESTLER Tanımı, Kullanım Amaçları, Kullanım Alanları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Menar Abaküs Mental Aritmetik Programı
Advertisements

PSİKOZ İÇİN RİSK GRUBUNDA OLAN HASTALARDA OBSESİF KOMPULSİF VE DEPRESİF BELİRTİLERİN KLİNİK DEĞİŞKENLER VE BİLİŞSEL İŞLEVLERLE İLİŞKİSİ Ahmet Zihni SOYATA.
UYKU APNE SENDROMU KLİNİĞİ Olgunun Değerlendirilmesi
T Dağılımı ve t testi.
PSİKOTEKNİK TEST UYGULAMALARI
ALZHEİMER HASTALIĞI HAZIRLAYAN Prof Dr. Işın Baral Kulaksızoğlu
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
ÇOCUKLARDA SPORUN VE YÜZMENİN BİLİŞSEL GELİŞİME ETKİLERİ
Mathematics Materials MATEMATİK ARAÇ GEREÇLERİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
PSİKOLOJİ VE PSİKİYATRİDE TEMEL KAVRAMLAR
Minikler Akademisi Nedir?
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Vizyonu İlk öğretim mezunu her öğrencinin fen ve teknoloji okur- yazarı olmasıdır
DERS:Fen ve Teknoloji KONU:Denetleyici ve Düzenleyici Sistem
OLGU 5 Prof. Dr. Hidayet SARI.
OKULÖNCESİ DÖNEMDE MATEMATİK EĞİTİMİ
BİYOİNFORMATİK NEDİR? BİYOİNFORMATİKTE KULLANILAN SINIFLAMA YÖNTEMLERİ
Proje Yaşam Döngüsü ve Organizasyon
Prof. Dr. Feray Karaali-Savrun Nöroloji Anabilim Dalı
Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü
BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM.
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
ÖĞRENME BOZUKLUĞU.
ÖĞRETİM DURUMLARINI DÜZENLEME
Doç. Dr. Nevzat Alkan Ogretim Yılı 1 Doç. Dr. Nevzat Alkan İstanbul Tıp Fakültesi Adli Tıp Anabilim Dalı
Zihinsel Yetersizliği Olanların Değerlendirilmesi
BİLİŞSEL (KOGNİTİF) GELİŞİM
Yapılandırmacı [Constructivist] Öğrenme Yaklaşımı Prof. Dr. Özcan DEMİREL ve Arş. Gör. Bünyamin YURDAKUL Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim.
Parkinson Hastalığında Bilişsel Bozulmalar
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
Akademik Becerilerin İzlenmesi ve DEğerlendirilmesi
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ Doç. Dr. Şenol Beşoluk.
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARINDA TANI VE TEDAVİ
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
PERSONEL GELİŞTİRME YAKLAŞIMLARI.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT IV. İnsan beyninde kısa süreli ve uzun süreli olmak üzere iki tane bellek merkezi vardır. Kullanıcılar, internet.
ALGORİTMA DERS 3 AKIŞ ŞEMALARI.
UNUTMAK ya da UNUTMAMAK işte bütün mesele bu... DEĞİL.
Wisconsin Kart Sıralama Testi WCST
Bölüm 2 : Yapay Zeka nedir?
Temel Matematik 2 10-Seriler Temel Matematik 2 10-Seriler Ocak 2016 İ stanbul Üniversitesi Prof. Dr. Ergün Ero ğ lu İ Ü İ şletme Fakültesi Sayısal Yöntemler.
Matematik Öğrenme Bozukluğu/ Güçlüğü
Psikiyatride öykü alma ve muayene
Ders 13 Okuma-yazmaya hazırlık becerileri
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
FRONTAL KORTEKS İŞLEVLERİ VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
Temel Matematik 2 9-Seriler Ocak 2016 İstanbul Üniversitesi
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Kavramların Özellikleri Matematiksel Kavramların Gelişimi
SOSYAL ETKİNLİKLERE FARKLI BİR BAKIŞ Hazırlayanlar: Nurten SAYDAM
PSİKOLOJİK TESTLER.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Zeka Testleri.
Öğrenme Güçlüğü Ahmet GENÇ. Öğrenme Güçlüğü: Yazılı-Sözlü dili anlamayı, kullanmayı içeren temel psikolojik süreçlerin bir veya birkaçında oluşan bozukluk.Bu.
İlköğretime Hazır Bulunuşluğun Değerlendirilmesi
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Kavramların Özellikleri Matematiksel Kavramların Gelişimi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Uzamsal Düşünme Mekanda konum Parça-bütün ve Alan ilişkisi
Temel Matematik 2 Diziler ve Seriler Ocak 2016 İstanbul Üniversitesi
Fİbromİyaljİde Sensorİmotor Entegrasyonun Kısa Latanslı Afferent İnhİbİsyon İle Değerlendİrİlmesİ Uzm. Dr. Doğa Vurallı İstanbul Bakırköy Sadi Konuk EAH,
YAPLANDIRMACILIK VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ
TEST.
Sunum transkripti:

NÖROPSİKOLOJİK TESTLER Tanımı, Kullanım Amaçları, Kullanım Alanları Öget Öktem İstanbul Tıp Fakültesi Nöroloji Anabilim Dalı

Nöropsikoloji, insan davranışı ile beyin arasındaki bağlantı temeline oturan bir bilim dalıdır. Nöropsikolojik Testler de, beyin-davranış arasındaki ilişki temeline otururlar.

Nöropsikolojik Testler, “Karmaşık Davranışlarımız”ı değerlendirmek yoluyla beynin fonksiyonel muayenesini gerçekleştiren araçlardır.

belli nöral sistemler aracılığı ile oluşur ve gerçekleşir. Karmaşık Davranışlarımız/ Kognitif işlevlerimiz (örneğin Dikkat, Otokontrol, Öğrenme ve Bellek, Soyutlama, Karmaşık Görsel Algılar, Dil, vb), belli nöral sistemler aracılığı ile oluşur ve gerçekleşir. Bu nöral sistemler, anatomik olarak, belli beyin yapılarının, belli beyin bölgelerinin ve bunlar arasındaki ileti yollarının faaliyetine dayanır. Nöropsikolojik Testler, bu nöral sistemlerin ürünü olan Karmaşık Davranışlarımızı değerlendirerek, beynin bu bölgelerinin ve bu yapılarının muayenesine katılmış olur.

Çağdaş nöroloji anlayışına göre, Hareket Sisteminin ve Duyu Sisteminin muayenesinden oluşan klâsik nörolojik muayeneye, artık Karmaşık Davranışlarımızın muayenesinin de eklenmesi gerekir. Ne Hareket Sisteminin ne de Duyu Sisteminin tutulduğu nörolojik hastalıklarda tek muayene aracı Nöropsikolojik Testlerdir.

Nöropsikolojik Testler, kognitif işlevlerdeki / Karmaşık Davranışlardaki değişmeleri değerlendirerek, beynin Hareket ve Duyu işlevleri dışında kalan bölgelerinin muayenesini yapabilir.

NÖROPSİKOLOJİK DEĞERLENDİRME NE AMAÇLARLA İSTENİLİR Ayırdedici Tanı amacıyla Hastalığın İzlenmesi ve Tedavinin Değerlendirilmesi amacıyla İlerleyici Hastalıklarda Başlangıç Profilinin Saptanması amacıyla Rehabilitasyonun Planlanması amacıyla Cerrahi Girişimin Planlanması sırasında Adlî Soruşturmalar sırasında

NÖROPSİKOLOJİK DEĞERLENDİRME NE AMAÇLARLA İSTENİLİR Ayırdedici Tanı amacıyla Psikiyatrik ve Nörolojik semptomların ayırdedilmesi Diğer nörolojik muayene yöntemlerinin henüz bulguya ulaşamadığı erken dönemlerde Farklı nörolojik hastalıkların birbirinden ayırdedilmesinde Prediktif amaçla

NÖROPSİKOLOJİK DEĞERLENDİRME NE AMAÇLARLA İSTENİLİR Ayırdedici Tanı amacıyla Hastalığın İzlenmesi ve Tedavinin Değerlendirilmesi amacıyla İlerleyici Hastalıklarda Başlangıç Profilinin Saptanması amacıyla Rehabilitasyonun Planlanması amacıyla Cerrahi Girişimin Planlanması sırasında Adlî Soruşturmalar sırasında

MENTAL DURUM TESTLERİ TESTLER KOGNİTİF İŞLEVLER Öğrenme ve Bellek WMS (Wechsler Memory Scale) ve WMS-R Rey AVLT; California Sözel Öğrenme Testi; SBST (Sözel Bellek Süreçleri Testi) Rey-Osterrieth Karmaşık Şekil Testi Uyanıklık, Dikkat, Konsantrasyon Sayı Uzamı Testleri Görsel Uzam Testi; Corsi Block Testi Geri Sayımlar Sebatlılık (Perseverans), Dikkati Sürdürme Kelime Listesi Oluşturma Testleri (Kategori Akıcılığı ve Fonemik Akıcılık) Seriler halinde sayma Testleri

Planlama, Sıralama, Dizileme MENTAL DURUM TESTLERİ KOGNİTİF İŞLEVLER TESTLER Enterferans’a (çeldiricilere) karşı koyabilme; Cevap inhibisyonu yapabilme; Kategori değiştirebilme İz Sürme (Trail Making) Testi Alternan Diziler Testi (Luria) Stroop Testi Yap-yapma (go-no go) modeli Wisconsin Card Sorting Test Planlama, Sıralama, Dizileme Saat Çizme Testi Porteus Labirentleri Testi İzleyen Ardışık Diziler (Alternan Diziler) Testi Dil Becerileri Boston Diagnostic Aphasia Examination Test (BDAE) ve bu temele oturan Türkçe testler Boston Naming Test (BNT) Token Test

MENTAL DURUM TESTLERİ TESTLER KOGNİTİF İŞLEVLER Soyutlama; Akıl Yürütme Atasözü Yorumlama WAIS Benzerlikler alt Testi WAIS Akıl Yürütme alt Testi Çeşitli “Sınıflandırma” Testleri Raven’ın Progresif Matrisler Testleri Aritmetik BDAE’nin Aritmetik alt Testi WAIS Aritmetik alt Testi Dikkat’in Mekânsal Dağılımı Aynı anda iki yanlı uyarı (Bilateral Simultaneous Stimulation) Testi Çizgiyi Ortadan Bölme Testi Harf Ayıklama (cancellation) Testi Şekil Ayıklama Testi

MENTAL DURUM TESTLERİ TESTLER KOGNİTİF İŞLEVLER Karmaşık Görsel Algı Çizgilerin Yönünü Belirleme Testi Yüz Tanıma Testi Gollin Tamamlanmamış Şekiller Testi Hooper Görsel Organizasyon Testi

Yapılandırma (Konstrüksiyon) MENTAL DURUM TESTLERİ KOGNİTİF İŞLEVLER TESTLER Yapılandırma (Konstrüksiyon) Şekil kopyalama testleri (Küp, Ev, Papatya kopya etme; Rey-Osterrieth Karmaşık Şekil Kopya etme) Saat Çizme WAIS Küplerle Desen alt Testi Goldstein-Sheerer Küp-Desen Testi Çubuk Kopya (veya Kibrit Çöpleriyle Kopya) Testleri Praksi Karmaşık El / Parmak Hareketleri Taklit Testi Bildik hareketleri emirle yapma / taklitle yapma testleri Alet kullanma taklit testleri Çok basamaklı bildik hareketleri obje ile yapma testleri