Çoklu Zeka Kuramı Ali ÇOBAN AKIN S

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Advertisements

HAZIRLAYAN CAN RAMAZAN KÖSE
Bilişsel Alan Kuramları ve Eğitim Programları S.37-47
Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN
FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
Etkin ve İşbirliğine Dayalı Öğrenme S
GESTALT KURAMINDA ÖĞRENME YILMAZ TORUN
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
Yapılandırmacılık ve Proje Tabanlı Öğrenme S
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
ZEKA VE ÇOKLU ZEKA Dr.Samiye Kuzudişli.
Avrupa’da Yaygın Olan Program Modelleri S.57-64
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
Çoklu Zeka Kuramı (Theory of Multiple Intelligences)
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Suna ALBAYRAK Eğitim Uzmanı & Öğrenci Koçu 2013
Gözlem Yoluyla Öğrenme Süreçleri Ali ÇOBAN AKIN
1 Okul Kültüründe Değişim. 2 Küresel Ekonominin Gerçekleri Problemler ve sistemler karmaşıktır. Problemler ve sistemler karmaşıktır.  Büyük resmi kavramsallaştırabilme;
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
21. Yüzyıl becerileri.
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
Bilgisayar Destekli Öğretim
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
ÇOKLU ZEKA KURAMI.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
MÜZİKSEL/RİTMİK ZEKÂ.
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
YANSITICI DÜŞÜNME.
ÇOKLU ZEKA KURAMI (MULTİPLE İNTELLİGENCE MI TEORY)
Öğretim Modeli : Çoklu Zeka
Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler Ferdi Odabaşı
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
DOĞAL AFET BTÖ–302 Internet Ortamında Yazarlık Dilleri ve Uygulamaları
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Öğretim Teknikleri - III
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
Öğrencilerimi ne kadar tanıyorum? Adım…, müzik dinlemek, …olmak istiyorum.. Ben Mesut, babam …, Adım …, hobilerim… Merhaba ben.
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Probleme Dayalı Öğrenme
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Program geliştirme sürecini etkileyen bağlamsal unsurlar Kuramsal (çoklu zeka-genel zeka) Toplumsal değerler Aile beklentileri Toplumsal değer Eğitim sistemi.
Uz. NÜKET GÜNDÜZ. Basitten karmaşığa doğru öğrenme türleri  (Gagne hem davranışçı hem de bilişsel kuramcıların getirdiği bir çok ilkeyi modelinde kullanmıştır.)
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
KİŞİNİN ZEKASI PARMAK İZİ KADAR EŞSİZDİR.
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Çoklu Zeka Modeline Genel Bakış
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
HIZLI DOĞRU EKONOMİK ÇÖZÜMLER İÇİN…
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
Çoklu Zeka Kuramı.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
3 .BÖLÜM ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİSİ SİSTEMİ ASSURE MODELİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
21. YY BECERİLERİ.
Sunum transkripti:

Çoklu Zeka Kuramı Ali ÇOBAN AKIN S.206-212 Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Ali ÇOBAN AKIN 2006 Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ , 1-Önce Soruları Tıklayın Yanıtlamaya Çalışın. 2-Verdiğiniz Yanıtların Şıklarını Kenara Yazın. 3-Sonra Yanıtlarınızı Kontrol Ediniz. 4-Yanlış Yanıtları Muhakeme Ediniz. 5-Gösteriyi İzleyin Tekrar Aynı İşlemi Yapınız

PROGRAM GELİŞTİRMEDE YENİ YÖNELİMLER Bilginin hızla çoğaldığı ve yenilendiği dünyamızda program geliştirme alanında da yeni düşünceler ortaya atılmakta; bunlara uygun yeni eğilimler ve yönelimler kuramdan uygulamaya doğru yansımaya çalışmaktadır. Program uygulamalarına bu yeniliklerin yansıması, yeni düşüncelerin ortaya atılması kadar hızlı ve etkili olmamaktadır. Sözgelimi çoklu zeka kuramı uygulamada yaygınlaşmadan yeni bir kuram yada eğitim düşüncesi ortaya atılmakta ve güncel olarak eğitim düşüncesi kamuoyunda yerini almaya çalışmaktadır. ALİ ÇOBAN AKIN

Bu belirlemeler ışığında; UNESCO, ister okul ortamında olsun ister okul dışı öğrenme ortamlarında olsun eğitimde nicelikten çok nitelikten söz etmek gerektiğinde aşağıdaki temek kavramları gündeme getirmekte ve bu kavramların eğitimde program geliştirme çalışmalarını doğrudan etkilediğini vurgulamaktadır. ALİ ÇOBAN AKIN

Bunlardan program geliştirme ile ilgili olanlar; Çoklu zeka kuramı Etkin öğrenme İşbirliğine dayalı öğrenme Yaşam boyu öğrenme Yaratıcı düşünme Eleştirel düşünme Yansıtıcı düşünme Yapılandırılmacılık Proje tabanlı öğrenme Beyin temelli öğrenme

ÇOKLU ZEKA KURAMI Çoklu zeka kuramını Harvard üniversitesinden psikolog Howard Gardner ortaya atmıştır. “ düşünüş biçimi” adlı kitabında insanın çoklu zekaya sahip olduğunu öne sürmüş ve çoklu öğrenme ortamlarında bireylerin problem çözme becerisinin ve üretkenliğinin daha fazla olabileceğini belirtmiştir. ALİ ÇOBAN AKIN

Gardner çoklu zeka kuramının temelinde biyolojik ve kültürel boyutların yer aldığını savunmaktadır. Nörobiyolojik araştırmalar öğrenmenin hücreler arasında sinaptik değişmelerin bir sonucu olduğunu göstermektedir. Kültürlerde farklı zeka türlerine verdikleri değerle, zeka gelişiminde önemli rol oynamaktadır. Fazla değer verilen zeka türleri diğerlerinden daha çok ve hızlı gelişmektedir. Çünkü kabul gören ve değer verilen davranışlar motivasyonu artırmakta ve bireyi bu davranışları zenginleştirmeye yöneltmektedir. Çoklu zeka kuramı sekiz zeka gücünün var olduğunu savunmaktadır. Bu zekalar her zaman birlikte çalışırlar ancak bu çok karmaşık yollarla olur.

Gardner tarafından önerilen bu zeka türleri şunlardır: ALİ ÇOBAN AKIN Sözel/dilbilimsel zeka Mantıksal/matematiksel zeka Görsel/uzamsal zeka Müzikal/ritmik zeka Bedensel/devinimsel zeka Sosyal/bireylerarası zeka Özedönük/bireysel zeka Doğa zekası ALİ ÇOBAN AKIN

1)Sözel/dilbilimsel zeka: Değişik kültürlerde yaşayan insan dil kullanma becerisine sahiptir. Dil zekası da iletişim aracı olarak dili etkili kullanma kapasitesini ifade etmektedir bu kapasite sözel yada yazım yeteneği şeklinde ortaya çıkabilmektedir. Şair, oyun yazarı,editör,politikacı, konuşmacı örnek verilebilir. 2)Mantıksal/matematiksel zeka: Bireyin mantıksal düşünme,sayıları etkili kullanma,problemlere bilimsel çözümler üretme ve kavramlar arasındaki ilişki yada örüntüleri ayırt etme, sınıflama, genelleme yapma matematikse bir formülle ifade etme , hesaplama, hipotez test etme, benzetmeler yapma gibi davranışları kapsar. Matematikçi, muhasebeci, istatikçi ve bilgisayar programcıları vs.. ALİ ÇOBAN AKIN

3) Görsel/uzamsal zeka: Uzamsal zekadaki yeteneğimiz üç boyutlu bir nesnenin şekil ve görüntüsünü ne kadar hayal edebildiğimiz ile ilgilidir. Burada nesneye görmeden zihinde canlandırma ve ayrıntıları görebilme söz konusudur. Uzamsal zeka görsel düşünme ve şekil/uzay özelliklerini şekil ve grafiklerle ifade etme, çizme, boyama ve şekil verme gibi davranışları kapsar. Örnek olarak: Avcı, mimar, izci, rehber, ressam, dekoratör, tasarımcı… 4) Müzikal/ritmik zeka: Bu zeka duyguların aktarımında müziği bir araç olarak kullanan insanların sahip olduğu müzikal güce işaret eder. Bu bireylerde ritim, melodi, perde duyarlılığı vardır. Örnek olarak: müzisyen koro, solistliği, orkestra şefliği… ALİ ÇOBAN AKIN

5) Bedensel/devinimsel zeka: Bireyin vücudunu ve hareketlerini kullanım biçimini ifade eder. Bedensel zekası yüksek bireyler sportif hareketleri, düzenli ritmik oyunları kolayca uygulayabilir. Örnek olarak balerin, aktörler, sporcular pandomin sanatçıları cerrahlar, teknisyenler, heykel traşlar… 6) Sosyal/bireylerarası zeka: Bu zeka kapsamında insanlarla iletişim kurma, onları anlama ve davranışları yorumlama yetenekleri bulunmaktadır.Bu yeteneğimiz sayesinde sosyalleşiriz. Örnek olarak: liderler, politikacılar, psikologlar, öğretmenler, aktörler, turizmciler… ALİ ÇOBAN AKIN ALİ ÇOBAN AKIN

7) Özedönük/bireysel zeka: Bu zeka bireyin “kendini” duyma ve anlamasıyla ilgili bilişsel yeteneğini ifade eder. Kim olduğumuzu, hangi duygularımızı neden hissettiğimizi düşünmemiz bu zekamızla ilgilidir. 8) Doğa zekası: Kayalar ve çimler ile flora ve fauna çeşidi de dahil olmak üzere bitkileri, mineralleri, hayvanları, dünyayı, dağları, denizleri, mevsimleri vb. tanıma ve sınıflandırma yeteneğidir. Bu zeka türü gelişen bireylere örnek olarak: izcilik dağcılık yapanlar jeoloji ve astronomi ile ilgilenenler, müze ve ulusal park-hayvanat bahçesini gezmekten hoşlananlar… ALİ ÇOBAN AKIN

Çoklu Zeka Kuramı ve Program Geliştirme Campbell, çoklu zeka kuramının yetişek uygulamalarına ilişkin çalışmalarını 5 başlık altında özetlemektedir. 1) Çoklu zekaya dayalı ders tasarımı: Öğrencilerin zeka alanları dikkate alınarak derslerin ve konuların tasarlanıp işlenmesi gerektiği istenilmektedir. 2) Disiplinler arası öğretim programları: Öğrencilerin zeka alanlarını ortaya çıkarmak ve eğitimde faydalanmak amacıyla tüm disiplinlerden yararlanmak oldukça yararlı bulunmaktadır.

3) Öğrenci Projeleri: Kimi eğitimciler zeka alanlarını eğitimle bütünleştirmek amacıyla,öğrencilere araştırabilecekleri sorular yönelterek kendi kendilerine yürütecekleri projeler vermeyi önermektedir. 4) Değerlendirme: Öğrencilerin yüksek düzeyde düşünme becerilerini ortaya koyacağı,öğrendiğini genelleyebileceği,içerikle yaşantılarını ilişkilendirebileceği ve bilgilerini yeni durumlarda kullanabileceği durumlar yaratılarak değerlendirme yapılması gerektiği düşünülmektedir. 5) Yönlendirme(Çıraklık Programları): Gardner ilk ve orta dereceli okulların bireyselleştirilmiş programlarla çıraklık fırsatları sunularak yürütülmesini savunmaktadır.Çıraklık programları okul programının bir parçası yada program dışı bir fırsat şeklinde planlanabilir.

Çoklu Zeka Kuramının Sınıf Uygulamalarında Dikkat Edilmesi Gereken Temel Noktalar Şöyle Özetlenebilir: Öğretmenler bütün zekalara eşit derecede önem vermelidir Öğretmenler materyal sunumunda tüm zeka alanlarını kullanmaya yönelik etkinlikler hazırlamalıdır Herkes 7 zeka alanı ile doğar ancak ne yazık ki öğrenciler sınıfa farklı zeka alanları gelişmiş halde gelirler. ALİ ÇOBAN AKIN

Türkiye’de çoklu zeka kuramının uygulamalarına ilişkin ilk çalışmaları Demirel ve arkadaşları tarafından yürütülmüştür. ALİ ÇOBAN AKIN