Çevre Ahlakı (Çevresel Etik) ve sivil insiyatif

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Geçmişten günümüze “BİRLİK GRUBU”. Cemiyetten Birlik Grubu’na Ülkemizde bilimsel diş hekimliğinin, ilk fakültemizin kuruluşuyla (1908) başlamasından kısa.
Advertisements

ETİĞİN UNSURLARI.
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
MALİ SOSYOLOJİ
ETİK KOMİSYONLARI/ ETİK KÜLTÜRÜ
Uluslararası İş Etiği.
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
ÇEVRE HAKKI.
Durgunluk ve Maliye Politikası
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
TEMEL EKONOMİ 1. GİRİŞ Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK.
MEB - Intel Öğretmen Programı
DÜNÜ, BUGÜNÜ VE YARINI SOSYAL HİZMETLERİN Doç.Dr.Ertan Kahramanoğlu
EĞİTİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR VE KÖY ENSTİTÜLERİ ÖRNEĞİNDE TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİ VE 21. YÜZYIL BECERİLERİ.
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
MERKANTİLİZM TANIM Orta çağın sonları ile sanayi devrimi arasında kalan dönem. Ticaret Ev-sanayi şeklinde başlayan sanayi Kapitalist sınıf: sanayiciler,
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
ATATÜRK İLKELERİ.
BİLAL ERYILMAZ 25 Mayıs 2012, Dedeman, Ankara. ÜÇ TEMEL ALAN ETİK DAVRANIŞ İLKELERİNİN BELİRLENMESİ ETİK İNCELEMELER ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ.
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
İKTİSADA GİRİŞ-I.
TEMEL EKONOMİ 1. GİRİŞ Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK.
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
ÇAĞDAŞ EĞİTİM AKIMLARINI ETKİLEYENLER II
Pazarlama Giriş 1 1.
Klasik ve Keynesçi İktisat
KONU: OKUMA ALIŞKANLIĞI
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
İNOVASYON.
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİLLİ GELİRİN HESABI.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
GENEL İŞLETME İŞLETME EKONOMİSİ İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE İLİŞKİLİ OLDUĞU BİLİM DALLARI.
SALDIRGANLIK-ŞİDDET-BASKI
Doç.Dr. Sebahattin DEVECİOĞLU Fırat Üniversitesi
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
Mühendislik Ekonomisi
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
Bilimsel düşünme becerileri
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
UYGULAMALAR Yeşil Mühendislik Etiği* Kürklü Foklar; Admiral Çukuru, Yeni Zelanda.
Hazırlayan: Mustafa KUMCU Mobilya ve İç Mekan Tasarımı Öğretmeni
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
2.1 GİRİŞ Çevresel değişimler, kirlilik ve teknoloji insanlık ve doğa için kalıcı zararların ortaya çıkmasına neden olabilir. İnsanların bu gibi.
Eylem İçin Çevresel ÇağrıSürdürülebilir Yaşam Sağlama Maddiyatçılığın Ve Zenginliğin Sosyal Psikolojisi HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
İktİsadİ ve Hukukİ sİstemler ve polİtİkalar
 Bölüm 5: Talep Teorisi Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
20. KÖKENKÖKEN “Etik” terimi Yunanca ethos "töre" sözcüğünden türemiştir. Ancak tarihi süreç içerisinde töre sözcüğünden farklı anlamda kullanılmaya.
İKTİSADA GİRİŞ.
STRATEGIC PARTNERSHIPS IN THE FIELD OF EDUCATION, TRAINING AND YOUTH
MARMARA ÜNİVERSİTESİ ULUSLARARASI SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK MERKEZİ Öğrenci Kulüpleri 1.Çalıştayı Prof.Dr. Refika BAKOĞLU Uluslararası Sürdürülebilirlik Uygulama.
Temel Eğitimde Değerler Eğitimi
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
PAZARLAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE PAZARLAMA ANLAYIŞLARI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
KUZEY EFTAL SESLİOKUYUCU
Pazarlama Giriş 1 1.
TEMEL MİKROEKONOMİ 1.GİRİŞ.
REFAH DEVLETİ.
Kırsal Kalkınmada Toplum Dinamikleri Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK,
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
SOSYAL BİLGİLRİN TEMELLERİ
Karşılaştırmalı Eğitim
Turizm Türlerinin Oluşmasında Çevrenin Etkisi
Alternatif Makro Modeller: Yeni Keynesyen İktisat
Süreç Yönetimi Smith iş bölümü kavramının üç yararından bahsetmektedir.
Sunum transkripti:

Çevre Ahlakı (Çevresel Etik) ve sivil insiyatif

Çevre probleminde iki boyut çevre problemlerine bakıldığında iki boyut görünür. Birincisi ekonomik faaliyet, üretim-tüketim ve mübadele ilişkileri bazındaki maddi boyut diğeri ise buna yön veren ve ahlak-eğitim ve psikolojinin alanına giren zihniyet ve davranışlarla ilgili manevi boyuttur.

Mesela bazı ilim adamları, çevre krizinin temelinde ahlâki sebeplerin yattığını, çevre probleminin doğrudan moral karakteri kaynaklı olduğunu, moral değerlerini kaybeden insanlığın çevreyi tahrip etmesinin bunun bir sonucu olduğunu, insanın Tabiat ve çevreyi bir emanet olarak görmesinin ise ahlaki bir temele dayanmadan mümkün olamayacağını bildirmektedirler (Canan, 1995)

Tabiatın tahribi ve çevrenin kirletilmesi modern çağın en göze çarpan özelliklerinden biridir. kaynakların kullanılması adına tabiat tahrip edilmiş, refah adına çevre kirletilmiştir.

Çevre ve tabiatı feda etmeden kalkınmak Çevre ve tabiatı feda etmeden kalkınmak imkansız değildir. Ancak bunu başarabilmek için önce insanla tabiat arasındaki ilişkiyi de kapsayacak yeni bir paradigma geliştirmek lazımdır

Kapitalizmin öngördüğü Sürdürülebilir kalkınma yaklaşımı; çevrenin korunması ve yönetiminde yetersiz kalmıştır. Çevre ve kalkınma ilişkilerinde yeni değerlere ve yaklaşımlara ihtiyaç vardır.

Çevre sorunları dediğimiz bütün olumsuzluklar (kirlenmeler, bozulmalar) aslında bugünkü tüketim sürecinin tabii sonucudur. Çünkü modern insan, mutluluk ile tüketim arasında birebir ilişki olduğuna inanmış durumdadır.

Dünya’ya ve çevresine böyle bakan insan mutluluğu tüketmede arayacaktır Kapitalizm bu eğilimi hem uyandırmakta, hem kamçılamakta hem de azdırmaktadır. Fert zaafları sebebiyle, toplum ise çözülen kültür dokusu dolayısıyla buna karşı koyamamaktadır.

İhtiyaçlar ile istekler arasında ince ayrım Materyalizmin etkisiyle ve kitle iletişim araçlarıyla oluşturulan ve tahrik edilen ihtiyaçların bir çoğunun sunidir. Bazı isteklerimiz ve “sözde” ihtiyaçlarımız sahtedir. bunları tatmin etmenin ne ferdin saadetine ne de toplumun refahına bir şey katmadığını anlamadan yeni bir çağ hayal edilemez.

Çevre ve tabiatın penceresinden ekonomi, Yetinme Seviyesi Ekonomi işleri gerçek ihtiyaçlarımızı karşılayacak biçimde idare etmektir. Derin Ekoloji ekolü artık kanaat etme zamanının geldiğini söylemekte, dünyanın ve insanlığın geleceği için “gerçek ihtiyaçlar”ile “suni isteklerin” ayrılmasını ve “Yetinme seviyesi”ne geçilmesini teklif etmektedir.

Çevresel Kirlenmenin Ahlaki Boyutu israftan kaçınmak ve kanaat yetinme seviyesinin temel taşlarıdır. Bunu teşvik eden her türlü ahlaki, dini ve moral değer çevrenin lehinedir. Çevre sorunlarının ahlâkî boyutu gündeme gelmiş, insan-tabiat ilişkilerini dini ve ahlâkî bir bağlamda açıklamaya, ikisi arasındaki uyumu yeniden kurmaya yönelik bir “çevre ahlâkı" oluşturma gayretleri doğmuştur

Fert tüketimini kendisi kısıtlayabilirse, toplumun sınırsız tüketim eğilimi azalır ve dolayısıyla üretimi maksimize etme ihtiyacı ortadan kalkar. Bu, arz-talep dengesini temelden etkileyebilir. Bunun çevresel etkisi çevre problemlerin şiddetinin azalması ve tabiatın selamette kalmasıdır.

Adam Smith’in gizli eli iş yapmıyor Kapitalist sistemin temelinde Adam Smith’in görünmez el kabulü vardır. fertlerin kendi menfaatlerine ulaşmaya çalışması, gizli bir el tarafından toplumun da kendi menfaatlerine ulaşmasını temin edecektir. Bu sırada ferdin menfaati toplumun menfaati ile de çatışmayacaktır. Dolayısıyla ferdin başkalarını düşünme mükellefiyeti ve mecburiyeti yoktur.

Alternatif yaklaşım nasıl olmalıdır? Üretim-tüketim ilişkileri ve doğal kaynakların kullanımında: ihtiyaçtan fazlasını ihtiyacı olanlarla paylaşmak, İnsan ve tabiat arasında adalet ve denge gözeterek faaliyette bulunmak gibi yeni yaklaşım ve paradigma arayışları sözkonusudur.

Üretim- tüketim ve kaynak kullanımında adalet ve denge gözetilmelidir Alternatif yaklaşım insanda emek, ümit ve zaaf istismarının, ölçüsüz üretim ve tüketimin ve nihayet bu süreçte ortaya çıkan israf ve kirlenmenin önünü kesebilecek çapta bir etkiye sahip olmalıdır

Bu etki, kirlilik ve kaynak tahribi önünde ahlaki bir engel teşkil edecektir.

Gerçek ihtiyaç ölçüsünde üretim üretim, ihtiyacın bir fonksiyonu olarak düşünülmeli ve üretim ihtiyaca göre ayarlanabilmeli ihtiyaçların kamçılanarak tüketimin çoğaltılmasına ve israfa karşı gerektiğinde üretim kısıtlamalarına gidilebilmeli üretimde olduğu gibi tüketimin de ihtiyaç ölçüleri dahilinde kalmasını temin etmek gerekmektedir

Ulusal çevre eylem planı: toplumun kültürüne, manevi dokusuna ve hissiyatına uygun hareket eden bir çevre hareketi toplumun nabzını tutup topluluk düzeni üzerinde etkili olabileceği gibi, maddi kültür ve çevre düzeni üzerinde de müessir olabilir.

Çevreci sivil insiyatif Buna uygun hareket eden aktif bir sivil yapılanma, mevcut ekonomi anlayışının bir sonucu olan çevre kirliliği ve tabiat tahribini önleyecek alternatif ekonomik kalkınma modellerine ilham verebilir.

Nasıl bir sivil insiyatif ? çevre ve tabiata daha saygılı ve ölçülü yaklaşan bir insan modelinin şekillenmesine katkıda bulunma potansiyeline sahip olmalıdır. Bunun için: çevre ve ekonominin merkezinde bulunan insanı olumlu yönde etkileyip ahlakını yücelmesine hizmet edebilmeli, önerdiği etik kurallar bulunmalıdır. uyguladığı eylemlerle bunu desteklemelidir.