SINIF YÖNETİMİNİN TEMEL KAVRAMLARI VE ÖZELLİKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Advertisements

SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Fiziksel ortamın önemi nedir?
Öğrenci davranışlarını etkileyen etmenler
SINIF YÖNETİMİNİ ETKİLEYEN ETKENLER.
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
DENETİMDE ZAMAN EYLEM PLANI
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
SINIF YÖNETİMİ.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
REHBERLİK.
SINIF YÖNETİMİ MODELLERİ
AİLE KATIMI YAKLAŞIMLARI
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Yard. Doç. Dr. Talip Can Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
MERHABA.
SINIF YÖNETİMİ Konu: Sınıf Yönetimi ve Disiplin Modelleri.
Bilgisayar Destekli Eğitim
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
SINIF YÖNETİMI Sınıf Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Adnan BOYACI.
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
DESTEK EĞİTİM ODASI Kaynaştırma eğitimine tabi olanlara sunulan bir hizmet Kaynaştırma uygulamalarının bir parçası ve tamamlayıcısı.
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
KONULARIMIZ BEP Tanımı Amacı BEP nedir? \ ne değildir?
SINIF YÖNETİMİ A.İ.B.Ü. EĞİTİM FAKÜLTESİ 2010 / BOLU
YÜKSEKOVA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Mentör Öğretmenlik.
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
KAYNAŞTIRMA VE DESTEK ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
SINIF YÖNETİMİ.
Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
OKUL. Okul genel anlamda “toplumun ve bireylerin eğitim gereksiniminin planlı, programlı ve istendik bir biçimde karşılanabilmesi için kurulmuş formal.
Kariyer Yönetimi Araçları
ÇEKMEKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ Özel Eğitime İhtiyacı Olan Çocukların Eğitim Sürecine Uyumu Kursu Çiğdem ÇAMUR Özel Eğitim Öğretmeni Ahmet KAHRAMAN.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
DİĞER TUTUMLAR.
SINIF YÖNETİMİNİN TEMEL KAVRAMLARI VE ÖZELLİKLERİ Hazırlayanlar: Ahmet ATAÇ Gülenaz SELÇUK Cihan ÇAKMAK.
SINIF YÖNETİMİ.
Yönetim Nedir? Yönetim, toplumsal gereksinmelerin bir bölümünü karşılamak üzere kurulan bir örgütte, örgütün varlık nedeni olan amaçlarını gerçekleştirecek.
 Öğrencisiyle birlikte öğrenen ve ve  Öğrenmeyi kolaylaştırıcı rehberlik  Öğretmenin Yeni Rolü ©edam.
SINIF YÖNETİMİNİN TEMEL KAVRAMLARI VE ÖZELLİKLERİ
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
SINIF YÖNETİMİ MODELLERİ
SINIF YÖNETİMİ.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
SINIF YÖNETİMİ MODEL VE YAKLAŞIMLARI
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
ETKİLİ ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE
Aile katılımının artırılması
ÜNİTENİN ÖRÜNTÜSÜ Eğitim-Okul- Sınıf İlişkisi Sınıf Nedir?
SINIF YÖNETİM MODELLERİ
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
Yaz Kur’an Kursları İçin Sınıf Yönetimi
Sunum transkripti:

SINIF YÖNETİMİNİN TEMEL KAVRAMLARI VE ÖZELLİKLERİ Yrd. Doç. Dr. Hasan DEMİRTAŞ

NEDEN SINIF YÖNETİMİ? Bir öğretmen adayı olarak niçin sınıf yönetimi bilgi, beceri ve hünerine sahip olmalıyız? 1. Öğretmenlik rolünden beklentilerin değişmesi Dün:Öğretmen=Her şeyi bilen kişi Bugün: Öğretmen=Öğrenmeyi yönlendiren, öğrenmeyi öğreten kişi ►Öğretmenlik mesleğine giriş ►Gelişim ve öğrenme ►Öğretim teknolojileri ve Materyal geliştirme. ►Öğretimde Plan. Ve Değ. ►Sınıf Yönetimi ►Okul Deneyimi ►Rehberlik ►Özel öğretim yöntemleri...vd.

NEDEN SINIF YÖNETİMİ? 2. Öğretmenler öğretime ilk başladıklarında çaba ve enerjilerinin çoğunu sınıfı kontrol etmeye harcamaktadırlar. 3. Deneyimsiz öğretmenlerin meslekle ilişkili olarak algıladıkları en ciddi problem Sınıf Disiplinidir. 4. Deneyimsiz öğretmenler öğretimin kalitesi ve çocukların gereksinimlerindeki farklılıkları dikkate alma yerine kendilerini güvenceye almaya çalışmaktadırlar.

SINIF NEDİR? Sınıf, öğrencinin yaşamında ailesinden sonra gelen ikinci derecede önemli ilişkiler sistemidir. Sınıf, eğitim-öğretim etkinliklerinin gerçekleştiği ortak bir yaşama alanıdır. Eğitim öğretim etkinliklerinin üretim yerleri sınıflardır.

SINIFIN YAPISAL ÖZELLİKLERİ 1. Çok boyutluluk: Sınıfta aynı anda bir çok etkinlik bir arada yapılabilmektedir. Kimi öğrenciler okurken kimileri yazmakta, kimileri tartışmakta olabilirler. Bu sınıfın çok boyutluluk özelliğidir ve öğretmen bu etkinlikleri sınıfın amaçları doğrultusunda bütünleştirebilmelidir. 2. Yakınlık-anındalık: Sınıfta olaylar anında oluşur ve bunları ileri bir zamanda düşünmek, ertelemek olanaklı değildir. Öğretmenin her olaya yetişmesi, her soruya yanıt olması gerekir.

SINIFIN YAPISAL ÖZELLİKLERİ 3. Öngörememe: Ne kadar iyi planlanırsa planlansın sınıfta olabilecek her şeyi önceden tahmin etmek olanaklı değildir. Her şey yolunda giderken bir öğrencinin burnunun kanaması ya da bayılması vb. bir olayı önceden tahmin etmek olanaklı değildir. 4.Açıklık: Sınıfta olup bitenlerde gizlilik yoktur. Olaylar herkesin gözü önünde yaşanır. 5. Ortak tarih: Sınıf bir aile gibidir. Sınıfta yıl boyunca yaşanan olumlu ve olumsuz olayları bütün sınıf birlikte yaşar ve yaşananlar ortak bir tarih oluşturur. Bu ortak tarihin bilinmesi sınıfın geleceğine ilişkin kestirimlerde bulunmaya yardımcı olabilir.

YÖNETİM NEDİR? Yönetim ortak bir amacın gerçekleştirilebilmesi için eldeki insan ve madde kaynağının etkili biçimde kullanılmasıdır. İnsan ve madde kaynağı aracılığı ile belli bir amacın gerekleştirilmesi eylemidir. Yönetim, amaçların gerçekleştirilmesi için insanlar arasında işbirliği ve koordinasyon sağlamak, insanları harekete geçirmek, yönlendirmektir. Yönetim, örgütün amaçlarını gerçekleştirmek için, insan ve madde kaynağına yön verir, bunları kullanır ve kontrol eder. Sınıf açısından düşünüldüğünde yönetim, sınıfta bulunan insan kaynağı olan öğrenciler ile madde kaynağı olan tüm araç ve gereçlerin, sınıfın amaçlarını gerçekleştirmek doğrultusunda harekete geçirmek olarak anlam bulur.

EĞİTİM YÖNETİMİ Eğitim Yönetimi, toplumun eğitim gereksinimlerini karşılamak üzere kurulan eğitim örgütünü, önceden belirlenen amaçları gerçekleştirmek için, etkili işletmek, geliştirmek ve yaşatmak sürecidir

OKUL YÖNETİMİ Okul yönetimi, okulu önceden belirlenmiş amaçlara ulaştırmak için eldeki tüm madde ve insan kaynağının katkılarını bütünleştirmek, etkili biçimde kullanmak, amaçlara dönük politika ve kararları uygulamak olarak ifade edilebilir.

SINIF YÖNETİMİ NEDİR? Sınıf yönetimi, sınıf yaşamının bir orkestra gibi yönetilmesidir, içinde öğrenmenin gerçekleştiği bir çevrenin oluşturulabilmesi için gerekli olanak ve süreçlerin, öğrenme düzeninin, ortamının kurallarının sağlanması ve sürdürülmesidir. Sınıf yönetimi, eğitim programı ve planı, öğretim yöntemi, eğitim etkinliği, teknoloji, zaman, mekan, öğretici ve öğrenci arasında etkili bir eşgüdümleme gerçekleştirerek, öğrenmeye elverişli bir ortam ve düzenin sağlanması ve sürdürülmesi olarak tanımlanabilir.

SINIF YÖNETİMİ NEDİR? Sınıf yönetimi, sınıfta etkili bir öğretme-öğrenme sürecinin gerçekleşebilmesi ve sonuçta beklenen eğitsel başarıya ulaşılabilmesi için öğretmen tarafından gerekli ortam ve koşulların hazırlanması ve sürdürülmesini ifade eder. *Sınıf yönetimi; öğretmenin öğrencilerde istenen davranış değişikliğini oluşturma, uygun olmayan davranışları düzeltme, iyi bir iletişim ağı kurma ve geliştirme, sınıfta olumlu bir psikososyal iletişim yaratma, etkili ve verimli bir organizasyon oluşturma ve zamanı etkili kullanma etkinliklerinin toplamı, sınıfta iletişimin ve ilişkilerin düzenlenmesi, öğrencilerin motive edilmesi olarak da tanımlanabilir.

SINIF YÖNETİMİNİN BOYUTLARI Sınıfın fiziksel boyutu Plan-Program etkinlikleri Zaman düzenine yönelik etkinlikler İlişki düzenlemeleri(Kuralların belirlenmesi ve benimsetilmesi, sınıf yaşamının kolaylaştırılmasına yönelik öğrenci-öğrenci, öğrenci-öğretmen ilişki düzenlemeleri) Davranış düzenlemeleri (Sınıf ortamının istenen davranışı sağlayabilir hale getirilmesi, sınıf ikliminin olumlulaştırılması)

SINIF YÖNETİMİ MODELLERİ Sınıf içi öğretim ve yönetim etkinlikleri farklı zamanlarda ve koşullarda farklı modellerle yürütülmesini gerekli kılabilir. Sınıf yönetimi modelleri eğitim ve toplumsal alandaki gelişmelere bağlı olarak; Baskıcıdan ⇨ Demokratiğe Şekil yönelimliden ⇨ Amaç yönelimliye Öğretmen ağırlıklıdan ⇨ Öğrenci ağırlıklıya Doğru bir gelişim seyri izlemiştir.

SINIF YÖNETİMİ MODELLERİ 1.Tepkisel Model: ►Amacı istenmeyen durum ve davranışın değiştirilmesidir. ► Sınıf yönetiminin klasik modelidir. İşleyişi;istenmeyen sonuç – tepki şeklindedir. ►Düzen sağlayıcı ödül – ceza türü etkinlikleri içerir. ► Etkinliklerin yönelimi gruptan çok bireyedir. ► Zayıf yönü her tepkinin bir karşı tepki doğuracağının dikkate alınmamasıdır.

SINIF YÖNETİMİ MODELLERİ 2. Önlemsel Model: ►Planlama düşüncesine bağlı, geleceği kestirme, istenmeyen davranış ve sonucu, olmadan önleme yönelimidir. ►Amacı, sınıf sorunlarının ortaya çıkmasına olanak vermeyici bir düzenleniş ve işleyiş oluşturarak, tepkisel modele gereksinimi azaltmaktır. ► Sınıf etkinliklerini bir kültürel sosyalleşme süreci olarak ele alır ► Sınıfta yanlış davranışa olanak vermeyen bir sosyal sistem oluşturmaya çalışır. ► Etkinlikler bireyden çok gruba yöneliktir.

SINIF YÖNETİMİ MODELLERİ 3. Gelişimsel Model: ►Öğrencilerin fiziksel, duygusal, deneyimsel gelişim düzeylerinin gerektirdiği uygulamaların gerçekleştirilmesini temel alır. Bu model dört basamaktan oluşur; a)Onuncu yaşa kadar nasıl öğrenci olunacağını öğrenir b)On-on iki yaş arası olgunlaşma – uyma – öğretmeni hoşnut etme c) On iki-on beş yaş arası arkadaş beğenisini kazanma-birbirine bakma d) Lise yılları kim olduğunu, nasıl davranacağını öğrenir, sosyalleşirler On iki yaş öğretmen ve anne-baba için sıkıntılı yıllardır.

SINIF YÖNETİMİ MODELLERİ 4. Bütünsel Model: ►Önlemsel sınıf yönetimine öncelik verme ►Gruba olduğu kadar bireye de yönelme ►İstenen davranışa ulaşabilmek için, istenmeyenin nedenlerini ortadan kaldırma vardır. ►Uygun davranış uygun ortamlarda gelişir anlayışı vardır.

SINIF YÖNETİMİNDE ETKİLİLİK Sınıf yönetimi kararları, öğrencileri kontrolden çok, eğitimin kalite ve sürekliliğini sağlamaya yönelik olmalıdır. Sınıf yönetimi öğrenci başarısını etkileyen değişkenlerden biridir. Sınıf yönetimi güç bir iştir. Sınıfta herkes ders dönemi boyunca herkesin açık denetimindedir. Öğrencilerin gelişim evrelerine göre sınıf yönetimi uygulamaları da değişir. Sınıf ve öğrencilerin özellikleri değiştikçe, yönetsel uygulamalarda farklılaşmalıdır. Etkili yönetilen sınıfta, öğrencilerin görevle ilgili olma düzeyi yüksek, bozucu davranışların düzeyi düşük,öğretim zamanının amaçlar yönünde kullanılış düzeyi yüksektir.