KÖTÜ HABERİ VERME “Giving a bad news”

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hasta – Doktor İlişkileri ve Sorumluluklar
Advertisements

ÖFKEYLE BAŞ ETME.
Özel Güvenlik Görevlisi ve Hasta İlişkisini Düzenleyen Temel Kurallar
Beyin Ölümünde Hukuk ve Etik Vaka Tartışmaları
HASTA TRANSFERİ: AMERİKAN HASTANESİ ÖRNEĞİ
BUGÜN BENİM EN İYİ GÜNÜM! Randevu alma Ve SATIŞ
TEMEL İLKYARDIM EĞİTİMİ
ZÜBEYDE HANIM ANAOKULU
GENEL İLKYARDIM BİLGİLERİ
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
TEMEL İLKYARDIM UYGULAMALARI
DİNLEME VE ÖĞRENME BECERİLERİ
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI
TEMEL İLKYARDIM UYGULAMALARI
HASTANIN TRANSFERİ Giriş : Acil Serviste ilk müdahalesi yapılan ve acil servisten, hastane içindeki bir başka birime veya hastane dışında bir sağlık kurumuna.
TEDAVİYİ RED EDEN HASTA İLE İLETİŞİM
KANSER VE PSİKİYATRİ Prof Dr Behcet Coşar
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
YAS SÜREÇLERİ NİLÜFER ARDA ÖMER PAMUK
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
OKAN ÜNİVERSİTESİ İLKYARDIM EĞİTİM MERKEZİ
Sağlık Ortamlarında İletişim
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
SINAV KAYGISI. Sınav Kaygısı  Bir sınav öncesinde, sırasında ya da sonrasında duyulan endişe, korku ve rahatsızlıktır.
İLKYARDIM GENEL BİLGİLERİ
ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE ÖĞRENCİLERİMİZE BAZI ÖNERİLER
Trafik Hakkında Ne Biliyoruz? Trafik yaşamımızı nasıl etkiler?
Çocuk ve Yas.
Hekim-Hasta İletişimi
Kişilerarası iletişim çatışmaları
HEKİM-HASTA İLETİŞİMİNDE SORUNLU DURUMLAR
Bilgilendirme Teknikleri
STRES VE STRES TEPKİLERİ
SINAV KAYGISI. Sınav Kaygısı  Bir sınav öncesinde, sırasında ya da sonrasında duyulan endişe, korku ve rahatsızlıktır.
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
KAYGI NEDİR. Büyük felaketler büyük insanların yetiştiği okuldur
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
İŞBİRLİĞİ VE GÖRÜŞMENİN SONLANDIRILMASI
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi
PROJENİN HEDEFİ İstanbul’da faaliyet gösteren, eğitilebilir öğretilebilir düzeyde zihin engeline sahip çocuk ve gençlerin öğrenim gördüğü 2 İş Okulu’nda.
İlk Yardım Nedir ve İlk Yardımcı Kimdir?
YETİŞKİN EĞİTİMİ VE İLETİŞİM BECERİLERİ
HOŞGELDİNİZ. İLK YARDIM Nedir? Herhangi bir kaza veya yaşamı tehlikeye düşüren bir durumda, sağlık görevlilerinin yardımı sağlanıncaya kadar, hayatın.
HOŞGELDİNİZ GENEL İLKYARDIM MUSTAFA ÜNALAN İLKYARDIM EĞİTMENİ.
Kişilik Yapısı Kesin bir kişilik yapısı tanımlanamamakla birlikte, dikkate değer ölçüde narsisistik özellikler taşıyan ve yalnızlığa eğilimli kişiler olduğu.
DUYGU GELİŞİMİ Prof Dr Süheyla ÜNAL. Duygu Fizyolojik uyarılma Fizyolojik uyarılma Bilinçli yaşantı Bilinçli yaşantı Davranışsal ifade Davranışsal ifade.
ZOR HASTAYLA İLETİŞİM Prof Dr Süheyla Ünal.
ANKET SÜREÇLERİ VE ANKET UYGULAMASI
İLKYARDIM GENEL İLKYARDIM BİLGİLERİ. İlkyardım Nedir? Herhangi bir hastalık veya kaza sonucu sağlığı tehlikeye girmiş olan kişiye, Olay yerinde Sağlık.
İLK YARDIM TEMEL BİLGİLER
GENEL İLKYARDIM BİLGİLERİ
İLK YARDIM EĞİTİM MERKEZİ’NE
HABERİN NİTELİKLERİ DOĞRULUK
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ARABULUCULUK AŞAMALARINA TEMEL ARABULUCULUK EĞİTİMİ EĞİTİCİMCİ KİTABI DOĞRULTUSUNDA GENEL BAKIŞ A) HAZIRLIK AŞAMASI B) BAŞLANGIÇ AŞAMASI C) İNCELEME AŞAMASI.
Prof. Dr. Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
BAŞARIYI ARTIRMADA AİLEYE DÜŞEN GÖREVLER REHBER ÖĞRETMEN HABİB TAŞAN
TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
Herkese Açık Okul Adı Tarih.
TEMEL İLKYARDIM UYGULAMALARI
Sigarayı bırakmak Prof Dr Süheyla Ünal.
HEMŞ.MELİKE ÇELİK DOÇ.DR.ÖZLEM UĞUR DOÇ.DR.EZGİ KARADAĞ
TEMEL İLKYARDIM UYGULAMALARI
Sunum transkripti:

KÖTÜ HABERİ VERME “Giving a bad news” Prof Dr Süheyla ÜNAL

Ders içeriği Kötü haberin tanımı Kötü haberi vermede ilkeler

Amaç Bu dersin sonunda öğrenci kötü haberi verme ilkeleri konusunda bilgi edinmiş olmalıdır

Kötü haber Sonuçları kişinin beklediğinden daha olumsuz olan ve geleceğe bakışını önemli düzeyde değiştiren haber, “kötü haber”dir Kötü haberin etkisi bireyin beklentileri, istekleri, planları ve durumuyla, tıbbi gerçek arasındaki boşluğun büyüklüğüne bağlıdır

Kötü haberi verirken Güveni sürdürmek Belirsizliği azaltmak Gerçekçi olmayan beklentileri engellemek Hastanın uyumunu sağlamak Sessizliğin sıkıntısını önlemek Kaye 1996

Kötü haberi verme Hazırlık aşaması Hastanın ne bildiğini öğrenmek Hastanın ne bilmek istediğini anlamak Bilgiyi paylaşmak Hastanın duygularına tepki vermek Plan yapmak, izlemek Buckman 1992

Uygun fiziksel ortam yaratılmalı Teknik dille konuşmamalı Aynı düzeyde durmalı Telefon açık olmamalı Orada, hastayla olunmalı

Hasta ne biliyor? Hastanın durumu hakkında bildikleri Tıbbi sorununuzu nasıl tanımlarsınız? Hastalığınız konusunda ne biliyorsunuz? Diğer doktorlar bu durum hakkında size nasıl bir açıklamada bulundular? Yakınmalarınız başladığında, ne olabileceğini düşündünüz? Ciddi bir şey olabileceğini düşündüren ne oldu?

Hasta ne biliyor? Doktor sizi buraya gönderdiğinde aklınıza ne geldi? Bu hastalık sizi nasıl etkiliyor? Hastalığın geleceğinizi nasıl etkileyeceğini düşünüyorsunuz? Hastalığınız konusunda sizi en çok ne endişelendiriyor? Size olabilecek en kötü şey ne olabilir?

Hasta ne bilmek istiyor Hastalığınız hakkında açıklama yapmamı ister misiniz?

Hastayı uyarma Korkarım, beklediğimizden daha ciddi bir durumla karşı karşıyayız Size daha iyi bir haber vermek isterdim Size böyle bir haberi verdiğim için üzgünüm

Duygusal tepkiler Ağlama, üzüntü İnkar Şok, panik, korku Kızgınlık, öfke

Duygusal tepkilere hazırlıklı olma Empati kurun Duygularını ifade etmesini sağlayın Beden dilini kullanın Ne dediğinizi duyun Kağıt mendil bulundurun Bir bardak su, çay ya da kahve ikram edin Hastaya zaman tanıyın

Bilgilendirme Açık ve net bir dil kullanın Tıbbi tanımlamalardan kaçının Kısa cümleler kurun Anladığını test edin Beden dilini gözleyin Kaygılarını önemseyin Hastaya istediği kadar bilgi ve detay verin

Bilgilendirme Tedavi planınızı ve seçenekleri açıklayın En iyiyi umut edin, ama en kötüye göre tedaviyi planlayın Acil durumlar için başvuracağı yerleri belirtin Bir sonraki görüşmenin randevusunu verin Hastanın güvenliğini test edin

Zamanlama Hastanın hangi dönemde olduğunu dikkate alın İnkar ve yalıtma Öfke Pazarlık Depresyon Kabul

Ölüm haberi verme Hastanın ölümüne karşı tepkilerinizi ekip elemanları ile paylaşın Kaybedilen kişinin yakınına yaklaşıp, selamlaşın, kendinizi tanıtın Bir yere oturun ve karşınızdakini de oturmaya davet edin Ölen kişinin adını kullanarak süreç hakkında bilgi verin, üzüntünüzü bildirin Size yöneltilen soruları yanıtlayın

Soru Kanser tanısı koyduğunuz bir hastaya tanıyı iletirken; Hastalığın tanısı ve gidişi teknik ayrıntıları ile verilmeli Yakınlarına söylenmeli, hastaya farklı bir tanı söylenerek umudu korunmalı Hastanın ne bildiği ve ne kadar bilmek istediği tartılarak bilgi verilmeli Duygusal tepki vermesine izin verilmemeli Sempati ile yaklaşmalı

Soru Acil serviste müdahale sırasında kaybedilen hastanın yakınına ölüm haberini iletirken uygun olmayan davranış; a) sakin bir odaya almak b) süreci ayrıntılı olarak açıklamak c) duygularını yaşamasına izin vermek d) öncelikle im diazem yapmak e) üzüntüsünü paylaşmak

Kaynaklar “How to Break Bad News”, by Robert Buckman, MD, 1992 Mary Ellen Foti Breaking Bad News 2003 Arber A, Gallagher A (2003) Breaking bad news revisited: the push for negotiated disclosure and changing practice implications. International Journal of Palliative Nursing Vol 9, No 4, Page 166-172