Kurumsal Sosyal Sorumluluk Nedir (KSS)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SLAYTLARI GÖRÜNTÜLEMEK İÇİN TIKLAYINIZ…
Advertisements

Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Yeniden Yerleşim Planlaması
BM İş Dünyası ve İnsan Hakları Rehber İlkeleri
KSS ve KOBİ. Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) Avrupa Komisyonu’na göre KSS; “Şirketlerin gönüllü olarak toplumsal ve çevresel konuları, operasyonlarına.
İŞ KANUNUNDA ÜÇLÜ DANIŞMA KURULU VE EKONOMİK SOSYAL KONSEY AYŞE KÜÇÜK ZİYA AK MEHMET ÜSTBAŞ
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetim Birlikleri ve hizmetlerin verilmesi.
ETİK KOMİSYONLARI/ ETİK KÜLTÜRÜ
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Yerel Yönetim Reform Programına Destek Projesi Bratislava Regional Center 1 MİB’nin temsil (lobi) rolü: Üyelerinin çıkarlarını korumak ve temsil etmek;
Finlandiya’da Sosyal Güvenlik Politikası Oluşturma
İç Güvenlik Sektörünün Sivil Gözetiminin Geliştirilmesi Projesi Aşama II Rahmi Doğan İller İdaresi Genel Müdürlüğü Daire Başkanı.
Bölgesel Konferans n°1 25 Haziran 2014 İzmir
Küresel Raporlama Girişimi (GRI)
Bağlam Avrupa Komisyonu, AB’nin Ekim 2011’de çıkardığı “ Kurumsal Sosyal Sorumluluk Alanında Yeni bir AB stratejisi” isimli KSS stratejisinde,
UN Global Compact (BM Küresel İlkeler Sözleşmesi)
Avrupa Birliği Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) Stratejisi
ILO Çokuluslu Şirketler ve Sosyal Politikaya ilişkin İlkeler Üçlü Bildirgesi.
Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara odaklanmış bir strateji ve bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler.
Musa KAYA Dış Kaynaklı Projeler Şube Müdürü
ISO
OECD Çok Uluslu Şirketler Rehberi
Düzenleyici Etki Analizi (DEA) ve Sivil Toplum Regulatory Impact Assessment and Civil Society Dr. Esra LaGro, DEA Danışmanı ve Türkiye Kurumsal Yönetim.
AVRUPA BİRLİĞİ VE KAMU SAĞLIĞI. YASAL ÇERÇEVE Roma Antlaşması’nın 3. ve 152. maddelerine göre kamu sağlığı politikalarının genel amacı: Roma Antlaşması’nın.
UNICEF Türkiye Ülke Programı
KURUMSAL İTİBAR YÖNETİMİ ve SOSYAL SORUMLULUK
Kamu Yönetiminde Yeni Aktörler: Sivil Toplum Kuruluşları
Sivil Toplum ve Özel Sektör ‘Ortaklıkları’. Sivil Toplum Sektörü Kamu SektörüÖzel Sektör Ortaklık Alanları... 3.
Çevre Sorunları “Ayamama Felaketi”nin acı biçimde gösterdiği gibi çevre sorunları, artık yaşamımızda istisna olmaktan çıkmış, gündelik yaşamın bir parçası.
Kooperatifler ve 2012 Birleşmiş Milletler Uluslararası Kooperatif Yılı Simel Eşim Uluslararası Çalışma Örgütü Kooperatif Bölüm Şefi.
ALMANYA’DA E-DEVLET SİSTEMİ
Eczacıbaşı Holding Kurumsal İletişim Direktörü
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
Karayolu Güvenliği İçin Eğitim ve Diğer Bileşenlere Bakış Mayıs 2011 Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı Bu yayın Avrupa Birliği’nin yardımıyla üretilmiştir. Bu.
MESLEK YAŞAMI VE ETİK Kazanım: İş ve meslek yaşamında etik değerlerin önemini fark eder. 12. Sınıf 110 nolu kazanım etkinliği.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
TOPLUM SAĞLIĞINI GELİŞTİRME ÇALIŞMA GRUBU
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
Uluslararası İnsan Kaynakları Yönetimi YONT414
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
Toplumsal Sorumluluk Tüm bireylerin, içinde yaşadıkları toplumun yaşam kalitesini iyileştirmek için bütün toplumla birlikte ekonomik, çevresel, kültürel.
Türkiye’de Meslekî Eğitim ve Öğretimdeki Yeni Yaklaşımlar
İZMİR – İSTANBUL – GEBZE
KARPA & VENA ORTAK GIRIŞIMI
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin çevrelerindeki değişimleri nasıl değerlendirmeleri gerektiği ve bu değişimlere nasıl yanıt verebilecekleri.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
KAMU POLİTİKASINDA ROL OYNAYAN AKTÖRLER
MERVE AKTA Ş B NESL İ HAN Ş AH İ NB BETÜL H İ TAYB Ş ÜHEDA GENÇB
Bilişim Suçlarıyla İlgili Mevzuat 3- BM Kararları.
İŞ AHLAKI VE SOSYAL SORUMLULUK
Toplam Kalite Yönetimi
TİCARİ İŞBİRLİĞİ(GATT). Genevre’de Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Genel Anlaşması (GATT) imzalandı. GATT’ın amaçlarının başında liberal ve rekabetçi bir.
- 1 - ESKI Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından ortaklaşa finanse edilmektedir.
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
GC_WEP İLKELERİNE BAKIŞ
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
Sefa Şahin Konu: Yönetişim
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
İŞLETMENİN TARİHÇESİ, AMAÇLARI , SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
YAYGIN EĞİTİM.
TURİZM PAZARLAMASINDA GÜNCEL YALAŞIMLAR
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk Anlayışı
Uluslararası Gelişmeler: 2012 Bükreş Bakanlar Zirvesi Sonuçları
Sunum transkripti:

KSS nedir? Neden KSS? Şirketlere ve Devletlere Düşen Görevler Nelerdir?

Kurumsal Sosyal Sorumluluk Nedir (KSS) Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS), paydaşların toplumsal ve çevresel beklentilerine cevap veren veya bu beklentileri fazlasıyla karşılayan işletme faaliyetlerinde, bir şirketin gönüllü olarak benimsediği davranışlar ve ilkelerdir. KSS yeni bir oluşum değildir. Şirketler var olmaya başladıkları ilk günden bu yana toplumla yapıcı ilişkiler kurmaktadır. Toplum geliştikçe KSS faaliyetleri de gelişmeye devam edecektir. Bu tip faaliyetleri ifade etmenin de pek çok yolu vardır. Örneğin: sosyal sorumluluk, gönüllü özel girişimler vs.

AB Komisyonu 2011 yılında KSS’yi şöyle tanımlamıştır: ““ KSS, şirketlerin toplum üzerinde bırakacakları etkilere yönelik yerine getirmeleri gereken sorumluluklardır. İlgili mevzuata ve toplu sözleşmelere saygı göstermek, bu sorumluluğu yerine getirmenin bir önkoşuludur. Kurumsal sosyal sorumluluğun tam anlamıyla yerine getirilmesi için şirketler, paydaşlarıyla işbirliği yaparak toplumsal, çevresel ve ahlaki konuların yanı sıra insan hakları ve tüketiciyle ilgili hususları da işletme faaliyetlerine ve temel stratejilerine dahil etmelidirler. Bunun amacı; Şirket sahipleri/hissedarları, diğer paydaşlar ve toplum için ortak bir değerin oluşturulmasını sağlamak; Olumsuz etkileri tanımlamak, önlemek ve azaltmaktır»

Şirketler sorumluluklarının bilincinde olarak farklı koşullar altında eylemlerine yön vermektedirler: Küresel arenada faaliyet gösteren çokuluslu bir şirketin sorumluluğu küçük bir unlu mamul işletmesininkinden farklıdır. Bir BT şirketinin KSS alanında karşılaştığı zorluklar, petrol endüstrisindeki bir şirketin karşılaştığı zorluklarla aynı değildir. Dolayısıyla, bir şirketin topluma karşı olan sorumluluğunun türü ve yapısı, şirketin büyüklüğünün yanı sıra ait olduğu sektöre ve pazara göre de değişim göstermektedir. Bu nedenle her şirkete uyan standart bir yaklaşım yoktur!

KSS işletmeler için neden gereklidir? Artan küreselleşmeyle birlikte KSS tüm dünyada önemli ve yaygın konu bir haline gelmiştir: KSS medyada daha fazla yer almaktadır; Tüketici örgütleri, üretim koşullarına ve pazara açılma yöntemlerine ilişkin sürekli olarak bilgi talep etmektedir; Sivil toplum kuruluşları (STK’lar) ve sendikalar, şirketlerden topluma karşı olan sorumluluklarını yerine getirmelerini talep etmektedir;

KSS işletmeler için neden gereklidir? Kurumsal müşteriler, tedarikçilerin KSS gerekliliklerini yerine getirmelerini talep etmektedir. Siyasetçiler de KSS’nin politika geliştirmenin bir yolu olduğu keşfetmişlerdir. KSS, bir şirketin itibarı ve en iyi elemanları bünyesinde toplaması açısından da son derece önemlidir. Etik nedenler dışında, şirketlerin KSS gelişmeleri ve trendlerini takip etmeleri için bir iş gerekçesi de bulunmaktadır.

Hükümetlere ve Şirketlere düşen görevler nelerdir? Toplumsal aktörler, Devletin «eksiklerinin» ve hatalarının giderilmesi için şirketlere yönelmektedir. Bu durum, hükümetlerin neler yapması gerektiğine ve şirketlerin nasıl katkı sağlayacağına ilişkin beklentilerin arasında bir uyuşmazlığa yol açmaktadır. Bu uyuşmazlık tüm aktörler açısından çok sayıda olumsuz sonuç doğurmaktadır: Uyuşmazlık, KSS’yi baltalamakta ve devletin itibarını zedelemektedir. Uyuşmazlık, toplumun gerçek dışı ve ulaşılması imkansız beklentilere sahip olmasına yol açabilmektedir

Hükümetlere ve Şirketlere düşen görevler nelerdir? Uyuşmazlık, beklentileri yeteri kadar karşılayamayan şirketlerin eleştirilmesine neden olabilmektedir. Uyuşmazlık, asli görevi kar faaliyetleri aracılığı ile bir toplumdaki zenginliğin arttırılmasına aracılık etmek olan şirketlerin amaçlarından sapmasına neden olabilmektedir.

BM’nin «koruma, saygı gösterme ve telafi etme» çerçevesi, farklı aktörlerin sorumluluklarını birbirinden ayıran ve devletin görevleri ile şirketlerin sorumlulukları arasındaki karmaşık ilişkinin netleştirmesine yardımcı olan bir anlayış sunmaktadır. Bu anlayışın üç temel unsuru bulunmaktadır: Koruma: Kendi toprakları üzerindeki insanları üçüncü taraflarca yapılan insan hakları ihlallerine karşı korumak devletin görevidir. Saygı gösterme: ilgili ulusal mevzuatta belirtildiği şekilde insan haklarına saygı göstermek ve bu amaç doğrultusunda gereken yönetim yapılarını oluşturmak şirketlerin sorumluluğundadır. Telafi etme: şirket tarafından yapılan hak ihlallerinin telafi edilmesi için resmi ve gayri resmî şikayet mekanizmalarının geliştirilmesi ve güçlendirilmesi gerekmektedir.

«Koruma, saygı gösterme ve telafi etme» çerçevesi insan haklarına odaklanmıştır. Ancak, çerçevede benimsenen bu anlayış, şirket ve devletlere düşen farklı sorumlulukların yanı sıra şirketlerin KSS alanında oynadıkları role de yansımaktadır. Şirketler, devleti destekleyebilir, ancak devletin yerini al(a)mazlar.

Şirketler üstlendikleri sorumluluklar ile hükümetin kalkınma, çevresel ve toplumsal gelişme yönündeki çabalarını destekleyebilir. Fakat şirketler Devletin yerine geçemezler: Yasa oluşturmak ve bu yasayı uygulamak, istikrarlı ve öngörülebilir siyasi ve hukuki sistemler geliştirmek, vatandaşlarının eğitimine ve sosyal refahına yatırım yapmak, kendilerini seçen toplumun beklentileri arasında denge kurmak hükümetlerin görevidir. Hükümetler, tüm bu faaliyetleri yürütme konusunda meşruiyete sahiptir ve bu meşruiyet şirketlere devredilemez.

Paydaşların artan beklentileri İşletmelerin sorumluluk bilinci ile hareket etmelerini sağlama konusunda bir çerçeve sunan çok sayıda referans metin ve araç mevcuttur. Başlıca araçlar ve referans metinler şunlardır: Birleşmiş Milletler Küresel İlkeler Sözleşmesi Birleşmiş Milletler İş Dünyası ve İnsan Hakları Rehber İlkeleri OECD Çokuluslu İşletmeler Rehberi (OECD Rehberi) ISO 26000 Sosyal Sorumluluk Rehberi (ISO 26000) ILO Çokuluslu Şirketler ve Sosyal Politika ile İlgili İlkeler Üçlü Deklarasyonu

Bu araçların ve metinlerin yasal olarak bağlayıcılığı yoktur Bu araçların ve metinlerin yasal olarak bağlayıcılığı yoktur. Ancak paydaşlar, şirketlerin bu araçlarda ve çerçevelerde yer alan ilkelere bağlı kalmalarını istemektedirler.

2011’deki KSS İletişiminde AB Komisyonu: AB Komisyonunun beklentisi 2011’deki KSS İletişiminde AB Komisyonu: Avrupa’daki büyük işletmelerin hepsine 2014’e kadar, KSS yaklaşımlarını geliştirme sürecinde şu ilkelerden ve kılavuzlardan en az bir tanesini benimsemeleri çağrısında bulunmuştur: BM Küresel İlkeler Sözleşmesi, OECD Çokuluslu İşletmeler Rehberi veya ISO 26000 Sosyal Sorumluluk Rehberi. AB Komisyonu, bütün Avrupa merkezli çokuluslu işletmeleri, ILO Çokuluslu Şirketler ve Sosyal Politika ile İlgili İlkeler Üçlü Deklarasyonu’na bağlı kalacakları konusunda 2014’e kadar taahhüt vermeye davet etmiştir. AB Komisyonu ayrıca, Avrupalı tüm işletmelerin BM İş Dünyası ve İnsan Hakları Rehber İlkeleri’nde ifade edildiği şekilde insan haklarına saygı göstererek kurumsal sosyal sorumluluklarını yerine getirmelerini beklemektedir.