BİREYSEL BANKACILIK 16 Ekim 2006
Genel Müdür Yardımcısı HÜLYA ALTAY TÜRKİYE İŞ BANKASI A.Ş. Genel Müdür Yardımcısı
İÇİNDEKİLER Tanım Bireysel Bankacılığın Önemi Ürünler Dağıtım Kanalları Beklentiler Boğaziçi Üniversitesi, “Bank Management” dersi öğrencileri için hazırlanmıştır.
TANIM Bireysel bankacılık, Bireylerin ihtiyaçlarını gidermeye yönelik mal ve hizmetlerin alımında finansal destek sağlamaya, Bireylerin ödeme, para transferi gibi tüm mali ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik her türlü faaliyeti içeren bankacılık türüdür.
TANIM / Bireysel Bankacılığın Gelişim Süreci Kaynak: Tower Group, A.T. Kearney, Best Practices in Retail Financial Services Symposium (*) Negotiable Order of Withdrawal Accounts (Faiz Ödenen Vadesiz Hesaplar) (**) Interaktif telefon bankacılığı teknolojisi (Interactive Voice Response)
BİREYSEL BANKACILIĞIN ÖNEMİ
BİREYSEL BANKACILIĞIN ÖNEMİ Bankalar açısından: Kredi Riski Verimlilik Nakit Akışı Çapraz Hizmet Reklam Yaygın plasman olanağı Faiz ve komisyon gelirleri Düzenli, daha düşük maliyetli kaynak tedariki Çok sayıda ürünü pazarlama imkanı Müşteri memnuniyeti
BİREYSEL BANKACILIĞIN ÖNEMİ Müşteriler açısından: Bireylerin hayatını kolaylaştıran hizmetler Yoğun rekabet sonucu ucuz ve kaliteli hizmet elde edebilme
ÜRÜNLER
ÜRÜNLER TEMEL ÜRÜN SETİ TASARRUF ÜRÜNLERİ BİREYSEL KREDİ ÜRÜNLERİ Vadesiz hesaplar, kredi kartı, otomatik ödeme vb. TASARRUF ÜRÜNLERİ YTL ve DTH, yatırım hesapları BİREYSEL KREDİ ÜRÜNLERİ Konut, taşıt ve ihtiyaç kredileri SİGORTA ÜRÜNLERİ Bireysel emeklilik, sağlık sigortası, Kasko vb. ÇOCUK VE GENÇLİK ÜRÜNLERİ İş’te Üniversiteli, Kumbara Fonu, İlk İmza Hesabı
KREDİLER ÜRÜNLER / Krediler Ek Hesap İhtiyaç Kredisi Kariyerim Kredisi Evim Kredisi Tatil Kredisi Faturalı Alışveriş Kredisi Eğitim Kredisi Taşıt Kredisi Konut Kredisi Konut ve Yapı Güçlendirme Kredisi
ÜRÜNLER / Krediler Bireylere yönelik kredilerde önemli artış… ($ milyar) 2002 Eylül 2006 Yıllık Ortalama Artış (%) Bireysel Krediler 4.057 42.719 87,3 Tüketici Kredileri 1.395 29.050 124,7 Konut 283 14.101 183,6 Taşıt 333 4.402 99,1 Tüketici Kredi Kartları 2.662 13.669 54,7 Bireysel Krediler / Toplam Krediler %15,0 %32,1 - Kaynak: BDDK
Konut Kredileri ÜRÜNLER / Krediler Uzayan vadeler Düşen faiz oranları 21.048 460 Kaynak: BDDK
Taşıt Kredileri ÜRÜNLER / Krediler Kampanyalar Ertelenmiş talep 6.546 541 Kaynak: BDDK
İhtiyaç Kredileri ÜRÜNLER / Krediler Ürün çeşitlendirmesi Ertelenmiş talep 14.331 5.585 Kaynak: BDDK
ÜRÜNLER / Plastik Kartlar Bankamatik Kartları Kredi Kartları KGS Kartları
ÜRÜNLER / Plastik Kartlar Bankamatik Kartları (Debit Card) ATM’lerden işlem yapabilme Alışveriş imkanı (Milyar YTL) 2003 2004 2005 2005/6 2006/6 Değişim (I) (II) (II/I) Nakit Çekme 46,3 67,6 87,8 41,8 51,9 %24,2 Alışveriş 0,2 0,5 0,9 0,4 0,7 %75,0 Kaynak: Bankalararası Kart Merkezi
ÜRÜNLER / Plastik Kartlar Kredi Kartları 1968 Türkiye’de ilk kredi kartı (Diners Club) 1991 İlk elektronik POS 1999 Taksitli kredi kartları, puan uygulamaları 2005 YTL 85 milyar işlem hacmi Kaynak: Bankalararası Kart Merkezi
YATIRIM FONLARI ÜRÜNLER / Yatırım Yatırımcıların birikimlerinin sermaye piyasası araçlarında değerlendirilmek üzere bir havuzda toplanması Profesyonel yönetim Riskin dağıtılması Eylül 2006 itibarıyla: 3 milyona yakın yatırımcı YTL 24 milyar toplam portföy değeri
ÖDEMELER ÜRÜNLER / Ödemeler Faturalar Vergi Öğrenci Harcı Sigorta Özel Okul Ödemeleri Diğer Ödemeler
Otomatik Ödeme Talimatları ÜRÜNLER / Ödemeler Otomatik Ödeme Talimatları Müşterilerin hayatını kolaylaştıran yaklaşım Sadece İş Bankası’nda 2005 sonu itibarıyla 3,5 milyona yakın aktif talimat
ÜRÜNLER / Genç Bankacılık GENÇ BANKACILIK İş’te Üniversiteli İlk İmza Hesabı Kumbara Fonu Özel Okul Ödemeleri Geleceğin tasarruf sahiplerine yönelik özel ürünler…
HESAPLAR YATIRIM HESAPLARI ÜRÜNLER / Hesaplar Vadesiz Hesaplar Vadeli Hesaplar Maaş Hesabı Ek Hesap Yatırım Fonları Hazine Bonosu ve Devlet Tahvilleri Eurobond Repo Hisse Senedi Altın Diğer
SİGORTA ÜRÜNLER / Sigorta Bireysel Emeklilik Hayat Sigortaları Sağlık Sigortaları Kasko-Konut-İşyeri Sigorta Paketleri
DAĞITIM KANALLARI
Günümüzde bireysel banka müşterileri DAĞITIM KANALLARI Günümüzde bireysel banka müşterileri Kolay ulaşılabilir, Hızlı hizmet alabilecekleri ve Gelişmiş teknolojilere sahip dağıtım kanallarını tercih etmektedirler. Mevcut sistemde en çok kullanılan bankacılık kanalı olan şubeler artan yoğunluk sebebiyle müşterilerin ihtiyaçlarına yeterince hızlı cevap verememektedir. Bankalar maliyetlerini düşürebilmek amacıyla şube dışı kanallara yönelmektedir. ATM, Internet Bankacılığı, Telefon Bankacılığı gibi alternatif kanallar giderek daha fazla önem kazanmaktadır.
Şubeler ATM Internet Bankacılığı Telefon Bankacılığı DAĞITIM KANALLARI Şubeler ATM Internet Bankacılığı Telefon Bankacılığı WAP-GPRS Bankacılığı
DAĞITIM KANALLARI / Şubeler Değişen şube yapıları Pazarlamanın artan önemi Son dönemde şube sayısında artış eğilimi 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006/6 Banka Sayısı 79 61 52 48 47 Şube Sayısı Sektör 7.837 6.908 6.000 5.903 6.219 6.276 6.679 Özel 3.783 3.523 3.673 3.604 3.740 3.737 3.958 Kaynak: BDDK, TBB
DAĞITIM KANALLARI / ATM’ler 25 Aralık 1987’de ilk ATM İş Bankası Yenişehir / ANKARA şubesi Para çekmenin yanında çok sayıda farklı bankacılık işlemi yapabilme Haziran 2006 itibarıyla Türkiye genelinde 15.211 ATM Bankacılık Sektörü 2002 2003 2004 2005 2006/6 ATM Sayısı 11.327 12.109 13.556 14.529 15.211 Kaynak: BDDK
DAĞITIM KANALLARI / Internet Bankacılığı İNTERNET BANKACILIĞI Hızlı ve kesintisiz bankacılık işlemleri Şubeye gitmeden, sıra beklemeden kolay bankacılık Görerek ve seçerek bankacılık işlemi yapabilmek Detaylı rapor ve bilgi alabilmek Çok çeşitli bankacılık ürünlerini görerek bu ürünlerden faydalanabilmek Bankacılık işlemlerini çok daha ucuza yapabilmek
DAĞITIM KANALLARI / Internet Bankacılığı TELEFON BANKACILIĞI Türkiye’de telefon bankacılığı 1991 yılında başladı. Çağrı Merkezleri (Call Center) 7/24 hizmet vermektedir.
DAĞITIM KANALLARI / Internet Bankacılığı WAP – GPRS BANKACILIĞI Hisse senedi alış satış Repo Yatırım İşlemleri Havale-EFT Kredi kartı borcu ve fatura ödeme
BEKLENTİLER
Bireysel Bankacılık alanında büyümenin devam etmesi beklenmektedir. BEKLENTİLER Nüfus ve demografik özellikler Gelir düzeyi ve dağılımı Ürün kullanım sıklığı ve çeşitliliği Şube dışı kanal kullanımı Şube sayısı Bireysel Bankacılık alanında büyümenin devam etmesi beklenmektedir.
BEKLENTİLER / Nüfus Yapısı Nüfusumuzun büyüklüğü, artış hızı ve 15-64 yaş arası nüfusun artan payının, bireysel bankacılık alanındaki büyümeyi desteklemesi beklenmektedir. 72,1 mil. 84,3 mil. Although the population growth rate of Turkey displays a declining trend, it is still higher than that of EU-25. The young and dynamic population promises a significant growth potential for the economy and the banking sector. - The increasing share of persons in 15-64 age group also insures that the bankable population in Turkey will continue to expand in the long-term. Kaynak: TUİK
BEKLENTİLER / Bankable Population Önümüzdeki 5 yıllık dönemde verimli banka müşterisi sayısının 10 milyon kişiye ulaşacağı tahmin edilmektedir. 2006 15-64 Yaş Arası Nüfus (48,1 milyon) Hedef Kitle (6,1 milyon) Gelir Getiren Fertler (20,4 milyon) Although the population growth rate of Turkey displays a declining trend, it is still higher than that of EU-25. The young and dynamic population promises a significant growth potential for the economy and the banking sector. - The increasing share of persons in 15-64 age group also insures that the bankable population in Turkey will continue to expand in the long-term. Kaynak: Türkiye İş Bankası, İktisadi Araştırmalar Müdürlüğü
BEKLENTİLER / Konut Kredileri Konut kredileri piyasası önemli bir büyüme potansiyeli taşımaktadır. Kaynak: Avrupa Merkez Bankası (AMB), BDDK, DPT
BEKLENTİLER / Sigorta Sektörü Kişi Başına Hayat Dışı Prim (2005) Hayat dışı sigortacılık alanı önemli bir büyüme potansiyeli taşımaktadır. Kaynak: Swiss Re
BEKLENTİLER / Sigorta Sektörü Kişi Başına Hayat Primi (2005) Benzer bir durum hayat sigortası ürünleri için de sözkonusudur. Kaynak: Swiss Re
BEKLENTİLER / Dağıtım Kanalları İnternet kullanımının bireysel bankacılığın gelişimine daha fazla yardımcı olması beklenmektedir. Şube dışı kanalların kullanımı (*) (%) (%) 97 00 03 04 05 06/Q1 ATM 28 29 23 22 21 20 POS 5 6 Internet 1 10 13 16 18 Telefon 2 Kiosk - Çağrı M. Although the population growth rate of Turkey displays a declining trend, it is still higher than that of EU-25. The young and dynamic population promises a significant growth potential for the economy and the banking sector. - The increasing share of persons in 15-64 age group also insures that the bankable population in Turkey will continue to expand in the long-term. Kaynak: Türkiye İş Bankası verileridir.
BEKLENTİLER / Şubeleşme Önümüzdeki yıllarda şubeleşme sürecinin hız kazanması ve bireysel bankacılığın yaygınlaşmasına katkı sağlaması beklenmektedir. Kaynak: Avrupa Merkez Bankası (AMB), BDDK, DPT
Teşekkürler… Bu rapor Türkiye İş Bankası A.Ş. tarafından güvenilir olduğuna inanılan kamuya açık kaynaklardan elde edilen bilgiler kullanılmak suretiyle, sadece bilgilendirme amacıyla hazırlanmış olup, hiçbir şekilde finansal enstrümanların alım veya satımı konusunda tavsiye veya finansal danışmanlık hizmeti sağlanması olarak yorumlanmamalıdır. Türkiye İş Bankası A.Ş. bu raporda yer alan bilgilerin doğru ve tam olması konusunda herhangi bir şekilde garanti vermemektedir. Türkiye İş Bankası A.Ş. bu raporda yer alan bilgilerde herhangi bir bildirimde bulunmaksızın değişiklik yapma hakkına sahiptir. Bu rapor ve içindeki bilgilerin kullanılması nedeniyle doğrudan veya dolaylı olarak oluşacak zararlardan Türkiye İş Bankası A.Ş. hiçbir şekilde sorumluluk kabul etmemektedir. İşbu rapor üzerinde Bankamızın telif hakkı olup, Bankamızın yazılı izni alınmaksızın herhangi bir kişi tarafından, herhangi bir amaçla, kısmen veya tamamen çoğaltılamaz, dağıtılamaz veya yayınlanamaz. Tüm haklarımız saklıdır.