Yrd. Doç. Dr. Alparslan ÖZMEN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Oktay ERBEY CRM & B2B Ürün Satış Hizmet Yöneticisi
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Kurumsal İletişim: İşletmelerin amaçlarını gerçekleştirmek için uyguladıkları stratejileri ve planladıkları iletişim çalışmalarının bir entegrasyonudur.
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
HİZMET PAZARLAMASI Yrd.Doç.Dr. Alparslan Özmen
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Diferansiyel Denklemler
MARKA YÖNETİMİ HAFTA V.
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI: TUTUNDURMA
REKLAMCILIK Hafta 5.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
İZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK ve İDARİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ (T.İ.İ.M) “HİZMET MEMNUNİYETİ ÇALIŞMASI” Temmuz, 2010.
MARKA YÖNETİMİ HAFTA VI.
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
İL KOORDİNASYON KURULU I.NCİ DÖNEM TOPLANTISI
Nisan 2012, Bilkent Ünivesitesi Kütüphanesi Umut Al Bilgi Hizmetlerinin Pazarlanması.
HAVAYOLU PAZARLAMASI, YOLCU TALEBİNİN ÖNEMİ VE TALEP TAHMİNİ
Reklam Fotoğraflarında Görsel İleti Tasarımı
PROTOKOL.
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
DEĞİŞİM YÖNETİMİ Pervin GÖZENOĞLU.
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
ILETISIM TEMELLI MARKA YÖNETIMI
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 22 Ekim AB TOPLAM BÜYÜKBAŞ HAYVAN VARLIĞI CANLI HAYVAN May / June SURVEY CANLI HAYVAN May / June SURVEY.
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
ÇOK DEĞİŞKENLİ FONKSİYONLARDA
MARKA YÖNETİMİ HAFTA VI.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
Müşteri İlişkileri Yönetimi Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
MARKA YÖNETİMİ HAFTA VI. KİMLİK Mİ KİŞİLİK Mİ? KİMLİK - Kim olduğunuz - Kendiniz Hakkında ne düşündüğünüz - Kendinizi nasıl sunduğunuz Ya da Böyle.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
Diferansiyel Denklemler
İŞ DÜNYASINDA MARKALAŞMA
Konumlandırma.
Pazarlama ve Temel Kavramlar
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN
1 9 Marka Değeri Yaratma.
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
Deneyimsel Bir yaklaşımla MARKA YÖNETIMI
PAZARLAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE PAZARLAMA ANLAYIŞLARI
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
Sunum transkripti:

Yrd. Doç. Dr. Alparslan ÖZMEN MARKA YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Alparslan ÖZMEN

ILETISIM TEMELLI MARKA YÖNETIMI 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

1 HAFTA KAVRAMSAL BOYUTUYLA MARKA VE MARKA YÖNETİMİ 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen MARKA KAVRAMI 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen Amerikan Pazarlama Birliği’nin tanımına göre; “MARKA, bir isim, terim, işaret, sembol ya da diğer göstergelerin bir satıcının ürününü diğerlerinden ayırt edici nitelikte olmasıdır.” 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen Bu tanımlama; Markanın gerek satıcılar gerekse alıcılar açısından taşıdığı öncelikli değeri anlatmakta ve bir ürünü diğerinden ayıran marka yaratmanın anahtarının isim, sembol, işaret vb. seçebilmek olduğunu belirtmektedir. Kısacası; marka bir ürünün rakip markalardan farklılaşmasını göstergeler aracılığı ile sağlamaktadır. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen Günümüzde marka kavramını sadece “isim, sembol ve işaret” olarak nitelemek mümkün değildir. Çünkü artık marka, üretici ve tüketici arasındaki iletişimin anlamı konumundadır. Bu bağlamda, markanın üreticiden çok tüketici için bir anlam ifade ettiğini söylemek mümkündür. Kişinin toplumda kendisini görmek istediği yere ulaşmasını sağlayan marka; bir ikon, sembol veya bir işaret olmaktan öte, yalnızca tüketicilerin yaratabildiği bir iletişimdir. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen Al Ries ve Laura Ries; “….bir paketin üstündeki marka ismi ile zihindeki marka ismi aynı şey değildir.” diyerek marka kavramının ürünün fiziksel varlığı ve fiziksel imgesinden de öte, soyut algılamalara dayalı oluşuna dikkat çekmektedirler. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen Kotler’e göre marka; üretici ve satıcının, tüketicilere belirli özellik ve yararları sürekli olarak sunacağının bir vaadi ve kalite garantisidir. Kotler; bu tanımlama doğrultusunda markanın içerdiği anlamları altı gruba ayırmaktadır. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen 1-NİTELİK: Marka bir ürünün niteliklerini simgeler. Örneğin, Volvo markası; güven, prestij gibi nitelikleri hatırlatır. 2-YARARLAR: Niteliklerin uzantısı genelde tüketiciye sağlanan yararları kapsar. Örneğin, Volvo’nun güvenlilik niteliği, kullanıcının kendisini bu arabada rahat hissetmesini sağlar. 3-DEĞERLER: Markanın tüketiciye sundukları genelde markaya ait oldukları değerlerdir. Örneğin, prestij ve güven verme Volvo markasının sunduğu değerlerdir. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen 4-KÜLTÜR: Markanın benimsediği değerler genelde ait olduğunu vurguladığı ülkenin kültürünün uzantısıdır. 5-KİŞİLİK: Marka, bir insana özgü olan çeşitli kişilik özelliklerine sahip olmalıdır. Örneğin, genç, dinamik, neşeli gibi, 6-KULLANICI: Bir marka kendisinin kimler tarafından kullanıldığına dair ipuçlarını bünyesinde barındırır. Örneğin, Porsche’nin yaşlı ve dar gelirli biri değil de, varlıklı bir ailenin genç oğlu tarafından kullanılıyor olduğunun düşünülmesi gibi. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen Morgan, markanın aşağıda belirtilen dört unsura sahip olduğunu ileri sürmektedir. 1- Alıcısı ve satıcısı vardır. 2- Ayırt edici bir isim, sembol yada bir işarete sahiptir. 3- Tüketicilerin zihinlerinde, ürünün gerçek özelliklerinin dışında yer alan nedenlerden ötürü, olumlu yada olumsuz izlenimler oluşturur. 4-Kendiliğinden oluşmaktan çok yaratılan değerleri vardır. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen Bu bağlamda; Marka ile Ürün arasında temel ayrımların ortaya konması gerekmektedir. Ürün, bir isteği ve gereksinimi tatmin etmek için pazara sunulan herhangi bir şeydir. Ürün somut ve soyut olarak ayrılmaktadır. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

2-JENERİK ÜRÜN ÖZELLİĞİ 5-POTANSİYEL ÜRÜN ÖZELLİKLERİ LEVIT; Bir üründe var olması gereken özellikleri beş gruba ayırmaktadır: 1-ÖZ YARAR 2-JENERİK ÜRÜN ÖZELLİĞİ 3-UMULAN ÜRÜN ÖZELLİĞİ 4-EK ÜRÜN ÖZELLİĞİ 5-POTANSİYEL ÜRÜN ÖZELLİKLERİ 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

ÖZ YARAR: Ürünün tüketimiyle tüketicilerin tatmin olan temel istek ve gereksinimlerine karşılık gelen ürünün öz yararıdır. Örneğin; bir ütünün kullanımı ile ütülenen kumaşlardaki kırışıklıklar açılır. Bunun anlamı ütünün (ürünün) öz yararı kumaşlardaki kırışıklıkları düzeltmektir. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

JENERİK ÜRÜN ÖZELLİĞİ Bir ürünün işlevini yerine getirebilmesi için varolması gereken temel niteliklerin tümü ürünün jenerik özelliğidir. Kısacası, bu özelliğin o tür ürünlerin hepsinde olması gerekir. Örneğin; ütünün kırışıklıkları açmak için gerekli teknik donanıma sahip olması, işlevini kesintisiz yerine getirmesi bir ütüde olması gereken jenerik ürün özelliklerinin başlıcalarıdır. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

UMULAN ÜRÜN ÖZELLİĞİ Bir ürünü satın alan tüketicilerin o üründen bekledikleri niteliklerdir. Örneğin; ütü satın alan tüketicilerin, bu ürünün kumaşları yakmaması, parlatmaması, kullanımının kolay olması yönünde beklentilerinin olması “umulan ürün özelliği” olarak nitelenebilir. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

EK ÜRÜN ÖZELLİĞİ Bir ürünü rakip ürünlerden ayıran işlevsel özelliklere ek nitelikler ve hizmetlerdir. Rekabetin çoğaldığı günümüzde ek özelliklerin önemi artmıştır. Örneğin; bir ütünün, kırışıklıkları açmak için buhara dolayısıyla da haznesine su konulmasına gereksinim olmaması ayırıcı ek nitelik, altı ayda bir bakım hizmeti verilmesi ise ayırıcı ek hizmettir. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

POTANSİYEL ÜRÜN ÖZELLİKLERİ Bir ürünün zaman içinde sahip olma olasılığı yüksek tüm niteliklerdir. Örneğin; bir ürünün elektrik kullanımına gerek olmadan kullanılacak tarzda üretebilme olasılığının yüksekliği. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Günümüzde ürünler arasındaki rekabet çoğunlukla “ek ürün özelliği” kapsamında gerçekleşmektedir. Çünkü, öz yarar ve jenerik ürün özelliğinin zaten aynı türdeki tüm ürünlerde olması kaçınılmazdır. Umulan yararın gerçekleşmesi ise, öz ve jenerik özelliklerden çok ek özelliklere dayalıdır. Bu nedenlerle, bir ürünün rakiplerden farklılaşabilmesi ek özelliklere bağlıdır. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Genellikle iletişim çalışmaları bir ürünün ek özellikleri kapsamında değerlendirilir. Çünkü, bu çalışmaların tümü ürünü rakiplerinden farklı kılar. Bir ürünü rakiplerden ayıran temel ek özellik ise, ürünün üstünde yer alan markadır. Keller vd., markanın da bir ürün olduğunu ve bu ürünün (markanın) temel işlevinin; bir ürünü rakiplerden somut ve soyut özellikler aracılığıyla ayırmak üzerine kurgulandığını belirtmektedir. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Bu yaklaşıma göre; marka, ait olduğu ürünü diğerlerinden isim, sembol, performans gibi somut özelliklerin yanı sıra, çağrışımlar, duygular vb. sembolik özellikler yardımıyla da farklı kılar. Bu doğrultuda, markalı bir ürünü markasız bir üründen ayıran unsurun, tüketicilerde oluşan spesifik düşünce ve duygular olduğu söylenebilir. Bu düşünce ve duyguların oluşumunu sağlayan, ek özelliklere dayanan “marka”dır. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

MARKA ANLAYIŞININ YAPITAŞI 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen Günümüzde marka sözcüğünün anlamı; “Bir nesne hakkında bilgi vermek ve çağrışım oluşturmak için o nesne ile ilintili olan pek çok şeyi kapsayan etiket” olarak nitelendirilebilir. Bu etiketi oluşturan ve oluşan etiketi hedef kitleye ileten en önemli öğe ise marka iletişimi’dir. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen Marka iletişimini öz amacı; marka farkındalığı yaratmak ve marka tutumu oluşturmaktır. Farkındalık çalışması ile başlayan markalama süreci, tutum oluşturma ile olgunluk aşamasına girer, Marka iletişiminin öz amacını gerçekleştirmesi ise, mesaj konumlandırmasının doğruluğu ve uygunluğu ile mümkündür. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen Marka bir nesneye ait bilgi demeti anlamına gelir. Bu bilgi demetinin; o markayı rakiplerden ayrıştırarak ona değer katacak nitelikte olması gerekir. Bunu oluşturmak için ise, öncelikle yapılması gereken “KONUMLANDIRMA” dır. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen Marka konumlandırmayı; hedef kitleye, markanın anlamının ve kim için olduğunun anlatıldığı bir tür iletişim şekli olarak nitelemek mümkündür. Marka konumlandırmanın bu özelliğinden ötürü bu olgu ile iki temel iletişim etkisi olan marka farkındalığı ve marka tutumu arasında yakın bir ilişki söz konusudur. Alınan konumlandırma kararı, gerek farkındalık gerekse tutum oluşumunu kolaylaştıran veya zorlaştıran bir etmendir. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen Farkındalık sonrasında oluşan tutum oluşumu ise, konumlandırmanın başarılı olmasının göstergesidir. Farkındalığın ve tutumun oluşumu için ise, markanın doğru hedef kitle ile doğru ilişkide bulunması gerekir. Gerek hedef kitlenin gerekse kurulan ilişkinin doğru olması iletilen mesajların hızlı algılanmasını sağlar. Algılamanın istenilen doğrultuda olması, markaya ilişkin olarak vurgulanan avantajların motive edici nitelikte olmasıyla yakından bağlantılıdır. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Bir markanın, iletişim çalışmalarında vurgulanan avantajlarının seçimi şu üç temel etken doğrultusunda belirlenir: 1-Önemlilik: Vurgulanan avantaj satın alma güdüsü yaratacak nitelikte olmalıdır. Yani, markanın sunduğu avantaj güdülerle ilişkili olduğu takdirde önemli olur. Örneğin; bir arabayı satın alma güdüsü “güven” yerine “hız” olan kişiler için, X araba markasının “güvenli sürüş” avantajına dair vurgulama yapması, bu avantajı önemsiz kılar. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

2-Ulaşılabilirlik: Markanın, tüketiciler açısından önemli olduğu için vurguladığı avantajın, gerçekleşebilir olması gerekir. Yani, marka önerdiği avantajı gerçekleştirebilme gücüne sahip olmalıdır. Örneğin; “güvenli sürüş” avantajını sunan X araba markasının, çeşitli özellikleri aracılığı ile bu vaadini gerçekleştirebileceğine inanılması gerekir. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

3-Benzersizlik: Markanın sunduğu önemli ve ulaşılabilir avantajın, rakip markalara ait avantajlardan farklı ve üstün olması gerekir. Hedef kitleye iletilen mesajlar, avantajın benzersizliğini özellikle vurgulamalıdır. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Markanın sunduğu avantajın marka seçiminde çok önemli olmasının nedeni, KELLER tarafından geliştirilen ARCS modeli kapsamında açıklanabilir. Bu kuram, kişilerin bir şeye ilişkin edindikleri bilgilerin niceliği ve niteliği ile, bu bilgilerin kendileri için taşıdığı önem arasındaki ilişkinin o şeye ait tutumu belirlediği savını ileri sürmektedir. ARCS Modeli; Attention (Dikkat), Relevance (Uygunluk), Confidence (Güven), Satisfaction (Tatmin) dört temel öğeden oluşmaktadır. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Dikkat (Attention): Motivasyon oluşturmanın ilk aşaması olan dikkat, hedef kitlenin ilgisini hemen çekerek oluşan ilgiyi sürdürmeyi amaçlar. Bu aşamasının gerçekleşmesi için; algısal uyarılma, araştırmaya yönelik uyarılma ve değişkenlik olmak üzere üç alt bileşen gereklidir. Yenilikler, sürprizler vb. ortamlar yaratılarak algısal uyarılma, Kişilerin konu ile ilgili araştırma yapmaları yönünde istek oluşturularak araştırmaya yönelik uyarılma, Aynı temada farklı mesajlar yoluyla da değişkenlik sağlanarak dikkat çekilme gerçekleştirilmeye çalışılır. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Uygunluk (Relevance): Sunulan avantajların hedef kitlenin beklentilerine, ihtiyaçlarına ve ilgi alanlarına uygun nitelikte olması gerekir. Uygunluğun gerçekleşmesi için ; aşinalık, hedefe yöneltme ve güdünün uygunluğu olmak üzere üç alt bileşenin uygulanması gerekir. Aşinalık; sunulan avantajların, verilen bilgilerin ve kullanılan kaynakların kişilerin önceki deneyimleri ile ilişkilendirilecek nitelikte olması, Hedefe yöneltme; kişilerin beklentilerinin gerçekleşeceğinin vurgulanması, Güdü uygunluğu, hedef kitlenin mevcut güdülerine uygun mesajlar verilerek oluşturulur. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Güven (Confidence): Markanın vaat ettiklerine hedef kitle tarafından güven duyulmalı ve markanın kullanımının onlar için farklı yönlerden yararlı olacağına inanılmalıdır. Güvenin oluşumu için; başarı beklentisi, değişim olanağı ve destekleme durumu bileşenlerinin gerçekleştirilmesi gerekir. Başarı beklentisi, hedef kitlenin markayı kullanarak amaçları doğrultusunda başarılı olacaklarının vurgulanması, Değişim olanağı, kullanım için uygun şartların sunulması, Markayı kullananlara somut veya soyut ödüllendirmeler gerçekleştirilerek destekleme durumu sağlanarak markaya karşı güven oluşturulur. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Tatmin (Satisfaction): Tüketicilerin markanın sunduğu avantajlara ulaşabilmeli ve yararlandıkları avantajlar onların beklentilerini karşılayarak tatmin olmalarını sağlamalıdır. Bu sürecin gerçekleşmesi için ise, gerek içsel gerekse dışsal motivasyon yaratılmalıdır. Örneğin; bir markanın kullanımıyla farklı bir sosyal sınıfa ait olunacağı düşüncesine yönelik içsel motivasyon, Mesajlarda kullanılan karakterler, üslup vb. dışsal motivasyon öğeleriyle desteklenmelidir. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

MARKA ANLAYIŞININ ÖNEMİ 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

MARKA ANLAYIŞININ ÖNEMİ Markanın Tüketiciler Açısından Önemi Markanın İşletmeler Açısından Önemi 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

MARKANIN TÜKETİCİLER AÇISINDAN ÖNEMİ Tüketiciler bir mal ya da markayı satın alırken, genellikle şu risklerden kaçınırlar: Finansal risk, Sosyal risk, Psikolojik risk, Fiziksel risk, Zaman riski. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Tüketiciler güçlü markaların bu riskleri taşımadığına inanırlar, Marka, tüketicilerin istediği malı kolayca bulabilmelerini sağlar, Marka, tüketicilerin korunmasını sağlar, Marka, tüketicilerin araştırma faaliyetlerini azaltır, Markalı malların markasızlara göre daha kaliteli ve risksiz olduğu düşünülür. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Bir başka açıdan bakıldığında; Marka tüketiciyi tatmin eder. Pepsi sadece bir içecek olarak müşterisini tatmin etmiyor. “yeni neslin seçimi, Pepsi meydan okuyor” sloganıyla onları duygusal yönden de tatmin ediyor. Marka tüketici ile işbirliği oluşturur. Marka bir kültürü, bir kahramanı dile getirir. Eti Anadolu uygarlığını ve bereketini anlatır. Marka değer yaratır. İnsanlar beş yıldızlı otellerin tüm hizmetlerinden yararlanmadıkları halde neden bu otellere daha yüksek fiyat ödüyorlar? 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

MARKANIN İŞLETMELER AÇISINDAN ÖNEMİ Marka, taklit, kopya vb. Haksız rekabete ve rakiplere karşı işletmeyi korumaktadır. Güçlü markaların pazardaki hataları kolayca affedilebilmektedir. Marka talep yaratmada işletmenin isminden daha etkileyici güce sahiptir. Güçlü marka, müşteri bağlılığını artıracağı için, tüketicileri sürekli müşteri haline getirir. Güçlü marka, pazara girişleri önemli ölçüde engelleyebilir. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Marka mal ve hizmetleri rakiplerinkinden ayırır. Marka güçlü ise rakip markaların müşterilerini çekebilir. Güçlü markaya sahip işletmeler markalarını daha yüksek fiyatla satma olanağı elde ederler. Güçlü markalara sahip işletmeler talep tahminlerini daha iyi yapabilirler. Uluslar arası pazarlara yönelmede güçlü markaların başarı şansı daha yüksek olabilir. Güçlü markaların Pazar payları güçsüz olanlara göre daha yüksektir. Güçlü markalar tüketicileri otomatik satın alma davranışına yöneltebilirler. Tüketicileri seçici satın alma davranışına yöneltebilirler. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

MARKA TÜRLERİ 1-Kullanım alanına göre markalar 2-Sahiplerinin konumuna göre markalar 3-Tanındığı çevreye göre markalar 4-Tescilin etkisini gösterdiği coğrafi alana göre markalar 5-Duyusal algılamaya göre markalar 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

MARKA YÖNETİMİ 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

Marka Yönetimi Aşamaları; 1-Ayrıştırma ve Birleştirme Yoluyla Yeni Bir Kategori ve Yeni Bir Pazar Yaratma 2-Marka Konumlandırma Kararının Verilmesi 3-Marka Kimliğinin Tasarlanması ve Bu Kimlik Öğelerini Hedef Kitleye İletecek Marka İletişimi Çalışmalarının Planlanması 4-Marka Denetimi 5-Marka Denkliğinin ve Değerinin Arttırılması 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

1-Ayrıştırma ve Birleştirme Yoluyla Yeni Bir Kategori ve Yeni Bir Pazar Yaratma Günümüğzde güçlü bir marka yaratmanın ön koşulu var olan pazara seslenmekten çok yeni pazarlar yaratmaktır. Bu nedenle öncelikle markalanacak olan ürünün var olan kategorilerden farklı kılınması gerekir. Çünkü tüketici zihni, kategoriyi düşünür. Örneğin; Marlboro markası denilince tüketici zihninde eril sigara kategorisi imajı belirir. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

2-Marka Konumlandırma Kararının Verilmesi Konumlandırma; markanın hedef kitleye sunduklarının ve oluşturulmak istenilen imajın tasarlanma çalışması niteliğini taşır. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

3-Marka Kimliğinin Tasarlanması ve Bu Kimlik Öğelerini Hedef Kitleye İletecek Marka İletişimi Çalışmalarının Planlanması 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

4-Marka Denetimi Markaya yönelik yapılan tüm çalışmaların ölçümlenmesi “marka denetimi” olarak adlandırılır. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

5-Marka Denkliğinin ve Değerinin Arttırılması Marka denkliğinin korunması veya arttırılması, marka-ürün portfolyolarının, hiyerarşilerinin dolayısıyla da markalama stratejilerinin sürekli olarak gözden geçirilmesini gerektirir. Marka portfolyosu: bir kurumun ürün kategorilerindeki tüm markalarını kapsar. Marka hiyerarşisi: marka isimlerinin, markalama strateji doğrultusunda farklı şekillerde kullanabilmesine olanak sağlar. 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen

DINLEDIGINIZ IÇIN TEŞEKKÜR EDERIM A.ÖZMEN 03.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen