KOMPOZİSYON İyi bir fotoğraf çekebilmek için önce iyi kompozisyonun temel öğeleri öğrenilmelidir. Bu öğeler, doğal düşünce sisteminin parçası haline geldiği.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
3/A SINIFI.
Advertisements

Fotoğraf ve Sinemada Kompozisyon: “Altın Oran ve Fibonacci Dizimi”
PERSPEKTİF Yukarıya doğru uzanan kenarlar YÜKSEKLİK kenarlarıdır.
Ders Kitaplarında Tasarım
PERSPEKTİF PERSPEKTİF (İZDÜŞÜM) :Cisimlerin yükseklik, genişlik ve derinlik boyutları ile ön, üst ve yan görünüşleri aynı anda birlikte görünecek şekilde.
Simetri ekseni (doğrusu)
“Resimde İç Mekan” nedir?
Fotoğraf Çekerken Dikkat Edelim Yanlışlar ve Doğrular
Panaromik Fotoğraf.
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARINDA GÖRSELTASARIM.
Öğretim Materyali Tasarlama ve Materyalin Üzerinde Değişiklik Yapma
GEOMETRİK CİSİMLERDE DÖNME HAREKETİ
İŞLEVSEL VE MEKANSAL ANALİZLER
EĞİTİMDE DİKKAT VE MOTİVASYON. DİKKAT NEDİR? William James’e göre dikkat: Zihnin aynı anda beliren nesne ya da düşüncelerden birini açık ve net olarak.
NOKTA ÇİZGİ DÜZLEM HACİM
8 Sınıf Düzen Kuşağı.
ÜÇGENLER.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 6.Görsel Tasarımın Unsurları: Destekleyici Unsurlar.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 4.Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar.
Portre Fotğrafları.
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN TASARIMI
SUNUMA SES , VIDEO EKLEME SUNUM TASARIMI ANİMASYONLAR SLAYT GEÇİŞİ
SOYUT SANAT Kandisky,Mondrian ve Maleviç gibi sanatçıların doğadan yola çıkarak, görsel anlatıma varmaları çağın sanat değerleri üzerinde etkileyici olmuştur.
Fotoğraf Stüdyosu Temel Ekipmanları
ÜSTYAPININ YANSIMA ÖZELLİKLERİ. Trafik kazaları çeşitli faktörlerin kombinasyonu olmasına rağmen araştırmalar en önemli etmenin gece faktörü olduğunu.
Mineraloji-Petrografi
BÖLÜM 6.
TEMEL FOTOĞRAFÇILIK KOMPOZİSYON.
Öğretim Materyallerinin Eğitimdeki Yeri
İHLAS HABER AJANSI FOTOĞRAF EĞİTİMİ
AYNA VE DÖNME SİMETRİSİ
Görsel Tasarım İlkeleri
GRAFİK NEDİR?   İstatistik bilim dalında çeşitli yöntemlerle elde edilen sonuçların çizgi ve şekillerle ifade edilmesine grafik denir.
Proje I.
AYNA VE DÖNME SİMETRİSİ
Yapısal Tasarım Araçları
GÖRSEL TASARIM.
POWERPOINT 2010 KULLANIMI TEMEL SUNUM İŞLEMLERİ
KESİR GÖSTERİMLERİ Kesirlerin somut modellerle gösteriminde dört değişik yol vardır. Bunlar, bölge, çizgi, küme ve alan gösterimleridir. BÖLGE MODELİ.
PERSPEKTİF ÖMER ASKERDEN PİRİ MEHMET PAŞA ORTAOKULU
Makinelerin Başlıca Öğeleri
TEKNİK RESİMDE KESİT GÖRÜNÜŞ
GEOMETRİK OPTİK.
PERSPEKTİF.
TASARIM ÖĞELERİ.
YER FOTOGRAMETRİSİ (2014) Doç. Dr. Eminnur Ayhan
TASARIM NEDİR? Tasarım, anlamlı sıralama için bilinçli şekilde harcanan çabadır. Herhangi bir öğretim materyalinde kullanılan her türlü yazı, resim, grafik,
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
Eğitimde Materyal tasarımı Ve Hazırlama ilkeleri.
Teknoloji ve Tasarım Dersi
Fotoğraf Çekerken Uyulması Gerekli Olan Temel Kompozisyon Kuralları
FOTOĞRAFTA ALAN DERİNLİĞİ
PERSPEKTİF NEDİR ? Perspektif, doğadaki iki boyutlu ya da üç boyutlu cisimlerin bizden uzaklaştıkça küçülmüş ve renklerinin solmuş gibi görünmesine denir.
GÖRSEL SANATLAR DERSİ.
Teknoloji ve Tasarım Dersi
Teknoloji ve Tasarım Dersi
FOTOĞRAF ÇEKİM TEKNİKLERİ
KAYSERİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ
PERSPEKTİFPERSPEKTİF. PERPEKTİF (İZDÜŞÜM) 1)Cisimlerin yükseklik, genişlik ve derinlik boyutları ile ön, üst ve yan görünüşleri aynı anda birlikte görünecek.
PERSPEKTİFPERSPEKTİF. PERPEKTİF (İZDÜŞÜM) 1)Cisimlerin yükseklik, genişlik ve derinlik boyutları ile ön, üst ve yan görünüşleri aynı anda birlikte görünecek.
AÇIK-KOYU / IŞIK GÖLGE.
DOKU.
Objektif Çekilecek nesneden gelen ışıkları toplayarak film ya da sensör üzerine net düşmelerini sağlayan mercekler topluluğudur. Objektif seçerken şunlara.
Teknoloji ve Tasarım Dersi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TEMEL TASARIMIN 10 İLKESİ. 1.Denge / Balance 2.Hiyerarşi / Hierarchy 3.Örüntü / Pattern 4.Ritim / Rhythm 5.Boşluk-Espas / Space 6.Orantı / Proportion.
KOMPOZİSYON Resimde kompozisyonun manası asrın ikinci çeyreği içinde daha genişlemiştir. Eskiden, kompozisyon kelimesi, içinde figür bulunan resimlere.
FOTOĞRAF ÇEKİM TEKNİKLERİ ESMA ERDOĞANLI 11/G
Sunum transkripti:

KOMPOZİSYON İyi bir fotoğraf çekebilmek için önce iyi kompozisyonun temel öğeleri öğrenilmelidir. Bu öğeler, doğal düşünce sisteminin parçası haline geldiği zaman tasarım anlayışını bileyerek fotoğraf çekmeye yardım eder.

1. Yalınlık ilk ve belki en önemli öğe yalınlıktır Fotoğraftaki ilgi merkezine dikkat çekmenin yolları aranmalıdır. Bunun bir yolu, konuyu dikkati dağıtmadan ortaya çıkaracak bir fon seçmektir. Fotoğrafta öyle bir kompozisyon yaratılmalıdır ki, fotoğrafın çekim nedeni açık olarak görülsün ve görüntü ye giren tüm nesneler ilgi merkezi olarak seçilen konuyu tamamlasınlar. Demek ki fotoğrafları yalınlaştırmak ve ilgi merkezini güçlendirmek için, karmaşık olmayan bir fon seçmeli, konuya yaklaşarak ilgisiz nesneler fotoğraf alanı içine alınmamalıdır.

2. 1/3 kuralı Fotoğrafı çekmeden önce kare, yatay ve dikey olarak üçe bölünür. Bu çizgilerin kesiştiği noktalar iyi bir kompozisyonda ilgi merkezinin yerleşebileceği dört seçeneği gösterir. Genel olarak konunun tam karenin merkezinde yer aldığı fotoğraflar, konunun merkezden uzakta yer aldığı fotoğraflardan daha az hareketli ve daha az heyecan vericidir. Konunun merkezden kaydırıldığı fotoğraflarda üçte bir kuralı ’ndan (Altın oran) yararlanılabilir. Manzara fotoğraflarında da ufuk çizgisi de üçte bir kuralına göre yerleştirilebilir. Ufuk çizgisini merkeze yerleştirmekten kaçınmalıdır.

Altın Üçgenler Diyagonal çizgiler ile fotoğrafta dinamik bir simetri etkisi yaratılabilir. Altın üçgen için kadraj hipotenüs ile iki eşit parçaya bölünür. Bu hipotenüsü eşit olarak 3’e bölen 2 nokta belirlenir ve köşelerden bu noktalara ortay çizilir.

3. Çizgiler Çizgiler kompozisyonda önemli bir rol oynarlar. Fotoğrafta diyagonal çizgiler yön belirtmek için kullanılabilir. Bu asıl konuya gözü yöneltmenin basit ve kolay bir yoludur.

4. Denge Fotoğrafta Denge Öğesi kompozisyonun en önemli yol göstericilerinden biridir. Denge, birbirini tamamlayan şekil, renk ya da aydınlık veya karanlık alanların göze hoş görünecek şekilde ayarlanmasıdır.

Simetrik denge örnekleri Dengede olmasına rağmen fotoğraf ortadan 2 ye ayrılabilir ve bu izleyicinin dikkatini dağıtır

Denge, içine duygu ve informal duruş katılarak da yapılabilir Denge, içine duygu ve informal duruş katılarak da yapılabilir.İyi dengelenmiş fotoğraf örnekleridir

Asimetrik denge örnekleri (Simetrik dengeden daha ilgi çekicidir)

Geometrik şekillerle denge oluşturma

Şekillerin birbirini tamamlaması

5. Kadraj Fotoğraf kompozisyonunda beşinci öğe kadraj yani çerçevelemedir. İlgi merkezini ön plandaki nesnelere çerçevelemek fotoğrafta yer alan asıl konuyu diğerlerinden ayırt etmek için gereken derinlik hissini kazandırır. Bir fotoğrafta, kadraja karar vermek konuya bağlıdır. Çerçeve olarak neyin kullanılacağı buna göre değişecektir.

6. Bindirme Daha iyi kompozisyon için altıncı öğe, üst üste bindirmeden kaçınmaktır. Öyleyse poz verdirmeden önce yalın bir fon aramak gereklidir. Asıl konuya çok yakın nesne yada çizgilerin üst üste binmesi dikkati dağıtabilir.

FOTOĞRAFTA BELİRGİNLİĞİ SAĞLAYAN ÖĞELER 1. Işık Işık fotoğrafın, estetik bir görüntü ye ulaşmasındaki ön önemli görsel araçtır. Işığın geliş yönü, konunun anlatılmasında, vurgulanmasında çok onamlıdır. Bir yapay ışık kaynağının konu etrafında dolaştırılması ile konunun farklı şekillerde aydınlandığı ve algılandığı görülür. Gün ışığında ise konu etrafında dolaşan fotoğrafçı her noktada farklı aydınlanma etkisi alır. Işık kaynağı konuya çok yakın konumlandırılmış, bir cephe ışığı veriyorsa, konu üzerinde doku ve derinlik etkisi vermeyen bir aydınlanma sağlanır. Işık kaynağı konu ile 90 derecelik bir açı yapacak şekilde kaydırıldığında doku ve derinlik etkisi gittikçe artar. Konunun en iyi algılanması konuyu yalayan bir aydınlatma ile sağlanır. Işık kaynağı konunun arkasına doğru kaydırıldıkça derinlik ve konunun formu belirginlik kazanır.

2. Doku Doku ışığın konuya yatık geldiği hallerde belirginleşen bir vurgulama öğesidir. Konunun yapısal özelliklerini ortaya koyan doku, ışığın geliş yönü optik eksenle aynı olduğu zamanlarda kaybolur. Girinti ve çıkıntıları olan bir yüzey, dik gelen ışık altında detay vermeyen, boş bir alan olarak görülür.

Işığın optik eksenle açısı büyüdükçe doku etkisi belirmeye başlar. Her doku fotoğrafı konunun sahip olduğu fiziksel özellikten kaynaklanmayabilir. Doku etkisi anlık olabilir. Örneğin su yüzeyi.rüzgarın esintisi ile suda oluşan küçük hareketler veya bir koyun sürüsünün uzaktan görünümü gibi.

3. Ritim Fotoğrafta belirginliği sağlamanın bir başka yolu fotoğrafa konu olarak seçilen nesneyi birden çok sayıda kullanmaktır. Nesne kadraj içinde ısrarla, bir düzen içinde gösterilmektedir. Ritim, müzikte, mimaride ve diğer sanat dallarında olduğu gibi fotoğrafta da vurgulayıcı bir estetik öğedir. Fotoğrafa, belli bir düzen içinde aynı nesneden pek çok yerleştirilmesi ile oluşan ritim,rastgele ve az sayıda kullanılan nesneden her zaman çok daha fazla etkileyicilik kazandırır. Nesnelerin belli aralıklarla yerleştirilmeleri ile rahatlıkla ve etkili bir şekilde algılanırlar. Aynı zamanda konuların doğrultuları belirginleşmektedir.

4. Armoni Aynı özellikleri taşıyan benzer öğelerin bir arada kullanılması ile armoni, uyum etkisi elde edilmektedir. Fotoğrafta armoni beş ayrı şekilde görülebilir. 1. Biçimde armoni 2. Doğrultularda armoni 3. Renkte armoni 4. Siyah- beyaz fotoğrafta ton değerlerinde armoni 5. İçerikte armoni

Biçimde armoni Renkte armoni Tonda armoni Low key Tonda armoni Doğrultuda ve biçimde armoni Biçimde armoni Renkte armoni Tonda armoni Low key Tonda armoni High key

5. Kontrast Biçimde, doğrultularda, renklerde, ton değerlerinde ve içerikte uyum ile belirginliğe ulaşılabildiği gibi tam tersi kontrastlık ile de belirginliğe ulaşılabilir. Fotoğrafta kontrastlık beş şekilde görülebilir. 1. Biçimlerde kontrast, 2. Doğrultularda kontrast, 3. Renklerde kontrast, 4. Ton değerlerinde kontrast, 5. İçerikte kontrast.

( Biçimde kontrast örnekleri) Büyük-küçük, veya dairesel-köşeli biçimleri bir arada kullanmak zıtlığı getirir. ( Biçimde kontrast örnekleri)

Renklerde kontrast Tonda kontrast (İçerikte kontrast)

6. Perspektif Bize yakın cismin büyük, uzak cismin küçük görülmesi olayına perspektif denir. Fotoğrafta, perspektif ile derinlik hissi belirginlik kazanır. İki boyuta sahip fotoğrafta, perspektif çeşitli şekillerde algılanır. En başta, bakış noktamıza yakın konu büyük, uzak konu küçüktür. Boyutlarının eşit olduğu bilinen nesneler fotoğrafta farklı boyutlarda görülürse derinlik hissi verilmiş olur.