Prof. Dr. Aysel Aziz İstanbul Arel Üniversitesi “HALKLA İLİŞKİLER SEMPOZYUMU” “VAKIF ÜNİVERSİTELERİNDE HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM” 15–17 NİSAN 2009 Prof. Dr. Aysel Aziz İstanbul Arel Üniversitesi
Halkla ilişkiler ve tanıtımın hedefleri 1.Üniversite adayı öğrenciler 2. Öğrenci velisi (anne/baba ya da aileden diğer kişiler) 3. Adayın okuduğu lisede öğretmen, rehber öğretmen ve yöneticiler 4. Adayın devam ettiği dershanelerin öğretmen ve rehber öğretmenleri
Üniversite tanıtımında yöntem ve teknikler 1 Üniversite tanıtımında yöntem ve teknikler 1. Doğrudan / yüze yüze halkla ilişkiler faaliyetleri Okul ve dershane ziyaretleri: Önceden planlanmış, randevulu ziyaretler Randevusuz, habersiz ziyaretler Öğrenci ve rehber öğretmenlere seminerler, konferanslar verilmesi: Üniversiteye giriş sınavları, sınav kaygısı, kariyere yönlendirme gibi seminerlerin düzenlenmesi. Tercih döneminde üniversite içinde tanıtım stantlarının açılması: ÖSS sonuçlarının açıklanması ile 2-3 haftalık bir sürede açılır. Tercih robotu programı yolu ile öğrencinin gelmesi sağlanır.
Yöntem ve teknikler (devam) Liselerin meslek / kariyer günlerine katılma İsim yapmış lise öğrencilerine belli mesleklerle ilgili bilgilendirici toplantılar yapmakta ve üniversitelere çağrıda bulunmaktadırlar. Tanıtım amaçlı eğitim fuarlarına katılma Ulusal eğitim fuarlarına katılma Uluslararası eğitim fuarlarına katılma
2. Dolaylı halkla ilişkiler faaliyetleri ÖSS sınavında başarılı öğrencilere mektup ve broşür gönderme Web sitelerinin hazırlanması, güncellenmesi ve interaktif duruma getirilmesi Medyanın kullanılması: TV, Radyo, Gazetelerde halkla ilişkiler ve tanıtımın yapılması -Yıl içerisinde - Tercihler döneminde Yıl içersinde üniversitelerin bilimsel, kültürel ve sosyal her türlü faaliyetleri
Doğrudan Tanıtım ve Halkla ilişkilerle ilgili yapılan işler Üniversitenin tanıtım kitapçıkları, broşürleri ve kataloglarının hazırlanması; Üniversite afişlerinin hazırlanması; Üniversitenin tanıtım CD’sinin hazırlanması, güncellenmesi ve çoğaltılması; Üniversitenin Web sitesinin hazırlanması ve güncellenmesi; Yılbaşında takvim çıkartılması ve ilgili lise ve dershanelere gönderilmesi; Yılbaşında, bayramlarda lise ve dershanelere kutlama kartlarının gönderilmesi;
Tanıtımla ilgili yapılan işler (devam) Fuarlar için özel tanıtım malzemelerini hazırlanması (örümcek, özel mobilya gibi); Üniversitenin faaliyetlerini içeren bir haber dergisinin çıkarılması; Medya Planlamasının yapılması: Ne zaman? Hangi kanallarda? Ne sıklıkla? Kimlerin konuşacağı? Ziyaretlerde dağıtılmak üzere çeşitli özendirme (promosyon) malzemelerinin hazırlanması; (üniversitenin amblemini, sloganını taşıyan ve malzemenin niteliğine göre üniversite hakkında özet bilgi veren mesajları da içeren);
Dolaylı -Yıl içerisindeki- tanıtım faaliyetleri Doğrudan yapılan bu halkla ilişkiler ve tanıtım faaliyetleri yanında, üniversitelerin yıl içerisinde yapacakları faaliyetler şöyle sıralanabilir: Ulusal ve uluslar arası konferans, sempozyum, seminer gibi bilimsel etkinlikler; Sergiler, konserler; Araştırma projeleri ve sonuçlarının basın yolu ile kamuoyuna duyurulması; Spor etkinlikleri; Çevre ile ilgili sosyal yardımlarla ilgili faaliyetler; Yetişkinlere yönelik kurslar düzenlenmesi.
SONUÇ Vakıf üniversitelerinin tanıtım ve halkla ilişkiler faaliyetlerinin artan yoğunlukta devam etmesi, rekabet ortamında gereklidir ve yapılması kaçınılmazdır. Bu faaliyetler para, emek ve zaman ister. Bu konuda nitelikli elemanların çalıştırılması ve takım çalışması şarttır. Vakıf üniversitelerinin bu tür tanıtıma emek, para ve zaman ayırması, devlet üniversitelerini de şevklendirmiş, onlar da yüksek puanlı iyi öğrencileri alabilmek için bu rekabet ortamına girmişlerdir.
Devlet üniversitelerinde tanıtım ile ilgili bir bütçe maddesi (kalemi) bulunmadığından, üniversiteler bu tür tanıtım faaliyetlerinin masraflarını kurmuş oldukları vakıf, dernek onlara bağlı şirketler ya da bağışlar aracılığı ile karşılamaktadırlar. Bazı vakıf üniversiteleri bu konuyu gereğinden fazla abartarak, tanıtım günlerinde eğitimi keserek ya da öğretim elemanlarını bu işlerle görevlendirerek eğitimin aksamasına neden alabilmektedirler.
Görevi haber verme bilgilendirme olan medyanın tutumu ise, bu rekabet ortamından da kazancını en üst noktaya çıkarmaya çalışmasıdır. Zorunlu sponsorluk (!) olgusu geliştirildi. Medyada yer alabilme doğrudan para ya da reklam olgusuna bağlandı. Kimi liselerde ve dershanelerdeki yönetici, öğretmen ve rehber öğretmenler başarılı öğrenciler üzerinden rant elde etmeye başladılar. Halkla ilişkiler ve tanıtımda etik davranılması hususu, üniversitelerin tanıtım ve halkla ilişkilerinde daha da önem kazanmaktadır.
Son Sözler… Bir üniversitenin en iyi tanıtımının tüm tanıtım ve halkla ilişkiler yöntem ve tekniklerinin kullanılması yanında en önemli tanıtımının, öğrenim gören öğrencilerin ve mezunlarının kalitesi ile olacağı açıktır. İyi yetişmiş her öğrenci, üniversitesinin bir tanıtım elçisidir. Üniversitelerin kaliteli eğitim ile ününü tüm ülke ve hatta uluslar arası düzeyde yaygınlaştıracağı açıktır.