Ebru ORAK NİKSARLI¹, Deniz AKAY², Murat NİKSARLI³

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Ordu Üniversitesi Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Ordu/Türkiye
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Cinsel Dokunulmazlığa Karşı Olaylarda Mağdurların Ruh Sağlığı Boyutu
*Damla GÜVEN **Yasemin AKBAL ERGÜN
İLKNUR ERDEM HEMŞİRE TSK ETİMESGUT ASKER HASTANESİ
MEMNUNİYET ANKETİ ANALİZİ
SAĞLIK PERSONELİ KORUYUCU HEKİMLİĞİ NE KADAR TANIYOR. Ömer Seylan
1 Ocak 1989 – 31 Aralık 2004 Güneş Tutulmaları (3)
Uzm. Mine H.Bahçeci I.Derece Öğretmen Hemşire KKTC Sağlık Bakanlığı
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
As.Yük.Hem.Gülçin ÇEVİRME
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
HEMŞİRELERİN SÜREKLİ EĞİTİM ETKİNLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Gülşen Güner Üzel* , Resmiye Özdilek**,Nihal Öztürk***, Sevim Ulupınar Alıcı****
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
TÜRKİYE’DE HAVALİMANLARINDA GÖREV YAPAN GÜVENLİK PERSONELLERİ ÜZERİNDE “MESLEĞE BAĞLILIK” ARAŞTIRMASI Yener KARDEŞ, Havalimanları Güvenlik Memurları.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Diferansiyel Denklemler
1www.turkegitimsen.org.tr Şuayip ÖZCAN Türk Eğitim – Sen Genel Başkanı ÖĞRENCİLERİN, EĞİTİM VE EĞİTİM SORUNLARINA BAKIŞI.
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
Uygulamalı Örneklem Seçimi
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Prof. Dr. Akile Sarıoğlu-Büke*, Doç Dr. Osman Özdel**,
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
HOŞGELDİNİZ 2005 Yılı Gelir Vergisi Vergi Rekortmenleri
Soruya geri dön
Hastane Çalışanlarında Tüberküloz Bilgi Düzeyi ve Risk Algılanması
CAN Özel Güvenlik Eğt. Hizmetleri canozelguvenlik.com.tr.
AKREDİTASYON BELGESİNE SAHİP ÖZEL HASTANELERDEKİ
BİR DEVLET HASTANESİNDE HASTA BAĞIMLILIK DÜZEYLERİNE GÖRE YAPILAN HEMŞİRE İNSAN GÜCÜ PLANLAMASI UYGULAMASI   Özcan Selma, Tanrıöver Funda , Akın Bihter.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
YASED BAROMETRE 2006 AĞUSTOS.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
1/20 BÖLME İŞLEMİ A B C D : 4 işleminde, bölüm kaçtır?
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
(*Ankara Onkoloji Hastanesi Pediatrik Onkoloji Kliniği)
ASİSTAN ANKETİ Dr. Ahmet Fazıl NOHUTÇU Oftalmolojide Eğitim Buluşması
İmalat Yöntemleri Teyfik Demir
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
A.Ü ARAŞTIRMA HASTANESİNE BAŞVURAN HASTALAR MEMNUN MU?
Msc. Melahat BAYRAM Uzman
Uygulamalı Örneklem Seçimi
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ AFET TIBBI UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
19 Ekim 2006 GfK TürkiyeCustom ResearchGrowth from Knowledge 1 TUHID - İDA İletişim Hizmetleri Algılama Araştırması Eylül 2006.
1/20 GRAFİKLER Yandaki grafik, hangi çeşit grafiktir? Şekil Sütun Çizgi Daire KIZ ERKEK   Her resim 4 öğrenciyi gösteriyor A B C D.
DOĞUM VE SAĞLIK: DOĞUM SAYISI SAĞLIK DURUMUNU ETKİLİYOR MU ? Amaç Annelik kadının varoluşunda ona bahşedilen bir duygudur. Anneliğin birçok getirisi olduğu.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Tüketici Trend Araştırması Aralık 2009 Sosyal Telefon.
4 X x X X X
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
1 FİNANSBANK A.Ş Sinan Şahinbaş Finansbank Genel Müdürü
MEMNUNİYET ANKETİ ANALİZİ
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNDE DEPRESYON BELİRTİLERİ TAŞIMA DURUMU
1-1-2 Türkiye genelinde Acil Sağlık Hizmetlerine erişim numaraları ile yapılmaktadır. Ambulans içinde Doktor,Hemşire,Sağlık Memuru,AABT,ATT, Şoför.
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
ANNE ÖLÜMLERİNİ ÖNLEME SEMPOZYUMU
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
Sunum transkripti:

Ebru ORAK NİKSARLI¹, Deniz AKAY², Murat NİKSARLI³ DR.LÜTFİ KIRDAR KARTAL EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİNDE GÖREV YAPAN HEMŞİRELERİN TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ Ebru ORAK NİKSARLI¹, Deniz AKAY², Murat NİKSARLI³ ¹İstanbul İli Anadolu Güney Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği, İdari Hizmetler Başkanlığı, İstanbul ²Dr. Lütfi Kırdar Kartal Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Enfeksiyon Kontrol Komitesi, İstanbul ³ İstanbul İli Anadolu Güney Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği, Tıbbi Hizmetler Başkanlığı, İstanbul

İÇERİK Araştırmanın Amacı Yöntem Bulgular Sonuç Öneriler Kaynakça

ARAŞTIRMANIN AMACI Tükenmişlik özellikle insana hizmet veren meslek gruplarında sık görülen bir sorundur. Sağlık çalışanlarının tükenmişlik yönünden en riskli gruplardan biri olduğu bilinmektedir. Bu araştırma Dr. Lütfi Kırdar Kartal Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde görev yapan hemşirelerin tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi ve bazı demografik özellikler ile ilişkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.

YÖNTEM Literatür tarama İzin ve onay süreci Veri toplama Verilerin analizi

BULGULAR Demografik verilere ilişkin bulgular Maslach Tükenmişlik Ölçeği alt boyutlarının analizi Tükenmişlik alt boyutları ile demografik verilerin karşılaştırılması

Demografik Verilere İlişkin Bulgular % YAŞ ARALIKLARI 25 ve altı 23 16,3 26-35 66 46,8 36-45 40 28,4 46 ve üzeri 12 8,5 CİNSİYET Kadın 117 83 Erkek 24 17 MEDENİ DURUM Evli 58,9 Bekar 53 37,6 Dul 5 3,5 EĞİTİM DURUMU Sağ. Mes. Lisesi 28 19,9 Önlisans 29 20,6 Lisans 65 46,1 Yüksek Lisans 19 13,5

Demografik Verilere İlişkin Bulgular % ÇALIŞMA YILI 0-2 Yıl 22 15,6 3-5 Yıl 6-10 Yıl 31 11-20 Yıl 36 25,5 20 Yıl ve üstü 30 21,3 BÖLÜM Acil 37 26,2 Ameliyathane 7 5 Yatan Hasta Katı 28 19,9 Yoğun Bakım İdari İşler 2 1,4 Diğer 39 27,7 MESLEK SEÇME NEDENİ Kendi İsteğimle 63 44,7 Ailemin İsteğiyle 51 36,2 27 19,1 ÇALIŞMA SİSTEMİ Gündüz 40 28,4 Nöbet Gündüz+Nöbet 74 52,5

Tükenmişlik Ölçeği Alt Boyutları Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent DUYGUSAL TÜKENME DÜŞÜK 8 5,7 ORTA 21 14,9 20,6 YÜKSEK 112 79,4 100,0 TOTAL 141 DUYARSIZ LAŞMA 6 4,3 135 95,7 KİŞİSEL BAŞARI 2 1,4 113 80,1 81,6 26 18,4

Çalışma Sistemi ile Duygusal Tükenme (p<0,0001) DÜŞÜK ORTA YÜKSEK TOTAL ÇALIŞMA SİSTEMİ GÜNDÜZ Count 4 12 24 40 % within calısmasıst 10,0% 30,0% 60,0% 100,0% % within duygusaltukenme 50,0% 57,1% 21,4% 28,4% NÖBET 8 15 27 14,8% 29,6% 55,6% 38,1% 13,4% 19,1% GÜNDÜZ + NÖBET 1 73 74 ,0% 1,4% 98,6% 4,8% 65,2% 52,5% 21 112 141 5,7% 14,9% 79,4%

Çalışma Yılı ile Duygusal Tükenme (p<0,037) DÜŞÜK ORTA YUKSEK TOTAL ÇALIŞMA YILI 0-2 yıl Count 1 2 19 22 % within calısmayılı 4,5% 9,1% 86,4% 100,0% % within duygusaltukenme 12,5% 9,5% 17,0% 15,6% 3-5 yıl 3 18 13,6% 81,8% 14,3% 16,1% 6-10 yıl 4 7 20 31 12,9% 22,6% 64,5% 50,0% 33,3% 17,9% 22,0% 11-20 9 25 36 5,6% 25,0% 69,4% 42,9% 22,3% 25,5% 20 ve uzeri 30 ,0% 26,8% 21,3% 8 21 112 141 5,7% 14,9% 79,4%

Çalışılan Bölüm ile Duyarsızlaşma (p<0,0001) ORTA YUKSEK TOTAL BÖLÜM Acil Servis Count 37 % within bolum ,0% 100,0% % within duyarsızlasma 27,4% 26,2% Ameliyathane 7 5,2% 5,0% Yatan Hasta Katı 4 24 28 14,3% 85,7% 66,7% 17,8% 19,9% Yoğun Bakım 20,7% İdari İşler 2 33,3% 1,4% Diğer(Poliklinik, Kan alma..v.b) 39 28,9% 27,7% 6 135 141 4,3% 95,7%

SONUÇ VE ÖNERİLER Araştırma kapsamındaki hemşirelerin %79.4’ünün duygusal olarak tükendiği, %95.7’sinin duyarsızlaştığı ve %80.1’inin kişisel başarılarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Bu nedenle hem örgütsel hem de bireysel zeminde, hemşirelerin tükenmişliklerini önleme ve başa çıkma stratejileri geliştirmeye yönelik eylemler planlanmalı ve yöneticiler tarafından özenle uygulanmalı veya uygulanması sağlanmalıdır.

KAYNAKÇA Aslan H, Alpaslan NZ, Aslan O. Ünal M, Hemşirelerde Tükenme, İş Doyumu ve Ruhsal Belirtiler. Nöro Psikiyatri Arşivi 33, 192-199, 1996. Düzyürek S, Ünlüoğlu G. Hekimde Tükenmişlik (Burnout) Sendromu. Psikiyatri Bülteni 1 ( 3), 108-112, 1992 Ersoy F, Yıldırım RC , Edirne T. Tükenmişlik (Staff Burnout) Sendromu.Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 10 (2) 2001, http://www.ttb.org.tr/STED/sted0201/1.html (Erişim tarihi:18.06.2006) Gülseren, Karaduman E. Kültür. Hemşire ve Teknisyenlerde Tükenmişlik Sendromu ve Depresif Belirti Düzeyi. Kriz Dergisi 8, 32-36, 2000. Işık U. Ankara Onkoloji Eğitim ve Araştırma Hastanesinde Çalışan Yardımcı Sağlık Personelinde Tükenmişlik Durumu Araştırması Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora tezi, Ankara, 2005 Örmen U. Tükenmişlik Duygusu ve Öğrenciler Üzerinde Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul, 1993. Özgüven HD, Haran S. Tükenme. Kriz ve Krize Müdahale. Ankara Üniversitesi Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınları No:6, Ankara), 199 ,2000. Sever AD. Hemşirelerin İş Stresi ile Başa Çıkma Yolları ve Bunun Sonuçlarının Araştırılması. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı, Doktora Tezi, İstanbul, 1997. Taycan O, Kutlu L, Çimen S, Aydın N. Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerde Depresyon ve Tükenmişlik Düzeyinin Sosyodemografik Özelliklerle Olan İlişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi 7, 100-108 ,2006. Tümkaya, S. Öğretmenlerdeki Tükenmişlik Görülen Psikolojik Belirtiler ve Başa Çıkma Davranışları. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Adana, 1996.