Türkiye'deki Okullarda Mükemmelliği Artırmak Dünya Bankası Haziran 2012 1.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
Advertisements

8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Matematik Öğretmeni RAGIP ŞAHİN
İSTEK ÖZEL ACIBADEM LİSESİ 2010-ÖSYS Sunum , İstanbul 29 Ağustos 2009
2009 Sunum, Ankara 22 Temmuz ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi.
ALİ YALKIN İLKÖĞRETİM OKULU 2/A SINIFI ÇALIŞMA SAYFASI
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
YGS - LYS (YENİ SINAV SİSTEMİ)
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
1www.turkegitimsen.org.tr Şuayip ÖZCAN Türk Eğitim – Sen Genel Başkanı ÖĞRENCİLERİN, EĞİTİM VE EĞİTİM SORUNLARINA BAKIŞI.
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI03 Performans yönetimi ve bütçelemede.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Bağıl Değerlendirme Sistemi
SBS 2013 YENİ SEVİYE BELİRLEME SINAVI BİLGİLENDİRME SUNUMU.
Türkiye’nin Rekabet Gücü Üzerine Gözlemler
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
Prof. Dr. Seydi DOĞAN Proje Koordinasyon Ofisi Birim Sorumlusu
B İ R REKABET STRATEJ İ S İ OLARAK YERELLE Ş ME POL İ T İ KASI PROF.DR. İ SA SA Ğ BA Ş AFYON KOCATEPE ÜN İ VERS İ TES İ İ. İ.B.F. MAL İ YE BÖLÜMÜ 1.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
Üniversite Hastanelerinin Finansal Yönetim Sorunları
Problem Çözme Ve Problem Çözme Stratejileri Ödevi Cihan GÖÇ
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
Hatalar için niceliksel hesaplar
22 Eylül 2006 TBB BANKACILIK ALT ÇALIŞMA GRUBU Nurhan Aydoğdu
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Türkiye’de Kayıt Dışılık
TEST – 1.
Sinan KESKİN Murat ERGEN 1 Gazi ÜNİVERSİTESİ 2008.
PISA Programme for International Student Assessment
Türkiye’de Eğitimin Kalitesi ve Eşitlik
Ekonomi Nedir ? İnsan ihtiyaçlarını sonsuz bu ihtiyaçlar için gerekli olan kaynaklar sınırlıdır. Sınırsız ihtiyaçlar ile sınırlı kaynak arasındaki dengeyi.
İLKÖĞRETİMDE TEKNOLOJİNİN KULLANILMASI VE UYGULANMASI
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Verimlilik Programı Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Ofisi
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
1/20 ÖLÇÜLER (Zaman) A B C D Bir saat kaç dakikadır?
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
Adı ve Soyadı : …………………………………………. 19 Şubat 2009 Perşembe Matematik
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
Prof. Dr. Mübeccel GÖNEN Merkez Müdürü
Tuğçe ÖZTOP İlköğretim Matematik Öğretmenliği 2. sınıf
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
RASYONEL SAYILARLA TOPLAMA ve ÇIKARMA İŞLEMLERİ
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
1/22 GEOMETRİ (Dikdörtgen) Aşağıdaki şekillerden hangisi dikdörtgendir? AB C D.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
SEVİYE BELİRLEME SINAVI (SBS) 2013
SBS Genel Bilgilendirme Sunusu
SLAYT 1BBY220 OCLC WorldCat Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ BBY220 Bilgi Erişim İlkeleri.
ÜNİTE 17 HİSSE SENEDİ DEĞERLEMESİ
PISA 2015 UYGULAMASI.
PERFORMANSGÖSTERGESİ HEDEFE YÖNELİK TEDBİR FAALİYET LER
PISA Programme for International Student Assessment Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı.
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
EĞİTİMDE FIRSAT VE OLANAK EŞİTLİĞİ - EŞİTSİZLİĞİ
Sunum transkripti:

Türkiye'deki Okullarda Mükemmelliği Artırmak Dünya Bankası Haziran

İçerik 1. Genel Bakış 2. Eğitim Sektörü Performansı (PISA 2003–2009) 3. Türkiye'deki Okullarda Mükemmelliği Artırmaya Yönelik Politikalar  Polika 1: Daha Erken Yaşta Okula Başlamayı Teşvik Etmek  Politika 2: Öğretim Yöntemlerini Geliştirmek 4. Tartışma Konusu: Ek Ortak Analitik Çalışma 2

1. Genel Bakış 3

Genel Bakış (1) 4  Türkiye'nin gelişmişlik düzeyi göz önüne alındığında PISA'daki performansı yüksektir.  Türkiye, ortaöğretime katılımın sürekli artmasıyla beraber, 2003'ten beri hem öğrenci performanslarının artması hem de sonuçlardaki eşitsizliğin azalması bakımından, kayda değer gelişmeler göstermiştir.  Macaristan, Bulgaristan ve Polonya ile kıyaslandığında, Türkiye'nin eğitim sistemi daha etkili görünmektedir; yani Eğitim'e harcanan her TL için, Türkiye PISA sonuçlarındaki gelişme bakımından, bu ülkelerden daha yüksek kazanımlar elde edebilmektedir.

Genel Bakış (2) 5  Bu başarılar kısmen ülkenin son 10 yılda uyguladığı politikalar sayesindedir; bunların tam etkisi ancak,  Reformlar okullarda tam anlamıyla uygulandığında;  Becerileri yüksek öğrenciler emek piyasasına dahil olduğunda ve  Ekonomi, emek gücüne yeni katılan yetenekleri kullanan, gelişmiş/uygulamalı yeni teknolojilerle harekete geçtiğinde anlaşılacaktır.  Ayrıca sonuçlar şunu göstermektedir ki vatandaşların sosyoekonomik durumlarının iyileşmesi, PISA puanlarının artmasına katkıda bulunan önemli bir faktördür. Dolayısıyla Türkiye'deki refah düzeyi arttıkça, PISA sonuçları zamanla daha da iyileşecektir.

Genel Bakış (3) 6  Ama birtakım zorluklar hâlâ mevcuttur:  Türkiye'nin performansı OECD ortalamasının hâlâ 1 yıl gerisindedir.  Her ne kadar azalmış olsa da, fırsat eşitsizliği büyük oranda hâlâ mevcuttur.  Bir PISA analizine göre tüm insanların öğrenimini geliştirmeye katkıda bulunacak temel fırsat alanları şunlardır:  Öğrencileri daha erken yaşta okula kaydettirmek (PISA'da 25 puanlık bir artış beklenir)  Daha iyi öğretim (PISA'da 25 puanlık bir artış beklenir)  Tahminlere göre, PISA'da 50 puanlık bir artış, GSYİH kalkınma hızında 1 puanlık bir artışa tekabül etmektedir, ve bu durumun etkisi 40/50 yıl sürmektedir.

2. Eğitim Sektörü Performansı (PISA 2003–2009) 7

Ekonomik gelişmişlik düzeyi göz önüne alındığında, eğitim kalitesi beklenenden çok daha yüksektir. Sosyoekonomik koşullar hesaba katılmadığında, Türkiye'nin puanları ortalamanın 20 puan üzerindedir. Bu koşullar hesaba katıldığındaysa, Türkiye'nin başarısı daha da etkileyicidir, zira puanı ortalamanın 75 puan üzerindedir. 8

arasında PISA puanları bütün alanlarda çok büyük bir artış göstermiştir: Kaydedilen ilerleme yaklaşık bir yarı öğretim yılını temsil etmektedir. 9

Aynı zamanda da eşitsizlikler büyük ölçüde azalmıştır!10

PISA puanlarındaki artışlar çok büyük ölçüde, düşük ve orta başarı düzeyi yakalayanlardan kaynaklanmıştır… 11 İ şlevsel açıdan okur- yazar olmayanlar En düşük başarı düzeyi yakalayanlardaki büyük gelişim En iyi başarı düzeyi yakalayanlardaki büyük gelişim OECD ortalamasının 50 puan (1 yıl) üzerindeki ö ğ renciler

Öğrencilerin yüzde 90'ından fazlası PISA puanlarında (büyük) artışlar elde etmiştir.12

13 En yoksul ve en zengin öğrenciler arasındaki PISA sonuçlarında görülen farklar azalmıştır, AMA hâlâ aralarında önemli bir fark vardır.

Türkiye, PISA puanı bakımından Macaristan ile Polonya'nın puan gerisindedir...14

Sosyoekonomik faktörler hesaba katıldığında, Türkiye'nin eğitim sistemi Polonya ve Macaristan'a kıyasla daha etkili görünmektedir. 15 Farkın yüzde 15-30'luk kısmı, puanlandırma yapısından kaynaklanmaktadır. Türkiye okullarda, daha az etkili öğrenim yöntemleri kullanmaktadır ki bu da niçin yüzde 10-20'lik bir fark olduğunu açıklar. Türkiye ile Macaristan ya da Polonya arasında, sosyoekonomik faktörler bakımından büyük bir fark bulunmaktadır ve bunun da etkileri büyüktür. Ama öğretmenlerce bildirilen uygulamalar (disiplin, öğrencilerle ilişkiler, okumanın teşviki, ders yapısı) Türkiye'de daha iyidir. Gözlemlenebilir bütün faktörler hesaba katıldığında, Türkiye'deki sistem çok daha etkili görünmektedir.

3. Türkiye'de Okullarda Mükemmelliği Artırmaya Yönelik Politikalar 16

Politika 1: Okullara Daha Erken Yaşta Başlamayı Teşvik Etmek 17

Okula daha erken yaşta kaydolunması daha iyi sonuçlara yol açabilir.18  Okulöncesi/Erken Çocukluk Eğitimini (EÇE) hızla yaygınlaştırmak Eğer çocukların yüzde 100'ü bir yıllık okulöncesi/anaokulu eğitimi alırsa, PISA'da 15 puanlık bir artış olur.  Birinci sınıfa başlama yaşını düşürmek  Türkiye'de, ilkokula bir yıl geç başlayanların okuma alanındaki PISA sonuçları 14 puan düşüktür.  Türkiye'de ortalama okula başlama yaşı 6.8'dir. Bu yaşı 6'ya çeken politikalar, okuma, matematik ve fen dersleri alanlarındaki PISA sonuçlarında 10 puanlık bir artış sağlayabilir.

Kaliteli EÇE'ye erişimi iyileştirmeye yönelik politika alternatifleri (“Türkiye'de Erken Çocukluk Eğitimi”ne dair DB Raporu, 2012)19  Hedefli para yardımları aracılığıyla, en fakir yüzde 40 dilimindeki hanelere hedefli mali destek sağlamak (örn. ŞNT).  Geri kalmış ve okula kaydolanların sayısının düşük olduğu illere hedefli destek sağlamak.  Okulöncesi eğitim standartlarını sıkı sıkıya takip ederek, değerlendirerek ve tatbik ederek kaliteyi artırmak:  Okul içi ve dışı değerlendirmeleri kullanarak.  Öğrencilerin okula hazır olup olmadıklarını rastgele örneklemlerde test ederek.

Politika 2: Öğretim Yöntemlerini İyileştirmek 20

Öğretmen pratikleri Türkiye'de önemli bir rol oynamaktadır.21 Öğretmenler, etkili öğrenim stratejileri konusunda öğrencilerin bilgi edinmesini teşvik etmekte çok önemli bir role sahiptir. Bu stratejiler öğrencilerin bilgiyi anlamasına, hatırlamasına ve özetlemesine katkıda bulunur ki böylece öğrenciler; - Farklı bilgi kaynakları arasında bağ kurabilir ve kararları gerekçelendirmek amacıyla olgulardan faydalanabilir, - Alışılmadık durumlarda gelişkin fikirler yürütebilir, - Karmaşık fikirleri etkin bir şekilde iletebilir  Türkiye'de, bu “öğrenim teknikleri”nde OECD ölçütlerindeki standart sapmada yaklaşık bir birimlik artış, okumada 25, matematik ve fen derslerindeyse 27 puanlık bir ortalama PISA puanı artışı sağlayacaktır.  Eğer Türkiye'deki bütün öğrenciler, bu öğrenim teknikleri konusunda en azından ortalama OECD bilgisine sahip olsaydı, işlevsel bakımdan okur yazar olmayanların oranı yüzde 24.5'ten yüzde 19'a, yani neredeyse ortalama OECD oranına düşerdi.

Öğretmen pratikleri Türkiye'de önemli bir rol oynamaktadır.22  PISA'da, öğretmen pratikleri şu kriterlere göre değerlendirilir:  Disiplin ortamı  Öğretmen-öğrenci ilişkilerinin kalitesi  Okuma uğraşının uyarılması  Bu öğretim pratiklerindeki standart sapmada bir birimlik artış, okuma, matematik ve fen derslerindeki PISA puanlarında yaklaşık 11 puanlık artış sağlayabilir.

Teşekkür ederiz Naveed Hassan Naqvi 23