BÜYÜK YATIRIMLARIN TEŞVİKİ HAKKINDA KANUN TASARISI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HAZİNE MÜSTEŞARLIĞI YATIRIM TEŞVİK BELGESİ
Advertisements

MUHTASAR BEYANNAMELER
Üretici firma sayısı 30 Sektörde istihdam edilen kişi sayısı yılı üretim miktarı Ton İhracatın üretime oranı %45-50 Üretim kapasitesi.
5084 SAYILI YATIRIMLARIN VE İSTİHDAMIN TEŞVİK EDİLMESİNE DAİR KANUNUN ETKİLERİNİN ARAŞTIRILMASINA DAİR PROJENİN SONUÇLARI Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü.
İŞ SOHBETİ: DÜNYA VE TÜRKİYE’DEKİ SON EKONOMİK GELİŞMELERE BAKIŞ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI İş Dünyası Vakfı, İstanbul 30 Ocak 2009 T.C. MALİYE.
YEN İ TEŞV İ K S İ STEM İ 2012 Edanur AKSOY ’e kadar ’ten sonra ’e kadar 2 yıl ’ten sonra TL cinsi – kredi.
YATIRIM TEŞVİK BELGESİ
ENERJİ GÜVENLİĞİ ve ENERJİ ARZI
Bireysel Emeklilik Sistemine Yönelik Vergi Düzenlemeleri İstanbul 2002.
BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞI «TEKNOGİRİŞİM SERMAYESİ DESTEĞİ»
ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİNE SAĞLANAN DESTEK UNSURLARI
Öğretim Görevlisi Süleyman DAL
EKONOMİ BAKANLIĞI HİBE DESTEK PROGRAMLARI
KOBİ BİRLEŞMELERİNDE SAĞLANAN TEŞVİKLER
BİLGİ TOPLUMU STRATEJİSİ Halil İbrahim AKÇA DPT Müsteşar Yrd. 7 Eylül 2006.
RUS-TÜRK İŞ VE YATIRIM ZİRVESİ 'Rusya'ya Yatırımlarda Vergisel Yapılanma Alternatifleri' Ersin NAZALI, LL.M., MSc Vergi Bölümü Yöneticisi, Avukat, E.Hesap.
TÜRKİYE’DE İŞSİZLİK VE GÖSTERGELERİ
KONTROL EDİLEN YABANCI KURUM KAZANCI (1)
ÖRTÜLÜ SERMAYE KAVRAMI
Türkiye’de Yolsuzlukla Mücadele Güven SAK Ankara, 7 Temmuz 2005.
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
AB-TÜRKİYE ODA FORUMU PROJESİ 1/51 DEĞERLENDİRME TABLOSU Başvuru Rehberi içinde yer alan ve proje tekliflerinin hangi kriterlere göre değerlendirileceğini.
* Ankara Vergi Dairesi Başkanlığı Strateji Müdürlüğünce Hazırlanmıştır.
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
2013 YILINDA UYGULANACAK YENİ YASAL DÜZENLEMELER
HOLLANDA KURUMLAR VERGİSİ GENEL ÖZELLİKLER
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI Teşvik Uygulama ve Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğü İSTANBUL 30 EKİM 2014.
Üniversite Eğitimi ve Sürdürülebilir İktisadi Kalkınma Olgusu
SAYILI TEKNOLOJİ GELİŞTİRME BÖLGELERİNDE FAALİYETTE BULUNAN MÜKELLEFLERİN DİKKAT E T MES İ G EREKEN HUSUSLAR.
Genç ve çalışmaya elverişli nüfusu, Nitelikli işgücü ve düşük işgücü maliyetleri, Lojistik altyapısı, Sektörün temel hammaddesi pamuk üretimi açısından.
FİNANSMAN GİDER KISITLAMASI UYGULAMASI Mustafa SEZEN Yeminli Mali Müşavir
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
Özel sektör işyerlerinde 6 ay süreyle İşbaşı Eğitim Programında (İEP) çalışacak kursiyerlere İŞKUR tarafından net asgari ücret ödenecektir.
 GVK 94 üncü maddesi GENEL TEVKİFAT uygulaması olmakla birlikte 2006 yılı başından itibaren uygulamaya giren GVK Geçici 67’inci maddesi de SPESİFİK-KISMİ-
YENİDEN YAPILANDIRMA KAPSAMINDA VERGİ ARTIRIMI YAKUP CEYLAN
1. 3 Yatırımcılarımızın 2015 ve 2016 yıllarında gerçekleştirecekleri yatırım harcamaları için, yatırım döneminde mevcut diğer tüm faaliyetlerinden elde.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Ar-Ge FAALİYETLERİNE İLİŞKİN VERGİSEL TEŞVİKLER
Gelir Vergisi.
VE ATIK YÖNETİMİ DESTEKLERİ
KAMU MALİYESİ.
KONTROL EDİLEN YABANCI KURUM KAZANCI
Sıcak Para Nedir? Sıcak para, yurtdışından gelen taze paradır, daha dogrusu kısa vadeli yabancı sermaye olarak da adlandırılabilir. (Portföy Yatırımları)
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
Nakdi Sermaye Artırımlarında Vergi Avantajı
1929 BUHRANI VE türkİye ekonomisi üzerİne etkİleri
YATIRIM TEŞVİK SİSTEMİ
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
TEKNOLOJİK ÜRÜN YATIRIM DESTEK PROGRAMI (TEKNOYATIRIM) 1.
T. C. BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞI AR-GEREFORMPAKETİ Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun ve Bazı Kanun Hükmünde.
YENİ AF YASASI NE GETİRİYOR. Yasa kapsamı nelerdir?  Haziran.2016 tarihine kadar olan amme borçları yasa konusudur,  2. Tahakkuk eden vergi, vergi.
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
15/Şubat/2017 Platform Çalışması
15/Şubat/2017 Platform Çalışması
Hayatta bir tek başarısızlık vardır, o da denememektir.
YENİ TEŞVİK SİSTEMİ (BÖLGESEL TEŞVİK UYGULAMASI)
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
Prof. Dr. Funda Başaran Yavaşlar Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
NAKİT SERMAYE ARTIRIMINDA İNDİRİM
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
HAZIRLAYANLAR: SELİN AKTÜRK DİLEK AKBULUT
Güncel Teşvik Bilgilendirme Sunumu
İşbaşı Eğitim Programı İşverenlere Yönelik Bilgilendirme Sunumu
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

BÜYÜK YATIRIMLARIN TEŞVİKİ HAKKINDA KANUN TASARISI VERGİ TATİLİ ÖZEL YATIRIM İNDİRİMİ

Hedefler İstihdamın artırılması, Türkiye’nin kaliteli ve uluslararası standartlarda eğitimli işgücü kaynağının etkin kullanılması, İşgücünün tecrübesinin artırılması ve teknik bilgilerinin geliştirilmesi, Yeni yatırımların ülkeye yüksek teknoloji getirmesi ve uluslararası standartları piyasaya sunması, Yeni yatırımlar nedeniyle ihracatın ve böylece döviz girdisinin artırılması, İç tasarrufların sınırlılığı dikkate alınarak, istihdamı arttırma niteliğinde olan yabancı sermayeli yatırımların Türkiye’ye çekilmesi, Aynı zamanda, yerli sermayenin de Türkiye’ye kıyasla daha avantajlı teşvikler sağlayan ülkelere kaymasının engellenmesi. Vergisel teşvikler bu amacın gerçekleştirilmesinde tek faktör olmamakla beraber, önemli etkenlerden biridir.

Rakip Ülkelerde Yatırımların Teşviki Yatırımları özendirme konusunda Türkiye’nin rekabet içinde olduğu ülkelerde, başta vergi tatili olmak üzere, çeşitli vergi teşvikleri uygulanmaktadır: Vergi tatili imkanı, genellikle belli bir tutarın üzerinde yatırım yapan ve/veya istihdam sağlayan yatırımcılara tanınmaktadır. Bunlara ek olarak özkaynak ve faaliyet konuları başta olmak üzere ilave şartlar da aranabilmektedir. Vergi tatili süresi 2 ile 10 sene arasında değişebilmekte, ayrıca bazı ülkelerde vergi tatili sonrasında yatırımcılara 3 ile 5 sene arasında sürelerle %50 oranında indirimli oran uygulanabilmektedir. Bunun yanısıra,öncelikli sektör ve bölgelere de ilave teşvikler sağlandığı veya vergi tatili şartlarının kolaylaştırıldığı görülmektedir.

Rakip Ülkelerde Yatırımların Teşviki

Rakip Ülkelerde Yatırımların Teşviki

Rakip Ülkeler ile Türkiye’nin Karşılaştırılması Türkiye ile yatırım çekme konusunda Türkiye’yle rekabet halinde olan ülkelere yapılan yabancı yatırımlar karşılaştırıldığında, Birleşmiş Milletler Ticaret ve Kalkınma Örgütü’nün verilerine göre, aşağıdaki tablo karşımıza çıkmaktadır. Yatırım çekme potansiyeline bakıldığında, ülkenin milli gelirinin %10’u kadar yabancı yatırım girişi mümkün iken, Türkiye’ye yapılan yatırımın bu oranın çok altında kaldığı görülmektedir.

Tasarının Ana Unsurları Özel Yatırımlar Teşvik Belgesi kapsamında; Yeni işe başlayan ve en az 50 milyon ABD Doları yatırım yapan ve en az 200 işçi çalıştıran kurumlara, yatırım tutarı ve işçi sayısına bağlı olarak 4- 10 yıl arası vergi istisnası, Bu kurumlara istisna süresinin bitiminden itibaren 3 yıl düşük oranlı (%15) kurumlar vergisi uygulaması, Halen faal olan en az 50 milyon ABD Doları yatırım yapan kurumlara, yatırım tutarına bağlı olarak %80-%150 oranlarında yatırım indirimi imkanı, Bu imkanların, ana sanayicilerin yan sanayicilerle birlikte gerçekleştirecekleri ortak projeler için de geçerli olması, öngörülmektedir.

Yatırım Tutarı ($milyon) Vergi İstisnası KVK md 8’e eklenmesi öngörülen bent ile, yeni işe başlayan kurumların, Özel Yatırımlar Teşvik Belgesi kapsamında; En az 50 milyon ABD Doları tutarında yatırım yapmış olmaları şartıyla, En az 200 işçi çalıştırdıkları dönemlere münhasır olmak üzere, Yatırımın tamamlandığı vergilendirme döneminden başlamak üzere aralıksız 4 vergilendirme döneminde elde ettikleri kurum kazançları kurumlar vergisinden istisna edilmektedir. Yatırım tutarı ve işçi sayısının artması halinde istisna süreleri de artırılmaktadır. Yatırım Tutarı ($milyon) İşçi Sayısı İstisna Süresi (Yıl) 50 200 4 100 300 6 250 400 8 500 10

Vergi İstisnası Yatırımın Özel Yatırımlar Teşvik Belgesi’ne bağlanmış olması gerekmektedir. Özel Yatırımlar Teşvik Belgesi, Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen yöre, sektör ve yatırım konuları itibariyle düzenlenecektir. Ana sanayicilerin yan sanayicilerle birlikte gerçekleştirecekleri ortak projeler için de belge düzenlenmesi ve aynı vergisel imkanlardan yararlanılması mümkündür. İstisna uygulamasına yatırımın tamamlandığı dönemden itibaren başlanılacaktır. Ancak dileyen mükellefler (istisna süresi uzamaksızın) daha önce de başlayabileceklerdir. Yatırım öncesinde mevcut olan faaliyetlerden doğan kazanca istisna uygulanmayacaktır. Yatırım tutarının hesabında, izne tabi ithal makine ve tesisler dışında, daha önce kullanılmamış olan iktisadi kıymetler esas alınacaktır. Yatırıma konu iktisadi kıymetlerle ilgili olarak ayrıca yatırım indirimi istisnasından yararlanılmayacaktır. Bu kurumlara istisna süresinin bitiminden itibaren 3 yıl düşük oranlı (%15) kurumlar vergisi uygulanacaktır (KVK md 25).

Özel Yatırım İndirimi Yatırım Tutarı ($milyon) Yatırım İndimi Oranı (%) 50-99 80 100-249 100 250-499 125 500- 150 KVK md 19’a eklenmesi öngörülen bentler ile; Kurumların Özel Yatırımlar Teşvik Belgesi kapsamında yaptıkları ve 50 milyon ABD Doları’nı aşan yatırımları için, %80 - %150 oranlarında yatırım indirimi uygulanmasına imkan sağlanmaktadır.

Özel Yatırım İndirimi Yatırımın Özel Yatırımlar Teşvik Belgesi’ne bağlanmış olması gerekmektedir. Ana sanayicilerin yan sanayicilerle birlikte gerçekleştirecekleri ortak projeler için de belge düzenlenmesi ve aynı vergisel imkandan yararlanılması mümkündür. Yatırımın öngörülen şartlar dahilinde tamamlanmaması durumunda, normal yatırım indirimini (%40) aşan istisna uygulaması nedeniyle vergi ziyaı oluşmuş sayılacaktır. Yatırım indirimine konu harcamalar ve diğer hususlar bakımından GVK md 19’daki genel koşullar geçerli olacaktır. .

Bütçe Etkisi Vergi İstisnası (Vergi Tatili) yeni işe başlayan kurumlarda ve sacece kurumlar vergisi için geçerli olacağından, mevcut vergi gelirlerini olumsuz etkilemeyecektir. Özel Yatırım İndirimi faaliyetine devam etmekte olan kurumlarda ve tevsi yatırımlar için uygulanacağından, karlı işletmelerde bir ölçüde kurumlar vergisi kaybı gündeme gelebilecektir. Ancak bu kayıp, yatırımların yaratacağı ilave istihdam, hizmet ve ihracat potansiyeli ile oluşacak vergi artışları ile telafi edilebilecektir. Dolayısıyla önerilen düzenlemeler, ülkenin vergi gelirlerinde kayba değil, aksine artışa neden olacaktır.

Sonuç Bu düzenlemeler ile; Yerli ve yabancı yatırımı ülkeye çekme konusunda hak ettiği yerde olmayan Türkiye’nin vergisel bir cazibe merkezi haline getirilerek, büyük tutarlı yabancı sermayeyi çekmesi, Türkiye’ye kıyasla daha avantajlı vergisel teşvikler sunan ülkelere göç eden yerli sermayenin, ülkeye yatırım yapmaya sevk edilerek sermaye göçünün engellenmesi, Özendirilen ve ülkeye çekilecek olan yatırımların vergi gelirlerini artırması, Sıcak paranın istikrar üzerindeki olumsuz etkilerinin giderilmesi, Sonuç itibariyle, sürdürülebilir ekonomik büyümenin sağlanmasında katkıda bulunulması amaçlanmaktadır.