Sicil: Personelin Değerlendirilmesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
CEZA SORUŞTURMASI.
Advertisements

Türk Eğitim Sistemi Ve Okul Yönetimi
İDARİ-ASKERİ-AKADEMİK-ADLİ PERSONEL İpek Özkal Sayan, Türkiye’de Kamu Personel Sisteminin Gelişimi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, SBF 2005.
Personel Hareketliliği
2914 SAYILI YÜKSEK ÖĞRETİM PERSONEL KANUNU
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
PERSONEL GELISTIRME Butun ulkelerde personel gelistirme gorevi ulkelerin egitim sistemi ve sistemde gorev yapan insan kaynaklari bolumune baglidir. Insan.
T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI İç Denetim Başkanlığı TAŞINIR İŞLEMLERİNDE SİSTEM DENETİMİ UYGULAMASI Ahmet SANDAL, İç Denetçi (KİDES) Mehmet KURU,
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
İç kontrol Bilgilendirme Toplantısı 10 Nisan 2014 Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Risk Yönetimi Toplantımıza
Ankara, 25 Mart 2011 Mehmet KAYA Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Genel Sekreteri HSYK’ nın Anayasal Değişiklik Doğrultusunda Yeniden Yapılandırılması.
1  İç Denetinin Faaliyetinin Yürütülmesinde Karşılaşılan Sorunlar- Çözüm Önerileri T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI.
DİSİPLİN: Kurallara Uyma ve Yolsuzluğu Önleme Toplam sayfa : 19 B.A.Güler, İpek Özkal Sayan, Kamu Personel Yönetimi, AÜ SBF 2007.
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
HARCAMA YETKİLİSİ Harcama yetkilisi kimdir?
Kamu personel rejımı Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
T. C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Personel Genel Müdürlüğü SAYI :B. 08. PGM
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
örgütlenmesi ve performansı
TAPU VE KADASTRO XII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ TAPU VE KADASTRO XII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ MOZAİK PERSONEL PERFORMANSINI GELİŞTİRME VE İYİLEŞTİRME TAKIMI MOZAİK PERSONEL.
Sistemin Yönetimi modeller tarihsel gelişme
SINIF GEÇME.
H.Abdullah KAYA Daire Başkanı Ankara
YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
İç Kontrol: İç kontrol, idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
6360 Sayılı Kanun On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ PDR HİZMETLERİ BÖLÜMÜ
Harcama Süreci VE ÖN MALİ KONTROL
T.C KOZLUK KAYMAKAMLIĞI İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
KURUM YAZIŞMALARI 1 Öğr. Gör. Hakan YILDIZ.
657 Sayılı Devlet Memurları
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu
Türk Kamu Personel Rejiminin Özellikleri ve İstihdam Biçimleri
NASIL VERGİ MÜFETTİŞİ OLUNUR ? VERGİ DENETİM KURULU BAŞKANLIĞI.
Kamu Hizmetine Giriş. Bu hafta neler var...  Kamu Hizmetine Girişte Anayasal İlkeler  Hizmete Girişte Aranan Genel ve Özel Şartlar  Hizmete Alma Politikası.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
NORM KADRO UYGULAMALARI
HAZIRLAYAN:AYŞE KERETLİOĞLU YUNUS EMRE TAŞTI
Bitlis Eren Üniversitesi
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 1
HİZMET İÇİ EĞİTİM VE YÜKSEK YÖNETİCİLERİN YETİŞTİRİLMESİ.
ÖĞRETMEN ATAMA VE YER DEĞİŞTİRME YÖNETMELİĞİ
Örgütsel Kariyer Planlaması
KAMU YÖNETİMİNİN DENETLENMESİ
EĞİTİM DENETİMİ VE SORUNLARI
Görev ve Sorumluluklar PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI sayılı Kanunun 35 inci Maddesi Uyarınca Geçici Kadro Tahsisi ile Mecburi Hizmet Yükümlülü.
MEMURUN GENEL HAKLARI Uygulamayı isteme hakkı:
Aday Öğretmenlik İşlemleri
İTÜ Personel Daire Başkanlığı
OKULDA İŞGÖREN HİZMETLERİ
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
1. İnsan kaynakları yönetimine giriş
OKULDA PERSONEL HİZMETLERİ
Okul Yöneticilerinin Denetim ve Değerlendirme Rolü
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
YÜKSEKÖĞRETİM ÜST KURULUŞLARI İLE YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI PERSONELİ GÖREVDE YÜKSELME VE UNVAN DEĞİŞİKLİĞİ YÖNETMELİĞİ ODTÜ – PDB
SİCİL PERFORMANS.
Hesap Verebilirlik ile İlgili Düzenlemeler
Görev ve Sorumluluklar
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÜNİVERSİTE ORGANLARI Öğr. Gör
Sunum transkripti:

Sicil: Personelin Değerlendirilmesi Toplam sayfa : 22 B.A.Güler, İpek Özkal Sayan, Kamu Personel Yönetimi, AÜ SBF 2007.

Personelin değerlendirilmesi, kişinin görevindeki başarısı konusunda bir yargıya varmaktır. Bu sayede personelin yetenekleri belirlenmekte, ilerleme, yükselme, görevle ilişiğini kesme kararı verilmektedir. Kamu personelinin değerlendirilmesi, bu personelin bir yıl içindeki tutumlarının, davranışlarının, yeteneklerinin, görevindeki başarılarının, verimli olup olmadıklarının idare tarafından izlenmesi ve ölçülmesidir. Personelin değerlendirilmesi, hem personel hem de personelin çalıştığı örgüt bakımından önem taşımaktadır. Kamu yönetiminde değerlendirme, “sicil verme” işlemiyle gerçekleştirilir.

Sicil, “resmi belgelerin tutulduğu kütük” (Arapça) “Görevlilerin her türlü durumlarının işlendiği dosya” Sicil vermek, “yanında çalışan birinin bir aşamaya gelmesinde yeterli olup olmadığını gereken makama bildirmek” Sicil vermek yetkisi, kamu personel sisteminin hem liyakat hem de kariyer ilkesine uygun yönetimini sağlama aracıdır.

Sicil sistemi ilk önce devlet memurları için ve bu kesimle ilgili olarak geliştirilmiştir. Bu, başka alanlardaki düzenlemelere de örnek olmuştur. Askeri, akademik ve adli personelin sicil sistemi ayrı yönetmeliklerle ve birbirinden farklılaşan kurallara göre düzenlenmiştir. KİT personeli için de uygulama ayrıdır.(KİT Sözleşmeli Personel Sicil ve Başarı Değerlemesi Hakkında Yönetmelik) KİT’ler hariç öbür hizmet alanlarında istihdam edilen sözleşmeli ve geçici personel ile ilgili olarak genel bir kural ve uygulama yoktur.

Sicil Sisteminin İlkeleri ve Araçları 1- Sicil verme yetkisi amir(ler)e aittir. Bu yöneticiler sicil yönetmeliklerinde belirlenir. Her personel kendisine en yakın yöneticiden başlayarak yukarıya doğru üç amir tarafından değerlendirilir. Değerlendirmede personelin kendisini, iş arkadaşlarının ve hizmet verdiği kimselerin personeli değerlendirmesi söz konusu değildir. 2- Sicil yıllıktır. (Yılda bir kez, mali yılı sonu, Aralık ayının son yarısı) 3- Puanlama usulü esastır.(60-74,75-89,90-100 arasında puan verilerek ve ölçütlerin aritmetik ortalaması alınarak yapılır.) 4-Sicil gizlidir.Memurluktan çıkartılma kovuşturmalarında dahi sicilini göremez. Olumsuz değerlendirme durumunda, atamaya yetkili amir tarafından yazıyla uyarılabilir. 5-Olumsuz sicilin sonucu. İki yıl üstüste olumsuz sicil alan memur bir başka amirin emrine verilir. Bu durumda da olumsuz sicil alırsa memuriyetle ilişiği kesilir.

Her kamu kurumunda, personel işlerine bakan birim bir memur kütüğü tutar. Bu kütüğe her memur, kendisine bir numara verilerek, adı, soyadı, cinsiyeti, doğum tarihi ve yeri, öğrenimi, kadrosu, işe başlama ve işten ayrılma tarihi ve sebebi sütunlara kaydedilir. Her memur için bir de özlük dosyası tutulur. Bu dosyada memurun adı, soyadı, öğrenim belgeleri, adaylık ve asli memurluğa atanma, işe başlama, ilerleme-yükselme kayıtları,ödüller, cezalar vb. tüm bilgiler bulunur. İkinci dosya sicil dosyasıdır. Buna sicil amirlerince düzenlenen gizli sicil raporları, varsa müfettişler tarafından verilen denetleme raporları, mal beyannameleri, vali ve kaymakamlarca düzenlenen ek sicil raporları yerleştirilir. Bu iki dosya memurların yeterliliklerinin saptanmasında, ilerleme ve yükselmelerinde, emekliye ayırma ve hizmetle ilişkilerinin kesilmesinde başlıca dayanaktır. Bu yüzden dosyalar memur kurum değiştirdiği zaman yeni kuruma eksiksiz olarak gönderilir. Günümüzde özlük ve sicil işlemleri kurumların personel birimlerince yürütülür.

Değerlendirmenin Niteliği Memur değerlendirmesi kişilik ve kişisel yeterlik temelinde yapılır. Mevcut sicil iş odaklı değildir, performans ölçme amacı taşımaz. Kişilik değerlendirmesinde yalnızca hizmet sırasında sergilenen özellikler değil, hizmet dışındaki davranış özellikleri de göz önünde bulundurulur. Kullanılan ölçütler tarihseldir.(1839 Tanzimat reformları-1876 başlangıçlı Hamidiye Islahatı)

…Uygulanan Sicil Raporu Sistemi İkiye ayrılır. 1-Şahsiyet değerlendirmesi:Bütün olarak olumlu-olumsuz şeklinde sınıflandırılır.(zekilik, dürüstlük, kıskançlık vb.) 2-Görev başarısı değerlendirmesi:Puan verilerek aritmetik ortalama alınır.Sicil sonucu bu puanlamadan elde edilir. Puanlanan sorular, memurun göreviyle ilişkisi bakımından sahip olması gereken özellikleri kapsamaktadır.

…Yeni değerlendirmede Cumhuriyete bağlılık yerine ayrımcılık yapmama Bilime sanata düşkünlük, okuma, kendini geliştirme yerine alanında uzmanlık Kamu personeli için toplum lideri profilinden belli bir işin uzmanı olan menajer-yönetici profiline……

Askeri Personel İçin Sicil Askeri personel için sicil düzenleme işlemlerine çok önem verilmiş ve bu personelin sicil belgeleri idari, akademik, adli personele göre oldukça ayrıntılı düzenlenmiştir. Askeri teşkilat içinde yer alan Sicil Değerlendirme ve Denetleme Kurulu da diğer personel sınıfları için olmayan ve oldukça önemli bir kuruldur. Sicil konusunda problemli olan raporları ele alıp, tarafsız bir gözle değerlendirmesi bakımından oldukça işlevseldir. Diğer personelden farklı olarak askeri personelin sicilinin iyi olması için fiziksel performansı da iyi olmalıdır. Askeri personel için “geri besleme” vardır. Bu durum askeri personelin sicil sistemini diğerlerinden ayırır. Geri besleme, askeri personelin, o sicil yılı içinde durumlarını öğrenmeleri, eksiklilerini gidermeleri ve iyi olan yönlerini geliştirmeleri amacıyla yapılmaktadır.

Askeri personel için geri beslemenin dört ayağı, 1- Birinci sicil üstünden şahsa: Birinci sicil üstü personelin iyi-kötü yönlerini söyler. Tavsiyelerde bulunur. 2-Merkezden şahsa: Sicil belgeleri Personel Başkanlıklarına gelir. Bilgisayar analizleri yapılır. 5 yıl boyunca olumsuz sicil alanların kimlikleri tespit edilerek, kişiye özel yazı yazılır. Kurul incelemesinden sonra kişiyi TSK’dan ayırma işlemi yapılabilir. 3-Yetiştirme ve eğitim sistemine: Kişinin eksik olduğu konularla ilgili olarak eğitime tabi tutulmasıdır. 4-Kıdem sıraları sicil notu ortalamalarına göre yayımlanır.

Subay ve astsubayların sicil sistemi hakkındaki şikayet ve rahatsızlıkları çeşitli zamanlarda yapılan anketlerle tespit edilmiştir. Genel Kurmay Başkanlığı tarafından yapılan 1992 tarihli bir ankete göre,personelin %91’i sicil sistemine güvenmemektedir. 1996 tarihli bir ankette de personelin %80’i benzer cevabı vermiştir. 1998 yılında KKK’lığı tarafından emekli personele uygulanan ankette personelin %82’si sistemi adaletsiz bulduğunu ifade etmiştir.

Akademik Personel İçin Sicil Akademik personel için her üniversite kendi sicil belgesini hazırlamaktadır. Örneğin Ankara Üniversitesi Öğretim Elemanları Sicil Belgesi’ne göre, akademik personel ile ilgili bilgiler personelin öncelikle 1. ve 2. sicil amiri tarafından doldurulacak, gerektiğinde 3. sicil amirinin görüşüne başvurulacaktır. Belgede belirtildiğine göre, personelin birinci sicil amiri fakülte dekanı, ikinci sicil amiri ise üniversite rektörüdür.

1. ve 2. sicil amiri kendilerine sorulan 3 sorudan ilk ikisine “zayıf-orta-iyi veya çok iyi” şeklinde cevap verirken, 3. soruya “olumlu ya da olumsuz” şeklinde cevap verecektir. Sorular akademik personelin 1- Yükseköğretim Kanunu’nun 4. ve 5. maddelerinde belirtilen amaç ve ilkeleri gerçekleştirmedeki tutumu 2-Öğretim, araştırma ve uygulama yeteneği 3- Sicil amirinin nihai karakteridir. Ayrıca YÖK tarafından akademik personelden her sene akademik faaliyet raporu istenmektedir. Bu belgeyle personelin yayınları, katıldığı projeler ve diğer akademik faaliyetlerin raporlanması beklenmektedir. Bu rapor, Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Kontrol Komisyonu tarafından incelenmektedir. Daha sonra komisyon kendi raporunu YÖK’e ve Üniversitelerarası Kurul Başkanlıklarına sunmaktadır.

Adli Personel İçin Sicil İdari personelin sicilinde “gizlilik” ilkesi benimsenmiştir. Devlet memurluğundan çıkarma cezası alan memur soruşturma için bile olsa sicilini görememektedir. Adli personel için “gizlilik” ilkesinin yanında “açıklık” ilkesi de benimsenmiştir.

Adli personel için “açıklık” ilkesi aşağıdaki durumlar için geçerlidir: 1-Adli personelin kimliği, öğrenim durumu, bildiği yabancı dil, mesleki eserleri, yazıları, aile durumu, görev yaptığı yerler, terfileri, izin, rapor, yetki, mesleğe kabul, disiplin ve ceza kovuşturma ve soruşturma sonuçları, askerlik durumu, emeklilik işlemleri, mecburi hizmet, başka görevlerde geçen hizmet süreleri açık dosyalara konur. 2-İkinci sınıf ve birinci sınıfa ayrılmış hakim ve savcıların sicil amirleri yoktur. Bunların yükselmeleri, özellikle ikinci sınıf hakim ve savcıların, birinci sınıf hakim ve savcı sınıfına geçebilmeleri, gelen işe oranla çıkardıkları iş sayısına, mahkeme kararlarındaki isabet oranına, teftiş görmüşler ise müfettişlerden aldıkları hal kağıtlarına bağlıdır. Herkes çıkardığı işin miktarını bildiği gibi, notuna da öğrenmek hakkına sahip olduğundan yükselmeye hak kazanıp kazanmadığını bilme hakkına sahiptir.

“Yeni Kamu İşletimi” Anlayışında Değerlendirme: Performans ve Etik Performans Değerlendirme: Personelin bulunduğu görevde yaptığı işin niteliği ve miktarını önceden belirlenmiş iş standartlarıyla karşılaştırmaya dayanır. Bu karşılaştırma personele verilecek ücreti belirleyen temel ölçüt olarak kullanılmaktadır. Sistem, personelin gelecekte üstlenebileceği görevleri belirlemeyle ilgilenmez. Performans değerlendirmeye geçmenin öncelikli koşulu, personel rejiminin kariyer sisteminden iş sınıflaması (norm kadro) sistemine geçirilmesidir.

Norm Kadro Uygulaması Norm kadro = Standart kadro = iş sınıfı Tek tek işlerin analizleri yapılarak, benzer iş ya da pozisyonların bir sınıf olarak tanımlanması... Kamu görevleri için norm kadro belirlemek hizmete alma; ücretlendirme; değerleme; yükselme bakımından kamu görevlilerini bireysel performans ölçütlerine ve sözleşmeli çalıştırma sistemine geçirme hedefinin teknik altyapısını hazırlamak demektir...

Norm kadro çalışması 2000 yılında bir başbakanlık genelgesiyle başlatılmıştır. Görev Maliye Bakanlığı ve DPB’na verilmiştir. Yerel yönetimler için yetki İçişleri Bakanlığındadır. Çalışmalar TODAİE, MPM, ünv., özel şirketlere yaptırılmaktadır. Çalışmalar tüm istihdam türleri için geçerlidir Amaç işin gerektirdiği personel sayısını ve niteliklerini belirlemektir.Devletin küçültülmesi politikasının teknik aracıdır.

Norm kadro’nun sonrası.... Kamu personel sayısının azaltılması Kamu personel rejiminin kariyer sisteminden kadro sistemine dönüştürülmesi Sözleşmeli istihdama geçiş İstihdam yetkisinin kurumlara devri Yönetsel denetim yerine mali performans denetimine geçiş Merkezi personel biriminin ‘düzenleme-denetleme üstkurulu’na dönüştürülmesi

Değerlendirmede performans ilkesinin benimsenmesi, tüm kamu personel sistemini kuruluş ilke ve özellikleriyle değiştirme etkisi yaratmaktadır. Bu değişiklik, yalnızca idarenin iç yapısında değil, toplumsal sistem içindeki konumu ve rolünde değişme anlamına gelmektedir.

Etik Sistemi: İşletmeci anlayışın sicil sistemine getirdiği ikinci yeni uygulama, kamu personeline “etik sözleşme” imzalatılmasıdır. 2004 yılında Kamu Görevlileri Etiği Yasası, bir yıl sonra da yönetmelik çıkarılmıştır. Yönetmelik sonunda yer alan etik sözleşmesi, bir tür “yemin metni” sayılabilir. Etik sözleşme uygulaması, yemin kurumunun toplumsal-bireysel vicdana gömülü tuttuğu bir ölçütler dizisini piyasacı sözleşme ilişkisine dönüştürmektedir. Bu sözleşme henüz yemin belgesinin yerini almamış olmakla birlikte, sicilin parçası sayılarak yeminden daha fazla ağırlığa sahip kılınmıştır.