AHŞAP SANATI Anadolu’da Selçuklu ile gelişen ve orijinal örneklerini veren ahşap sanatı ve işçiliği Beylikler döneminde de çeşitli örneklerin katkısı ile.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EŞREFOĞLU CAMİİ 1299 yılından günümüze
Advertisements

GEBZE ÇOBAN MUSTAFA PAŞA KÜLLİYESİ (1523)
ÖRÜNTÜ VE SÜSLEMELER.
SULTAN AHMET CAMİİ.
KASTAMONU arkeoloji MÜZESİ
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ YANSITAN ÖĞELER
EŞREFOĞLU CAMİİ 1299 yılından günümüze... Yer Beyşehir merkezi ve gölün kenarı...
Kündekâri Bir ahşap sanatı. Parçalar ayrı ayrı hazırlanıp çivi, tutkal vs kullanmadan birleştiriliyor. Genellikle dinî mimaride kullanılan bir teknik.
Değerli Dostlar, yolum bu kez Doğu Karadenizin de en doğu noktasına düşmüştü... Artvin Borçka’dan minibüslerle Macahel Vadisi Camili Köyüne gitmek üzere.
Müze Nedir?.
ÖZGE BEŞİKÇİ - ZEYNEP YAŞA
(Acele ve Mühimdir) Konya: Başvekâlete Konya ‘da, asırlarca devam etmiş ihmaller sebebiyle büyük bir harabe içinde bulunmalarına rağmen sekiz.
İlk Türk Devletlerinde Sanat
TEZYİNAT ÖRNEKLERİ.
OSMANLI DEVLETİNDE SANAT
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
GÖRSEL SANATLAR Mehmet KURTBOĞAN.
İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ
Tempietto Kilisesi, Roma
SANAT TARİHİ.
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Batı yönündeki giriş kapısında yer alan kitabesinden anlaşıldığı üzere, 1271 yılında Sahib-i Ata Fahreddin Ali tarafından yaptırılmıştır. Taç kapı ve girişteki.
CUMHURİYET DEVRİ TÜRK SANATI
HAZIRLAYANLAR: “ MAKBULE SÖYÜNMEZ ” 9-B 201 BÜşRA YILDIZ 9-B 227 GÜLDANE DÜZENLi 9-C 371 ESMA NUR ÇELiK 9-C 151.
GEÇ GOTİK MİMARLIK ( ) İSPANYA/PORTEKİZ.
Osmanlı Devleti’nin Balkanlardaki Mimari Eserleri.
EŞREFOĞLU CAMİİ 1299 yılından günümüze... Yer Beyşehir merkezi ve gölün kenarı... Feridun ÖZHAN
EŞREFOĞLU CAMİİ 1299 yılından günümüze... Yer Beyşehir merkezi ve gölün kenarı...
ANADOLU TÜRK BEYLİKLERİ H.N.Y.
Sosyal Bilgiler BEYLİKLER DÖNEMİ
En çok merak edile motif:
TOPKAPI SARAYI. TOPKAPI SARAYI Osmanlı sultanlarının ikametgahı, devletin yönetim ve eğitim merkezidir. Fatih Sultan Mehmed Han tarafından
BİZANS MİMARLIĞI.
Anadolu’da “Beylikler Dönemi’nde (13. yy.) yaşamıştır. Kesin olmamakla birlikte ailesiyle Belh şehrinden Akşehir’e gelmişlerdir. Babası Şeyh Hasan Paşa’dır.
CAMİLER AKŞEHİR ULU CAMİ: Akşehir’de, Ahi Celal mahallesinde, Ulu Cami Caddesi ile Kalaycı Sokağın kesiştiği köşede Eski Akşehir’in ortasında yer almaktadır.
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
YENİ CAMİ.
Divriği Ulu Cami ve Darüşşifası Divriği - Sivas
Mehtap İŞMARCI Görsel Sanatlar Öğretmeni
Genel HatlarIyla Hİndİstandakİ Türk SanatI
Türkiyedeki Müzeler.
Eşrefoğlu Süleyman Bey Camii Anadolu’da ağaç çatı ve direkli düz tavanlı ulu camilerin en güzel örneklerden birisidir. Taçkapısı, mihrap ve minberi, üstün.
Kül olan 175 yıllık cami ayağa kaldırıldı.
Burak ÜNSAL Tarih Öğretmeni
13 VE 14.YÜZYILDA ANADOLU’DA GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
Bir devletin kalkınmasında ticaret yapılan yollara ve denizlere yakın olmasının rolü nedir?
ANADOLUNUN TÜRK YURDU OLMASI
Eser İncelemesi Edirne Selimiye Camii
Sultan Yıldırım Bayezit tarafından 1400 yılında yaptırılmıştır. On iki ayak üzerine yirmi kubbe ile üzeri örtülen Ulu Cami, şehrin merkezinde yer alan.
SOSYAL BILGILER 3.ÜNİTE.  Anadolu daki ilk akınlar 4.yy hunlar ve 6.yy sibirler tarafından yapılmıştır. Ancak bu 2 türk boyunun amacı Anadolu ya yerleşmek.
HALK MİMARİSİ.
Bir soru Bir cevap BİLGİ YARIŞMASI
ÇİNİ VE ÇİNİCİLİK SANATI’NIN TARİHİ
Yeni Çağ Mobilya Sanatı MS=
Ankara çıkışlı 7 Gün 6 Gece Marmara Turu. 40 kişilik Marmara turu.
Türk-İslam Mimarisine Ait Örnekler Sunu
ESKİ ANTAKYA SOKAKLARI, EVLERİ, ÇARŞISI.Hatay/Antakya'nın Tarih Kokan Evleri, Tarihçesi.
TÜRK-İSLAM SANATINDA AHŞAP
AhşAP SANATI.
KAHİRE FUSTAT TOLUNOĞLU AHMET CAMİİ( )
KONYA SIRÇALI MEDRESE Konya Sırçalı Medrese ismini çini süslemelerinden almaktadır. Medrese II. Alaeddin Keykubad tarafından 1242 yılında inşa ettirilmiştir.
PAGODA EVLERI ÇIN’IN FEODAL TOPLUMUNUN EKONOMIK VE KÜLTÜREL GELIŞIMININ TANG HANEDANı DÖNEMINDE DORUĞA ÇıKMASıNıN YANı SıRA MIMARLıK TEKNIĞI VE SANAT.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
T TÜRBE KAPISI …  Bu camii Türk mimarisinde Batı sanat etkilerinin yoğun olduğu bir dönemde inşa edilmiş olmasına rağmen klasik.
Anadolu Türk kültürünün yüzlerce yıllık mirası 1930 yılından beri faaliyet gösteren Etnografya Müzesi'nde, Türk Sanatının Selçuklu Devrinden günümüze.
TÜRK DEVLETLERİNDE SANAT ANLAYIŞI. TÜRKLERDE SANAT İLK TÜRK DEVLETKERİNDE SANAT  ORTA ASYA TÜRK SANATININ TEMELİ İLK TÜRK DEVLETLERİNDE GÖRÜLEN ATLI.
TÜRK-İSLAM SANATINDA AHŞAP. Ah ş ap kelimesinin aslı, Arapça ha ş eb (a ğ aç), (kereste)’den gelen ve onun ço ğ ulu olan ah ş âbdır. Mana olarak da;
Sunum transkripti:

AHŞAP SANATI Anadolu’da Selçuklu ile gelişen ve orijinal örneklerini veren ahşap sanatı ve işçiliği Beylikler döneminde de çeşitli örneklerin katkısı ile belirli seviye gelmiştir. Osmanlı dönemin de ise teknik açıdan Selçuklu ve Beyliklerin devamı sağlanılarak üslup geliştirilmiştir. Ahşap Selçuklu ve Beylikler dönemi yapılarında özellikle de camilerde önemli unsurlardan biridir. Yapıda hem sturüktür elemanı hem de süsleme öğesi olarak kullanılmaktadır. Böylece minberler, kapılar, pencere kanatları, rahleler, sütun başlıkları, kirişler ve konsollarda ahşap örneklerine ve sanat değeri taşıyan ahşap işçiliklerine rastlamamız mümkündür. Bunların dışında Anadolu’da camilerde çok fazla örneğine rastlamasak da ahşap mihraplar vardır. Buna Ürgüp Damse Köyü Taşkın Paşa Camii (13.yy) mihrabını örnek verebiliriz. Şu anda Ankara Etnografya müzesinde yer almaktadır.

Nevşehir-Ürgüp/ Damse Köyü Taşkınpaşa Camii (14. yy) Ahşap mihrap Nevşehir-Ürgüp/ Damse Köyü Taşkınpaşa Camii (14.yy) Ahşap mihrap. Oyma tekniğinde yapılmıştır.

KÜNDEKÂRİ TEKNİĞİ İslam sanatında en erken örneklerini 12.yy da Mısır, Halep, ve Anadolu’da görülen kündekari tekniğinin üç merkezde paralel olarak geliştiği düşünülmektedir. İlk örneklerini ise Mısırda Fatimiler zamanında görmekteyiz. Daha sonra Memluklar devrinde de bu örneklerin arttığını söyleyebiliriz. Bu teknik yapılışına göre Taklit ve Hakiki kündekari olmak üzere ikiye ayrılır.Buna göre ; Hakiki Kündakâri : Bu teknikte segizgen, baklava ve yıldız formunda, kabartma ahşap parçalarla, bunları birbirine bağlayan oluklu ahşap kirişler içiçe geçerek bağlanır. Bun parçaları birbirine tutturmak için çivi ve tutkal kullanılmız. Parçalar geçme olduğundan, ahşabın kuruyup ufalanması halinde blok ayrılmalar ve yarılmalar olmaz. Genellikle minber yan aynalıklarında kullanılan bu teknik sağlamlık açısından önemlidir. Aynı zamanda kündekari satıhların altında sağlamlık açısında bir iskelet bulunur.

Anadolu’da Selçuklu ve Beylikler döneminde Kündekari tekniği ile yapılmış minber örneklerinin bulunduğu bazı camiler. Konya Alaaddin Camii(1155/56) Aksaray Ulu Camii (12.yy) Malatya Ulu Camii (13yy) Siirt Ulu Camii (13.yy) Birgi Ulu camii (1312) Manisa İvaz Paşa (1487) daha pek çok örnekler vermemiz mümkündür.

Ödemiş / Birgi Ulu Camii (M Ödemiş / Birgi Ulu Camii (M.1312 / 1313) Minberi (Kündekâri tekniği ile yapılmış minber)

Birgi Ulu Camii(M.1312-1313) (Kündekâri tekniği ile yapılmış Minber Yan Aynalık)

Kündekari tekniği ile yapılmış minber aynalığının arkasında yer alaniskeleti

Ankara Etnografya Müzesi 13 Ankara Etnografya Müzesi 13.yy’a ait minber örneği (Kündekari tekniği ile yapılmıştır)

Taklit Kündekâri Taklit kündekari yapılış tekniğine göre guruplara ayırmamız mümkündür.Buna göre: Çakma ve rölyefli kündekari Tamamen çakma ve yapıştırma kündekari

Çakma ve Rölyefli Kündekari Ayrı ahşap blokların yan yana getirilmesi ile oluşturulur. Bu bloklar yıldız, sekizgen ve baklava formundadır. Üstleri kabartılmış motiflerle süslüdür. Bu blokların birleşim yerlerine geometrik kafesi meydana getiren kirişler çakılır. Görünüşte hakiki kündekariden güç ayrılır. Çivi sadece kirişlerin çakılmasında kullanılır. Yakın çevremizde buna en güzel örnek Tire Yahşi bey camii Cümle kapısını vermemiz mümkündür. Kapı tamamen oymalı taklit kündekari tekniği ile yapılmıştır.

Manisa İvaz Paşa(1484) Minberi ( Taklit Kündakâri )

Manisa İvaz Paşa Camii (1484) Minber yan Aynalığı ( Taklit Kündekari)

Manisa İvaz Paşa Camii (1484) Minber merdiven korkuluğundan detay

Manisa İvaz Paşa Camii (1484) Minber kapısı ve alınlık

Tire Yahşi Bey Camii (M.1441) Cümle Kapısı( Taklit Kündekari tekniği ile yapılmıştır.)

Tire Yahşi Bey Camii (M.1441) Cümle Kapısı Orta pano

Tire Yahşi Bey Camii (M.1441) Cümle Kapısı Alt Pano

Ahşap yüzeyi ile aynı seviyede düz bir satıh teşkil eder. Motifler b. Tamamen Çakma ve Yapıştırma kündekari Ahşap bloklar üzerine sekizgenler, yıldız ve baklavalarla, geometrik kafesi teşkil eden ahşap kirişler çakılmıştır. RÖLYEF Anadolu’da bu teknikle yapılmış ahşap örneklerine rastlamaktayız. Özellikle de kapı ve pencere kanatlarında, rahlelerde ve kitabelerde görülmektedir. Bu teknik de işleniş şekline göre isimler alır. Düz Satıhlı derin oyma Ahşap yüzeyi ile aynı seviyede düz bir satıh teşkil eder. Motifler satıhdan derin oyma ile belirtilmiştir

Birgi Ulu Camii(M.1312-1313) Pencere Kanadı ( Düz satıhlı derin oyma)

b. Yuvarlak satıhlı derin oyma Kabartmalar yuvarlak bir satıh meydana getirmek üzere işlenmiştir.

Tire Yahşi Bey Camii (M.1441) Sağ ve Sol Oda kapısı orta panosu (Yuvarlak satıhlı derin oyma)

Birgi Ulu Camii (M.1312 / 1313) Pencere Kanatları (Yuvarlak satıhlı derin oyma)

Birgi Ulu Camii(M.1312-1313) Pencere Kanadı

Birgi Ulu Camii(M.1312-1313) Pencere Kanadı

EĞRİ KESİM TEKNİĞİ Gönül Öney bu teknik için Orta Asya İskit ahşap, metal, kemik işçiliğinde geliştiğini ve İslam sanatına ise belli yollardan geldiğini söyler. Buna göre; Samara’daki Türk askerleri kanalı ile 9. asır Abbasi ve Tulunoğlu alçı ve ahşap iişçiliğine, 11. Yy Gazne ahşap işçiliğine girerek İslam sanatında gelişme gösterir. Aynı zamanda İran Selçukluları’nın alçı, Anadolu Selçuklular’nın da figürlü taş işçiliğinde görülen tekniklerden biridir. Bu teknikte kabartmalı alanlar derine birbirini kesen eğri satıhlarla iner.

Tire Yahşi Bey Camii (M.1441) Sağ Yan Oda Kapısının alt panolarında bu tekniği görmekteyiz.

Tire Yahşi Bey Camii (M.1441)Sağ ve Sol Yan Oda Kapısı Alt Pano Deseni( Eğri kesim tekniği)

KAFES TEKNİĞİ Bu teknik ahşap kirişlerin geometrik üçgenler, yıldızlar meydana getirecek şekilde bir araya çakılmaı ile elde edilir. Özellikle minberlerin korkuluk, bazen de taç kısımlarında görmek mümkündür.

Eski Çine Ahmet Gazi (1308 ) Camii Ahşap Minberi ( Kafes tekniği kullanılmıştır.)

Eski Çine Ahmet Gazi camii (1308) Kafes tekniğinde yapılmış Minberin Yan Aynalığı ve Korkuluklar

Eski Çine Ahmet Gazi Camii (1308) Minber Giriş üstü

AHŞAP KAKMA TEKNİĞİ Ahşap işçiliği içinde yer alan kakma tekniğinin erken örneklerini 14.yy da görmeye başlamaktayız. 14 ve 15 .yy da kemik ve ahşap içine yine ahşap kakma görülür. Osmanlı sanatında ise sedef, fildişi, kemik gigbi malzemelerden kakma yapılmıştır. 14 ve 15.yy eserlerinde kakmalar rozet, yıldız içlerine yapılırken, 16.yy dan itibaren eserin tamamında silme kakma işçiliği görülür.

AHŞAP ÜZERİNE BOYAMA ( Kalemişi) Ahşap üzerine boyama tekniği özellikle ahşap camiler diye isimlendirilen, Selçuklu ve Beylikler devri cami gurubunun sütun başlıklarında, konsollarında ve kirişlerinde boyalı yüzeyler görülmektedir. Aynı zamanda cami içinde bulunan kadınlar mahfili ve hünkar mahfili denilen bölmelerde de ahşap üzerine boyama tekniklerini görmekteyiz. Daha sonra Osmanlı dönemi camilerinde de bu teknik kullanılmıştır. Bu teknikde tutkallı ve doğal boyalar kullapılan süslemenin üzerine bir sır tabakası çekilir. Bu bezir yağı veya vernik denilen şeffaf bir malzemedir. Bu malzemeden dolayı bu işlere lak veya edirnekari adı verilir.

Manisa Muradiye Camii (1583-1585) (Hünkar Mahfili)

Manisa Muradiye (1583-1585) camii Hünkar mahfili detay

Manisa Muradiye (1583-1585) camii Hünkar mahfili detay

Kütahya’da bir evin aedirnekari tavan süslemesi

Kütahya’da bir evin edirnekari tavan ve dolap süslemesi

Kütahya’da bir evin edirnekari dolap süslemesinden detay