1 T.C. Yükseköğretim Kurulu “ TANINMA, DİPLOMA EKİ-AKTS, UYGULAMALARI” 15 Haziran 2011, GALATASARAY Üniversitesi, İSTANBUL Prof. Dr. Süheyda ATALAY.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Avrupa Öğrenci Birliği Öğrenci Gözüyle Bologna Süreci Öğrencilere Yönelik Bölgesel Çalıştay İstanbul, Türkiye 13 Mayıs 2011 Magnus Malnes Akademik İlişkiler.
Advertisements

MESLEKÎ VE TEKNİK EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; • Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, • Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na.
BOLOGNA SÜRECİ - DİPLOMA EKİ- DE ATILIM ÜNİVERSİTESİ.
MİSYON VE VİZYON T.C PİRİ REİS ÜNİVERSİTESİ nin VİZYONU ( ÖZGÖRÜŞÜ ); Dünya kalitesi ve standartlarında eğitim ve öğretim vermek, araştırma yapmak ve küresel.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu BOLOGNA SÜRECİ’NE GENEL BİR BAKIŞ.
AVRUPA YETERLİKLER ÇERÇEVESİ YAŞAM BOYU ÖĞRENME
Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS)
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; • Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, • Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na.
Bologna Süreci - KALİTE GÜVENCESİ -
SAKARYA ÜNİVERSİTESİ’NDE
ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİ (UMYS) AÇISINDAN ECVETİN ÖNEMİ
BOLOGNA SÜRECCİNİN TÜKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ
Avrupa Kredi Toplama ve Transfer Sistemi (AKTS)
AVRUPA YÜKSEK ÖĞRETİM ALANI FAALİYETLERİ KAPSAMINDA TÜRK YÜKSEK ÖĞRETİM SİSTEMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Tanınma / AKTS ve DE 7 Mayıs 2012 Prof. Dr. Lerzan.
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu BOLOGNA UZMANLARI ULUSAL TAKIMI PROJESİ Balıkesir Üniversitesi Ziyareti Mayıs 2009 Prof. Dr. Süheyda Atalay Prof. Dr.
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
27 Haziran 2008, Prof. Dr. A.S.GÖKALP BOLOGNA SÜRECİ VE KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp.
Bologna Süreci Nedir? Bologna Sürecinin oluşturmayı hedeflediği Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşları, yükseköğrenim görmek.
ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ KURUMSAL ZİYARET VE
BOLOGNA SÜRECİ BİLGİLENDİRMESİ ( ) MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ.
T.C. Yükseköğretim Kurulu Prof. Dr. Hasan MANDAL Bologna Uzmanı AVRUPA YÜKSEK ÖĞRETİM ALANININ FAALİYETLERİ KAPSAMINDA TÜRK YÜKSEK ÖĞRETİM SİSTEMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ.
BOLOGNA UZMANLARI TOPLANTISI 07 Temmuz KAPSAM  Akademik Tanıma  Tanıma Araçları  Hayatboyu Öğrenme  Sorunlar  Yapılması Önerilenler.
Mustafa Kemal Üniversitesi
European Credit Transfer System (ECTS)
Akhaltsikhe Devlet Eğitim Üniversitesi
Prof. Dr. Nejat Erk, Türkiye Bologna Uzmanı ŞUBAT 2008 CELAL BAYAR ÜNİVERSİTESİ-MANİSA.
BOLOGNA SÜRECİ’NİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI : BOLOGNA UZMANLARI ULUSAL TAKIMI PROJESİ 07 Aralık 2007, Uludağ Üniversitesi, BURSA BOLOGNA SÜRECİ’NİN TÜRKİYE’DE.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
LLP / Erasmus Bilgi Paylaşım Toplantısı Meslek Yüksek Okulu Yrd.Doç.Dr. Çetin GENÇER AB Uluslararası İlişkiler ve Erasmus Kurumsal Koordinatörü.
Dış İlişkiler ve AB Koordinasyon Birimi Kırıkkale Üniversitesi.
T.C. Yükseköğretim Kurulu Prof. Dr. Hasan MANDAL Bologna Uzmanı BOLOGNA SÜRECİ 2014 ve SONRASI DÖNEMİ (YAYILIM, UYGULAMA, SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK, TANINMA) 22.
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
Dış İ lişkiler ve AB Koordinasyon Birimi Kırıkkale Üniversitesi.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu “ DİPLOMA EKİ ve TANINMA” 01 Mart 2013, İSTANBUL TEKNİK Üniversitesi, İSTANBUL Prof. Dr. Süheyda ATALAY.
Bologna Süreci Değerlendirme Raporu: Türkiye örneği
BEK Raporlarının İşlevi Yrd. Doç. Dr. Armağan Erdoğan Namık Kemal Üniversitesi 28 Mayıs 2010.
Erasmus Hareketliliği
ERASMUS ÖĞRENİM&STAJ HAREKETLİLİĞİ “TANINMA” DEĞERLENDİRME TOPLANTISI Uluslararası İlişkiler ve AB Birimi Tuba Alkanat Akman 9 Haziran 2010.
BOLOGNA SÜRECİNİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ Öğrencilerin Bologna Sürecindeki Hakları ve Sorumlukları 30 Nisan 2012, Balıkesir Üniversitesi.
EC Delegation to Turkey 1 Türkiye’de Mesleki Yeterlik Sistemi Mesleki Rehberlik ve Danışmanlık Hizmetlerinden Yeni Beklentiler Dr. Mustafa BALCI Avrupa.
Diploma Eki (DE) Diploma Supplement (DS)
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na Finansal.
AKTS/DE ve TANINMA ÇALIŞTAYI -HEDEFLENEN ÖĞRENME ÇIKTILARI- Naci CANGÜL Çalıştaylara katılanlar; Program çıktıları, ders amaç ve hedefleri, öğrenme çıktıları,
AKADEMİK YILI HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ’NDE AVRUPA BİRLİĞİ HAYATBOYU ÖĞRENME VE GENÇLİK PROGRAMLARI FAALİYETLERİ.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na Finansal.
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYÇ)
Hazırlayanlar: Mustafa Safa Horpan Özlem Çetin Sibel Temizel
AVRUPA KALİTE GÜVENCESİ REFERANS ÇERÇEVESİ VE KULLANILAN ARAÇLAR
5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Müdürleri Toplantısı 1. Komisyon Raporu Meslek Yüksekokullarında İşyeri Eğitimi -İşyeri eğitiminin planlanması ve kredilendirilmesi.
Koordinatörler Toplantısı - 29 Kasım 2007 Yerleştirme (Staj) Hareketliliği Yrd.Doç.Dr.Sevinç HATİPOĞLU Erasmus Öğrenci Sorumlusu
BOLOGNA SÜRECİNİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ Kasım 2006 Fırat Üniversitesi, Elazığ Nezih Güven- Bologna Rehberi.
Hayat Boyu Öğrenme –LLP (Lifelong Learning Programme) ERASMUS PROGRAMI Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları DEÜ Mühendislik Fakültesi 2011/2012.
Tanınma. Erasmus Öğrencisinin gitmeden önce yapması gerekenler – “Öğrenim sözleşmesi/anlaşması” (Learning Agreement) DİKKAT: Öğrenim Sözleşmesi karşı.
Öğrenci İş Yüküne Dayalı AKTS Kredisi Hesaplama. Giriş Üniversitemiz senatosunun 3 Mayıs 2013 tarihinde aldığı karar gereği eğitim öğretim yılından.
BOLOGNA SÜRECİ 01 Temmuz 2011 – Giresun. BOLOGNA SÜRECİ - TARİHÇE  25 Mayıs 1998: Sarbonne Ortak Deklerasyonu  19 Haziran 1999: Bologna Deklarasyonu.
Avrupa 2020 Vizyonu ve hayat boyu öğrenme stratejisi Avrupa 2020 Vizyonu (EC, 2010a; EC, 2010b), üç önceliğe sahiptir: Akıllı büyüme: Akıllı büyüme: Bilgi.
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
Bologna Süreci Koordinatörlüğü
Mesleki Yeterlilik Kurumu Nedir?
“TANINMA , DİPLOMA EKİ-AKTS, UYGULAMALARI”
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
İÇERİK Giriş Parçalı Geçiş Sistemi
Tanınma / AKTS ve DE Prof. Dr. Lerzan ÖZKALE Bologna Uzmanı
IŞIK Üniversitesi & Bologna Süreci
Sunum transkripti:

1 T.C. Yükseköğretim Kurulu “ TANINMA, DİPLOMA EKİ-AKTS, UYGULAMALARI” 15 Haziran 2011, GALATASARAY Üniversitesi, İSTANBUL Prof. Dr. Süheyda ATALAY

 TANINMA ve ÖNEMİ  TANINMA ARAÇLARI DİPLOMA EKİ AKTS  TÜRKİYE’DE TANINMA, DİPLOMA EKİ ve AKTS ÇALIŞMALARI  DURUM TESPİTİ  SORUNLAR  YAPILMASI GEREKENLER 2 İÇERİK

3 TANINMA NEDEN ÖNEMLİ? BOLOGNA SÜRECİ YETERLİLİKLERHAREKETLİLİK TANINMA

4 GRUPLANDIRMA A- DERECENİN TANINMASI  Yükseköğretime geçiş yapmayı sağlayan yeterliliklerin tanınması  Yabancı bir ülkenin yüksek öğretim yeterliliklerin tanınması  İki veya daha fazla ülkede yürütülen ortak derecelerin tanınması  Önceki öğrenmenin tanınması B- HAREKETLİLİK KAPSAMINDA GERÇEKLEŞTİRİLEN EĞİTİMİN TANINMASI  Yurt dışındaki başka bir eğitim kurumunda gerçekleştirilen eğitimin kendi kurumundaki bir öğrenim süresinin yerine sayılmasıdır.  Öğrenme kazanımları (çıktıları)temel alınarak gerçekleştirilir. Bu durumda tanınmanın anlamı, belirlenen öğrenme çıktılarına ulaşmak için başka bir kurumda kazanılan kredilerin sayısının kendi kurumunda bu öğrenme çıktılarını kazandırmak için tahsis edilen kredilerin sayısı ile yer değiştirilmesidir. TANINMA

5 DAYANDIĞI TEMEL  Lizbon Tanıma Sözleşmesi (LTS) Lisbon Recognition Convention (LRC) TANINMA

TANIMA ARAÇLARI ÖĞRENİM SÜRELERİNİN VE DİPLOMALARIN TANINMASI  AVRUPA KREDİ TRANSFER SİSTEMİ (AKTS,ECTS) kredisinin yükseköğretim kurumlarında doğru kullanımı. (Mesleki eğitim ve öğretim için yeni bir kredi sistemi deneme aşamasındadır(ECVET))  DİPLOMA EKİ (DE, DS)  EUROPASS Yeterliliklerin şeffaflığı için çerçeve belge

7  11Nisan 1997 yılında yürürlüğe giren bu sözleşmeyi Türkiye tarihinde imzalamış, sözleşme o tarihinde yürürlüğe girmiştir.  Hazırlanan bu sözleşmeye imza atan ülke sayısı:47  Sözleşme ile ulusal mevzuat arasındaki uyuşmazlıkları kaldırmak amacıyla yeni “Yurtdışı Yükseköğretim Diplomaları Denklik Yönetmeliği” hazırlanmış ve 11 Mayıs 2007 tarihinden itibaren yürürlüğe girmiştir. LİZBON TANIMA SÖZLEŞMESİ (LTS) TÜRKİYE’DE TANINMA ÇALIŞMALARI

8 TANIMA AĞLARI  NARIC -National Academic Recognition Information Centers  ENIC- European Network of National Information Centers  NARIC, Yabancı bir ülkede alınan derecelerin ve öğrenim sürelerinin akademik olarak geliştirilmesini, ENIC ise akademik yeterliliklerin tanınması alanında ortak tutum amacıyla geliştirilmiş ağlardır.  Türkiye ENIC/NARIC Merkezi, YÖK bünyesinde yapılandırılmıştır.  2003 yılından beri faaliyet göstermektedir. TÜRKİYE’DE TANINMA ÇALIŞMALARI

9 DİPLOMA EKİ  Türkiye’de Diploma Eki uygulamasına Yükseköğretim Kurulu’nun tarihli genel kurul toplantısında almış olduğu karara göre öğretim yılı itibariyle başlanmıştır. Buna göre, akademik yılından itibaren yükseköğretim kurumları mezun olan öğrencilerine diplomalarına ek olarak, yaygın olarak konuşulan bir Avrupa dilinde hazırlanmış Diploma Eki’ni ücretsiz ve otomatik olarak vermek zorundadır. AKTS  Bologna Süreci’nin Türkiye’de uygulanması aşamasında AKTS önemli bir çalışma alanıdır. Bu kapsamda, yükseköğretim kurumlarında hem AKTS’nin uygulanışından, hem de öğrencilerin AKTS hakkında bilgilendirilmesinden sorumlu olmak üzere AKTS kurum koordinatörleri ve her fakülte/bölüm için de ayrı AKTS bölüm koordinatörleri belirlenmiştir. EUROPASS  Europass, iş gücü piyasasında yer alan ve hayat boyu öğrenmeyi benimseyen bireylere, 5 belgelik bir portföy içeren Europass portalını kullanarak Ulusal Europass Merkezleri ağı aracılığıyla sağlanan bir hizmettir. Mesleki Yeterlilik Kurumu, MYK, 2008’den beri Ulusal Europass Merkezi olarak görev yapmaktadır. TÜRKİYE’DE TANINMA ÇALIŞMALARI

DİPLOMA EKİ 10 Önlisans % Lisans % Lisansüstü % Bütün mezunlara ücretsiz verilmektedir İsteyenlere ücretsiz verilmektedir Hayır, henüz vermiyoruz; ancak diploma eki vermek için çalışmaları başlatmış durumdayız Diploma eki çalışmalarına başlamak için henüz bir çalışmamız yok Diğer 108

11 TÜRKİYE’DE TANINMA ÇALIŞMALARI AKTS Önlisans % Lisans % Lisansüstü % Sadece AKTS (ECTS)887 Hem AKTS, hem ulusal kredi sistemi Sadece ulusal kredi sistemi (AKTS ile uyumlu)25 27 Sadece ulusal kredi sistemi (AKTS ile uyumlu değil)1199 Diğer111

TÜRKİYE’DE TANINMA ÇALIŞMALARI 12 LİSANS Not ÇizelgesindeDiploma Ekinde EvetHayırEvetHayır Sadece ‘Geçti/Başarılı’ - ‘Geçmedi/Başarısız’ şeklinde belirterek %9%91%5%95 Aldığı krediyi ve notu kendi not sistemimize dönüştürerek %54%46%34%66 Aldığı krediyi ve notu olduğu gibi geçerek%4%96%3%97 Aldığı ders yerine eşleniğinin adını yazarak%39%61%24%76 Aldığı dersin adını olduğu gibi yazarak%19%81%15%85 Aldığı krediyi alması gereken toplam krediden düşürerek %18%82%12%88 Aldığı krediyi kendi sistemimizde herhangi bir dersin yerine saymayıp, ancak ilave bir kredi gibi ekleyerek %1%99%0%100 Aldığı notu ortalama hesaplanırken ilave bir not olarak ekleyerek %1%99%1%99 Yurtdışına giden öğrencimiz yok%13%87%12%88 Diğer%12%88%9%91

AKTS/DE ETİKETİ Etiket Türü 2009 Yılı2010 Yılı Etiket alan Türk Üniversite Sayısı AKTS2352 DE535211

SORUNLAR: 1-TANIMA ARAÇLARI  AKTS Kredilerinin Belirlenmesi? TYYÇ TemelAlanYeterlilikleri Program Yeterlilikleri Ders Öğrenme Kazanımları İŞ YÜKÜ AKTS  Diploma Eki’nin Tüm Mezunlara Ücretsiz Verilmesi?

SORUNLAR: 2-TANIMA FORMAL ÖĞRENME  Üçlü bir mutabakatın olmaması AKTS tanınma araçlarından olan Öğrenim Anlaşması öğrencinin başka kurumda aldığı eğitimi yansıtmamaktadır. Yani öğrenci ve her iki kurumun akademik koordinatörlerinin yapılan eğitimle ilgili olarak üçlü bir mutabakatı bulunmamaktadır.  Güncelleme Hareketlilik periyodunun başlamasından önce yapılan öğrenme anlaşması, ortaya çıkan fiili duruma göre güncellenmemiştir. Bu durumda gönderen kurumun başka bir eğitim kurumunda alınan eğitimi tanıma gibi bir zorunluluğu bulunmamaktadır.

SORUNLAR: 2-TANIMA FORMAL ÖĞRENME  Esneklik sağlanmaması Bazı kurumlar başka bir kurumda alınan dersle kendi kurumundaki dersin içeriğinin mutlaka aynı olmasını şart koşmaktadır. Bu durumda da hareketlilik için istenen esneklik sağlanamamaktadır.  Krediler arasında ciddi farklılıklar olması Başka kurumda alınan eğitimi kendi sistemlerindeki ders ve kredilere dönüştürerek tanıma yapan kurumlarda programların birbiriyle uyumlu ve karşılaştırılabilir olmaması durumunda kazanılan kredilerin sayısı kendi kurumundaki kredilerin sayısından önemli ölçüde az veya fazla olmaktadır.

SORUNLAR: 2-TANIMA FORMAL ÖĞRENME  Notların dönüştürülmesi Akademik tanınmada karşılaşılan diğer bir problem de başka kurumda alınan eğitime ait notlar karşı kurumdan AKTS Notlandırma Sistemi’ne (ECTS Grading Scale ) göre gönderilmemektedir. Bu durumda öğrencisini gönderen kurum gelen notları AKTS notlarına çevirme konusunda bireysel çözümler üretmeye zorlanmaktadır.

SORUNLAR: 2-TANIMA ESNEK (INFORMAL, NONFORMAL) ÖĞRENME  Recognition of Prior Learning Sertifikaya veya Tecrübeye dayalı olarak kazanılan yeterliliklerin tanınmasındaki prosedürlerin henüz belirli olmaması

TANIMA İLE İLGİLİ SORUNLARI AZALTMAK İÇİN  Öncelikle yerine getirilmesi gereken, hareketliliğin gerçekleştirileceği programların birbiri ile uyumlu ve karşılaştırılabilir olmasına dikkat edilmesi hususudur.  Programların genel olarak karşılaştırılabilir ve uyumlu olmadığı durumlarda mutlaka gözden geçirilmesi gereklidir, ulusal yeterlilikler, temel alan yeterlilikleri ve bunlara bağlı olarak program çıktıları oluşturularak programlar uyumlu ve karşılaştırılabilir hale getirilmelidir.  Programlara secmeli dersler ve bitirme projesi gibi derslerle esneklik kazandırılması yerinde olur. Seçmeli derslerin programdaki derslerin % 25 ini oluşturması gibi.

TANIMA İLE İLGİLİ SORUNLARI AZALTMAK İÇİN  Öğrencilerin hareketlilik dönemi sonunda dönüşlerinde bir sıkıntı yaşamamaları için yurt dısında alınan derslerin burada hangi derslere karşılık geleceğinin bastan belirlenmesi gerekir. Aynı ders öğrenme çıktıları noktasından karşılaştırılırsa birden fazla derse esdeğer olabilir veya birden fazla ders tek bir derse eşdeğer olabilir.  Ders ve kredi eşleştirmeden ziyade öğrenme çıktılarının eşdeğerliğine bakılarak tanıma yapılması gerekir.

TANIMA İLE İLGİLİ SORUNLARI AZALTMAK İÇİN Önceki Öğrenilenlerin Tanınması  Ulusal yeterlikler çerçevesinde önceki öğrenmenin tanınmasını içerecek düzenlemeler  Bazı yüksek öğretim programı gerekliliklerinden muafiyet için üniversite öncesi öğrenmenin tanınmasına ilişkin prosedür ve ulusal ilkeler Y

SONUÇ  Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikleri, Temel Alan Yeterlilikleri, Program Yeterlilikleri ve Öğrenme Kazanımları’na dayalı etkin ve verimli tanıma prosedürlerinin geliştirilmesi gerekmektedir.

İlginiz için teşekkür ederim…..