Yeni Ekonomik Program ve Bekleyişler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ: Sosyal Güvenlikte Yeni Bir Dönemin Başlangıcı R.Hakan ÖZYILDIZ Müsteşar Yardımcısı Hazine Müsteşarlığı “Bireysel Emeklilik.
Advertisements

Türkiye Ekonomisi: Kısa ve Uzun Dönemde Sorunlar
ENERJİ GÜVENLİĞİ ve ENERJİ ARZI
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Dünya Ekonomisine İlişkin Göstergeler
Fiyat İstikrarı ve Büyüme
TÜRKİYE EKONOMİSİ ve DIŞ TİCARETİ
24 Mart 2006 TBB EKONOMİ ÇALIŞMA GRUBU. Rezerv Politikası Üzerine Türkiye’de kriz sonrası dönemde rezerv hareketleri ve kısa bir “güvence” değerlendirmesi.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
Diferansiyel Denklemler
1 Türkiye Ekonomisinde Mevsimsellikten Arındırılmış GSYH (2008 Ç1=100) Kaynak: TÜİK.
0 1 Global Ekonomi Toparlanıyor Ama Hala Kırılgan.
Türkiye’de Cari Açık Sorunu
GLOBAL FİNANSAL KRİZİN TÜRK KAMU MALİYESİNE YANSIMALARI
Küresel Büyüme Oranları (%)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Gayri Safi Yurtiçi Hasıla (SAGP, Milyar $)
Mali İzleme 2005 Yıl Sonu Raporu
Küresel Kriz Sonrası Kamu Ekonomisinde Yeni Eğilimler ve Beklentiler 5. İZMİR İKTİSAT KONGRESİ İzmir, 31 Ekim 2013 HH Erhan USTA Müsteşar Yardımcısı
SON EKONOMİK GELİŞMELER
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Türkiye’de Yolsuzlukla Mücadele Güven SAK Ankara, 7 Temmuz 2005.
GLOBAL EKONOMİK GÖRÜNÜM
“Dünyada ve Türkiye’de Pamuk Piyasaları ile İlgili Gelişmeler”
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
Krizin gelişimi 2000’li yılların başında Yunanistan Ekonomisi Avrupa Bölgesinin en hızlı gelişen ekonomilerinden biriydi yılında Küresel krizYunanistan’ı.
YASED BAROMETRE 2006 AĞUSTOS.
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları R. Hakan ÖZYILDIZ 2013.
Türkiye Ekonomisinde Son Gelişmeler Taner Berksoy.
22 Eylül 2006 TBB BANKACILIK ALT ÇALIŞMA GRUBU Nurhan Aydoğdu
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Irak Krizi gölgesinde 2003 YILI BEKLENTİLERİ Dr. Ercan KUMCU.
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
İKT-102 İktisata Giriş II Makro İktisatın Temelleri
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
DIŞ TİCARET VE ÖDEMELER DENGESİ
Dünya Ekonomisine İlişkin Göstergeler Dünya Ekonomisi Global Büyüme (%)5,23,8 Gelişmiş Ülkeler3,21,6 ABD3,01,8 Euro Alanı1,91,6 Japonya4,4-0,9.
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
1 FİNANSBANK A.Ş Sinan Şahinbaş Finansbank Genel Müdürü
ANKARA SANAYİ ODASI MECLİS TOPLANTISI Ankara, 28 Ekim 2008.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER İSA COŞKUN MÜSTEŞAR YARDIMCISI … Mayıs 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI Bişkek 13 Nisan 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Uluslararası Gelişmeler, Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sektörüne Yansımaları Eylül 2009.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
Türkiye Bankalar Birliği 50. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Yönetim Kurulu Başkanı.
27 Nisan 2005 TBB MAKRO EKONOMİ ALT ÇALIŞMA GRUBU.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 16 MAYIS AB TOPLAM SIĞIR HAYVANCILIK ARALIK ANKETİ HAYVANCILIK ARALIK ANKETİ ARALIK-TOPLAM ÇİFTLİK HAYVANLARI SIĞIR.
2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE TASARISI MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 18 EKİM 2011.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Kamu Maliyesi Pelin Yenigün-Dilek Şubat 2007.
Diferansiyel Denklemler
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları R. Hakan ÖZYILDIZ 2015.
Türkiye Bankalar Birliği 47. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Yönetim Kurulu Başkanı.
Bankacılık sektörü Nisan-Haziran 2011 dönemindeki gelişmeler 27 Temmuz 2011.
Mehmet ŞİMŞEK Devlet Bakanı Nisan 2008 MAKROEKONOMİK GELİŞMELER VE KAMU BORÇ YÖNETİMİ.
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Mahmut BİLEN. Ders Değerlendirme Biçimi Vize %70 Ödev%10Dönem içi %50 Quizler%20 Final%50Dönem Sonu%50.
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
Sunum transkripti:

Yeni Ekonomik Program ve Bekleyişler Faik Öztrak Hazine Müsteşarı

Enflasyon her 5 yılda bir üst platforma çıkıyor %79 %58 %39

REEL GSMH’NIN YILLIK YÜZDE DEĞİŞİMİ İstikrarsız Büyüme REEL GSMH’NIN YILLIK YÜZDE DEĞİŞİMİ (1987 Fiyatlarıyla) * TAHMİN

DOĞRUDAN YABANCI SERMAYE STOKU (2000, Milyar ABD $) 50 100 150 200 Türkiye Yunanistan Portekiz İspanya İtalya Malezya Tayland Kore Macaristan Polonya Arjantin Brezilya Meksika Mısır İsrail $

Enflasyonla Mücadele ve İstikrar Çabalarımız Haziran 1998 IMF Yakın İzleme Programı Aralık 1999 Stand- By Düzenlemesi 2000 Kasım Krizi 2001 Şubat Krizi Mayıs 2001 Güçlü Ekonomiye Geçiş Programı

Güçlü Kamu Maliye Politikası Kamu Maliyesi Hesaplarının Olağanüstü Şekilde Kuvvetlendirilmesi Faiz Dışı Fazla (GSMH’ya oran) Dönemsel Olarak Düzeltilmiş Faiz Dışı Fazla (GSMH’ye Oran) T= Program Tahmini P= Program

Aylık Kümülatif Cari Denge (Milyon ABD Doları) Cari Dengede Sürdürülemez Açıktan Fazlaya Dönüş Aylık Kümülatif Cari Denge (Milyon ABD Doları)

İddialı Yapısal Reformlar - Banka yeniden yapılandırma maliyetlerine ilişkin yasal dayanak sağlanması 26 Nisan 2001ü - Spesifik kredi karşılıklarının vergiden düşürülmesinin sağlanması 28 Mayıs 2001ü - Banka birleşmelerinin kolaylaştırılması 21 Haziran 2001ü - Kamu bankalarının mali yapılarının düzeltilmesi, bilançolarının küçültülmesi, zarar yaratan görevlerin iptal edilmesi ve özelleştirmeye hazırlanması, 21 Haziran 2001ü - AB standartları ile uyumlu bağlı krediler düzenlemesi 27 Haziran 2001ü - Mali Sektöre olan Borçların Yeniden Yapılandırılması Hakkında Kanun 10 Ocak 2002ü Bankacılık Sektörü Reformu Kamu Maliyesi Reformu - Çok sayıda bütçe içi ve bütçe dışı fonların kapatılması 21 Haziran 2001ü - Vergi Kimlik Numaralarının yaygınlaştırılması 21 Haziran 2001ü - Merkez Bankası Kanunu 5 Mayıs 2001ü - Kamulaştırma Kanunu 5 Mayıs 2001ü - Elektrik Piyasası Kanunu 3 Mart 2001ü - THY iç hat tarifeleri 26 Nisan 2001ü - Doğal Gaz Piyasası Kanunu 2 Mayıs 2001ü - Şeker Piyasası Kanunu 19 Mayıs 2001ü - Tütün Kanunu 9 Ocak 2001ü - Kamu İhale Kanunu 22 Ocak 2002ü - Ekonomik ve Sosyal Konsey Kanunu 20 Nisan 2001ü - Uluslararası Tahkim Kanunu 21 Haziran 2001ü Özel Sektörün Rolünün Artırılması

11 Eylül’ün olumsuz etkileri alınan tedbirler sayesinde hızla giderilmiştir Faiz Oranları Döviz Kuru 11 EYLÜL Hisse Senedi Piyasası Üretim 11 EYLÜL

YENİ EKONOMİK PROGRAM

Temel Amaçlar: Krizlerden Korunma ve Sürdürülebilir Büyüme I. Kriz Riskini Azaltan Faktörler Dalgalı Döviz Kuru Sistemi - Faiz oranlarında istikrar Finansal Sistemin Güçlendirilmesi - Bankacılık sisteminin kırılganlığının azaltılması - Yurtiçi yatırım araçlarına güven Harcama ve Vergi Reformu - Mali uyum (yüksek faiz dışı fazlanın sürdürülebilmesi) - Borcun sürdürülebilirliği II. Makroekonomik İstikrar ve Sürdürülebilir Büyüme Mali Uyum Enflasyonla Mücadele Yapısal Reformlar

Temel Ekonomik Göstergeler 1999 2000 2001T 2002P -6.1 6.3 -8.5 3.0 55.8 50.9 60.7 48.9 62.9 32.7 86.0 31.0 68.8 39.0 68.0 35.0 -1.4 -9.8 2.0 -2.0 29.3 31.7 35.1 37.0 -39.8 -54.1 -40.2 -43.3 5.2 7.6 8.0 6.0 -2.0 2.3 5.7 6.5 1.5 4.2 5.0 5.4 61.0 57.4 92.2 81.3 20.1 18.3 38.0 35.1 40.9 39.1 54.2 46.2 Büyüme (%) GSMH Deflatörü (%) TEFE (Dönem sonu, 12 aylık değişim, %) TÜFE (Dönem sonu, 12 aylık değişim, %) Ödemeler Dengesi (milyar ABD $) Cari İşlemler Dengesi İhracat İthalat Turizm Gelirleri Kamu Kesimi Faiz Dışı Dengesi (%GSMH) Konsolide Bütçe Faiz Dışı Dengesi* (%GSMH) Toplam Kamu Sektörü Net Borcu (% GSMH) Net Dış Borç Net İç Borç *TCMB karı, faiz gelirleri ve özelleştirme gelirleri hariç T: Tahmin P: Program

Mevsimsel Olarak Düzeltilmiş Değerler (1987 Fiyatlarıyla) Büyüme REEL GSMH Mevsimsel Olarak Düzeltilmiş Değerler (1987 Fiyatlarıyla) Tahmin

Temel Ekonomik Göstergeler 1999 2000 2001T 2002P -6.1 6.3 -8.5 3.0 55.8 50.9 60.7 48.9 62.9 32.7 86.0 31.0 68.8 39.0 68.0 35.0 -1.4 -9.8 2.0 -2.0 29.3 31.7 35.1 37.0 -39.8 -54.1 -40.2 -43.3 5.2 7.6 8.0 6.0 -2.0 2.3 5.7 6.5 1.5 4.2 5.0 5.4 61.0 57.4 92.2 81.3 20.1 18.3 38.0 35.1 40.9 39.1 54.2 46.2 Büyüme (%) GSMH Deflatörü (%) TEFE (Dönem sonu, 12 aylık değişim, %) TÜFE (Dönem sonu, 12 aylık değişim, %) Ödemeler Dengesi (milyar ABD $) Cari İşlemler Dengesi İhracat İthalat Turizm Gelirleri Kamu Kesimi Faiz Dışı Dengesi (%GSMH) Konsolide Bütçe Faiz Dışı Dengesi* (%GSMH) Toplam Kamu Sektörü Net Borcu (% GSMH) Net Dış Borç Net İç Borç *TCMB karı, faiz gelirleri ve özelleştirme gelirleri hariç T: Tahmin P: Program

Yıllıklaştırılmış Aylık Enflasyon (Mevsimsel Düzeltilmiş) Enflasyon Daha Düşük Bir Platforma Oturuyor Yıllıklaştırılmış Aylık Enflasyon (Mevsimsel Düzeltilmiş) 2002

Temel Ekonomik Göstergeler 1999 2000 2001T 2002P -6.1 6.3 -8.5 3.0 55.8 50.9 60.7 48.9 62.9 32.7 86.0 31.0 68.8 39.0 68.0 35.0 -1.4 -9.8 2.0 -2.0 29.3 31.7 35.1 37.0 -39.8 -54.1 -40.2 -43.3 5.2 7.6 8.0 6.0 -2.0 2.3 5.7 6.5 1.5 4.2 5.0 5.4 61.0 57.4 92.2 81.3 20.1 18.3 38.0 35.1 40.9 39.1 54.2 46.2 Büyüme (%) GSMH Deflatörü (%) TEFE (Dönem sonu, 12 aylık değişim, %) TÜFE (Dönem sonu, 12 aylık değişim, %) Ödemeler Dengesi (milyar ABD $) Cari İşlemler Dengesi İhracat İthalat Turizm Gelirleri Kamu Kesimi Faiz Dışı Dengesi (%GSMH) Konsolide Bütçe Faiz Dışı Dengesi* (%GSMH) Toplam Kamu Sektörü Net Borcu (% GSMH) Net Dış Borç Net İç Borç *TCMB karı, faiz gelirleri ve özelleştirme gelirleri hariç T: Tahmin P: Program

Güçlü Kamu Maliye Politikası Kamu Maliyesi Hesaplarının Olağanüstü Şekilde Kuvvetlendirilmesi Faiz Dışı Fazla (GSMH’ya oran) Dönemsel Olarak Düzeltilmiş Faiz Dışı Fazla (GSMH’ye Oran) T= Program Tahmini P= Program

Kamu Borcunun Hızla Düşmesi Beklenmektedir Net Kamu Borcu / GSMH

Kamu Borcunun 2001 yılında artması endişe yaratmıştır ancak kamu borcu sürdürülebilir bir yapıdadır... Borçtaki Artışın Kaynakları; Bankacılık Sektörünün Yeniden Yapılandırılması Devalüasyon Etkisi GSMH’daki Düşüş Yüksek Reel Faizler 2002 Programı ile Borç Oranı Hızla Düşecektir; Yüksek Faiz Dışı Fazla Reel Faizlerde Düşüş GSMH’daki Beklenen Artış Reel Kurun Bir Miktar Değerlenmesi

Etkin Borç Yönetimi Hazine’nin İç ve Dış Borçlanmadaki Performansı Kamu Borcunun Çevrilmesine İlişkin Endişelerin Ortadan Kalkması Ortalama Vadenin Uzatılması Yatırımcı Tabanının Genişletilmesi Yeni Adımlar Borçlanmada Yatırımcıların İhtiyaçlarını Karşılamaya Öncelik Verilmesi Vadenin Uzatılması ve DİBS Likiditesinin Artırılması İstikrarlı Bir Yatırımcı Tabanı Oluşturulması Amacıyla Yatırımcı Tabanının Genişletilmesi

FİNANSMAN GEREKSİNİMİ Toplam Borç Servisi İç Borç Servisi Anapara Faiz Piyasalara Kamu Kesimine Dış Borç Servisi Finansman İç Borçlanma Piyasalardan İç Borçlanma Kamu Kurumlarından Borçlanma Diğer Faiz Dışı Fazla Özelleştirme Uluslararası Kuruluşlar Dış Borçlanma Kasa Kullanımı Toplam İç Borçlanma / İç Borç Servisi Piyasalardan İç Borçlanma / İç Borç Servisi 2001 2002 geçici tahmin 83,5 114,3 70,5 98,2 43,2 60,4 27,3 37,8 70,4 98,2 44,5 73,9 25,9 24,3 13,1 16,1 9,4 10,5 3,7 5,6 83,5 114,3 53,3 74,4 43,3 63,6 10,0 10,8 30,2 39,9 11,1 16,3 1,4 1,3 14,3 16,6 3,7 5,2 -0,3 0,6 %76 %76 %97 %85

Başlanılan reformların geliştirilerek hızla tamamlanması Yapısal Reformlar : Başlanılan reformların geliştirilerek hızla tamamlanması - Bankacılık Sisteminin yeniden yapılandırılması ve güçlendirilmesi - Kamu bankalarının operasyonel olarak yeniden yapılandırılması ve nihai olarak özelleştirmeye hazırlanması - TMSF bünyesindeki bankaların çözüme kavuşturulması - Özel bankaların güçlendirilmesi - İstanbul Yaklaşımı - Yasal ve kurumsal düzenlemeler ile denetimin geliştirilmesi Bankacılık Sektörü Reformu Kamu Maliyesi Reformu - Kamu maliyesinde etkinliğin ve şeffaflığın artırılması, - Harcama disiplini, personel reformu - Vergi sistemi reformu ve bütçe dışı kamu kesiminin etkinliğinin artırılması Özel Sektörün Ekonomideki Rolünün Artırılması - Özel sektörün girişimciliğinin desteklenmesi - Doğrudan yabancı yatırımların artırılması - Özelleştirme programına hız verilmesi - Yatırımların önündeki idari engellerin kaldırılması - Özel sektörde iyi yönetişim: - Şeffaflığın ve iyi yönetişimin kamu ve özel sektör kesimlerinde eşzamanlı olarak geliştirilmesi - Hissedar hakları, yönetim kurulu denetiminde etkinlik ve hesap verilebilirlik, şirket faaliyetlerine ilişkin zamanlı ve doğru açıklamalar

Ekonomide sağlanan iyileşme sürecinin kalıcı hale gelebilmesi için: Enflasyonun düşürülebilmesi ve sürdürülebilir büyüme ortamının sağlanması Ekonomide sağlanan iyileşme sürecinin kalıcı hale gelebilmesi için: Güçlü kamu maliyesi politikaları sürdürülmelidir Başta mali sektör olmak üzere yapısal reformlar tamamlanmalıdır. Enflasyonla mücadele toplumun tüm kesimlerinin katılımı ile kararlılıkla sürdürülmelidir. Gelirler ve fiyatlar politikasıyla ilgili olarak: Ücretler ve maaşlar geriye doğru endekslenmemelidir Kamunun diğer transfer kalemlerindeki artış hedeflenen enflasyona göre belirlenmelidir Özel kesimin de hedeflenen enflasyonu baz alması enflasyonun düşürülmesi için önemlidir