TÜRKİYE’DE EĞİTİM VE İKTİSADİ BÜYÜME ARASINDAKİ İLİŞKİNİN VAR MODELİ İLE ANALİZİ Yrd.Doç.Dr. Ceyda ÖZSOY Anadolu Üniversitesi Eskişehir 2007 ceydae@anadolu.edu.tr.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Kütle varyansı için hipotez testi
Advertisements

Türkiye Bankalar Birliği Ekonomi Çalışma Grubu’nun 23 Mayıs 2007 tarihli toplantısında Sayın Yrd. Doç. Dr. Refet Gürkaynak tarafından sunulmuştur.
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
21. Yüzyılda Türkiye’de Demografik Eğilimler
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI SÜRDÜRÜLEBİLİR BÜYÜME STRATEJİLERİ
Fiyat İstikrarı ve Büyüme
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
HATA TİPLERİ Karar H0 Doğru H1 Doğru H0 Kabul Doğru Karar (1 - )
EĞİTİM VE SÜRDÜRÜLEBİLİR BÜYÜME
TBB Eğitim Merkezi Seminerleri Ekim Haziran 2005 Dönemi Değerlendirmesi Eğitim ve Tanıtım Grubu.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Küresel Ekonomik Kriz Sonrası Enerji Piyasalarındaki Oluşum ve Gelişmeler Yavuz Aydın Direktör GE Energy Services Türkiye/Israil 13 Mayıs 2010 GE Energy.
Türkiye’de Yolsuzlukla Mücadele Güven SAK Ankara, 7 Temmuz 2005.
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
14 Kasım 2006 TBB MAKRO EKONOMİ ALT ÇALIŞMA GRUBU Yelda Yücel Karaboğa Yapı ve Kredi Bankası A.Ş.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
Bölüm 30 İktisadi Büyüme David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
Toplam Talep ve Toplam Arz.
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
YEREL HİZMETLERİN GÖRÜLMESİNDE KAMU-ÖZEL ORTAKLIĞI VI. YEREL YÖNETİMLERİN MALİ YÖNETİMİ FORUMU Yrd. Doç. Dr. Hilmi Çoban Aralık 2013.
GSYİH”NIN HESAPLANMASI VE HESAPLAMA YÖNTEMLERİ
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
 BÜTÜNLEŞME Çevrenin taleplerinin karşılanması için gerekli bölümler arasındaki birliğin kalitesini ifade etmektedir. Bu tanım, bağımsız birimler arasındaki.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İKT-102 İktisata Giriş II Makro İktisatın Temelleri
Üniversite Eğitimi ve Sürdürülebilir İktisadi Kalkınma Olgusu
İKT 108 Uluslararası Ekonomi
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Koentegrasyon Bir çok makro iktisadi zaman serisi stokastik ya da deterministik trend içermektedir. Bu tür serileri, durağanlığı sağlanıncaya kadar farkını.
İktisadi Dalgalanmalar
Değişkenlik Ölçüleri.
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
Yüksek ve İstikrarlı Büyüme Perspektifinde Türkiye Ekonomisi
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Toplam Talep ve Toplam Arz.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-4 Prof. Dr. Doğan Nadi Leblebici Bu Slaytta Esen Çağlar’ın 2007 yılında tepav’da yaptığı.
Makro İktisat İktisadi Analiz
Ekonomi nedir? EKONOMİ toplumun... üreteceğine... Neyi Kimin İçin
Bu bölümde İktisadi büyümenin anlamını,
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
HABTEKUS 2008 İstanbul 1 rekabet yaratan altyapı Prof. Dr. E. Murat ESİN Maltepe Üniversitesi
Diferansiyel Denklemler
EŞANLI DENKLEMLİ MODELLER. Eşanlı denklem sisteminde, Y den X e ve X den Y ye karşılıklı iki yönlü etki vardır. Y ile X arasındaki karşılıklı ilişki nedeniyle.
Klasik ve Keynesçi İktisat
Doç. Dr. Yeşim Kuştepeli İKT 5034-Bahar 2011
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
BÖLÜM 3 EKONOMİLERDE TEMEL SORUNLAR
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
PROF.DR. FİLİZ GİRAY ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI.
Türkiye’de Okun yasasının Geçerliliğinin İncelenmesi: Ekonometrik Bir Analiz Adnan Menderes Üniversitesi Betül Ünal Doç. Dr. Mehmet Mercan.
TÜRKİYE’DE SANAYİLEŞME VE EKONOMİK BÜYÜME ARASINDAKİ NEDENSEL İLİŞKİ HARUN TERZİ ve SABİHA OLTULULAR DOĞUŞ ÜNİVERSİTESİ DERGİSİ, 5 (2) 2004.
YENİLENEBİLİR ENERJİ YATIRIMLARININ FİNANSMANI ve TÜRKİYE UYGULAMASI
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
TURİZM SEKTÖRÜNÜN AZERBAYCAN’IN EKONOMİK BÜYÜMESİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
GÜMRÜK BİRLİĞİNİN ETKİLERİ
INTERNATIONAL CONGRESS OF MANAGEMENT ECONOMY AND POLICY
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Öğr. Gör. Zeynep KÖSE Hasan Kalyoncu Üniversitesi İktisat Bölümü
FİNANSAL YÖNETİM.
Şeref Saygılı-OECD&TCMB Cengiz Cihan-TCMB 24 Ekim 2011 İstanbul
Ekonomi Biliminin Doğuş Gerekçesi ; Kıtlık Kanunu Kaynakların;
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sunum transkripti:

TÜRKİYE’DE EĞİTİM VE İKTİSADİ BÜYÜME ARASINDAKİ İLİŞKİNİN VAR MODELİ İLE ANALİZİ Yrd.Doç.Dr. Ceyda ÖZSOY Anadolu Üniversitesi Eskişehir 2007 ceydae@anadolu.edu.tr

Amaç: Yöntem: VAR Modeli Türkiye’de çeşitli eğitim düzeyleri ile iktisadi büyüme arasındaki ilişkinin yönünü ve büyüklüğünü analiz etmek. Yöntem: VAR Modeli Türkiye’de Eğitim ve İktisadi Büyüme Arasındaki İlişkinin VAR Modeli ile Analizi Ceyda ÖZSOY

Eğitim, Sağlık, Beslenme ve Göçtür. Beşeri Sermaye Üretime katılan bireyin sahip olduğu ve genel anlamda insanın niteliğini vurgulayan bilgi, beceri, deneyim ve dinamizm gibi pozitif değerler beşeri sermaye (human capital) olarak kabul edilmektedir. Beşeri sermaye yatırımları: Eğitim, Sağlık, Beslenme ve Göçtür. Türkiye’de Eğitim ve İktisadi Büyüme Arasındaki İlişkinin VAR Modeli ile Analizi Ceyda ÖZSOY

Harbison ve Myers’e göre eğitimden kastedilen: İlk, orta ve yükseköğretimi kapsayan formal eğitim, iş başında yetiştirme (informal eğitim) kişinin kendi kendini yetiştirmesidir. Türkiye’de Eğitim ve İktisadi Büyüme Arasındaki İlişkinin VAR Modeli ile Analizi Ceyda ÖZSOY

Eğitimin Önemi ve Amaçları Eğitimin en temel özelliği; birey, firma ve toplumların geleceğine yatırım yapmasıdır. Bu nedenle eğitim, ekonomik ve sosyal yaşamdaki dönüşümde, başka bir deyişle refah düzeyi ve yaşam kalitesinin artırılmasında kritik bir rol üstlenmektedir. Türkiye’de Eğitim ve İktisadi Büyüme Arasındaki İlişkinin VAR Modeli ile Analizi Ceyda ÖZSOY

Eğitimin Ekonomik Boyutu Ekonomik büyüme Verimlilik Rekabet gücü Teknolojik değişme Nitelikli insan gücü yetiştirme Gelir dağılımı Refah Türkiye’de Eğitim ve İktisadi Büyüme Arasındaki İlişkinin VAR Modeli ile Analizi Ceyda ÖZSOY

Eğitimin Özellikleri Eğitim yatırımlarında artan verimler yasası geçerlidir. Değişik alanlara yapılan eğitim ve araştırma yatırımları birbirine sıkı sıkıya bağlıdır. Öte yandan eğitim, hem bir tüketim malıdır hem de bir yatırım malıdır. Türkiye’de Eğitim ve İktisadi Büyüme Arasındaki İlişkinin VAR Modeli ile Analizi Ceyda ÖZSOY

Türkiye’de Eğitimin İktisadi Büyümeye Etkisinin İncelenmesi Birim kök testi Eş bütünleşme testi Granger Nedensellik Testi Hata düzeltme modeli ile VAR modelinin tahmin edilmesi. Türkiye’de Eğitim ve İktisadi Büyüme Arasındaki İlişkinin VAR Modeli ile Analizi Ceyda ÖZSOY

Veri Aralığı (1923-2005) Daha fazla veriyle çalışılması ve dolayısıyla serbestlik derecesinin artması, ölçüm hatalarının oluşmasını engelleme ve daha güvenilir sonuçlar elde etme olanağı sağlanmaktadır. Bu nedenle çalışmada 82 adet yıllık veri kullanılmıştır. Türkiye’de Eğitim ve İktisadi Büyüme Arasındaki İlişkinin VAR Modeli ile Analizi Ceyda ÖZSOY

Veri Seti Reel GSYİH (GSYİH, 1987 Fiyatlarıyla) Öğrenci Sayıları: İlköğretim (İLK) Ortaöğretim (ORT) Mesleki ve Teknik Eğitim (MESL) Yükseköğretim (YÜK) Türkiye’de Eğitim ve İktisadi Büyüme Arasındaki İlişkinin VAR Modeli ile Analizi Ceyda ÖZSOY

Birim Kök Testi Sonuçları GSYİH, İLK, ORT, MESL ve YÜK serileri için yapılan ADF birim kök testi sınaması sonucu, serilerin düzeylerinde durağan olmadıkları ancak, birinci farkları alındığında durağan hale geldikleri görülmektedir. Türkiye’de Eğitim ve İktisadi Büyüme Arasındaki İlişkinin VAR Modeli ile Analizi Ceyda ÖZSOY

Eş Bütünleşme Testi Sonuçları GSYİH, İLK, ORT, MESL ve YÜK değişkenleri arasında uzun dönemli ve istikrarlı bir ilişki vardır. Türkiye’de Eğitim ve İktisadi Büyüme Arasındaki İlişkinin VAR Modeli ile Analizi Ceyda ÖZSOY

Granger Nedensellik Testi Sonuçları İlköğretim ile GSYİH arasında çift yönlü nedensellik vardır. İLK GSYİH GSYİH’dan ortaöğretime doğru tek yönlü nedensellik vardır. GSYİH ORT Mesleki eğitimden GSYİH’ya doğru tek yönlü nedensellik vardır. MESL GSYİH Yükseköğretim ile GSYİH arasında bir nedensellik ilişkisi yoktur. YÜK GSYİH Türkiye’de Eğitim ve İktisadi Büyüme Arasındaki İlişkinin VAR Modeli ile Analizi Ceyda ÖZSOY

Varyans Ayrıştırması Dönem LnGSYİH LnILK LnORT LnMESL LnYUK 1 100 0 2  1  100  0  2  86  5  4  3  77  7  8  65  10  13  48  25  12  40  28  18  6

Sonuç Çalışmadan elde edilen bulgulara göre, Türkiye’de ekonomik büyüme ile eğitim arasında pozitif yönde bir ilişki bulunmaktadır. Bu durum, Türkiye’nin sürdürülebilir bir ekonomik büyüme için eğitime önem, öncelik ve ağırlık vermesi gerektiğini göstermektedir. Türkiye’de Eğitim ve İktisadi Büyüme Arasındaki İlişkinin VAR Modeli ile Analizi Ceyda ÖZSOY