EBEVEYN ÖLÜMÜ VE ÖĞRENCİ PSİKOLOJİSİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KARAKTER + MİZAÇ (huy,FITRAT) = KİŞİLİK
Advertisements

8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ DERS BİLGİLERİNE ERİŞİM
UZAKTAN EĞİTİMDE ZAMAN YONETiMi Uzm.Nazime Tuncay.
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Konu Başlıkları Müfredat Oluşturulurken Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Çalışmalardaki Olumsuz Örnekler ve İstatistiksel Bilgiler Anket Çalışmaları Teknik.
1 IFRS’de Yorum Olanağı : IFRS için Ölüm Öpücüğü mü yoksa Başarıya Giden Yol mu? Prof. Dr. S. J. Maijoor (AFM)
Şİddet Muhammet GÜLER.
MS ve Ruhsal Sorunlar Dr. Levent Tokuçoğlu 2004.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
4 Kare Problemi 4 Kare Problemi Hazır mısın? B A Bu şekle iyi bak
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
KÜLTÜR-EDEB İ YAT KULÜBÜ. Kulüp Danı ş man Ö ğ retmenleri Arzu ÜSTÜN Gülçin GÜLER.
Köylü ulusun efendisidir.
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
Yarbaşı İlköğretim Yarbaşı İlköğretim.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
ZAMBAK 1 SORU BANKASI UĞUR CESUR 1 ZAMBAK 1 SORU BANKASI ÖZEL SORULARI Hazırlayan: UĞUR CESUR.
Hasta-hekim/hastane ilişkisi Hipokrat Günümüze Yüz yüzeİleri teknoloji KutsalSofistike BüyüselModern hastaneler.
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
SINAV KAYGISI İLE NASIL BAŞEDEBİLİRİM?
FİİLİMSİLER (EYLEMSİLER)
Problem Çözme Ve Problem Çözme Stratejileri Ödevi Cihan GÖÇ
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
TÜRKİYE HALK SAĞLIĞI KURUMU BAŞKANLIĞI 0-6 Yaş Çocuğun Psikososyal Gelişimini Destekleme Programı (ÇPGD)
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
İNTERNET GÜVENLİĞİ İÇİN İNTERNET GÜVENLİK SEMİNERİ
9.Sınıf Psikoloji 4.Ünite Ruh Sağlığının Temelleri
Yönetimde stres kaynakları
Ek-2 Örnekler.
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ 2.1. Durum Analizi -Bahçe Ziraatı Programında halen 1. Sınıfta 43 öğrenci; 2. Sınıfta 60 öğrenci olmak.
1 GEDİZ TSO SEÇİM TAKVİMİ MART SEÇİM SÜRECİ 18 ŞUBAT 2005 Cuma: Listelerin hakime verilmesi ( 3 nüsha ) 23 ŞUBAT 2005 Çarşamba: Listelerin hakimden.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
ÇOCUGUNUZU YAŞ GRUPLARINA GÖRE TANIYOR MUSUNUZ?
YAS SÜREÇLERİ NİLÜFER ARDA ÖMER PAMUK
TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ.
İSMİN HALLERİ.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
Artık benim için yaşamak bir ıstırap. Eskiden çok değer verdiğim şeyler dahi anlamını kaybetti. En ufak şeylerden zevk alırdım. Şimdi dünyaları verseler.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
DEĞERLER EĞİTİMİ DÜRÜSTLÜK.
İLETİŞİM.
KÜLTÜR-EDEB İ YAT KULÜBÜ. Kulüp Danı ş man Ö ğ retmenleri Arzu ÜSTÜN Gülçin TILFARLIG İ L.
EBEVEYN ÖLÜMÜ VE ÖĞRENCİ PSİKOLOJİSİ Dr. Fuat TANHAN İstanbul-2008.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
SINAV KAYGISI SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ
PSİKO SOSYAL OKUL PROJESİ
SINAV KAYGISI İLE NASIL BAŞEDEBİLİRİM?
SINAV KAYGISI.
a) Boşanma Sıfır-altı yaş döneminde çocuklar ana- babanın niçin ayırdığını anlamada zorluk çekerler. Yoğun ayrılık kaygısı gösterirler. Boşanma olayından.
DİĞER TUTUMLAR.
Viran ş ehir Rehberlik ve Ara ş tırma Merkezi STRESLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ.
KONTROL ETMEK YA DA KONTROL EDİLMEK !
Anksiyete ve depresyonla karışan durumlar Prof. Dr. Kültegin Ögel Acıbadem Üniversitesi
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
Sınav Kaygısı.
Türk Psikologlar Derneği İstanbul Şubesi
ŞİDDET DÖNGÜSÜ ve Kadına Yönelik Şiddet
STRES YÖNETİMİ
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
İLETİŞİMİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER
Sunum transkripti:

EBEVEYN ÖLÜMÜ VE ÖĞRENCİ PSİKOLOJİSİ

Ölüm; doğum, hastalık ve sağlık kadar yaşamın bir parçasıdır. Ölüm, her canlının yüzleşeceği ve yaşayacağı bir mutlaklık taşır. Ölüm, kaçınılmazdır.

Bowlby’nin belirttiği üzere, psikanalizin doğuşundan ancak elli yıl sonra ölüme karşı oluşan tepkiler incelenmeye başlanmıştır Yas tepkilerinin ancak son yıllarda ele alınması, ölüm konusunun da cinsel konular gibi yasak bir konu olduğu yargısını güçlendirir.

Okul çağındaki çocuklar, her gün travma, ölüm ve kayıpla karşılaşmaktadırlar Bu durum onların gelişimi üzerinde önemli etkiler bırakabilmektedir

Günümüz Toplumunda Ölümün Yeri Ölüm, yadsınarak mücadele edilmesi gereken bir hastalık ya da aşılması gereken bir engel olarak algılamaktadır.

Ölüm Sistemi Durumlara ilişkin faktörler Kuramsal faktörler Ölüme Maruz Kalma Yaşam Süresi Beklentisi Kuramsal faktörler Bireyin Doğanın Gücü Üzerindeki Kontrol Algısı İnsan Olmanın Anlamını İdrak Etme

Ölüm Algısının Gelişimi Çocukların ölüm algılarını betimlemde kimi kavramlar öne çıkar Bunlar: 1-evrensellik, 2-geri döndürülemezlik; 3-işlevlerin durması; 4-nedensellik; 5- hayıtın devamlılığına ilişkin algı.

Okulöncesi dönemde ölüm algısı Bu dönem 0-5 yaşları arasındaki dönemi kapsar. 0-3 yaşına kadarki dönemde çocuk ölüme ilişkin pek birşey bilmez. 3-5 yaşlarını kapsayan kesimde ölüm algısı, uyku ve ayrılık kavramları içinde hapsolmuş durumdadır.

İlköğretim döneminde ölüm algısı Bu dönem 6–14 yaş aralığını kapsamaktadır. Bu yaşlarda çocuklar ölümün bir son olup olmadığını bilmek istemelerine karşın, ölümün bir son olmaması yönünde bir beklenti geliştirirler İlköğretimin birinci kademinin sonlarına doğru çocuk, ölümü önüne geçilmez biyolojik süreç olarak kavramaya başlar. Bu tür bir ölüm düşüncesi yaygın olarak 10-11 yaşlarına doğru ortaya çıkar.

Ortaöğretim döneminde ölüm algısı Ortaöğretim dönemi 14-18 yaşları arasını kapsar. Ergenleri içten içe ölümlü olma ve zamanın ilerlemesi gibi düşüncelerin eşliğinde ölümü yoğun olarak gündeminde tutar Ölüme duyulan ilgi, ölüme meydan okuma ile birlikte ortaya çıkar Yalom, bu durumu “zoraki kahramanlık” olarak nitelendirir.

Ebevey Ölümü ve Etkileri Birey, akraba veya yakınlarının ölümüne karşı farklı tepki verebilmektedirler. Ebeveynini kaybeden çocuklarda yaygın olarak bazı tepkiler görülür. Bunlara normal yas tepkileri adı verilir.

Elizabeth Kübler-Ross’a göre normal yas beş aşamadan geçer İNKAR: Bu olamaz!! ÖFKE: Bu adil değil!! PAZARLIK: daha iyi biri olacağım. Onları geri ver!! DEPRESYON: Öyle üzgünüm ki sanırım öleceğim KABUL: Bu kayıpla başa çıkacağım

BİR KAYBA KARŞI VERİLEN OLAĞAN YAS TEPKİLER DÖRT GRUPTA TOPLANABİLİR Davranışsal yas tepkileri Duyuşsal yas tepkileri Bilişsel yas tepkileri Fiziksel yas tepkileri

Saldırganlık, sinirlilik Uyku problemleri DAVRANIŞSAL YAS TEPKİLERİ Ağlama Saldırganlık, sinirlilik Uyku problemleri Akademik sorunlar, okula devam etmeme, bellek ve odaklanma sorunu yaşama Aile üyeleri arasındaki çatışmaları azaltma çabası Arkadaşlarıyla olma, olağan etkinlikleri yapma isteklerinde azalma

DUYUŞSAL YAS TEPKİLERİ Üzüntü, soyutlanma, geri çekilme, Korkular, kaygı, panik Ölüm ve duyguları hakkında konuşmaktan kaçınma, duyguları inkar.. Ölen kişiyi çok özleme Kaybı olmayan çocuklardan farklı olduğu duygusu

BİLİŞSEL YAS TEPKİLERİ Kendini suçlama Tekrarlayan düşünceler Başarısızlık ve ret edilmeye aşırı duyarlılık

FİZİKSEL YAS TEPKİLERİ fiziksel hassasiyet, fiziksel acılar biçiminde ortaya çıkar. Karın ağrısı, nefes darlığı, kaslarda yorgunluk, enerjisizlik, ağız kuruluğu, uykusuzluk, yemek yemenin azalması ya da yememe, depresyonun fiziksel belirtileri,

Yas tepkisi bir yıla yakın sürer.. Bazılarında daha uzun…

2. Kayıp asla yeniden kazanılmaz. Hiçbir şey eskisi gibi olmayacaktır..

3. Yas süreci, eğer yasın yaşanmasına izin verilirse daha kısa sürer

Yas çalışmaları şunları amaçlar Kaybedilen kişiden özgürleşmek Kaybedilen olmaksızın çevreye yeniden uyum sağlama, kabul etme ve yüzleşme. Yeni ilişkiler kurma..

Yas ve Kayıpla Başa Çıkmayı Öğrenme Yas ve kayıpla başa çıkmanın anahtarı trajediyi ret etmeme, acı dolu ayrılığı kabul etmedir.

Fiziksel ve psikolojik Bu amaçla bireyin; Fiziksel ve psikolojik belirtileri kontrol etme becerilerini öğrenmesi; Yasın normal ve gerekli bir duygu olduğu ve toparlanmanın zaman alacağı duygusunu kabul etmesi gerekir.

Fiziksel ve psikolojik belirtileri kontrol etme becerilerini öğretmek Bu amaçla bireyin; Fiziksel ve psikolojik belirtileri kontrol etme becerilerini öğretmek Yasın normal ve gerekli bir duygu olduğu ve toparlanmanın zaman alacağı duygusunu yerleştirmek

Kayıptan Önce Yapılması Gerekenler 1 1- Ölüm hakkında doğru bilgilendirmek. Açık ve dürüst bilgi verin ve ne biliyorsanız onu tanımlayın. Bazı soruların yanıtlarını kimsenin bilmediğini belirtin. Ölümle ilgili gerçek sözcükler kullanın ve daha iyi bir yere gitti gibi cümlelerden kaçının

Kayıptan Önce Yapılması Gerekenler 2 Tüm etkinliklere katılmasına izin verin 2- Doğru yaşantılar geçirmelerini sağlamak. Cenaze ritüellerini konuşun

Kayıptan sonra yapılması gerekenler 1- Acıyı ifade etmelerine imkan tanımak. 2- Kayıp sonrası duruma alışmalarını sağlamak. Duyguları ifade edecek bir ortam yaratmak Nesne ve Rol kaybının yarattığı durumlara karşı bireyi hazırlamak.