TÜKETİM ve ISRAF Prof. Dr. M. Hamil NAZİK.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

NESİLLER BULUŞUYOR PROJESİ
KÜYEREL BAĞLAMDA KADIN
Spor Sosyolojisi Nedir? İlgili Temel Kavramlar
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
Bilinçli Tüketici Hikmet SIRMA.
TÜTÜN VE YOKSULLUK Dr. Zeynep Aytemur Solak
İÇİMİZDEKİ ÇOCUK DOĞAN CÜCELOĞLU.
Mehmet Nuri Küçükköylü İ.Ö.O.
PROJENİN ADI: GENÇ YAKLAŞIMLAR PROJENİN KONUSU: PARALARINI AMAÇSIZ VE HESAPSIZCA HARCAYAN GENÇLERİN ÖNEMSEMELERİ GEREKEN DAVRANIŞ BİÇİMİ TASARRUF.
Sınav ve Ders Başarısında
Makroekonomi.
YAŞAM BOYU ÖĞRENME Bilgi,beceri ve yeterliliklerin kişisel sosyal ve mesleki açıdan geliştirilmesi amacıyla,yaşam boyunca yapılan tüm faaliyetlerdir..
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Kültür.
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
ALIŞVERiŞ REHBERiMiZ ALIŞVERiŞTE NELERE DiKKAT EDELiM?
ADEM EROL BAFRA 30 AĞUSTOS İLKÖĞRETİM OKULU
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
AİLE bilgidagi.com.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
ELEKTRONİK TİCARET TÜRLERİ
YEME BOZUKLUKLARI OBEZİTE ANOREKSİYA NEVROZA BLUMİYA NEVROZA.
ALIŞVERİŞLERİMİZDE NELERE
PROJENİN ADI: GENÇ YAKLAŞIMLAR PROJENİN KONUSU: PARALARINI AMAÇSIZ VE HESAPSIZCA HARCAYAN GENÇLERİN ÖNEMSEMELERİ GEREKEN DAVRANIŞ BİÇİMİ TASARRUF.
VERİMLİLİK ve VERİMLİLİK ÖLÇÜMÜ
Psikososyal Gelişim Erik Erikson, Freud’un kuramını ergenlikten sonra yaşlılığa kadar genişleterek sekiz psikososyal gelişim dönemini tanımlamıştır. Gelişimde.
Pazarlama Çevresi Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
MİLLİ GELİRİN HESABI.
BİLİNÇLİ TOPLUMBİLİNÇLİ TÜKETİCİ. TOPLUM BİLİNCİ NASIL OLUŞUR Gerçek İhtiyacın ne olduğu; Birden Fazla Olanların Sıralaması; İhtiyaçların Önem Derecesi;
UYGULAMALAR. UYGULAMALAR Katı Atıklar Koruma Parkında Terk Edilmiş Arabalar, Avustralya Parkta Katı Atık ve Geri Dönüşüm Konteynerleri, Illinois.
Mühendislik Ekonomisi
BEN BİLİNÇLİ BİR TÜKETİCİYİM
BÜTÇE NEDİR 1. Bütçe: Bütçe, gelecekteki belirli bir dönemde gerçekleşmesi öngörülen gelir ve giderlerin karşılıklı tahminlerini içeren cetveldir.
TÜKETİCİ HAKLARI En son yaptığınız alışverişi hatırlıyor musunuz?
Pazar Fırsatları ve Pazar Çevresi
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
BİLİNÇLİ TÜKETİCİ VE KAYNAKLARIMIZ.
İZİNLİ PAZARLAMA.
Ben Bilinçli Bir Tüketiciyim.
Üretim, Tüketim ve Karar Verme: Ekonomi BÖLÜM 9 EKONOMİ OKURYAZARLIĞI Küçük çocuklar, her gün karşılaştıkları için ekonomik kavramların farkındadır.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
BİRİKİM YAPACAĞIM.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
AYAĞINI YORGANINA GÖRE UZAT
 Bölüm 5: Talep Teorisi Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
PLANLAMA  GEÇMİŞ VERİLERDEN FAYDALANARAK GELECEĞE YÖNELİK TAHMİN,
/ 501 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
Tüketici kavramı Ürün çeşitliliği ve bilgisizlik Alış verişte karar verme yetisi Tüketicinin eğitilmesi ihtiyacı Tüketici koruma yolları, Tüketici örgütlerine.
Toplam çıktı Bir ekonomide belirli bir dönemde üretilen (arz edilen) toplam mal ve hizmet miktarıdır. toplam gelir Belirli bir dönemde üretim faktörlerinin.
SAVURGANLIK YAPMAYINIZ
Mobil İnternet, Tüketici Materyalizmi ve Alışveriş Bağımlılığı: Alışveriş Motivasyonlarının Düzenleyici Etkisi Üzerine Bir Araştırma Arş. Gör. A.Bengi.
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
Sistem Kullanım Tarifesi Değişikliği
İŞLETMENİN TARİHÇESİ, AMAÇLARI , SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
EĞİTİM KURUMLARINDA KAYNAK VE BÜTÇE YÖNETİMİ
SOSYAL BİLGİLRİN TEMELLERİ
İçerik PARA (PARANIN ÖZELLİKLERİ, FONKSİYONLARI, ÇEŞİTLERİ, PARANIN KIYMETİNİN ÖLÇÜLMESİ, ENFLASYON, DEFLASYON, DEVELÜASYON, REVALÜASYON, PARA POLİTİKASI)
MEDYA, PARA VE PİYASA.
AİLEDE İLETİŞİM.
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yüzde Problemleri Ve Çözümleri
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sunum transkripti:

TÜKETİM ve ISRAF Prof. Dr. M. Hamil NAZİK

Söz Başı Toplumumuz hızlı bir değişim ve dönüşüm yaşamaktadır. Bu da yaşamının her alanına etki etmektedir.

Söz Başı Bu değişimler Ekoloji ve çevresel değişim Yaşam şartları değişimi, geçim kaynağı farklılaşması, ticarileşen ve dışa dönük işlev artışı, Aile kompozisyonu, statü değişimi, Aile içi, dışı rol ve ilişkilerle, çocukların yetiştirilmesi Üretmeden tüketme eğilimi

Bütün bunların yansıması tüketim

Tüketimi etkileyenler Kitle İletişim Araçları Reklam D I Ş İ Ç Sosyal İnsan Moda Gruplar Yapay İhtiyaçlar

Tüketim ve Birey İç Faktörler; Kişilerin gelirleri arttıkça daha üst düzeydeki ailelerin yaşam standardına ulaşabilmek için çaba sarf ederler. Özellikle değişmekte ve gelişmekte olan ülkelerde bu çabalar daha fazla gereksiz harcamaya neden olmaktadır (ISRAF).

Tüketim ve Birey Lüks tüketim gün geçtikçe gereksinim haline gelmektedir. Bu da savurganlığa neden olmaktadır. İnsanlar tüketimin insan ve çevre üzerindeki maliyetini düşünmeden kendilerini meşgul etmek için tüketmektedirler.

Tüketim ve Birey Dış faktörler; Yeni dünyada tüketim, tüketicinin gerçek gereksinimlerini karşılamak kadar, arzularını da karşılamakla ilgilidir. Satın alınan ürünler doğrudan fayda sağlayıcı nesneler değil, bir anlam ileten, tüketicinin o anda kim olmayı amaçladığını sergilemek amacıyla da kullandığı nesnelerdir.

Tüketim ve Birey İnsanların okudukları, gazete ve dergiler, izledikleri görüntüler ve gittikleri halka açık yerler, onları psikolojik olarak etkilemek amacıyla ticari mesajların egemenliği altındadır. Özellikle ; Medya ve Alışveriş merkezleri Reklam

Tüketim ve Birey İhtiyaçların arttırılması dünya çapında bir yatırım olarak düşünülmekte ve özellikle genç kuşaklar hedef alınmaktadır. Tüketim toplumlarında gerçek ihtiyaç duygularının arka plana itilmesiyle, kendi yaşam koşullarını belirleme ve denetleme gücü de elinden alınmıştır .

Tüketim çılgınlığı Nitekim, günümüzde akıl almaz derecede bir üretim ve tüketim döngüsünün oluştuğunu görmek mümkündür. Günümüz insanı artık neyi, nasıl ne biçimde tüketeceğini, bunları nasıl elde edeceğini düşünmekten, çevresinde bulunan diğer insanların bile farkına varamaz bir boyuta doğru gitmeye başlamıştır.

Tüketim çılgınlığı Dolayısı ile günlük alışverişler artık insandan insana olmaktan çok, nesnelerden insanlara oluşmaya başlamıştır.

Tüketim çılgınlığı Bunun sonucunda da modernliğin insanoğluna dayattığı en önemli olgu “ tüketim çılgınlığı, tüketim hastalığı ” ortaya çıkmıştır.

Tüketim çılgınlığı Sonucta; İnsanlar üretmeden, kazanmadan tüketmeye başlamışlar Tüketimlerinin sonucunu, maliyetini düşünemez hale gelmiştir.

Tüketim çılgınlığı İnsanın gerçek ihtiyaç duyguları arka plana itilmiştir. İnsan davranışları taklit, gösteriş, kıskançlık ve egoist olma yönünde değişmiştir.

Tüketim çılgınlığı Yeni nesil ailenin amacı; “iyi anne-baba olmak; istediğim ve çocuğumun istediği her şeyi fazlasıyla sağlamak” olarak değişmiştir. Ev ekonomisi ticarileştirmiştir. Ev işlerinin yönü para ekonomisine doğru değişmiştir. Yaşam hızı artmıştır.

Tüketim çılgınlığı İnsanlar tükettikleri ölçülerde değer ve önem kazanmış bunun sonucunda da insanlar değil , tüketim ön plana çıkmıştır. Tüketimle birlikte ulusal kimlik değişimi de olmuş, milli benlik kaybolmuştur.

Tüketim çılgınlığı En önemlisi de manevi, dini ve etik değer zedelenmesi olmuş, suç, kabahat, günah ve tersi birbirine karışmıştır.

SONUÇTA Aceleci Mutluluk Peşinde Koşan Anında Tatmin İsteyen İçerik Yerine Biçime Önem Veren Doyumsuz Aşırı Tüketim Dünya, Değerler ve İnsanın Yok Oluşu

Bu problemi Önlemek İçin Şu Soruları Cevaplayalım; Gereksiz harcamaların farkında mıyım? Harcama yapılacak şeye gerçekten ihtiyaç var mı? Giderler öncelikleri ve amaçları yansıtıyor mu? Alınacak mal ve hizmetlerin toplum ve çevre açısından maliyeti nedir ?

Giderler azaltılabilir mi ? Alınacak malları en iyi şekilde nasıl kullanabilirim ? Kaynakları kıt olan dünya bu tüketim toplumuna daha ne kadar dayanabilir ?

YETERLİLİĞİ tercih etmek AŞIRILILIK yerine YETERLİLİĞİ tercih etmek

Tasarruf Yapılabilicek Harcamalar Yiyecek ve zevk verici maddeler Aşırı cömertlik harcamaları Hizmet tüketimi harcamaları Düğün vb. Tören harcamaları Değerli metallere yapılan harcamalar Gösteriş eğitimi konut için yapılan harcamalar

Nihai olarak tüketicilere; eğitimcilere politikacılara ve medyaya görevler düşmektedir.

Öneriler Eğitimciler ve politikacılar; İlköğretimden başlayarak aile yaşam eğitimi konularını içeren ünite ve derslere ağırlık verilmeli, bunlar daha sonra yaygın eğitim kapsamında yetişkinlere kurs ve seminerlerle tekrarlanmalı

Öneriler Medya; Sorumlu ve ilkeli hareket etmeli, Eğlendirme yanında eğitim işlevlerini de birlikte vermeli, İnsanları hayal alemlerinde gezdirmemeli, Hayatın gerçeklerini de sık sık vurgulamalı,

DÜNYA YOK OLURSA SİZDE YOK OLURSUNUZ Öneriler Tüketiciler Limitlerimizi zorlamayalım Aldığımız borçları fazlasıyla ödeyeceğimizi unutmayalım İhtiyaçlarımızdan fazla mal satın almayalım. İsraftan kaçınalım Planlı yaşayalım, bunun için de; Yaşam planı yapalım Bütçe yapalım Harcamalar kadar tasarruflara da önem verelim, geleceğin de birgün gelecek olduğunu unutmayalım. Alış verişlerde kaliteli ve yerli malı tercih edelim Haksızlıklar karşısında haklarımızı sonuna kadar arayalım, bilinçli ve sorumlu bir vatandaş olalım, örgütlenelim. Unutmayalım; önce dünya, sonra vatan, sonra aile ve en sonda da siz gelirsiniz. DÜNYA YOK OLURSA SİZDE YOK OLURSUNUZ

BU DÜNYA HEPİMİZİN KORUYALIM

Damlaya damlaya göl olur

TASARRUF İSRAF

GELECEĞİN KADERİ BİZİM ELİMİZDE !!! UNUTMAYALIM GELECEĞİN KADERİ BİZİM ELİMİZDE