İKİLEMELER Anlatıma güç kazandırmak amacıyla oluşturulmuş sözcük öbeklerine ikileme denir.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

KELİME TÜRLERİ ZARFLAR.
BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
PARAGRAF.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ADILLAR(ZAMİRLER) Bunu siz mi aldınız? Burası çok sıcak.
GELİŞTİRME TEKNİKLERİ
DERS: TÜRKÇE KONU: ANLAM BİLGİSİ.
TÜRKÇE / Anlatım Teknikleri
PARÇADA ANLAM.
NOKTALAMA VE YAZIM KURALLARI
Hazırlayan: Zeynep Adsoy Türkçe Öğretmenliği/2 No:
Tanımı Özellikleri Konuyla İlgili Sorular
CÜMLENİN ÖGELERİ.
ÖZEL MÜZEYYEN ÇELEBİOĞLU İLKÖĞRETİM OKULU.
TÜRKÇE PERFORMANS GÖREVİ
KONULAR ANLATIM BİÇİMLERİ İKİLEMELER.
Noktalama işaretleri ( NOKTA , virgül , noktalı virgül )
İlgeçler ve bağlaçlar İlgeç:farklı tür ve görevdeki sözcükler ve kavramlar arasında anlam ilgisi kurmaya sözcüklere ilgeç (edat)denir.ilgeçlerin tek başlarına.
PARAGRAF.
ADI:TUĞBA NUR SOYADI:KÖKTEN SINIF:6/B NUMARA:1101
ZAMİR NEDİR? İsmin yerini tutabilen,isim gibi kullanılabilen,isim soylu kelimelerle bazı eklere zamir denir. Ahmet’ten öğrendim. > Ondan öğrendim. Kitabı.
DERSİMİZ TÜRKÇE.
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER
 ANLAMI PEKİŞTİRMEK GÜÇLENDİRMEK VE ÇEKİCİ KILMAK İÇİN DEĞİŞİK YOLLARLA OLUŞTURULAN SÖZCÜK GRUPLARINA İKİLEME DENİR.
ANLAMLARINA GÖRE SÖZCÜKLER.
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
CÜMLENİN ÖĞELERİ.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
9. Sınıf Dil ve Anlatım 3-7 MART
NOKTALAMA İŞARETLERİ.
SÖZCÜKTE ANLAM SORULAR:
9. Sınıf Dil ve Anlatım MART
Nurdan KOZAN Türkçe Öğretmenliği 2.Sınıf
İkilemeler.
YAPI BİLGİSİ.
1 CÜMLENİN ÖGELERİ Öge: Bir cümleyi oluşturan sözcük veya sözcük gruplarına öge denir. Ögeler bulunurken önce temel ögeleri (yüklem, özne), daha sonra.
HAZIRLAYAN: KISMET YAŞAR 8-A ÖĞRETMEN : SELMA ERASLAN
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
Yansıma sözcükler İkilemeler SÖZCÜKTE ANLAM
YÜKLEMİN YERİNE GÖRE CÜMLELER (ÖGELERİN DİZİLİŞİNE GÖRE CÜMLELER)
İKİLEMELER.
SÖZCÜKTE ANLAM.
CÜMLENİN ÖĞELERİ /ÖZNE
SÖZ ÖBEKLERİ (GRUPLARI)
ANLATIM TEKNİKLERİ Dört tane anlatım tekniği vardır!!! AÇIKLAMA
CÜMLE ÇEŞİTLERİ.
CÜMLENİN YAPISI.
CÜMLEDE ANLAM Ahmet Eren Köksal.
CÜMLEDE DE ’NİN YAZIMI.
CÜMLENİN ÖGELERİ Cümle; bir düşünceyi, bir duyguyu, bir olayı, bir isteği, bir yargıyı tam olarak anlatan sözcük veya söz grubuna denir. Cümleyi oluşturan.
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER
PARAGRAFIN ANLATIM BİÇİMLERİ. PARAGRAFIN ANLATIM YÖNÜ: Anlatım Biçimleri: Yazarın herhangi bir dü ş ünceyi, konuyu anlatma ş ekline o paragrafın anlatımı.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Zıt Anlamlı Kelimeleri Tahmin Edelim
İKİLEMELER Anlamı güçlendirmek, pekiştirmek ve anlatımı daha etkili hale getirebilmek için oluşturulan sözcük grubuna İkileme denir. Not 1: İkilemeyi.
GÜZEL SANATLAR İÇERİSİNDE EDEBİYATIN YERİ  YE Şİ M ÖZDEM İ R  BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ.
SELÇUK TÜREYEN 19 MAYIS ANADOLU LİSESİ UZMAN TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENİ.
Mustafa DİNÇ Türkçe Öğretmeni
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
Anlatım Türleri Betimleyici Anlatım Öyküleyici Anlatım
ADILLAR (ZAMİRLER).
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER
TÜRKÇE DERSİ TÜRKÇE DERSİ ANLATIM BİÇİMLERİ PARAGRAFTA 6.Neden-sonuç ilişkisi kurma... 5.Nesnel verilerden yararlanma 4.Karşılaştırma 4.Betimleme 3.Örnekleme3.Öyküleme.
ZAMİRLER MERHABA HAZIR MISINIZ? ...Egitimhane.com...
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Cümlenin Ögeleri İsim:EyüpCan Soy İsim :Aydemir Sınıf : 8-D No : 352.
HAZIRLAYAN BETÜLAY ÖZMEN BETÜLAY ÖZMEN 10/İ 10/İ ANLATIM TÜRLERİ ANLATIM TÜRLERİ DİL VE ANLATIM PROJE ÖDEVİ DİL VE ANLATIM PROJE ÖDEVİ 1.
Sunum transkripti:

İKİLEMELER Anlatıma güç kazandırmak amacıyla oluşturulmuş sözcük öbeklerine ikileme denir.

İKİLEMELER Cümlede özne, nesne, tümleç gibi görevler üstlenebilir. Büyük küçük dinlemez.(özne) Onu bunu tanımam.(nesne)v.b Sıfat ya da zarf olabilirler. Sarı sarı saçlar.(sıfat) Hızlı hızlı yürüyordu.(zarf)

İKİLEMELER İkilemeyi oluşturan sözcükler kalıplaşmıştır. İkilemeyi oluşturan sözcüklerin ikisi birlikte aynı görevi yapar. İkilemeler ayrı yazılır ve aralarına virgül, kısa çizgi (-) gibi işaretler konmaz

İKİLEMELER İkilemeler şu yollarla oluşturulur: Aynı sözcük tekrarlanır: Hızlı hızlı(gitmek) Sarı sarı(saçlar) Pis pis(kokular)gibi.

İKİLEMELER Karşıt anlamlı sözcükler kullanılır: İleri geri(konuşmak) İrili ufaklı(elmalar) Aklı karalı(kumaş)gibi.

İKİLEMELER Eş ya da yakın anlamlı sözcükler kullanılır: Yalan yanlış(söz) Taşlı topraklı(yol) Açık saçık(giyim)gibi.

İKİLEMELER Biri anlamlı öteki anlamsız iki sözcük kullanılır: Eğri büğrü(tel) Su mu(akmamak) Ders mers(çalışmamak)gibi.

İKİLEMELER Yarı anlamlı iki sözcük kullanılır: Abuk sabuk(laflar) Abur cubur(yiyecekler) Ivır zıvır(işler)gibi.

İKİLEMELER İyelik eki ile oluşturulur: Pisi pisine(gitti) Boşu boşuna(yorulduk) Ucu ucuna(denk geldi)gibi.

İKİLEMELER Ad durum ekleri ile oluşturulur: Yüz yüze(konuş) Dişe diş(mücadele) Bire bir(çalışma)gibi.

ANLATIM BİÇİMLERİ Parağraf yazarının,bir kimseyi bir düşünceyi, durumu ya da bir fikri söyle- mesine anlatmasına “anlatım”diyoruz.

ANLATIM BİÇİMLERİ Düz Anlatım Nesnel bir nitelik taşıyan ve bir konu- da bilgi verme amacı güden anlatımdır. daha çok bilim konularıyla fıkra, makale, deneme, eleştiri gibi edebiyat türlerinde bu anlatım biçimine başvurulur.Açıklayıcı ve tartışmacı anlatım olmak üzere ikiye ayrılır: Açıklayıcı Anlatım Tartışmacı Anlatım

ANLATIM BİÇİMLERİ Açıklayıcı Anlatım Bilgilendirme,öğretme,açıklama amacı güden anlatım biçimidir. Örnek: Bir deyimi meydana getiren kelimelerin karşılıklarını tek tek düşünmek doğru olmaz. Çünkü her deyim bir bütündür.Bir deyime giren her kelimenin kendi öz anlamı az çok değiştiğine ya da kaybolduğuna göre,deyimdeki bütün kelimeleri ayrı ayrı değil de bir bütün olarak ele almak gerekir.

ANLATIM BİÇİMLERİ Tartışmacı Anlatım Bu anlatım biçimi de açıklamave öğret- me amacı güder.Ancak bunu yaparken, yerleşik değer yargılarını yıkmayı amaç- layan tartışmacı bir nitelikle ortaya çıkar. Örnek: “Akarsu Pislik tutmaz”sözü nereden de kafamıza çakılıp kalmış!..İşte,akan denize atılan pislik,kıyılarda mayalanıp kalıyor.

SANATLI ANLATIM Sanatlı anlatım Roman ,hikaye,tiyatro gibi sanat amacı güden türlerde başvurulan anlatım biçi- midir. Öyküleyici ve betimleyici anlatım olmak üzere iki tür sanatlı anlatım var- dır.

SANATLI ANLATIM ÖYKÜLEYİCİ ANLATIM Bu anlatım biçimi, olay, kişiler ve zaman üzerinde kurouludur.Belli kişilerin,belli bir zaman dilimi içinde geçenolay hikaye edilir.öznel ve sanatlı bir dili vardır. Örnek Karısı düz bir taş buldu,getirdi.Tevfik efendi nin içi sıkılıyor…gönülsüz yaklaştı.tavada kara pekmez kaynıyor, sarı köpükler veriyor, hafif bir duman çıkıyordu.biraz kaldırmak için tavanın kulpuna bir odun geçirdiler.kaynanası bir yandan tuttubir yan da tevfik ,karısı da ocağın taşlarını düzeltiyor…

UYARI Hemen her öyküleme ,betimlemeye iç içedir.Bunların ayrılmasında hangisinin ağır bastığına dikkat edilmesi gerekir.

BETİMLEMEYİCİ ANLATIM Betimleyici Anlatım ikiye ayrılır: Bilgilendirici betimleme İzlenim kazandırıcı betimleme

Betimleyici Anlatım Bu anlatım biçimi“sözcüklerle resim çizme” diye nitelendirilebilir.varlıkların kendilerine özgü nitelikleri ince ince tasvir edilir.Dil özne- lidir.başarılı bir betimlemede okuyucu yazarın duyduğu heycanı aynen duyar, onun izlenim- lerini edinir.Betimlemenin konusu bir insan, bir olay olabileceği gibi ya da tabiat da olabilir.

Betimleyici Anlatım Betimleyici Anlatıma Örnek: Şimdi Seddülbahir’deyiz.boğaz’ın en dar yeri; çabucak ve kolayca çıka bilmek için düşmanlar- ın ilk seçtikleri yer. iki yanı yassı tepelerle çev- rili uysal bir kıyı.biraz ötedeki tepeciklerden tehlike lerden göre göre, susturup sindire sindi- re çıkılma imkanını iyi hesaplamışlar.Fakat bir şey hariç: Türk askerlerinin durup durup da ar- tık turnayı değil,düşmanı gözünden vurma ye- teneği…

Betimleyici Anlatım Bilgilendirici Anlatım: Yalnızca göz ile belirlenen,ayrıntıların yer aldığı betimlemelerdir. Örnek: Soğuk bir kış sabahı yola koyulduk.Uzun yol- culuktan sonra döne döne Emir Dağ’na ulaştık. Güneş sabah sisinin grileştiği beyaz tepelerin arasından portakal renkli yüzünü gösteriyodu. Beyazın en güzel tonlarıyla bezeli nokta kadar tarlaları aşıp Bolvadin’e ulaştı.

Betimleyici Anlatım Çözüm: Bu betimleme de yalnız göz ile belirti- len ayrıntılar verilmemiştir.Güneş,tepe- ler,tarlalar göz ile betimlemelerdir.

Betimleyici Anlatım İzlenim kazandırıcı betimleme: Ayrıntıları seçerken göz ile sınırlı kal- mayıp öteki duyu organlarından da ya- rarlanarak yapılan betimlemelerdir. Örnek: “Hava güneşli;üzerinde oturduğumuz kumsal,rüzgarlı idi.Güneşin ışınlarıyla denizin üzerinde büyük gölgeler kımıl- dıyor,palmiyelerin yaptığı hışırtılar,de- nizin engin derinliklerinde kayboluyordu

Betimleyici Anlatım Çözüm: Verilen parağrafta,yapılan betimleme Göz ile sınırlı kalınmayıp diğer duyu or- ganlarından da yararlanlarak veriliyor. Görsel öğelere ağırlık veriliyor. Görme:Güneş,deniz,palmiye İşitme:Hışırtılar Dokunma:rüzgar

HAZIRLAYAN VE SUNAN MEHMET SAMİ POYRAZ MEHMET SAMİ POYRAZ