TEFTİŞ TÜRLERİ VE TEFTİŞ İLKELERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EĞİTİM DENETİMİ VE SORUNLARI
Advertisements

Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu Mali Denetimi Visa Paajanen.
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
DR. Tuba YAVAŞ -Zirve Üniversitesi Eğitim Fakültesi EYTPE ABD
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Aydın BAŞAR Denetmen Rolleri.
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
 Bir sistemin amaçlarına yönelik olarak çalışma durumunun değerlendirilmesi, sistemin bütünlüğü ve sistemden çıkan ürün için önem taşır.  Sistemlerin.
Sektörler Arası İşbirliği. Amaç: TSM Çalışanlara Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi 2 Katılımcıların sa ğ lı ğ ın geli ş tirilmesi müdahalesinde.
DENETİMDE ZAMAN EYLEM PLANI
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMUNA BAĞLI SAĞLIK ÇALIŞANLARININ İDARİ VE YÖNETİCİ PERSONELİNİN ATAMA VE TERFİ KRİTERLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ (MERSİN.
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Büro Yönetimi Öğretmeni Fatma GEZ BALIKESİR / BANDIRMA – İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Büro Yönetimi ve Resmi Yazışma Kuralları.
İGEP İş Tasarımı ve Hedef Belirleme
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
KÜTÜPHANELERDE BÜTÇE YÖNETİMİ
PROGRAM TASARIMI
EŞGÜDÜMLEME FONKSİYONU
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
H.Abdullah KAYA Daire Başkanı Ankara
Performans değerlendirme
Denetim ve Rehberlik Sistemi ile İKS İlişkisi “ÇOCUKLARLA ÇOCUKLAR İÇİN”
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
İGEP Performans Yönetimi
İç Kontrol: İç kontrol, idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
BEP GELİŞTİRME BİRİMİNİN GÖREVLERİ
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
Uluslar arası Dil Eğitimi Konferansı Sonraki Adımlar ve Kapanış Konuşması.
ÇATIŞMA NEDİR?.
E Ğİ T İ MDE PROGRAM DE Ğ ERLEND İ RME Belgin TOPAL, E ğ timci Hakan AKSOY, E ğ itim Yöneticisi.
PERFORMANS YÖNETİMİ SİSTEMİ
E ğ itimde Kalite nedir? *Kalite, ko ş ullara uygunluktur. *Kalite, ko ş ullara uygunluktur. *Kalite, ögrencilerin ihtiyaçlarıdır. *Kalite, amaçlara uygunluktur.
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
TUR İ ZM HUKUKU VE MEVZUATI DR. OSMAN AVŞAR KURGUN DR. AYHAN GÖKDEN İ Z DR. MURAT SEL İ M SELV İ DR. GONCA KILIÇ DR. ELBEYI PEL İ T Ö Ğ R. GÖR. HÜSEY İ.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
DENETİM İHTİYACI, DENETİM TÜRLERİ VE DENETİM BENZERİ KAVRAMLAR
KAMU GÖREVLİLERİNİN UYMALARI GEREKEN ETİK DAVRANIŞ İLKELERİ.
Ki ş inin ya ş amı boyunca edindi ğ i i ş e yönelik deneyim ve faaliyetlerle ilgili algıladı ğ ı tutum ve davranı ş lar dizisidir.
II Hafta Plan Nedir? Eğitim-öğretimde Plan Yapmanın faydaları
HİZMET İÇİ EĞİTİM VE YÜKSEK YÖNETİCİLERİN YETİŞTİRİLMESİ.
SINIF YÖNETİMİ.
PERFORMANS DEĞERLENDİRME GÖRÜŞMELERİ VE GERİBİLDİRİM
Yrd. Doç Dr. M. İsmail Bağdatlı UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7 UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7.
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
Performans değerlendirme
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
Okul Yöneticilerinin Denetim ve Değerlendirme Rolü
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Öğretimin Planlanması
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
SİCİL PERFORMANS.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
Matriks Organizasyon Yapısı
OKULLARDA REHBERL İ K SERV İ SLER İ – H İ ZMETLER İ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

TEFTİŞ TÜRLERİ VE TEFTİŞ İLKELERİ SİNAN ÖZAT 105226009

Teftiş ve Teftiş Türleri Teftiş: Bir kurumda yapılan çalışmaların amaçlarına göre hazırlanan plan, saptanan ilkeler ve verilen emirlere uygun olarak Yürütülüp yürütülmediğinin denetlenmesidir. Kurum hizmetlerinin kapsamı genişledikçe teftişe olan gereksinimde artmaktadır.

Teftiş Türleri Yönetimin Teftişi Eğitim Sisteminde Yapılan Teftiş Müfettişlerin Görevlendirme Şekline Göre Teftiş Görev Alan Müfettişlerin Sayısına Göre Teftiş Uygulamada Yaratılan Mesafeye Göre Teftiş Hizmetin Devamlılığına Göre Teftiş Teftiş Birimlerine Verilen Görevlere Göre Teftiş Yapılacak İşlemlerin Niteliğine Göre Teftiş Konularına Göre Teftiş Teftiş Fonksiyonunu Yerine Getirme Durumuna Göre Teftiş Teftiş Biçimine Göre Teftiş

Yönetimin Teftişi Politik Denetim: Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından hükümetlerin görevlerini yapıp yapmadığı, aksayan yönleri olup olmadığını belirlemek için yapılır. Yargı Denetimi: Yönetim sisteminin işleyişinden doğan uyuşmazlık ve sorunlar Danıştay, İdari Mahkemeler, Sayıştay ve adliye mahkemeleri açılan davalarla denetler. Kamuoyu Denetimi: Yönetimin çalışmaları hakkında görüş ve düşünceleri ortaya koymak üzere kamuoyu tarafından yapılan denetimdir. Yönetsel Denetim: İdari teftiş de denilmektedir. Yetkili olan üst kademe yöneticileri yada onlara yardım için görevlendirilen uzmanlar veya müfettişler tarafından yapılır.

Egitim Sisteminde Yapılan Teftiş Kurum Teftişi: Bir eğitim kurumunun amaçlarını gerçekleştirmede insan ve madde kaynaklarının sağlanma, yararlanılma durumunun gözlenmesi, kontrol edilmesi ve ölçütlere göre değerlendirilmesidir. Ders Teftişi: Öğretmenlerin öğretim ve eğitim etkinliklerindeki çalışmalarının gözlenmesi, incelenmesi ve

Müfettişlerin Görevlendirme Şekline Göre Teftiş Genel Teftiş: Teftiş programına göre kurumların her türlü etkinliklerinin ve personelin hazırlanan plana göre müfettiş grubu tarafından denetlendirilmesidir. Özel Teftiş: Durumu özellik gösteren kurum veya personelin makam onayına dayalı olarak denetlenmesidir.

Görev Alan Müfettişlerin Sayısına Göre Teftiş Bireysel Teftiş: Bir Müfettiş tarafından yapılan teftiştir. Müfettiş kendi teftiş planına uygun olarak bir veya birden fazla gözlem, görüşme, inceleme, denetleme ve soruşturma yapar. Grupla Teftiş: İki veya daha fazla müfettiş tarafından yapılan teftiştir. Her müfettiş kendi alanındaki hizmetleri denetler. Branş, daha fazla önem ve ağırlık kazanır, değerlendirme daha objektif olur.

Uygulamada Yaratılan Mesafeye Göre Teftiş Yakından Teftiş: Müfettişlerin kurum içinde yada yanında olması halinde yapılan teftiştir. En belirgin özelliği teftiş eden ve edilen arasında kişisel ve iş ilişkileri bulunmasıdır. Birbirlerinin tecrübelerinden daha iyi yararlanırlar. Müfettiş, teftiş edilene daha uzun süre yardımcı olur. Uzaktan Teftiş: Teftiş eden ile edilenin aynı yerde bulunmamaları halinde yapılan teftiştir. Teftiş eden ile edilen arasında kişisel ve iş ilişkileri sağlanamaz. Teftiş edilen hakkındaki bilgiler gözlem yolu dışında sağlanan kaynaklarla elde edilir. Kamu kuruluşlarımızda yapılan teftiş bu şekildedir.

Hizmetin Devamlılıgına Göre Teftiş Sürekli Teftiş: Bir müfettişin yada teftişe yetkilinin belirli kurum yada kişileri devamlı olarak teftiş etmesidir. Tüm çalışmalar yerinde ve zamanında izlenir, eksikliklerin giderilmesi ve sistemin geliştirilmesinde daha çok katkıda bulunulabilir. Aralıklı Teftiş: Bir kurum yada kişilerin belirsiz zamanlarda teftiş edilmesidir. Genellikle merkezden görevlendirilen müfettişlerin yaptıkları teftiştir. Bir kurum yada kişinin o anki durumunun denetlenmesidir. Ancak gelişmeleri izleme olanağı bulunmaz.

Teftiş Birimlerine Verilen Görevlere Göre Teftiş İç Teftiş: Kurumun kendi müfettişleri tarafından yapılır. Yönetimin planını uygulayan görevlilerin işlerini teftiş ve denetlemedir. Dış Teftiş: Kanunları sorumluluk yüklediği vatandaşlar veya kurumların işlerini teftiş ve denetlemedir. Başka kurumların müfettişleri tarafından yapılır. Kurum amaçları ile yapılan çalışma ve sonuçları karşılaştırılır.

Yapılacak işlemlerin Niteligine Göre Teftiş Teknik Teftiş: Alandan gelen müfettişler tarafından yapılır. Branşlara, alanlara, mesleklere, işin yapımında uygulanan yöntemlere, Ürün ile ilgili norm ve standartlara önem verilir. Yönetsel Teftiş: İdari Teftiş adı verilen bu teftiş, sistemin işleyişinin kurallara uygunluğuna, kaynaklardan yararlanma şekline, sistemin tümüne ve ilişkilerine yöneliktir.

Konularına Göre Teftiş Faaliyet Teftişi: Teftiş edilen birimin, kendisine sağlanan insan ve madde kaynaklarını, kuruluşun amaçlarını gerçekleştirmede ne derece etkin kullanıldığını, ekonomik ve sosyal gereklere uygun olarak karlılık ve verimlilik ilkeleri doğrultusunda çalışıp çalışmadığını saptamak amacıyla yapılır. İşlemler ve Hesaplar Teftişi: Teftiş edilen birimin, teftiş dönemindeki işlemlerini düzenlemelere ve teknik gereklere uygun olup olmadığını anlamak, varsa hesaplardaki hataları, yanlışlıkları veya usulsüzlük ve yolsuzlukları bulmak için yapılır.

Teftiş Fonksiyonunu Yerine Getirme Durumuna Göre Teftiş Tam Teftiş: Tarama teftişi de denilen bu yöntemde, teftiş dönemine giren işlerin tamamı incelenerek teknik gereklere ve düzenlemelere uygun olup olmadıkları saptanır. Sondajla Teftiş: İşlemlerin tümünün incelenmesi yerine bazı ölçütlere göre belirlenen veya özel olarak seçilen işlemlerin incelenmesi ile yetinilen bir teftiş yöntemidir.

Teftiş Biçimine Göre Teftiş Normal Teftiş: Teftiş kurulu başkanlığı tarafından yapılan planlamaya göre yapılan teftiştir. Teftiş planında denetim elemanlarını denetleyecekleri kurumlar, birimleri, zamanı, şekli, ölçütleri, ve süresi belirtilir. Seri Teftişler: Bu tür teftişler, teftiş edilen kurumun bütün birimleri yerine, belirli birimlerinin veya tüm işler yerine bazı işlerin teftişi ile yetinilmesidir.

Teftişin işlevleri Öğrencilerin davranışlarını değiştirmede okulun taşıdığı sorumlulukların yerine getirilmesine, Eğitimcilerin yetenekleri ile gerçek bir güven duygusunu geliştirmelerine, Olguların dikkat ve işbirliği ile çözümlenmesi ışığında eğitimcilerin anlayışını değiştirmeye, Öğrenmeyi kolaylaştıran bir havayı yaratmaya, görevin daha iyi yollarla yapılmasında bireyleri isteklendirmeye, Örgütte gerginlikleri azaltmaya, bir içtenlik, dostluk ve anlayış duygusunun kazandırılmasına, Önemli olan problemlerin çözümlenmesine ve daha başka problemlerin de önlenmesine,

Teftişin işlevleri Eğitim ve insan gelişimi alanında yapılan araştırma sonuçlarının öğrenilmesine, Kullanılan öğretim notlarının geliştirilmesine, öğretmen, öğrenci veli ilişkilerinin sağlanmasına, Problemlerin çözümlenmesinde bilimsel düşünme yöntemlerinin kullanılmasına, Eğitimcilerin ve ilgililerin düşüncelerini açıklamaları için fırsat eşitliği sağlanmasına, Okullardaki eğitimin geliştirilmesine, bu amaçla ilgililerin etkin bir işbirliği ile katılmalarına, İlgililerin görüşlerinin yükseltilmesine, öğrencilerin görevlerini yapmada sorumluluk kazanmalarına yardım eder.

Etkili Teftişin Özellikleri Amaçlar tutarlık gösterir. Plan durumuna göre tasarlanır ve esnektir. Yasalara uygun ve dayalıdır. İşbirliği ve karşılıklı anlayışa dayanır. Uygun yöntemler kullanılarak yapılır. Bilgi, beceri ve tutum gereklidir. Olumlu bir güdüleme gücüne sahiptir. Çözümleyici ve birleştiricidir. Geçmişe ve geleceğe yöneliktir. Değerlendirme, ödüllendirme ve cezalandırmayı da içerir.

Teftişte Genel Kurallar Teftiş için amaçlar önceden saptanmalı ve amaçlara göre teftiş planı hazırlanmalıdır. Teftiş esnasında daha önceden yapılan teftişlerin sonuçları göz önünde bulundurulmalıdır. Teftişe durumu saptama ile başlamalı ve yavaş yavaş geliştirme çalışmalarına geçilmelidir. Teftiş esnasında, kişi ve kurumun olanakları göz önünde bulundurmalıdır. Teftişle ilgili araştırma sonuçları ile yeni gelişmelerden yararlanılmalıdır.

Teftişte Genel Kurallar Teftiş sisteminin geliştirilmesi için yapıcı ve bulucu olmalıdır. Teftiş, demokratik olmalıdır. Teftiş, samimi, olumlu, basit olarak karakterize edilebilecek şekilde yapılmalıdır. Teftişe kişisel ilişkilerden çok, mesleki ilişkiler esas alınmalıdır. Teftiş edilen personelin özel yetenekleri geliştirilmeli ve teşvik edici yollar aranmalıdır.

Teftişte Genel Kurallar Teftiş, yönetici ve diğer personelin mesleklerinde güven verici olmalı, iyi ilişkiler ilişkiler sağlanmalıdır. Teftiş, kişi hakları ve ilişkileri ile ilgilenmelidir. Teftiş sonucu kişi ve olayların değerlendirilmesi çok dikkatli ve objektif olarak yapılmalıdır. Teftişte formaliteye fazla yer verilmemeli sonuçlar delillerle kanıtlanmalıdır. Teftiş sonunda amaçlara ulaşma derecesi saptanmalı, gelişimi etkileyen faktörler belirtilmelidir.

Okulunuza gelen, çatık kaşlı, çok fazla diyaloğa girmeyen, sürekli evrak isteyip eksik ve yanlışları not alıp yinede ortalamanın üzerinde not veren bir müfettiş, sizce hangi teftiş özelliklerini ihmal etmiştir? Amaçlar tutarlık gösterir. Plan durumuna göre tasarlanır ve esnektir. Yasalara uygun ve dayalıdır. İşbirliği ve karşılıklı anlayışa dayanır. Uygun yöntemler kullanılarak yapılır. Bilgi, beceri ve tutum gereklidir. Olumlu bir güdüleme gücüne sahiptir. Çözümleyici ve birleştiricidir. Geçmişe ve geleceğe yöneliktir. Değerlendirme, ödüllendirme ve cezalandırmayı da içerir.