MERMERCİLİK VE ÇEVRE M.Oğuz GÜNER Maden Mühendisi
MERMER MADENCİLİĞİ MERMER SAHALARI İLE İLGİLİ MADEN HAKLARI MERMER ARAMA VE FİZİBİLİTE MERMER OCAK İŞLETMECİLİĞİ MERMER OCAK ÜRETİM YÖNTEMLERİ MERMER FABRİKA İŞLETMECİLİĞİ MERMER ARTIKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ VE TERKEDİLEN OCAKLARIN REHABİLİTASYONU
MERMERCİLİĞİN ÇEVREYE OLAN ETKİLERİ yeryüzünün genel yapısının bozulması bitki örtüsünün ortadan kaldırılması, Toz dağılımı Gürültü Atık Oluşumu Görsel kirlilik meydana getirmesi
MADENCİLİK YAPILMASINA İZİN VERİLMEYEN YA DA ÖZEL İZİN ALINMASI GEREKEN ALANLAR 1.Doğal Sit Alanları, Arkeolojik Alanlar Milli Parklar Av ve Yaban Hayatı Koruma Alanları Özel Çevre Koruma Bölgeleri Gençleştirme Yapılan Orman Alanları Özel Ormanlar, Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliğine Göre Mutlak Koruma Akanı, Kısa Mesafeli Koruma Alanı, Orta Mesafeli Koruma Alanı ve Uzun Mesafeli Koruma Alanı, Tarım Alanları
MERMERCİLİK YAPILABİLMESİ İÇİN ALINMASI GEREKEN İZİN VE RUHSATLAR MÜLKİYETE VE YERE İLİŞKİN İZİNLER -ÖZEL ARAZİ İSE MÜLK SAHİBİ İLE ANLAŞMA ORMANLIK ALAN İSE ORMAN TAHSİS İZNİ TARIM ALANI İSE TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞININ ALANIN TARIM DIŞI KULLANILMASINA DAİR İZNİ MERA ALANI İSE MERA VASFININ KALDIRILMASI KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI OLUMLU GÖRÜŞÜ PLANLI ALANDA İSE PLAN NOTLARINA GÖRE İLGİLİ İDAREDEN OLUMLU GÖRÜŞ VEYA İZİN ALINMASI, YA DA PLAN DEĞİŞİKLİĞİ İMAR İZNİ SAĞLIK BAKANLIĞI YER SEÇİMİ İZNİ SU VE ELEKTRİK KULLANIM İZİNLERİ Mermer, Dekoratif Amaçlı Taşların Çıkartılması, İşlenmesi Mermer Kesme, İşleme Ve Sayalama Tesisleri, Ruhsat Alınması ÇED BELGESİ -Muafiyet -ÇED Gerekli Değildir -ÇED Olumlu EMİSYON VE DEŞARJ İZİNLERİ ATIK BERTARAFI İLE İLGİLİ İZİNLER GSM
MERMERCİLİK SEKTÖRÜNÜ İLGİLENDİREN ÇEVRE MEVZUATI ÇEVRE KANUNU ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ YÖNETMELİĞİ SU KİRLİLİĞİ KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ GÜRÜLTÜNÜN DEĞERLENDİRİLMESİ VE YÖNETİMİ YÖNETMELİĞİ ENDÜSTRİ TESİSLERİNDEN KAYNAKLANAN HAVA KİRLİLİĞİNİN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ EVSEL KATI ATIK YÖNETMELİĞİ ÖZEL ÇEVRE KORUMA BÖLGELERİ PLAN HÜKÜMLERİ ÇEVRE DÜZENİ PLAN NOTLARI
ÇEVRE KANUNU Çevre Kanunun, ÇED Yönetmeliğinin çıkarılmasına dayanak olan 10. maddesi, Faaliyetlerin durdurulması işlemlerini içeren 15. maddesi İdari nitelikteki cezaları belirten 20. maddesi Fiillerin tekrarı halindeki uygulamaları ilgilendiren 23. maddesi Mermercilik Faaliyetlerini yakından ilgilendirmektedir.
ÇED YÖNETMELİĞİ VE MERMERCİLİK ÇED OLUMSUZ KARARI EK 1 PROSEDÜRÜ ÇED OLUMLU KARARI YATIRIMA BAŞLAMA ÇED GEREKLİ DEĞİLDİR KARARI YATIRIMA BAŞLAMA EK II PROSEDÜRÜ UYGULANIR ÇED GEREKLİDİR KARARI ÇED YÖNETMELİĞİ SEÇME ELEME KRİTERLERİ UYGULANACAK PROJELER (EK II) LİSTESİNİN 35. MADDESİNİN 35.MADDESİ B BENDİKAPSAMINDA DEĞERLENDİRLMEKTEDİR 5000 m³/yıl veya üzerinde kapasitede olan mermer ocakları 100.000 m²/yıl ve üzeri kapasiteli mermer kesme, işleme ve sayalama tesisleri, 5000 m³/yıl Kapasitenin altında olan mermer ocakları 100.000 m²/yıl kapasitenin altında mermer kesme, işleme ve sayalama tesisleri, ÇED YÖNETMELİĞİ KAPSAMI DIŞINDA DEĞERLENDİRİLMEKTEDİR YAPILACAK İŞLEM: RUHSAT FOTOKOPİSİ, PROJE ÖZETİ, TAAHHÜTNAME, NOTER ONAYLI İMZA SİRKÜSÜ VB. BELGELERLE ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞINA YA DA FAALİYETİN YAPILACAĞI İLİN İL ÇEVRE VE ORMAN MÜDÜRLÜĞÜNE MÜRACATTA BULUNMAK
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ YÖNETMELİĞİ AKIM ŞEMASI PROJE TANITIM DOSYASI HAZIRLANIR BAKANLIĞA SUNULUR BAKANLIK PROJE TANITIM DOSYASINI İNCELER VE İDK KURULUR ( 3 İŞ GÜNÜ) HALKIN KATILIM TOPLANTISI YAPILIR İDK TARAFINDAN OLUŞTURULAN FORMAT KAPSAMLAŞTIRMA YAPILARAK YATIRIMCIYA VERİLİR ( 12 İŞGÜNÜ) ÇED RAPORU BAKANLIĞA SUNULUR BAKANLIKÇA ÇED OLUMLU / ÇED OLUMSUZ KARARI VERİLİR ( 5 İŞ GÜNÜ) 5 YIL İÇERİSİNDE YATIRIMA BAŞLANMALIDIR NİHAİ ÇED RAPORU KOMİSYON ÜYELERİNCE İNCELEME VE DEĞERLENDİRME YAPILIR ( 10 İŞ GÜNÜ) YATIRIM YAPILAMAZ EK-I ( 30 İŞ GÜNÜ) PROJE TANITIM DOSYASI HAZIRLANIR BAKANLIĞA /VALİLİĞE SUNULUR BAKANLIK/VALİLİK UYGUNLUK YÖNÜNDEN İNCELER 5 İŞ GÜNÜ PROJE TANITIM DOSYASINDA İNCELEME VE DEĞERLENDİRME YAPILIR – 15 İŞ GÜNÜ ÇED GERKLİ DEĞİLDİR KARARI ÇED GEREKLİDİRKARARI 5 YIL İÇERİSİNDE YATIRIMA BAŞLANMALIDIR ÇED PROSEDÜRÜ UYGULANIR BAKANLIKÇA/VALİLİKÇE KARAR VERİLMESİ EK-II ( 25 İŞ GÜNÜ)
SU KİRLİLİĞİNİN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ MUTLAK, KISA VE ORTA MESAFELİ KORUMA ALANLARINDA HİÇBİR ŞEKİLDE MADEN OCAĞI AÇILMASI VE İŞLETİLMESİNE İZİN VERİLMEZ. SU KİRLİLİĞİNİN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ GALERİ YÖNTEMİ PATLATMALAR, KİMYASAL VE METALURJİK ZENGİNLEŞTİRME İŞLEMLERİ YAPILAMAZ. Su Kaynağı etrafında oluşturulan koruma alanları SAĞLIK AÇISINDAN SAKINCA BULUNMAMASI, MEVCUT SU KALİTESİNİ BOZMAYACAK ŞEKİLDE ÇIKARTILMASI Göl Alanı MEVCUT SU MİKTARI VE KALİTESİNİN OLUMSUZ ETKİLEMEMEK ÜZERE,ATIKSULAR TABLO 5 – TABLO 21 STANDARTLARINDA ARITILARAK HAVZA DIŞINA ÇIKARTILMASI ZORUNLUDUR. Mutlak Koruma Alanı (0 - 300 m) Kısa Mesafeli Koruma Alanı ( 300m –1000 m) Orta Mesafeli Koruma Alanı (1000 – 2000 m) Uzun Mesafeli Koruma Alanı (2000 - 5000 m) Uzun Mesafeli Koruma Alanı (5000 m - Havza Sınırı)
ÇEVRESEL GÜRÜLTÜNÜN DEĞERLENDİRİLMESİ VE YÖNETİMİ YÖNETMELİĞİ BAKANLIKTAN YETERLİK BELGESİ ALMIŞ KURUM VEYA KURULUŞLARCA HAZIRLANAN AKUSTİK RAPORA İSTİNADEN GÜRÜLTÜ KONTROL İZİN BELGESİNİN ALINMASI GEREKMEKTEDİR. İzin Belgesi Liste A Bakanlıkça verilir Üç yılda bir yenilenmeli EKII Belediye sınırlarında Belediyece verilir Beş yılda bir yenilenmeli Liste B İzin Belgesi Belediye sınırları dışında ilin en büyük mülki amirince verilir Madencilik faaliyetleri bu listede ÇED YÖNETMELİĞİNE TABİ FAALİYETLERDE; GÜRÜLTÜ İLE İLGİLİ BÖLÜMÜ, AKUSTİK RAPORDA YER ALAN ESASLAR ÇERÇEVESİNDE HAZIRLANAN ÇED RAPORU/PROJE TANITIM DOSYASI İÇİN VERİLEN ÇED OLUMLU KARARI VEYA ÇED GEREKLİ DEĞİLDİR KARARI, GÜRÜLTÜ KONTROL İZİN BELGESİ YERİNE GEÇER. (MADDE-39/A) YÖNETMELİĞİN YAYIM TARİHİNDEN ÖNCE FAALİYETE GEÇMİŞ TESİSLERİN ÜÇ YIL İÇERİSİNDE GÜRÜLTÜ KONTROL İZİN BELGESİ ALMASI ZORUNLUDUR
ENDÜSTRİ TESİSLERİNDEN KAYNAKLANAN HAVA KİRLİLİĞİNİN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ EK 8 İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarının alınarak üretime geçilmesini takiben 1 (bir) yıl içinde Emisyon İzni için başvurmazsa Emisyon Ön İzni kendiliğinden geçersiz sayılır. Liste A Mermercilik Faaliyetleri Bu Liste kapsamında Liste B ÇED Olumlu ve ÇED Gerekli Değildir Kararları da Emisyon Ön İzni Yerine Geçer Emisyon Ön İzni Liste A için 2 yılda herhangi bir sapma olup olmadığının ve tesiste yapılan iyileştirmelerin rapor edilmesi zorundadır. Emisyon İzni Liste B için 3 yılda herhangi bir sapma olup olmadığının ve tesiste yapılan iyileştirmelerin rapor edilmesi zorundadır.
ÖZEL ÇEVRE KORUMA BÖLGLERİNDE MADEN OCAKLARINA İLİŞKİN PLAN HÜKÜMLERİ
ÖZEL ÇEVRE KORUMA BÖLGLERİNDE MADEN OCAKLARINA İLİŞKİN PLAN HÜKÜMLERİ
ÇEVRE DÜZENİ PLANLARI İLGİLİ PLAN NOTLARI; MADEN İŞLETME TESİSLERİ, GEÇİCİ TESİSLER, MADEN SAHALARI VE OCAKLAR: 3213 SAYILI MADEN KANUNU VE İLGİLİ YÖNETMELİK HÜKÜMLERİNE TABİ OLAN VE GRUPLARA AYRILARAK TANIMLANMIŞ MADENLERİ, MADENLERİN İŞLETME TESİSLERİNİ, GEÇİCİ TESİSLERİ, MADEN SAHALARINI VE OCAKLARI İFADE EDER. İLGİLİ PLAN NOTLARI; 1- MADENCİLİK FAALİYETLERİNDE MADEN KANUNU VE BUNA BAĞLI YÖNETMELİK HÜKÜMLERİNE UYULUR. 2- MADEN RUHSAT SAHASINDA KURULMAK İSTENEN GEÇİCİ TESİS İÇİN MADEN İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜNDEN GEÇİCİ TESİS OLDUĞUNA DAİR BELGE ALINMASI ZORUNLUDUR. MADEN RUHSATLI SAHALARDA, İHTİYAÇ DUYULAN GEÇİCİ TESİSLER İLGİLİ KURUM VE KURULUŞLARDAN İZİN ALMAK KAYDI İLE YAPILABİLİR. GEÇİCİ TESİSLERİN KULLANIMI MADEN RUHSATININ VEYA MADEN REZERVİNİN İŞLETME SÜRESİ İLE SINIRLIDIR. GEÇİCİ TESİSLER KULLANIM SÜRESİNİN BİTMESİ DURUMUNDA KALDIRILIR. 3- MADEN İŞLETME RUHSATI ALINAN ALANLAR, BU ÇEVRE DÜZENİ PLANININ VERİ TABANINA İŞLENMEK ÜZERE, MADEN İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ’NCE, 1/25.000 ÖLÇEKLİ, KOORDİNATLI HARİTALARA İŞLENEREK VE SAYISAL OLARAK BAKANLIĞA GÖNDERİLİR.
4- MADENCİLİK FAALİYET SAHALARINDA ÇED YÖNETMELİĞİ VE DİĞER MEVZUAT HÜKÜMLERİNE UYULACAKTIR. MADENCİLİK FAALİYETLERİNDE ÇEVREYE ZARAR VERİLMEMESİ İÇİN HER TÜRLÜ ÖNLEM TESİS SAHİPLERİNCE ALINACAKTIR. 5- MADEN KANUNU’NDA BELİRTİLEN I. VE II. SINIF MADENLERE AİT SANAYİLER ÖNCELİKLE BU PLANDA YER ALAN SANAYİ ALANLARINDA YER SEÇECEKTİR. İHTİYAÇ OLMASI HALİNDE BU SANAYİLERİN, İLGİLİ KURUM VE KURULUŞLARIN UYGUN GÖRÜŞLERİ ALINARAK, MÜNFERİT OLMAMAK ÜZERE, İLGİLİ İDARECE BELİRLENECEK YENİ SANAYİ ALANLARINDA YER SEÇMESİ SAĞLANACAKTIR. DİĞER GRUP MADENLERE AİT SANAYİLER İSE İLGİLİ KURUM VE KURULUŞLARIN UYGUN GÖRÜŞLERİ ALINARAK VE ALT ÖLÇEKLİ İMAR PLANLARI HAZIRLANARAK MADEN SAHASINDA YER SEÇEBİLİR. 6- İÇME VE KULLANMA SUYU KAYNAKLARININ MUTLAK, KISA VE ORTA MESAFELİ KORUMA KUŞAKLARINDA MADENCİLİK FAALİYETLERİNE İZİN VERİLMEZ. 7- İÇME VE KULLANMA SUYU KAYNAKLARININ UZUN MESAFELİ KORUMA KUŞAKLARINDA KİRLİLİK OLUŞTURMAYACAĞI BİLİMSEL VE TEKNİK OLARAK BELİRLENEN VE ÇED YÖNETMELİĞİ HÜKÜMLERİNE GÖRE UYGUN BULUNAN VE ATIKLARINI HAVZA DIŞINA ÇIKARAN VEYA GERİ DÖNÜŞÜMLÜ OLARAK KULLANABİLEN MADEN ÇIKARIM FAALİYETLERİNE İZİN VERİLEBİLİR.
8- İÇME VE KULLANMA SUYU KAYNAKLARININ UZUN MESAFELİ KORUMA KUŞAKLARINDA YAPILACAK MADENCİLİK FAALİYETLERİ SIRASINDA İÇME SUYUNUN KİRLETİLMEMESİ ESASTIR. 9- MADEN RUHSATININ SÜRESİNİN VEYA REZERVİN BİTMESİ HALİNDE İŞLETME SAHASININ “ÇEVRE İLE UYUMLU HALE GETİRİLMESİNİ” İÇEREN PROJENİN İLGİLİ İDAREYE SUNULMASI VE İLGİLİ İDAREYE YAZILI TAAHHÜTTE BULUNULMASI ZORUNLUDUR. 10- BİRİNCİ SINIF GAYRİSIHHÎ MÜESSESELER KAPSAMINA GİREN MADEN ÜRETİM FAALİYETLERİ VE/VEYA BU FAALİYETLERE DAYALI OLARAK ÜRETİM YAPILAN TESİSLERİN ETRAFINDA, SAĞLIK KORUMA BANDI KONULMASI ZORUNLUDUR. SAĞLIK KORUMA BANDI MÜLKİYET SIRLARI DIŞINDA BELİRLENEMEZ VE BU ALAN İÇİNDE MESKEN VEYA İNSAN İKAMETİNE MAHSUS YAPILAŞMAYA İZİN VERİLMEZ. ÇED RAPORU DÜZENLENMESİ GEREKEN TESİSLERDE BU RAPORDAKİ MESAFELER ESAS ALINIR.