Havayolu maLİYETLERİNİN YAPISI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Toplu SMS Toplu MMS Hedefli Mesaj Sesli Mesaj / IVR Akıllı Yetenekler
Advertisements

Filonuza ait tüm detayları kayıt altına alın.
Enerji Verimliliği ve Enerji Kimlik Belgesi (EKB)
PROGRAMDA YAKLAŞIK MALİYETİ İKİ TÜRLÜ HAZIRLAMANIZ MÜMKÜNDÜR.
The Eurasia Specialist
İNŞAAT SEKTÖRÜ: MAKRO BAKIŞ
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU GÜNCEL MEVZUATA İLİŞKİN DEĞİŞİKLİKLER VE BİLGİLENDİRME TOPLANTISI 04.EKİM
ÖZEL HASTANELERDE ÖZEL SAĞLIK SİGORTASININ İŞLEYİŞİ VE SORUNLARI
Selda Aydın Seyhan Kamçı
İŞ KALİTESİ VE MALİYET İLİŞKİSİ.
CHICAGO POS for TURKISH HOME TEXTILE TÜRK EV TEKSTİLİ SEKTÖRÜ İÇİN ŞİKAGO SATIŞ NOKTASI 444 CENTER Inc.
2005 YILI MALİ SONUÇLARI İstanbul 1.Nisan.2005.
SERMAYE( KAYNAK) MALİYETİ
Atlasjet Havacılık A. Ş. 14 Mart 2001 tarihinde Öger Holding A. Ş
HOŞ GELDİNİZ KAMU İHALE MEVZUATI TEMEL EĞİTİMİNE Alattin ÜŞENMEZ
AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMASINDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÇALIŞTAYI 15 – 16 KASIM 2011 GRUP 2 İDARİ VE MALİ İŞ VE İŞLEMLER HAKKINDA SORUNLAR.
ACİL İHTİYAÇLAR İÇİN PRATİK ÇÖZÜM
AR-GE, İNOVASYON ve ENDÜSTRİYEL UYGULAMA
Krizin gelişimi 2000’li yılların başında Yunanistan Ekonomisi Avrupa Bölgesinin en hızlı gelişen ekonomilerinden biriydi yılında Küresel krizYunanistan’ı.
 Demet Cengiz, “Bilişim Teknolojilerinin Öğrenciler Tarafından Kullanılmasını Sağlayacak Unsurların Belirlenmesi,” TBD Bilişim Kurultayı, Ankara, Eylül.
Üniversite Hastanelerinin Finansal Yönetim Sorunları
22 Eylül 2006 TBB BANKACILIK ALT ÇALIŞMA GRUBU Nurhan Aydoğdu
HOŞ GELDİNİZ KAMU İHALE MEVZUATI TEMEL EĞİTİMİNE Alattin ÜŞENMEZ
HAVAYOLU PAZARLAMASI, YOLCU TALEBİNİN ÖNEMİ VE TALEP TAHMİNİ
ENERJİDE VERİMLİLİK AHMET SEFEROĞLU KAYSERİ OSB ELEKTRİK DANIŞMANI
ÜLKE BİLGİLERİ ADI: İRAN İSLAM CUMHURİYETİ BAŞKENT: TAHRAN YÖNETİM ŞEKLİ : TEOKRATİK CUMHURİYET PARA BİRİMİ : İRAN RİYALİ.
Makine kırılması yangın yıldırım infilak kötüniyet terörizm dahili su basması yer kayması araç çarpması komşuluk mali sorumluluk hasar halinde mimar mühendislik.
MEHMET YUSUF EMRE KARAASLAN
Meslekte Haksız Rekabet Osman Dinçbaş Güney SMMM A.Ş.
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
BOSCH ‘’ Yaşam İçin Teknoloji ‘’. Dünyanın üçüncü büyük beyaz eşya üreticisi ve Avrupa’da beyaz eşya pazarı lideri olan BSH Grubu, 700 milyon Euro yatırımla.
24 Mart 2015 Haliç Üniversitesi Kağıthane Kampüsü
Finansal planlamada temel amaç;
TOBB UND Lojistik Yatırım A.Ş.
ÜNİTE 5 (Bölüm 1) FİNANSAL ANALİZ
Ücret Sistemleri ve Verimlilik Dersi Dönem İçi Çalışması
MONOGRAFİ 5:Getiri Ltd. Şir.’nin Haziran 2005 ’de aşağıdaki ticari işlemleri yapmıştır. Bu ticari işlemlerin günlük ve büyük defter kayıtlarını yapınız
MONOGRAFİ 5 Getiri Ltd. Şir.’nin Mayıs 2008 ’de aşağıdaki ticari işlemleri yapmıştır. Bu ticari işlemlerin günlük ve büyük defter kayıtlarını yapınız.
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
Getiri A.Ş.’nin Aralık 2005 ’de aşağıdaki ticari işlemleri yapmıştır. Bu ticari işlemlerin günlük ve büyük defter kayıtlarını yapınız tarihinde.
GENEL ÜRETİM MALİYETLERİ
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ Eğitim Enformatik Bölümü Ar-Ge Bilgisayar Bilimleri Araştırma ve Uygulama Merkezi Alt Yapı & Uygulama Bilgi İşlem Daire Başkanlığı.
26-MADDİ OLMAYAN DURAN VARLIKLAR
7/A Seçeneği İŞL 318.
İŞLETMELERDE MALİYET MUHASEBESİ UYGULAMALARI
GAZİANTEP ECZACI ODASI
MİLLİ GELİRİN HESABI.
ENGELSİZ YER HİZMETLERİ; ÖNCELİĞİMİZ MEMNUNİYETİNİZ Havaalanı ulaşımında tüm engellerin yerini konfor ve rahatlık aldı. Güvenli, rahat ve keyifli bir uçuş.
Havacılıkta Emniyetle İlgili Faktörler
BANKA 5.923,55 TL KAT MALİKLERİNDEN ALACAĞIMIZ ,51 TL BANKA ,69 TL KAT MALİKLERİNDEN ALACAĞIMIZ ,08 TL BORÇ DURUMU.
INCOTERMS 2.) CARRIAGE AND INSURANCE PAID TO (CIP ) a.) Satıcının Yükümlülükleri b.) Alıcının Yükümlülükleri c.) Taşıma Sözleşmesi d.) Sigorta Sözleşmesi.
Sermaye Maliyeti *Firmalar sadece özkaynaklarını projelerin
25-MADDİ DURAN VARLIKLAR
ERKAN TOKATLI MUHASEBE 2 26-MADDİ OLMAYAN DURAN VARLIKLAR.
Türkiye Turizmi EKONOMİ KOORDİNASYON KURULU 22 Temmuz 2009.
DEVRE TATİL SÖZLEŞMESİ Bir yıldan uzun süre için kurulan ve tüketiciye bu süre zarfında birden fazla dönem için bir veya daha fazla sayıda Gecelik konaklama.
HAVACILIK SİGORTALARI
1 Ziraat Sigorta A.Ş.. 2 Ziraat Sigorta A.Ş. TIBBİ KÖTÜ UYGULAMAYA İLİŞKİN ZORUNLU MALİ MESULİYET SİGORTASI (HSS)
UYGULAMA 4: FETA BİSİKLET  FETA Bisiklet 2004 yılında iki ortaklı bir limited şirketi olarak Ankara’nın Ulus semtinde kurulmuştur.  Faaliyetlerine ilk.
7-B SEÇENEĞİ 7-A seçeneğini uygulamak zorunda olmayan işletmeler isterlerse 7/ B seçeneğini kullanabilirler. 7/B seçeneği gerçekte küçük işletmeler için.
TERME MESLEK YÜKSEKOKULU PAZARLAMA PROGRAMI 2
KISIM 2 Finansal Yönetimde Temel Kavramlar BÖLÜM 3 Finansal Tablolar, Nakit Akışı ve Vergiler.
GAZİ ÜNİ. FİZİKİ ALANLARI G.Ü. STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI 2.
ENGELSİZ YER HİZMETLERİ; ÖNCELİĞİMİZ MEMNUNİYETİNİZ Havaalanı ulaşımında tüm engellerin yerini konfor ve rahatlık aldı. Güvenli, rahat ve keyifli bir.
KATILIM SOSYAL GÜVENLİK HUKUKU VE DANIŞMANLIĞI
Getiri Ltd. Şir.’nin Nisan 2008 ’de aşağıdaki ticari işlemleri yapmıştır. Bu ticari işlemlerin günlük ve büyük defter kayıtlarını yapınız. Maliyet hesaplarında.
THY ÇALIŞMA SİSTEMİ-2.
Düşük Maliyetli Havayolu Taşımacılığı
İŞ KALİTESİ VE MALİYET İLİŞKİSİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

HAVAYOLU MALİYETLERİNİN YAPISI VE MALİYETLERİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER HARUN KARAKAVUZ

Havayolu maLİYETLERİNİN YAPISI Yakıt maliyetleri İşçi maliyetleri Filo yenileme/genişletme maliyetleri Yer hizmetleri maliyetleri Bakım maliyetleri Amortisman maliyetleri Sigorta maliyetleri Vergi,harç vb. maliyetler Havaalanı kullanım maliyetler İkram hizmetleri maliyetleri Bilgisayar sistemleri maliyetleri Reklam maliyetleri Demirbaş eşya maliyetleri Sarf malzeme maliyetleri

Yakıt maliyetleri Havayolları için yakıt maliyeti, giderlerin en büyüğüdür.Özellikle son dönemlerde petrol fiyatları havayolları için daha da önemli bir gider kalemi haline gelmiştir.Petrol fiyatlarının Ekonomik krizler, Savaşlar, OPEC ülkelerinin uyguladığı politikalar gibi nedenlerle yükselmesi en çok havayolu şirketlerini etkilemektedir.Sektörün zaten kırılgan olan yapısı bu gibi krizlerle daha da kırılgan hale gelmektedir.

Yakıt Maliyetleri Petrolün varil fiyatı krizler haricinde genel olarak sabit ivmeyle yükseliş sergilerken 2002 yılı sonrası daha hızlı bir ivmeyle yükselişe geçmiş ve 2008 yılında tarihinin en yüksek seviyesi olan 147 $ seviyesine erişmiştir.

Yakıt Maliyetleri 2008 yılındaki bu emsalsiz yükseliş sonrası petrol fiyatları 35 $ seviyelerine kadar inmiş, 2010 yılından itibaren Dünya piyasalarının yavaş yavaş toparlanmasıyla tekrar yükselişe geçmiş ve Ekim 2011 tarihi itibari ile varili 85 $ civarına yükselmiştir.Tüm analizcilerin ortak görüşü petrol fiyatlarının artık bu seviyelerde kalacağı yönündedir.

Yakıt Maliyetleri

Yakıt Maliyetleri Tüm bu yaşanların doğrultusunda havayolu şirketlerinin yakıt maliyetleri,gider kalemlerinin en büyüğü konumuna yükselmiştir. Dünya ortalamasına bakıldığında havayollarının yakıt maliyeti oranı %24 civarındayken bu oran THY’nda 2009 yılında % 28, 2010 yılında ise %31 civarındadır. THY’nın 2010 yılı yakıt maliyeti yaklaşık 2.2 miyar TL’dir.

İşçi Maliyetleri İşçi maliyetleri havayolu şirketlerinin en büyük ikinci gider kalemidir.Özellikle son dönemlerde havayolu şirketleri bu konuda özel programlar geliştirmektedirler. Örneğin ;Air France, Challenge 12 adını verdiği program dahilinde yeni personel istihdamını durdurduğunu açıklamıştır. Avrupa’lı havayolu şirketlerinin 2010 yılı işçi maliyet oranları %19 civarındadır. THY’nın 2010 yılı işçi maliyeti yaklaşık 1.3 milyar TL’dir.

Filo Yenileme/Genişletme Maliyetleri Havayolu şirketlerinin ilk kuruluş aşamasında yada filo yenileme/genişletme aşamasında yaptığı en büyük gider kalemidir.Her ne kadar sürekli bir maliyet olmamasına rağmen hava araçlarının pahalılığından dolayı bu maliyet yapısı şirketlerin bilançolarına her yıl yansımaktadır.

Yer Hizmetleri Maliyetleri Yer hizmetleri faaliyetleri; Yolcu Hizmetleri Yük kontrol Ramp Kargo işlemlerinden oluşmaktadır. Havayolu şirketleri bu işlemleri kendi bünyelerinde bulunan şirketlere yaptırabilecekleri gibi diğer şirketlere de yaptırabilirler.Sonuç ne olursa olsun bu hizmetler karşılığında bir bedel ödemek zorundadırlar. THY’nın 2010 yılı Yer Hizmeti gideri yaklaşık 524 milyon TL’dir.

Bakım Maliyetleri Bakım işleri yüksek uzmanlık ve özen isteyen, bunun yanında yüksek maliyetli malzemelerin kullanılmasından dolayı büyük maliyetli bir iş yapısıdır.Havayolu şirketleri için bu maliyet yapısı iki türlü ortaya çıkar. Satın almış olduğu uçaklar Kiralamış olduğu uçaklar THY’nın 2010 yılı bakım maliyeti yaklaşık 491 milyon TL’dir.

Amortisman Maliyetleri Havayolu şirketleri kullandıkları uçaklar için uçak bedelinin %15’i kadarını eşit parçalar halinde her yıl amortisman bedeli olarak ayırmaktadırlar.Geniş gövdeli,uzun mesafeli uçaklar için amortisman ayırma süresi genellikle 14-16 yıl,dar gövdeli,kısa mesafeli uçaklar için ise genellikle 8-10 yıl arasındadır. Amortismanlar eskiyen uçakların yenilenmesi için kullanılmaktadır. THY’nin 2010 yılı amortisman maliyeti yaklaşık 427 milyon liradır.

Sigorta Maliyetleri Bir havayolu şirketi,uçaklarını ister kiralasın ister satın alsın mutlaka sigortalatmak zorundadır.Sigorta maliyetleri bir hayli yüksek maliyetli olup havayolu şirketleri için önemli gider kalemlerinden biridir.Sigorta işlemlerinin maliyetleri ülkelere,bölgelere hatta uçulan destinasyonlara göre değişmektedir. Bunların yanında havayolu şirketleri başka sigortalar da yaptırmak zorundadır. Mali Mesuliyet sigortası Üçüncü Şahıs Mali Mesuliyet Sigortası

Vergi,Harç vb. maliyetler Bu maliyet yapısını havayollarının devlete ödediği vergiler ve harçlar oluşturur. Örneğin;İlk kuruluş aşamasında her uçak için SHGM’ye belli bir ücret ödemelidir.Ruhsat işlemleri için yine belli teminatları yatırmak zorundadır.Her uçuş için devlete belli vergileri ödemek zorundadır. Bunların yanında yeni geliştirilen karbon salınım vergilerini yakın gelecekte şirketler ödemek zorunda kalacaklardır.

Havaalanı Kullanım Maliyetleri Havayollarının,havaalanlarını kullanmaları karşılığında havaalanı otoritesine ödedikleri bedellerdir. Bunlar; Konma ve konaklama ücretleri Havaalanı çalışma saati uzatma ücreti Emniyet tedbiri hizmet ücreti Uçak/Araç yönlendirme ücreti Yer Hizmeti ücretleri Araç özel plakası ücretleri

Havaalanı Kullanım Maliyetleri Yer tahsisleri ücretleri Yolcu servis ücretleri Check-in,transit kontuar,kioks ve karşılama bankoları ücretleri İletişim sistemleri ücretleri Uçuş bilgi sistemi monitör kullanımı ücreti Uçuş bilgi sistemi reklam ücretleri Giriş kartları ve Pat sahasında araç kullanma yetki belgesi ücretleri Elektrik,su,ısıtma,soğutma ve havalandırma sistemleri ücretleridir.

İkram Maliyetleri Bu maliyet kalemi en çok geleneksel taşıyıcılar için geçerli olsa da bazı low-cost şirketlerde de görülmektedir. THY’nın 2010 yılı yolcu hizmetleri ve ikram hizmeti giderleri 400 milyon TL’dir.

Bilgisayar Sistemleri Maliyetleri Şirketler bilgisayar sistemlerini kullanırken bazı özel yazılımlara ve programlara ihtiyaç duyarlar.Bu tür yazılım ya da programları kendi bünyelerinde bulunan şirketlerden elde edebilecekleri gibi dış kaynaktan da elde edebilirler. Örneğin;CRS’ler Bunun yanında her havayolu şirketinin zorunlu olarak alması gereken SITA yazılımı da ayrıca bir maliyettir. Ayrıca şirketler son dönemlerde İnternet yazılımlarına da ek bir kaynak ayırmak zorundadırlar.

Reklam maliyetleri Serbestleşmenin etkisi ile seçeneklerin çoğalmaya başlaması, havayolu şirketleri için reklamın hayati öneme sahip olmasına neden olmuştur.Müşterilerin ilgisini çekebilmek için şirketler çeşitli medya organlarında görsel,işitsel ya da yazılı olarak hatta küçük promosyon hediyelerle reklamlarını yapmaya başlamışlardır.

Demirbaş Eşya Maliyetleri Havayolu şirketleri işlemlerini yapabilmek,müşterilerine daha iyi hizmet verebilmek gibi nedenlerle bazı demirbaş eşyaları temin etmek zorundadırlar. Örneğin; THY Atatürk Havaalanında business yolcuları için ayrı bir salon açmıştır.Buraya harcanan giderlerin bir kısmı demirbaş eşya maliyetidir.

Sarf Malzeme Maliyetleri Havayolu şirketlerinde her ne kadar sarf malzeme çok fazla kullanılmasa da yinede şirketler için bir maliyet yapısıdır. Örneğin; İkram hizmetlerinde kullanılan plastik bardak,tabak Personel Üniformaları gibi giderler sarf malzeme maliyetlerini oluştururlar.

Dinlediğiniz için teşekkürler…